Alfa Romeo 166 3.2 V6 TI

Jouw autocollectie

Re: Alfa Romeo 166 3.2 V6 TI

Berichtdoor Boomerang » di 05 sep 2017, 16:51

Is er iemand die uit kan leggen waarom de busso niet verder doorontwikkeld kon worden?
We hadden al een relatief hoge basiscompressie, efficient vormgegeven verbrandingskamers met vier kleppen per cilinder, de juiste blokhoek, aluminium gietwerk enz enz.
Waar zit het probleem?
Nokkenasverstelling, variabele aanzuigbuislengte, RAM induction of turbo is toch allemaal integreerbaar?
Vreemd.
Wel is de cilinderafstand vrij fors en dus is het blok wat minder compact dan momenteel gebruikelijk is.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4875
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Alfa Romeo 166 3.2 V6 TI

Berichtdoor Giulia » di 05 sep 2017, 18:31

De V6 was aan het eind van zijn leven 25 jaar oud met redelijk rudimentaire techniek en kostbaar onderhoud. Riempje,waterpomp en frutsel en je was in het € tijdperk 1000 € verder. Was en is ook nooit een zuinig blok geweest. Ik reken de Busso tot de top 3 van mooiste motoren ooit wn heb er een tiental gehad. Eigenlijk wil ik er wel weer een (in een GTV6)
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: Alfa Romeo 166 3.2 V6 TI

Berichtdoor Techno » di 05 sep 2017, 19:52

Dat rudimentair valt erg mee. Met verstelbare nokkenassen en een verbeterde D-riemspanner (ding gaat net 60.000km mee...!) zouden ze al een heel stuk zuiniger resp. Betrouwbaarder en dus betaalbaarder in het onderhoud zijn geweest. Wellicht was het blok inmiddels (naar huidige maatstaven)inderdaad te groot en te zwaar? Misschien kan Marten nog wat meer aanvullen waarom Alfa de stekker eruit heeft getrokken?
Techno
Donateur
 
Berichten: 925
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 19:07

Re: Alfa Romeo 166 3.2 V6 TI

Berichtdoor Marten » di 05 sep 2017, 20:51

Dat is heel simpel, de keus was om met de Busso verder te gaan, gepaard met hoge kosten om hem aan de nieuwere milieu eisen aan te passen en zoals Techno zegt, de Busso ging al een hele tijd mee en elke nieuwe stap kost toch weer extra geld, waarbij de vraag dan is of de investering gerechtvaardigd is ten aanzien van de levensduur van de modificaties.

Of heel banaal van je (op dat moment partner) een relatief bullet proof blok kopen, dat jonger is, meer up to date en relatief eenvoudig is aan te passen aan de nieuwere milieu eisen + relatief eenvoudig aan wat meer power te helpen is.
we hebben dan het dan over de Holden V6, die niet alleen in de 159, Brera en Spider ligt, maar ook in diverse GM producten zoals een aantal Holdens, Opel Vectra, Saab etc.
De 2.2 is immers ook van GM, alleen is dat blok van veel mindere kwaliteit dan de 3.2 V6.

Eerlijk is eerlijk, weinig kan tippen aan de Busso's qua loopcultuur, qua geluid, maar in mijn tijd bij Alfa Romeo was ik na enige tijd toch ook wel overtuigd van de Holden V6, die door Alfa Romeo (cilinderkoppen) onder handen genomen is.
Het is een luiere motor dan de 24V Busso's, maar eenmaal accelererend gaat het dan ook echt wel dóór.

Zelf heb ik nu een 159 3.2 V6 JTS Q4 en de AWD in combinatie met deze 3.2 - ondanks het forse rijklaar gewicht van 1730 kg. voor een handgeschakelde sedan - is de auto niet echt traag (7.0 0 - 100), ook niet echt snel maar tussen acceleraties gaan dus wel verrassend rap.
Daarbij is de wegligging bizar - voor wie het kent - de bocht A4 naar A12 van Amsterdam richting Utrecht op het Prins Clausplein kan ik met gemak met 130 in en gewoon gas bij geven waarbij ik het idee heb dat het allemaal nog wel wat harder kan.

Maar goed, we hadden het over de Busso en de reden is gewoon dat er een andere V6 is ingekocht bij GM. Spannender kan ik het niet maken.
O ja, gebruikt dus 0 olie zo'n Holden V6, dat is wel wennen.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1707
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Alfa Romeo 166 3.2 V6 TI

Berichtdoor PeterM » di 05 sep 2017, 21:42

@Giulia: van alles wat er afgelopen juni voorbij kwam tijdens de Vernasca Silver Flag klonk deze het allermooiste:

Afbeelding
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2385
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Alfa Romeo 166 3.2 V6 TI

Berichtdoor Boomerang » di 05 sep 2017, 22:23

Yep, het geluid van die dingen in racetrim vergeet je nooit.
In de jaren 80 gingen we nog al eens naar de 24 uren van Francorchamps, toerwagenracen op zn mooist.
Lagen we in een tentje snachts, terwijl de bolides hun rondes deden.
Ben er ook wel een paar keer uit geweest en heb daar wel aan het hek gestaan om een uur of drie, geweldig en onvergetelijk.
Vooral het geluid van de Alfa V6, de machtige Holden Commodores, de Rover Vitesse en de Schnitzer 635 BMW's, hoorde je boven alles uit.
Geweldige (toerwagenrace)tijden.
Over Holden Commodore gesproken; wie van ons kent de beelden van o.a Peter Brock, een soort van Australisch toerwagen equivalent van Berndt Schneider?
Grandioze beelden, spectaculair vanaf 1.38 minuten.
https://youtu.be/SWOq94g2HB0
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4875
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Alfa Romeo 166 3.2 V6 TI

Berichtdoor lqpl » wo 06 sep 2017, 07:31

Geweldig! Leuke vent die Brock.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5770
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Alfa Romeo 166 3.2 V6 TI

Berichtdoor Boomerang » wo 06 sep 2017, 14:22

Marten schreef:we hebben dan het dan over de Holden V6, die niet alleen in de 159, Brera en Spider ligt, maar ook in diverse GM producten zoals een aantal Holdens, Opel Vectra, Saab etc.


Klopt dat wel?
De Vectra en de Saab hebben toch de Opel V6 met 54 graden blokhoek?
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4875
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Alfa Romeo 166 3.2 V6 TI

Berichtdoor Marten » wo 06 sep 2017, 19:44

Dat klopt voor de jaren 90, daarna is er door GM-Holden de High Feature V6 ofwel Alloytec V6 ontwikkeld tijdens de vrijage met Fiat (beide 50% eigenaar van de motoren productie) en deze heeft een blokhoek van 60°met dubbele bovenliggende nokkenassen en distributie ketting, in gebruik van 2004 tot heden.
Alfa Romeo heeft dit blok voorzien van nokkenassturing op zowel in- als uitlaat nokkenas en het vermogen flink opgekrikt, deze V6 is na 2010 niet meer in nieuwe modellen gebruikt, de laatste zitten in de 159/Brera/Spider die in 2012 van de band liepen.

Dat is tenminste wat ik er van weet.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1707
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Alfa Romeo 166 3.2 V6 TI

Berichtdoor Marten » ma 25 sep 2017, 19:56

lqpl schreef:Hier gelukkig niet het geval. Binnenkort bovendien tyre kick te Jisp

Heb ik iets gemist hamersmiley of zijn er nog plannen?
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1707
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

VorigeVolgende

Keer terug naar My other garage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten