Jacco's 3200GT

Post hier jouw trots

Re: Jacco's 3200 de "Diva"

Berichtdoor V8 » zo 25 sep 2011, 21:07

Michele schreef:
V8 schreef:Welk nut heeft een lambda sonde eigenlijk nog als je zonder kats rijdt?

Afregeling van het uitlaatgas.


Ok, dus niet alleen om te zorgen dat je kat heel blijft.
V8
 
Berichten: 423
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:54

Re: Jacco's 3200 de "Diva"

Berichtdoor Boomerang » zo 25 sep 2011, 21:24

Michele schreef:
V8 schreef:Welk nut heeft een lambda sonde eigenlijk nog als je zonder kats rijdt?

Afregeling van het uitlaatgas.

Het ding meet de uitlaatgassen idd en het meetsignaal woordt door de motorsturing als belangrijkste parameter in de mengselregeling gebruikt.
Vrij essentieel dingetje dus.

Wat V8 wellicht bedoeld, is de EXTRA controle sensor die we op latere auto's tegenkomen.
Die zit NA de kat en bepaald of de kat zijn werk nog goed doet.
Zo niet, gaat het motorcontrolelampje branden, gaat de boel in een soort noodloop en wordt je zo dus gedwongen om er wat aan te (laten) doen.
Het wegnemen van de kat is bij zo'n auto dus ook veel lastiger en niet zonder truukjes te doen.
Maserati Gransport, Alfa Giulia Turbo, Mercedes R107 420SL, Mercedes R230 500SL, Commodore GSE Cp.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 5016
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Jacco's 3200 de "Diva"

Berichtdoor Danny » ma 26 sep 2011, 09:26

Boomerang schreef:
Wat V8 wellicht bedoeld, is de EXTRA controle sensor die we op latere auto's tegenkomen.
Die zit NA de kat en bepaald of de kat zijn werk nog goed doet.


We hebben het hier over de thermocouple, toch? En wat bedoel je met "latere auto's"? De 3200 heeft toch ook thermocouples?
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2639
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Jacco's 3200 de "Diva"

Berichtdoor Vince » ma 26 sep 2011, 09:37

Hier ook weer onnodig quotewerk van de hand van Michele. Geen berichten volledig quoten die direct boven je staat, bitte!

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Avatar gebruiker
Vince
Donateur
 
Berichten: 9122
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:55

Re: Jacco's 3200 de "Diva"

Berichtdoor Boomerang » di 27 sep 2011, 07:13

Danny schreef:
Boomerang schreef:
Wat V8 wellicht bedoeld, is de EXTRA controle sensor die we op latere auto's tegenkomen.
Die zit NA de kat en bepaald of de kat zijn werk nog goed doet.


We hebben het hier over de thermocouple, toch? En wat bedoel je met "latere auto's"? De 3200 heeft toch ook thermocouples?


Nee, niet over thermocouples, maar over de controle sondes.
De tc die jij bedoelt controleert slechts de temperatuur van de kat.
De sonde die ik bedoel zit niet op een 3200.
Wel op veel jongere auto's die aan strengere millieu eisen voldoen.
Wanneer je dan (bv bij een 4200) de primaire kats verwijdert, ziet die sonde dat er iets niet klopt en heb je het motorstoringslampje aan de gang.
Maar met een hamer, een priem en een goed gedoseerde mep, is dat lampje wel te doven. ^)(*&
Maserati Gransport, Alfa Giulia Turbo, Mercedes R107 420SL, Mercedes R230 500SL, Commodore GSE Cp.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 5016
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Jacco's 3200 de "Diva"

Berichtdoor Term54 » ma 03 okt 2011, 07:53

een een korte update :

lamdbasonde vervangen en koelsysteem nagekeken = CE is weer weg.

Koelssyteem was helemaal dicht en volgens Franco is het wel normaal dat er een half litertje koelvloeistof verdwijnt op een paar duizend km, iemand ervaring mee ?
Alfa Romeo Brera 2.2 JTS - 2007
Fiat Panda 4x4 - 1984
Fiat 500L - 1969
Porsche Boxster 2.5 tiptronic - 1999
Lancia Delta HF integrale evoluzione - 1992
Mazda Miata - 1989
Avatar gebruiker
Term54
Donateur
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: ma 03 jan 2011, 12:14

Re: Jacco's 3200 de "Diva"

Berichtdoor lqpl » ma 03 okt 2011, 08:29

Ik hoorde gisteren bij mij aan boord nog iemand zeggen dat waterlekkage via de koppakking richting het middenstuk tussen de koppen en precies daar waar een paar sensoren zitten vaak leidt tot CEL...
Merak 2000GT 1981; Quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; Ghibli Open Cup 1995; 3200GT 2000; Quattroporte VI S Q4 2014; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5932
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Jacco's 3200 de "Diva"

Berichtdoor PeterM » ma 03 okt 2011, 09:10

Die "iemand" was ik, en mijn bron is een zeer ervaren Maserati-reparateur.

Zijn boodschap is dat de kwaliteit van de koppakkingen die Maserati monteert in de V-8 te wensen overlaat. Dat leidt dus tot koelwater verlies (|qp|: geen idee dat het voorbeeld bij je verondersteiling zo snel voor bij zou komen respect06 )
Het weglekkende koelwater kan dus de typische 3200 problemen met defecte knock-sensoren (mede) veroorzaken.
Die zitten tussen de twee poten van de "V" precies op het laagste punt waar het koelwater heenloopt.

Het is dus maar hoe je "normaal" definieert. Als alles dat vaak voorkomt "normaal" is, tja, dan heeft F. zeker een punt (*

Ik herinner mij dat Boomy het probleem van de steeds stuk gaande knocksensoren uitgebreid bestudeerd en beschreven heeft, meen mij alleen te herinneren dat hij een andere oorzaak zag dan de koppakking.
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2504
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Jacco's 3200 de "Diva"

Berichtdoor Danny » ma 03 okt 2011, 09:28

Term54 schreef:
Koelssyteem was helemaal dicht en volgens Franco is het wel normaal dat er een half litertje koelvloeistof verdwijnt op een paar duizend km, iemand ervaring mee ?


Ja, ik moet er ook wel eens wat bijkieperen
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2639
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Jacco's 3200 de "Diva"

Berichtdoor Term54 » ma 03 okt 2011, 10:51

PeterM schreef:Die zitten tussen de twee poten van de "V" precies op het laagste punt waar het koelwater heenloopt.

Het is dus maar hoe je "normaal" definieert. Als alles dat vaak voorkomt "normaal" is, tja, dan heeft F. zeker een punt (*



In mijn geval is dit niet aan de hand, franco heeft alles nagelopen en er was nergens koelwater te vinden. Hij gaf zelf aan toen ik hem belde dat er best wel eens een lek kon zitten zoals hierboven beschreven maar dit blijkt niet zo te zijn. Verder is er wel een slangklem vervangen , ik hou jullie op de hoogte.
Alfa Romeo Brera 2.2 JTS - 2007
Fiat Panda 4x4 - 1984
Fiat 500L - 1969
Porsche Boxster 2.5 tiptronic - 1999
Lancia Delta HF integrale evoluzione - 1992
Mazda Miata - 1989
Avatar gebruiker
Term54
Donateur
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: ma 03 jan 2011, 12:14

VorigeVolgende

Keer terug naar My Maserati

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten