Pagina 1 van 9

maserati biturbo 222

BerichtGeplaatst: vr 02 dec 2011, 01:09
door jens94
beste mensen allemaal.

ik ben jens en zal een van de jongste leden zijn hier op het forum, namelijk 17 jaar.
ik doe een studie voor werkplaatsmanagement in de autobrance. mijn vader en ik kwamen bij grote toeval bij de buren in frankrijk een maserati biturbo tegen. had eerlijk gezegd nog nooit van dit type gehoord. de maserati stond al 7 jaar in de schuur en ze wilden er vanaf.
toen we hem net hadden liep hij uiteraard niet, met de dode accu en was het kopen hiervan een grote gok. maar begonnen met een nieuwe accu en 6 nieuwe bougies. voor het eerst gestart en dat zag er redelijk uit. motor liep stationair maar met erg tikkende kleppen. toen ik samen met mijn vader een poging wou doen om hem naar het autobedrijf waar ik werk te rijden, helaas. koppeling zat vast. na alle tevergeevse pogingen om hem los te krijgen bereidde me voor op het ergste: bak eraf. maar eenmaal op de brug van onder de auto bekeken en dat bleek een grote meevaller. er zat een plaatje op de bak. die losgehaald, drukgroep een stukje uitgedraaid en met een schroevendraaier losgewipt. deze zelfde dag de distributieriem zelf vervangen, wat ook meeviel. de dag erna gaan kijken voor de apk. dit viel erg mee. toeter kapot, remschijven uiteraard verroest en remblokken voor AC1. die middag een proefritje gaan maken. nouja je raad het al na 7 jaar stil staan: vierkante banden. door de apk gekomen en een paar ritjes gemaakt. om de olie los te weken, toen het oliefilter en de olie vervangen. op de terugweg van een ritje naar den bosch begon hij erg te trillen. dag erna ermee naar mn werk geweest en gaan kijken, nou goed 1 bougiekabel lek. niet zon ramp. echter deed de 1e/6e (?) niet mee en vonkte wel. slecht nieuws dus. compressie gemeten, 0,00 nada niks. balen dus! ik hoopte eigenlijk op een dusdanig korte klepspeling dat de klep open bleef staan, maar nee. (echter hadden bijna kleppen een verkeerde waarde). wat betekent: kop er af. 2 dagen lang druk bezig geweest en de kop er af gehaald. goed bekeken maar na 2 blikken was het al feest: klepzetel verbrand. andere zetels waren ook niet al te best. (van de 3 uitlaatkleppen) dus voor de zekerheid de andere kop ook eraf gehaald. deze was prima, maar ook verkeerde klepwaarde's. nou zie ik jullie gezichten al afkeurend kijken: jochie van 17 aan een maserati maargoed, ik vind dat een auto een auto is!. maar kleppen stellen met stelplaatjes en zetels vervangen gaat mij toch echt te boven ( net als een hoop andere autobedrijven) dus bijde koppen weggebracht naar het motorrevisiebedrijf. dag later telefoon gehad dat de klepgeleiders ook versleten waren en daar ben ik blijven hangen, na het o zo bekende verhaal te horen hebben gekregen dat de odnerdelen moeilijk te krijgen zijn, dus tips voor onderdelen zijn heel erg welkom!

verder nog wat fotos van de maser!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

de uitlaat klep met gebroken zetel
Afbeelding
Afbeelding

Re: maserati biturbo 222

BerichtGeplaatst: vr 02 dec 2011, 09:09
door am330rvg
hier hou ik wel van, je gewoon in het avontuur dat Maserati heet storten adhd heb je al een 3e krantenwijk genomen? %$#@
in iedergeval veel succes gewenst met het binnen de perken houden van de kosten en veel plezier met het rijden natuurlijk....

Re: maserati biturbo 222

BerichtGeplaatst: vr 02 dec 2011, 10:22
door Michele
Goed bezig, een 222 redden!! Tja, die onderdelen... Probeer het even bij eurospares.co.uk of MCI (VS), of anders gewoon bij Franco in Kwintsheul. (Niet schrikken van de prijzen!). Overigens zal een bougiekabel lastig worden ben ik bang. Die schijnen echt zeer zeldzaam te zijn geworden.Zie trouwens dat je het kleine spoilertje mist op de kofferklep, dus ik vermoed dat die al eens vervangen is.

Re: maserati biturbo 222

BerichtGeplaatst: vr 02 dec 2011, 11:02
door stijn
Heeft iedere 222 dan een spoiler op de achterklep gehad, Michele?

Re: maserati biturbo 222

BerichtGeplaatst: vr 02 dec 2011, 14:13
door Michele
Ja, klein spoilertje voor de 222 en de 222E en een iets grotere schep voor de 222SE en de 222SR.
Dit is een 222 in de correcte uitmonstering:
Afbeelding

En onderstaand is een 222SE/SR
Afbeelding

Re: maserati biturbo 222

BerichtGeplaatst: vr 02 dec 2011, 14:19
door jens94
bedankt voor jullie reacties! bougiekabels lagen nog in de achterbak. ik heb wat rondgekeken op maseratispares.com de kosten, tja zoiets verwachtte ik wel met deze naam. de spoiler heeft de vorige eigenaar er af gehaald en ligt in de schuur. het is nu wachten op het motorrevisiebedrijf :)

Re: maserati biturbo 222

BerichtGeplaatst: vr 02 dec 2011, 14:36
door dueporte
zonder spoiler is mooier! heeft wel wat weg qp3

Re: maserati biturbo 222

BerichtGeplaatst: vr 02 dec 2011, 15:35
door jens94
vind het wel jammer van dit model dat hij niet 4 uitlaten heeft, had al zitten kijken, maar das wel een duur grapje met 3 stukken uitlaat en een bumper erbij

Re: maserati biturbo 222

BerichtGeplaatst: vr 02 dec 2011, 15:51
door Michele
Geluid is heftig genoeg hoor

Re: maserati biturbo 222

BerichtGeplaatst: vr 02 dec 2011, 15:56
door jens94
ja dat wel monteur vroeg of de uitlaat lek was zo zwaar :p