Maserati Ghibli II V8 bi turbo

Post hier jouw trots

Maserati Ghibli II V8 bi turbo

Berichtdoor romeintje » do 23 sep 2010, 21:43

OK, hierbij dan op verzoek.

Er zijn hele mooie Maserati's. Zelf ben ik meer van de 70er jaren modellen. En dan sportievere modellen. Bora (daarover in een ander bericht meer), Merak, Indy, Ghibli en de Khamsin. Komt vast door mijn jongere jaren. Wij waren toen vaak in Zeeland waar regelmatig van die prachtige auto's de kade van de haven op kwamen rijden. Wat een geluid ook. Mijn vader was meer van de citroens. Ging hij mijn broer en mij vertellen dat alle Maserati's eigenlijk citroens waren... Nou ja. Een hele tijd daarna was het een beetje afgelopen met de mooie auto's. Tot ik tijdens een stage bij Peat Marwick een van de vrouwelijke partners zag die een bi-turbo had als bedrijfsauto. Niet echt mooi van buiten vond ik, maar wel schitterend van binnen. Wat een stoelen en een dashboard! Onbetaalbare auto's en ook onbetaalbaar ondehoud! Wat een power ook. Zoveel pk's! Ik hield het dus maar bij Alfa's. Ik heb echt alle bijzondere modellen gehad. De Shamal was wel een opvallende auto en ook de Ghibli II vond ik erg mooi. Maar ja... Wie kan dat betalen he

Weer jaren verder gaat het zakelijk prima. Een van mijn beste vrienden die er zakelijk heel goed voorstaat wordt ernstig ziek. Niks aan te doen. Zijn advies: Als je iets graag wilt, doe het dan! Je kan er anders wel spijt van krijgen. Dat advies heb ik ter harte genomen. Ben meteen op zoek gegaan. 1st naar een Merak. Heb er door heel Europa wel 20 gezien. Veel roest. Dashboard is eigenlijk niet mooi. Alleen van de SS. Krijg het advies dat een Bora een betere optie is. Die vind ik zelf ook veel mooier, maar die zijn ook veel duurder. Er zijn er ook minder van te vinden. De mijne komt uiteindelijk uit Automusa. Gekocht de dag na de begrafenis van die vriend in 2005. De zoektocht naar de Bora ging niet zonder slag of stoot. Vaak twijfel. Heb een tijdje in een Racing gereden. Wat een power en bovendien een auto die je altijd kan rijden. Daarna kort in een Ghibli 2.0. Die ziet er heel cool uit. Auto voor kenners en een wolf in schaapskleren. 306PK standaard uit een V6 2.0 blok. Wat een comfort van binnen. Was dus ook in Duitsland op zoek naar Ghiblis en daar stond er 1 te koop met een 3200 V8 bi-turbo uit een QP. Auto was niet rijdbaar. Heb een bod uitgebracht en plotseling (was het bod helemaal vergeten) moest de auto opgehaald worden. Het avontuur was begonnen.

De motor zat er in. Ook het dashboard, de wielophanging en het diff zijn van de QP (als donorauto). We hebben een nieuwe computer gekocht bij KMS. Die is helemaal aangepast voor normaal gebruik. Er moest ook een speciaal op maat gemaakte uitlaat onder (RVS) Daarna reed de auto ten minste. Het diff bleek van een automaat. Dus bij Askew in Engeland een 3200 handgeschakelde laten komen. De auto was daarna een racer van formaat. Ruim 400PK! Eerste pechgevalletje was een losschietende olieslang en het wegvallen van de oliedruk. Motor moest er uit en werd totaal gereviseerd. Daarna liep het een tijdje helemaal goed. Op een dag op de terugweg uit Luxemburg plofte de motor. Bij hele hoge snelheid. Eerst de koppakking en daarna zwarte rook. Een week later was de auto weer bij vd Wereld in Roelofarendsveen (daar is alles in onderhoud). Nieuw blok gevonden van een QP Evo. (niet te snel opgeven natuurlijk) en gemonteerd. De output via de computer gemaximeerd op 400PK. daarna liep de auto werkelijk weer grandioos. En weer slaat het noodlot toe. Nu stond de auto geparkeerd (gewoon keurig in een vak) en rijdt er iemand rechstachter tegen de auto aan. Werd ook weer opgelost. Daarnaast natuurlijk wel onderhoud: Airco (paar x) door lekkages, paar keer dynamo, koppeling en de gewone beurten. Heb er nu ca 20Kkm opzitten in het afgelopen jaar. Vond de balans van de auto niet helemaal optimaal en ook de sturing niet. Heb de hele voorwielophanging laten aanpassen. Er zit rondom een op maat gemaakte set dempers die handinstelbaar zijn. (digitaal was zoiezo niet meer mogelijk door de montage van de QP onderdelen). De auto gaat nu dus ook goed door de bocht. Heb nu nog een paar problemen die moeten worden opgelost. Zo ben ik op zoek naar een linker koplamp. Maserati heeft ze weer in voorraad voor Euro 1.700,--!! Ook moet ik een oplossing zoeken zodat de kilometerteller de juiste stand aangeeft. Geeft ca 10% te laag aan oplopend tot ca 20% vanaf 130km! Tenslotte laten er wat stiksels los van de stoelen en wil ik de automatische kofferbakopener hersteld hebben

Als je het allemaal leest, kan ik in elk geval zeggen dat ik tot nog toe alles gedaan heb om dit project goed op de weg te krijgen. Dankzij de vd Wereld (Buddy) is het ook mogelijk geweest en redelijk betaalbaar. Als je nu kijkt naar de prijzen voor Ghibli's dan kan ik enkel zeggen dat de auto zwaar ondergewaardeerd is. Met de reguliere motor kan je elke sprint aan. Met mijn V8 kan je het opnemen tegen de snellere bolides. Erg grapppig om bijvoorbeeld tegen een nieuwe Aston Martin, Jaguar of Porsche weg te rijden. Maar ook gewoon onderweg of in de file is het een fantastische auto.

Afbeelding

Afbeelding
romeintje

Re: Maserati Ghibli II V8 bi turbo

Berichtdoor romeintje » do 23 sep 2010, 21:56

De rest van de foto's vind je hier voor de liefhebber.

Foto's Ghibli
romeintje

Berichtdoor PeterM » do 23 sep 2010, 22:46

Dit zijn de mooie verhalen, thx! Vind het knap dat die V8 er inpast, het vooronder van een QP is al bijna te krap voor dat blok.

Zou nog veel meer willen weten. Bijvoorbeeld: wat was de oorzaak van de ploffende motor? Weet je wat er stuk is gegaan? De V8 is standaard niet geschikt voor langdurige zware belasting (zoals hoge snelheid) maar blijkbaar heb je er nu vertrouwen in, met die tuning tot 400pk. Heb je nog wat aan de koeling gedaan?

Grappig dat je zoveel uit de QP in de Ghbli hebt overgebouwd. De wielophangingen zijn dacht ik redelijk identiek, maar niet dus? ik rijd in mijn QP met het stuurhuis uit een Ghibli omdat dat excat past en directer is. Modena Performance deed dit als onderdeel van zijn onderstel modificatie voor de QP (daar heb ik het idee vandaan) maar de Ghibli stuurhuizen zijn niet meer leverbaar, alleen de meer indirecte QP versie is er nog.

Begrijp dat er nu een EVO blok in zit. Dan moet je een behoorlijk gat overbruggen om op 400 pk uit te komen. Kun je misschien wat meer vertellen over het inpassen en afstellen van die KMS computer? Heb zelf ook wel eens zo'n actie overwogen omdat het standaard motormanagement volgens kenners wel eens een steek laat vallen, het is één van de mogelijke oorzaken van de typische V8 motorschades.
Alleen: kan zo'n KMS apparaat alle functies overnemen van de normale computer? Is hij gemakkelijk aan te sluiten op de kabelboom of moet die ook worden vervangen?
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Vince » vr 24 sep 2010, 09:32

Geweldig epistel zeg! Die Ghibli V8 is vet. Kom je er ook mee naar de rit die we binnenkort gaan doen?

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Vince
Donateur

Berichtdoor romeintje » vr 24 sep 2010, 09:57

De motorkoeling is ongewijzigd gebleven. Er is ook geen ruimte om daar nog wat aan te doen. We hebben wel andere intercoolers gemonteerd. De gewone zijn te klein voor de V8. We hebben uiteindelijk na vrij lang zoeken ingezte op de intercoolers die komen uit een VW Golf TD. Die zijn 2x zo dik, maar hebben voor de rest dezelfde maat.

heb de motorproblemen slechts summier toegelicht. De 1e problemen kwamen door het losschieten van een olieslang. Reed gewoon in de stad. Zie wat rook onder de motorkap vandaan komen en zie ineens ook dat er geen oliedruk is. Als de oliedruk wegvalt moet er eigenlijk een sirene afgaan. Zodat je meteen kan stoppen. Waarschijnlijk te lang doorgereden. Beschadigde zuigers en bussen en erger nog krukas. We hebben toen een onderblok laten komen (ook van Askew). Dat hebben we zonder te kijken geinstalleerd. Het olieverbruik werd toen bijna net zo hoog als die van de benzine. Motor er weer uit en toen bleek de oude krukas eigenlijk beter. We hebben toen van 16 beschikbare bussen de mooiste genomen (met de bijpassende zuigers). Olieverbruik bleef hoog. Motor er weer uit en toen op maat gemaakte zuigers en bussen (van een fabrikant van racematerialen kan alleen niet op de naam komen) er in laten zetten. Dat hielp heel goed.
Terugkomend uit Luxemburg plofte die motor. Had er denk ik 6K of 7K op zitten. Ik gebruik de auto eigenlijk dagelijks. We hadden door de demontage van de andere motoren al gezien dat de achterste zuiger (dus bij het schutbord) het meest te lijden heeft. Die waren er dus het slechts aan toe. Wij denken aan 2 mogelijke oorzaken. De eerste is dat de koppakking heeft gelekt en dat deze door de aanhoudende hoge snelheid het heeft begeven, gevolgd door de motor. Aan de andere kant kan de schade ook onstaan zijn door een vastloper op de achterste cylinder. De beschadigde motor staat bij de garage en er is volgens mij nooit meer naar gekeken. Overigens is mij verteld dat het een EVO blok is, maar ik heb dat gek genoeg eigenlijk nooit gecontroleerd. Zal ik eens gaan doen. Staat het niet op de buitenkant van de motor?
Was dit voorjaar met de auto naar Hamburg gereden. Dus nog voor de clubdag. Terug was het vrij rustig. Het vermogen is dus bewust lager gehouden om problemen van oververhitting te voorkomen. Durf dus wel enige tijd ruim boven de 200km/u te rijden oplopend tot ca 260 / 270. Het is wel heel belangrijk om het temperatuurmetertje goed in de gaten te houden.

Voor de info over de KMS computer zal ik wat vragen gaan stellen aan Buddy vd Wereld. Hij is de bedenker. Wij hebben eerst geprobeerd om de originele computer aan de praat te krijgen. Kansloos. De eerste KMS computer werkte meteen prima. Het zijn racecomputers dus het instellen bij lage toeren en bij stationair waren niet optimaal. Er is een 2e versie van KMS gekomen. daar kon dat wel mee. Voor zover ik weet kan KMS alle functies overnemen. Als je zin hebt kan je de lap top op de stoel naast je zetten en de prestaties van de motor volgen. Zo wordt de computer trouwens ook ingeleerd. Gewoon er mee rijden en tijdens die proefritten de zaak goed zetten. In mijn geval is dat veelal gedaan op de rollenbank. Er zit overigens nog steeds bij 3500 toeren een hikje als het gas er af gaat.
Voor zover ik het heb kunnen bepalen wat de montage van de KMS niet al te ingewikkeld. Ik ben er niet elke dag bij geweest. Er is volgens mij wel iest van een kabelboom gemaakt, maar het geheel was toch vrij eenvoudig aan te sluiten. Ik zal Buddy ff vragen om daar eens wat over te vertellen.
romeintje

Berichtdoor Giulia » vr 24 sep 2010, 10:09

Geweldig verslag...ik ken Buddy al jaaaaren en vertrouw hem blindelings. Echt een vakman. En bovendien een zeer aardige vent.
Giulia
Donateur

Berichtdoor Vince » vr 24 sep 2010, 10:22

Romeintje is Buddy?

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Vince
Donateur

Berichtdoor romeintje » vr 24 sep 2010, 10:59

nee Romeintje is Jacob Remijnse. Buddy reed de Ghibli op de clubdag en ik de (lichtblauwe) Bora. Het verslag van de Bora zal ik vanavond proberen te doen
romeintje

Berichtdoor PeterM » vr 24 sep 2010, 17:38

Of je een EVO blok hebt kun je zien aan de distributie. De EVO heeft één multi-riem, de Otto meerdere snaren. Misschien was het eerste blok uit een Ottocilindri en het tweede een EVO. Het dashboard dat je hebt is in ieder geval van een Otto.

7k tot de ontploffing is kort, zeker als alle kleppen en zuigers die er in zijn gegaan nieuw en schoon waren (geen koolaanslag). Aan de andere kant: te lange hoge belasting is volgens de ervaring van vele Duitse en enkele Nederlandse "Autobahnbrenner" link, zeker met gewone benzine en een vervuilde motor. Zie het "Tanto calore.." topic voor de rest van dat verhaal.

Carel K. ook op de verjaardag van de club haalt uit dit blok in zijn Marcos racer 600 pk met o.a. een grote radiator, andere intercoolers en een vierdubbele oliekoeler en ..... dedicated motor management. Zit bij jou in de buurt, Leiden dacht ik.
Het gaat niet stuk. Van hem komt ook het verhaal over de risico's als gevolg van de dubieuze originele motormanagement computers. Hij heeft een CO meter aangesloten en zag de CO waarde voortdurend fluctueren.

Ander advies van hem is het omwikkelen van de uitlaatspruitstukken met hittebestendig materiaal. Dat zorgt toch voor nog wat lagere temperaturen in die dichtgebouwde motorruimte.

Wat voor temperatuur metertje heb je erin? Zelf heb ik een olietemp meter in laten bouwen, die geeft beter en eerder dan de watertempmeter aan dat je mogelijk gevaar loopt. Oververhitting moet echt worden vermeden, je krijgt blowby en de olie komt korte tijd later ook nog via de gasklep naar binnen.

Ben erg benieuwd naar het computer verhaal. Heel interessant dit.
Laatst bijgewerkt door PeterM op vr 24 sep 2010, 19:55, in totaal 2 keer bewerkt.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor lqpl » vr 24 sep 2010, 19:05

Liefhebber van dit soort aanpak en dit soort verhalen!

Je hebt dus de schokdempers bij Intrax vandaan. Ik heb ze een paar maanden geleden gesproken en ik vond de prijs erg hoog, althans voor de beet uitgebreide spec, terwijl ik van andere gehoord had dat het instellen van de dempers problematisch kon zijn. Toen maar vanaf gezien. heb jij een andere ervaring?

Jammer dat het niet duidelijk is geworden of die andere cilinderbussen en zuigers beter zijn dan de originele omdat de oorzaak van de plof mogelijk aan de koppakking te wijten is. geweest. Ik ben dol op de V8-biturbo behalve het olieverbruik en de kennelijke problemen met het motormanagement. Als dat opgelost zou kunnen worden dan ben ik weer serieus in de markt voor een evo, met wat leuke van Modena Performance, Intrax en/of Buddy erop.

Ik hoop ook dat je er op 17 oktober bij kunt zijn met deze auto.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Volgende

Keer terug naar My Maserati