Bora 558 uit 1973

Post hier jouw trots

Bora 558 uit 1973

Berichtdoor romeintje » vr 24 sep 2010, 23:26

Na het avontuur van de Ghibli kan ik ook nog vertellen over het andere avontuur dat ongeveer gelijktijdig is begonnen (3 maanden eerder). De zoektocht naar een mooie Bora liep dus via een zoektocht naar een mooie Merak SS. Overal in Europa geweest. Er zijn eigenlijk veel Meraks te koop. Wat mij opviel is dat de lak van de auto's echt belabberd was. Veel van die auto's die ik gezien heb, hebben dus ook roestbobbels. Vooral bij de deuren en de randen van de spatborden. Zo'n zoektocht is eigenlijk op zich al een geweldige ervaring. Bij een handelaar in klassiekers in Zeewolde of Harderwijk ben ik omgegaan. Weer een Merak, maar stoelen waren slecht. Hij vroeg mij waarom ik een Merak wilde. Bij een Bora tel je pas echt mee. Gewledig goede motor (beter dan de V6 3.0 van de Merak in elk geval) en betere marktwaarde dus verlies je niet te veel bij een restauratie. Dus opnieuw op zoek. In Europa waren en zijn er niet veel te koop. Wilde hoe dan ook geen rode. Paar in Duitsland gezien en een in Zwitserland. Moest eigenlijk naar de USA. Er stond er ook een in Den Bosch bij Automusa. Een gele, die nog niet op Nederlands kenteken stond. Was al in 1991 naar NL gekomen. Paar keer naar toe geweest. Prijs was te hoog. Na het overlijden van de vriend (zie verhaal Ghibli) ben ik er naartoe gereden en heb een belachelijk laag bod uitgebracht. Bovendien de eis gesteld dat ik de auto (met groene platen) van Den Bosch naar Den Haag moest kunnen rijden. Vanaf 1991 tot 2005 had de auto nog geen 500 mijl gereden. Een week later was alles geregeld. Volle tank benzine er in en rijden. Levensgevaarlijk natuurlijk. Auto had nog nooit APK gehad. Leidingen waren nooit gecontroleerd etc. Maar de tocht verliep zonder problemen. Niet al te hard gereden. Daarna is de auto naar Roelofarendsveen gebracht om geheel gestript te worden. Zelfs het roestvijrstalen dak en het dubbelglazen schot naar de motor zijn er uit gehaald. Via Maserati in Italie (Campana) en via MIE (in Amerika) kan je de basisgegevens van dergelijke oude auto's ophalen. Mijne was ooit groen geweest en echt heel lelijk geel gespoten. Op het oog zag de auto er best ok uit. Nou weet iedereen dat het bij een restauratie altijd erg tegenvalt. Hier was het de overtreffende trap! Ik zal de foto's van de body tonen. Wat een drama. Geen enkele bescherming tegen roest. De hele linkerdeur stijl was verrot en moest worden vernieuw. Maanden is er aan het plaatwerk gewerkt. Allemaal maatwerk. Ondertussen natuurlijk nadenken over de kleur. Uiteindelijk is de auto in een originele lichtblauwe Maserati kleur uitgevoerd. Heb de kleurenstalen van Maasland (oude importeur). Alles is bovendien roestwerend behandeld. De body van de auto was opgehangen in een soort draaispit. Zodat elke plek bij de auto bereikbaar was.

Behalve plaatwerk en spuiten is eigenlijk de totale auto vernieuwd. Waar moet ik beginnen... Heb de lelijke Amerikaanse voorbumper laten vervangen door een Europese versie. Compleet met knipperlichten. De achterbumper is nog origineel.
Zoiezo zijn alle rubbers van de wielophanging vernieuwd en de complete stuurinrichting. De wielen zijn gestraals en gespoten. De wielbouten zijn vernieuwd en de wielmoeren ook. Het complete hydraulische systeem is gereviseerd door een Citroen specialist. Het gaat dan om de pomp en de bollen en om een nieuw vat voor de vloeistof. Alle buizen zijn schoongemaakt en gecontroleerd. Mijn auto kwam zonder de juiste hydraulische lifters voor de koplampen. Toen we het systeem op druk zetten explodeerden ze met een straal van een paar meter hoog. Daar moesten dus nieuwe voor komen. Bijna het hele interieur is gedaan. Nieuwe matten ook in de voorbak, nieuw plafond, nieuwe deurpanelen, nieuw achterpaneel, nieuwe voorzijde van het dashboard en last but not least totaal nieuw beklede stoelen in het oorspronkelijke beige leer. Werd gedaan door een bedrijf in Woerden. Prachtig gelukt. Er is wel weken gezicht naar het juiste rubber vulmiddel voor de ribbels. Komt van een Mercedes restaurateur. De gehele electra is ook vernieuwd en/of gecontroleerd. Alle bedrading is nagelopen zodat de auto volgens de instructieboekjes werkt. Dagenlang zijn alle draadjes nagelopen met het schema in de hand . De airco is totaal vernieuwd behalve de radiator boven de accu. Dus nieuw pomp, op maat gemaakte condensator en nieuwe slangen. Nieuw RVS copie laten maken van de benzinetank (oude was lek) en nieuwe Stebro RvS uitlaat met zijdempers en met RvS uitlaatspruitstukken. Nieuwe op maat gemaakte zuigers voor de motorkap. Nieuwe dynamo, nieuwe waterpomp en een totaal gereviseerde cylinderkop (Franco) met nieuwe kleppen en nokkenassen. Ook nog een poederblussysteem laten installeren. Maar ook overal nieuwe raamrubbers etc etc.

Het was geweldig leuk om de restauratie mee te maken. Heeft bij elkaar 3 jaar geduurd. Vaak gedacht dat het niet zou lukken. De zoektocht naar onderdelen was een hele leuke taak. Overal zijn onderdelen vandaag gekomen. Uit Engeland, Canada, Italie, Zwitserland. Belgie, Duitsland en uit Nieuw Zeeland. Veel onderdelen zijn er gewoon niet en moesten op maat gemaakt worden. Plotseling was de auto klaar. Wat een ongelofelijk mooie auto is het geworden. Ik ben een voorstander om autos gewoon te rijden, maar hier moet je ook naar kijken. Wat een lijnen en zo laag en zo comfortabel ook. De eerste ritten waren een beetje teleurstellend. Motor had maar weing echte power. Was ook verwend door de power van de Ghibli misschien. Controle op de testbank. 200PK. Teleurstelling. Motor toch niet goed. Subframe (trouwens ook helemaal gereviseerd. Meerdere lasbreuken) laten zakken en motor er uit. Het onderblok was in deplorabele staat. Gebroken zuigerveren, beschadigde bussen en een beschadigde krukas en totaal versleten lagers. Gekeken naar mogelijheden om de motor te herstellen. Hiervoor o.a in Duitsland geweest. We hadden ineens geluk. Compleet 4.9 blok uit een QPIII te koop in hoofddorp gereviseerd maar al jaren ongebruikt, Was een koopje. Ik meen Euro 3K. Dergelijke motoren kosten in Amerika al snel US$ 20K! Met heel weinig aanpassingen ging de motor er in. Grote Maserati kenners uit Amerika verklaarden mij voor gek. Het zou niet kunnen. Nou, het gaat prima. Deze generatie motoren is 19 jaar minder oud heeft andere zuigers en is beter ontworpen voor interene smering. Motor heeft tegen de 300PK! Het oude blok staat in de garage en daar gaan wij deze winter iets moois van maken.
Daarna is de auto heel goed gaan rijden. Het is een kanon. Natuurlijk niet te vergelijken met de Ghibli, maar je snapt nu waarom het een supersportscar is geweest. Indrukwekkend geluid ook. En ik heb dan nog de uitlaat met de maximale demping! De auto heeft deze zomer de voorpagina van het internationale clubmagazine gehaald en ik ben er mee naar de clubdag gegaan. Het is een feest om in de auto te rijden. Er is niets te vergelijken met het geweld dat ontstaat als je vol gas geeft zoals op de startbaan

Ook van deze auto zal ik wat fotos laten zien

groeten

J

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

[modbreak; ben zo vrij geweest wat van de foto's hier te plaatsen]
romeintje
 
Berichten: 78
Geregistreerd: wo 22 sep 2010, 20:05
Woonplaats: Den Haag

Re: Bora 558 uit 1973

Berichtdoor romeintje » za 25 sep 2010, 00:09

http://s1005.photobucket.com/albums/af1 ... ora%20558/

Hierbij een aantal foto's die een beetje een overzicht tonen van wat er gedaan is
romeintje
 
Berichten: 78
Geregistreerd: wo 22 sep 2010, 20:05
Woonplaats: Den Haag

Re: Bora 558 uit 1973

Berichtdoor Giulia » za 25 sep 2010, 07:20

Jacob,

Wat is het toch een mooie Bora. Ik heb de Bora regelmatig zien staan in de diverse stadia van ontwikkeling en vroeg me altijd al af wie deze enorme doorzetter was....HULDE (ik wil een applaus smiley)!
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: Bora 558 uit 1973

Berichtdoor Tridente » za 25 sep 2010, 07:41

Tridente schreef:
Tridente schreef:
Giulia schreef:Jacob,

Wat is het toch een mooie Bora. Ik heb de Bora regelmatig zien staan in de diverse stadia van ontwikkeling en vroeg me altijd al af wie deze enorme doorzetter was....HULDE (ik wil een applaus smiley)!

Afbeelding
Ton 1993 Ghibli, Fast as the wind!!!
Avatar gebruiker
Tridente
Donateur
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:18
Woonplaats: Geldrop

Re: Bora 558 uit 1973

Berichtdoor Dutchy » za 25 sep 2010, 07:41

LoL @ Tridente... gebruik deze maar...

applaus06 respect06
If you want to get INTO the dessert take a Landrover BUT if you want to get OUT of the dessert take a LANDCRUISER!
Dutchy
 
Berichten: 2104
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:09

Re: Bora 558 uit 1973

Berichtdoor Beheerder » za 25 sep 2010, 07:43

Klik eens op het kruisje in de rechter bovenhoek van je post.
Avatar gebruiker
Beheerder
 
Berichten: 20
Geregistreerd: do 09 sep 2010, 10:07

Re: Bora 558 uit 1973

Berichtdoor Tridente » za 25 sep 2010, 07:46

Admin schreef:Klik eens op het kruisje in de rechter bovenhoek van je post.

Helaas, bij niks kruisje, met het enige kruisje dat ik zie verwijder ik mijzelf (screendumpje s.v.p.?)
Ton 1993 Ghibli, Fast as the wind!!!
Avatar gebruiker
Tridente
Donateur
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:18
Woonplaats: Geldrop

Re: Bora 558 uit 1973

Berichtdoor Tridente » za 25 sep 2010, 07:47

Tridente schreef:
Admin schreef:Klik eens op het kruisje in de rechter bovenhoek van je post.

Helaas, bij niks kruisje, met het enige kruisje dat ik zie verwijder ik mijzelf (screendumpje s.v.p.?)

Verrek , in deze post zit wel het kruisje, niet in de voorgaande, is dat wat nieuws?
Ton 1993 Ghibli, Fast as the wind!!!
Avatar gebruiker
Tridente
Donateur
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:18
Woonplaats: Geldrop

Re: Bora 558 uit 1973

Berichtdoor lqpl » za 25 sep 2010, 07:56

Heerlijk verhaal om de zaterdagochtend mee te beginnen. Fantastische auto maar ik vind persoonlijk de Merak iets brutaler (en kennelijk is dat belangrijk ":{& ). Ik heb er ook een tijdje naar gezocht maar geen goeie gevonden. Ik was (ben) bezig met de restauratie van een F400i en nog een project erbij is thuis niet te verkopen. De Merak van Lapre is vwb plaatwerk heel goed (volledig gerestaureerd) maar heeft een Citroen dashboard en het onderstel heeft waarschijnlijk 30 nieuwe bushings nodig (je wilt niet weten hoe gevaarlijk zo'n auto wordt als dat niet allemaal in orde is...). Voor het gevraagde geld geen serieuze kandidaat. Naast alle andere sensaties is de sfeer in deze auto's echt heel bijzonder; compact, gezellig, speels en seventies.

romeintje schreef:Het onderblok was in deplorabele staat. Gebroken zuigerveren, beschadigde bussen en een beschadigde krukas en totaal versleten lagers.

Dat lees ik dan toch met enige verbazing. Was er niet eerder een compressie/lektest gedaan?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Bora 558 uit 1973

Berichtdoor Vince » za 25 sep 2010, 08:48

Wat een schitterende jaren 70 UFO is dit zeg...... respect06 respect06 respect06 @!#$
Ben zo vrij geweest wat van de foro's in de eerste post te plaatsen trouwens.

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Avatar gebruiker
Vince
Donateur
 
Berichten: 9123
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:55

Volgende

Keer terug naar My Maserati

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron