Bora 558 uit 1973

Post hier jouw trots

Re: Bora 558 uit 1973

Berichtdoor PeterM » za 25 sep 2010, 18:13

Wat een mooie auto. En wat een monniken klus. Fantastisch!
Vince: ik zie die foto's maar voor de helft. Ligt dat aan mij of aan de layout van de forum pagina?
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Dutchy » za 25 sep 2010, 22:17

We zijn bezig met een auto resizer van foto's.

Parchtige zeg ... pfff wat een wagen.
If you want to get INTO the dessert take a Landrover BUT if you want to get OUT of the dessert take a LANDCRUISER!
Dutchy

Berichtdoor PeterM » zo 26 sep 2010, 14:22

Dutchy schreef:We zijn bezig met een auto resizer van foto's.

... en die werkt, zie ik.
Van alle Bora foto's zag ik de linker helft, nu zie ik de andere helft ook.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Boomerang » zo 26 sep 2010, 17:48

Prachtige auto!

Hoe zit dat met de echte klassiekers, is het overspuiten in een andere dan de originele kleur geen probleem voor de waarde van de auto?
Je ziet het nogal eens.
Boomerang
Donateur

Berichtdoor romeintje » zo 26 sep 2010, 18:42

Tja er wordt natuurlijk heel veel geschreven over originaliteit. Dat was ook aan de orde in de tijd dat ik enorm met Alfa's bezig was. Ik heb mij daar nooit zoveel van aangetrokken. Ik had een rode GTV Betone uit 1975 (Amerikaanse versie die in Amerika onverkocht was en dus pas geregistreerd was in 1977). Daar had ik een originele Alfa 2l in zitten uit die tijd (niet origineel uit de auto). Die heb ik vervolgens laten tunen door Cosworth. Totaal mislukt project overigens die motor. Ik heb vervolgens in overleg met Buddy een 2l twinspark blok in laten bouwen. Die auto ging daarna als de brandweer. Nooit meer een probleem gehad met de motor of de afstelling. Met de Bora in het verschiet heb ik uiteindelijk die Alfa van de hand gedaan. Ik heb de indruk dat Bertones enorm goed in de markt liggen (mits in goede staat), maar als je nu kijkt (bijvoorbeeld op Ebay in de US) dan zie je dus dat de hardheid van de carroserie er het meest toe doet.

Bij de Bora is de waarde van de auto (net als van de andere oude Maserati's) heel erg afhankelijk van de marktontwikkelingen in de wereld als geheel. Het gaat hier om relatief zeldzame auto's die eigenlijk niet worden gekocht voor dagelijks gebruik, maar echt als showmodel. De Amerikaanse markt is daardoor toch behoorlijk bepalend voor de waarde van de auto's. Staat de US$ hoog en is de economie goed, gaan de prijzen goed. De afgelopen 2 jaar zie je dus dat er heel veel auto's voor een habbekrats te koop staan in de US. Je moet ze echter nog wel ff hier naartoe halen, invoerrrechten en BPM betalen en dat is minder aantrekkelijk. 2e grote invloedrijke markt is Duitsland volgens mij. Als je nu de (zeer beperkte) hoeveelheid oude Maserati's ziet die er worden verhandeld (via bekende veilingen of via Ebay), dan valt allereerst op dat er bijna geen volume is. Er zijn dus nauwelijks auto'die (zichtbaar) verhandeld worden. Daarnaast zie je dat de staat waarin de auto verkeert en de mate van originaliteit in bijvoorbeeld de US en in Duitsland behoorlijk belangrijk zijn bij Maserati's. Veel meer dan bij Alfa's. Je moet dus een auto hebben die (zonder restauratie) in originele perfecte staat is en het liefst met een motor met maching numbers. Als dat allemaal klopt heb je dus een toppertje in huis en kan je een mooie prijs vragen voor de auto. In mijn geval heb ik dus niet de originele kleur. Ik heb (momenteel) ook niet de originele motor ingebouwd, maar die kan ik wel meeleveren. Maar ik ga helemaal niet verkopen. Ik heb wel aantoonbaar een hele ingrijpende restauratie gedaan, waarbij zoveel als mogelijk gebruik is gemaakt van originele onderdelen. Bovendien kan je met mijn auto echt rijden, maar dat is voor sommige verzamelaars minder belangrijk
veel groeten
romeintje

Berichtdoor Boomerang » zo 26 sep 2010, 19:17

Wanneer de originele kleur een kleur was waar ik niet mee kon leven, ging die er bij mij ook echt wel af.
Eens dat je in de eerste plaats moet gaan voor een auto waar je maximaal plezier aan beleeft, zowel mbt de rijkwaliteieten als het uiterlijk.
Boomerang
Donateur

Berichtdoor SpyderGT » ma 27 sep 2010, 13:05

Een geweldig mooie auto! Zoals beloofd zou ik nog het filmpje van de Bora op Valkenburg uploaden. Dat heb ik dan ook maar net gedaan. Echter hoor je helaas vooral de wind op het filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=W_zhXpgolcE
SpyderGT
Admin

Berichtdoor romeintje » ma 27 sep 2010, 20:16

Helemaal geweldig! Inderdaad jammer van de wind. Maar toch heel erg bedankt
romeintje

Berichtdoor Marcelrati » za 02 okt 2010, 21:41

Mooi auto! Ik heb ook met veel plezier je verhaal in de Viale Ciro Menotti gelezen.
Marcelrati

Vorige

Keer terug naar My Maserati