Pagina 14 van 15

Re: 228 project

BerichtGeplaatst: di 08 jul 2014, 21:31
door Marten
Dan nu het stuur, naaf zonder stuur gepast. Paste goed, maar niet helemaal erop gedrukt omdat een losse naaf haast niet te verwijderen is.
Stuur aangepast
foto 1.JPG
foto 2.JPG
foto 3.JPG
foto 4.JPG


Helaas, bij montage van het stuur ging de naaf er nog steeds maar gedeeltelijk op. Nu weet ik dat aluminium naafjes een strakke passing hebben, bij ook maar iets ruimte op de vertanding heb je zo een stuur wat compleet los op de stuurstang komt te zitten.
Echter, bij het aandraaien van de centrale moer ging de naaf niet veel verder meer, passing te strak en gestuikt materiaal.
foto 3.JPG

Re: 228 project

BerichtGeplaatst: di 08 jul 2014, 21:41
door Marten
De Italiaanse leverancier heeft nog geen oplossing en daar ga ik dus niet op wachten. Het hart van het stuur had ik nog bewaard, bij een metaalbewerkingsbedrijf een bus laten draaien en de boel pas gemaakt, vervolgens zelf een naafverlenger geconstrueerd door de bus op het stuur te lassen en het oude hart weer in de bus te lassen.
foto 1.JPG
foto 2.JPG
foto 3.JPG
foto 4.JPG
Nu nog de kap aan de achterzijde mooi pas maken en de boel wederom monteren.

Re: 228 project

BerichtGeplaatst: wo 09 jul 2014, 08:20
door Techno
Jammer, maar gelukkig ben je niet voor 1 gat te vangen!

Re: 228 project

BerichtGeplaatst: wo 09 jul 2014, 12:58
door Marten
Yep, waar een wil is, is een weg...

Re: 228 project

BerichtGeplaatst: wo 09 jul 2014, 16:03
door lqpl
Marten ik snap het even niet - het staat er nogal cryptisch. Wat was nu de aanleiding voor de klus aan het stuur? Heb je een niet-passende verlenger gekocht en daarna zelf maar iets in elkaar gezet?

Re: 228 project

BerichtGeplaatst: wo 09 jul 2014, 16:39
door Marten
De aanleiding voor het aanpassen van het stuur is de wat ongelukkige zit. Als je met je benen etc. goed zit, zijn je armen net even te gestrekt. Dus in Italiƫ een naafverlenger besteld, die wel past maar waarvan het gat verderop in de naaf te strak is. Maw hij gaat er gewoon niet helemaal op. Nu heb ik wel vaker meegemaakt dat die aluminium naafjes een hele strakke passing hebben, met ietsje ruimte zijn de spiebanen in het aluminium immers zo uitgelubberd, en meestal met rustig aandraaien van de centrale moer gleed hij er dan toch wel op.
1 x, jaren geleden, meegemaakt dat zo'n naaf dan toch later scheurde, en dat zag ik niet zitten.

De Italiaanse leverancier zegt het probleem niet te snappen, maar dat komt nog wel. Over iets meer dan 1 week ga ik zo'n 3500 km. rijden met de 228 en ik had dus geen tijd meer om te wachten op de leverancier en ik wilde ook niet het risico lopen ineens met een los stuur te rijden.

Dus het hart van het stuur dat ik nog had liggen maar weer gebruikt (die paste zeker en is van ijzer), een bus laten draaien en de boel in elkaar gelast, dus maar zelf een naafverlenger gemaakt.
foto 5.JPG
foto 6.JPG
Moet nog wel even goed schoon gemaakt worden allemaal, maar het werkt, zit 10 x beter en het zit als een huis zo vast Driving5

Re: 228 project

BerichtGeplaatst: wo 09 jul 2014, 18:56
door Giulia
Toch vreemd....ik heb voor al mijn Maserati's naafverlengers besteld en die pasten allemaal vlekkeloos. Klusje van 30 minuten. Bij wie heb je besteld?

Re: 228 project

BerichtGeplaatst: wo 09 jul 2014, 19:00
door charles
ik had het zelfde probleem met de zitpositie. ik ben overgestapt op een deep-dish omp rallystuur. in mn gtv heb ik een quick-release hub gezet werkt geweldig als verlenger en diefstalpreventie winks

Re: 228 project

BerichtGeplaatst: wo 09 jul 2014, 19:36
door Marten
Giulia schreef:Toch vreemd....ik heb voor al mijn Maserati's naafverlengers besteld en die pasten allemaal vlekkeloos. Klusje van 30 minuten. Bij wie heb je besteld?

Conmat in Italiƫ.

Stad en land afgebeld, gemaild, niemand kon meer iets leveren of moest kijken of het nog te bestellen was met onzekere levertijd. Ik denk dat het gewoon een gietfoutje is.

ik had het zelfde probleem met de zitpositie. ik ben overgestapt op een deep-dish omp rallystuur.
Ja, ik ben dan weer zo eigenwijs dat ik het originele stuur er in wil houden.

Re: 228 project

BerichtGeplaatst: wo 09 jul 2014, 19:58
door Giulia