228 project

Post hier jouw trots

Re: 228 project

Berichtdoor Marten » za 11 aug 2012, 15:35

Zo, even een hele korte update.
In m'n reisverslag had ik al aangegeven dat de airco er mee gekapt was tijdens de vakantie vanwege, vermoedelijk, een lekke aansluiting en dat ik de mysterieuze olielekkage op het spoor was gekomen.

Gisteravond even de buizen vanaf de turbo's naar het gasklephuis los gehaald (op het gasklephuis) en inderdaad, in de buis van de linkerturbo zat wat olie.
Daar is in ieder geval voorlopig het olieverbruik op lange ritten met relatief hoge snelheid/hoge belasting mee verklaard.
De turbo doet het verder nog goed, de turbodruk is goed, dus voorlopig lekker laten zitten.

Vanochtend de 228 in Noordwijkerhout afgegooid om de airco te laten repareren en even met Jorrit overlegd over de olielekkage.
Mijn conclusie dat de olie onverbrand vanuit de turbo de uitlaat in gaat lijkt inderdaad de juiste en ook mijn vervolg dat deze olie dan naar buiten wordt geblazen bij de uitlaatspruitstukflens (die los bleek te zitten) van de achterste cilinder links lijkt logisch.

De uitlaatspruitstukpakkingen links worden dan ook vervangen en tegelijk bekijkt Jorrit de tapeinden van de laatste cilinder, ze worden er even uit geschroefd en met vloeibare pakking weer in gezet.

Waarom? Ik heb bij de Alfa TS 16V motoren wel meegemaakt dat bij het vervangen van de katalysator 1 of meerdere tapeinden meekwamen en dat dan 1 of andere sukkel er bouten terug in draaide.
Als zo'n bout dan net even een paar mm. langer is druk je in de kop materiaal weg waardoor er een haarscheur in een oliekanaal kan komen met als gevolg dat de olie met warme motor langs de schroefdraad van de bout naar buiten kruipt.

Jorrit heeft dat ook wel eens mee gemaakt bij Maserati's als er door iemand een tapeindje was vervangen en net iets te ver was ingedraaid.

Gelukkig eenvoudig op te lossen met goede vloeibare pakking of desnoods kneedbaar aluminium als de schroefdraad verprutst is.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: 228 project

Berichtdoor Marten » vr 07 sep 2012, 20:17

Zo, weer even een update. De 228 is weer terug uit Noordwijkerhout, airco doet het weer. Er was een slang gescheurd die nu vervangen is en de airco is gelijk "omgebouwd" naar R413A, dus vullen kan ik nu zelf ook op de zaak doen.

Omdat de auto ook APK gekeurd moest worden dit ook maar gelijk laten uitvoeren, hij stond er toch en de APK verliep in deze periode van verblijf bij Forza, alleen de middendemper moest even gelast worden en klaar...

Voor wat betreft de mysterieuze olielekkage, de oorzaak was inderdaad wat Jorrit en ik al dachten, er was een tapeindje te ver naar binnen gedraaid en dat had een olie retour kanaaltje geraakt, dus bij warme motor en dus dunne olie kon deze zich via de schroefdraad een weg naar buiten banen.

Tapeind is eruit gehaald, verpakt met Loctite en terug geplaatst en de lekkage is over.

Nu nog even genieten de komende periode, dan gaat de 228 voor langere tijd op stal.

Plaatwerk doen (portier vervangen rechts en links lassen), zijkanten spuiten, koelsysteem spoelen, radiateur bekijken en eventueel koelblok (laten) vervangen, gasklephuis/inlaatspruitstuk eraf en rood krimplakken, velgen spuiten/poedercoaten en...en...

Wordt vervolgd...
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: 228 project

Berichtdoor Marten » zo 07 apr 2013, 16:16

Zo, weer even een update:
Deze gaan van de week even mee naar de zaak, bandjes er af en naar de poedercoater.
2013-04-07 13.42.57.jpg


Zo stond-ie erbij:
2013-04-07 13.43.13.jpg


Nieuwe lichtunit er in:
2013-04-07 14.01.10.jpg


Plekken waar je nooit komt vol laten lopen met ML en de boel weer monteren:
2013-04-07 15.00.42.jpg


Voor volgende week, expansievat wisselen (met dank aan Techno voor de VAG nummers van de pijpjes en slangen die nodig zijn voor het ombouwen, is namelijk een nieuwer type expansievat):
2013-04-07 15.11.16.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: 228 project

Berichtdoor Marten » zo 07 apr 2013, 16:20

Ook volgende week: bougies vervangen en dit aanpakken (zie foto).
2013-04-07 15.03.24.jpg


Nee, geen wespennest, gewoon de tectyl in de wielkast linksvoor die door de turbo zo heet is geworden dat het een soort ballon is geworden.
Rechtsvoor is de boel gewoon als een dikke brij naar beneden gedropen en tijdens het rijden onder de auto uit gevallen (denk ik).

Dus schoonmaken en met de bokkepoot aan de slag.
Wordt weer een ouwerwets smerig klusje.

En maar gelijk door met de randen en felsnaden van oa de achterklep, deze ook maar met ML laten vollopen. Gelukkig hebben ze van die spuitbussen met een slangetje met aan het eind daarvan een sproeikopje, werkt heel goed... Happy5
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: 228 project

Berichtdoor Marten » zo 07 apr 2013, 16:30

En als de 228 weer op zijn wielen staat weer onder het dashboard.
Het bedieningsarmpje van klepje nr. 10 is afgebroken.

Voor de zomer heb ik de klep maar vast op stand "uitstroom rechterraam" gezet, maar het is toch wel lekker om (afhankelijk van de temperatuur) voor koude of warme voeten te kunnen kiezen.

clip_image001.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: 228 project

Berichtdoor stijn » zo 07 apr 2013, 16:30

Mooi bezig, Marten!
Stein Keuken
Avatar gebruiker
stijn
Donateur
 
Berichten: 2051
Geregistreerd: vr 12 nov 2010, 15:04
Woonplaats: Nuenen

Re: 228 project

Berichtdoor Giulia » zo 07 apr 2013, 16:48

Lekker bezig! Tip! Voor de ML even de boel vol laten lopen met Fertan. Werkt perfect. Daarna amber ML erover.
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: 228 project

Berichtdoor lqpl » zo 07 apr 2013, 16:53

Eerst fertan laten drogen?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: 228 project

Berichtdoor Giulia » zo 07 apr 2013, 16:54

Yep...

Duurt 2 dagen en bewezen effectief
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: 228 project

Berichtdoor Marten » zo 07 apr 2013, 17:22

Fertan als in Noverox?
Dat heb je namelijk ook in spuitbussen en met wat gepiel kan je daar ook zijn slangetje met sproeikopje aan maken, komt het overal.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

VorigeVolgende

Keer terug naar My Maserati

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron