lqpl's biturbo spyder 1993

Post hier jouw trots

lqpl's biturbo spyder 1993

Berichtdoor lqpl » ma 27 sep 2010, 14:17

Ik heb dit jaar van een MCH-clublid een spyder gekocht uit 1993. Nero carbono met zwart leer en grijs alcantara. Ik moest toch wat, nadat ik de qp evo had verkocht. Een open auto had ik nog niet, dus qua functionaliteit is het prima en het interieur is werkelijk prachtig - net een speedboot. Door het lagere zwaartepunt gaat de spyder nog redelijk door een bocht maar verder valt er aan het onderstel een hoop te verbeteren. Het heeft geen prioriteit op het moment maar ik hoop nog te berichten over de verbeteringen die ik aan het overwegen ben.
De auto is door de vorige eigenaar met zijn dochter ooit naar de Noordkaap gereden (en terug, zonder enig probleem). De sticker laat ik op de ruit zitten en misschien komt het er nog van dat ik de rit overdoe met een van mijn dochters. Je jongste lijkt daar het meest voor in de running - zij is net 4 geworden en heeft een racebaan gekregen van ome Enno. (*

Afbeelding

Afbeelding
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: lqpl's biturbo spyder 1993

Berichtdoor koen2224v » ma 27 sep 2010, 19:08

mooie bak qp!heb er een dag na mogen kijken en hij is heel gaaf!
koen2224v
 
Berichten: 909
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:09

Re: lqpl's biturbo spyder 1993

Berichtdoor PeterM » ma 27 sep 2010, 20:00

Realiseer mij dat ik nog foto's van deze auto heb met z'n vorige eigenaar en echtgenote aan boord. Gemaakt tijdens de Luxemburg trip van twee en half jaar geleden. Het blijft een mooie lijn, de neus was al goed maar nu ook nog die welving bij de heupen... !@#$%
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2401
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: lqpl's biturbo spyder 1993

Berichtdoor lqpl » ma 27 sep 2010, 20:02

PeterM ik houd me aanbevolen voor die foto - een beetje historie...
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: lqpl's biturbo spyder 1993

Berichtdoor Ghibli284 » ma 27 sep 2010, 21:01

Mooi de faceliftversie. 2 liter of 2.8 liter?
Ghibli 2.8 prod 1992 reg 1994
Ghibli 2.8 prod 1992 reg 1993 (restauratieproject)
Biturbo Spyder 2.0 1990
Ghibli284
Donateur
 
Berichten: 580
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 19:47

Re: lqpl's biturbo spyder 1993

Berichtdoor lqpl » di 28 sep 2010, 00:13

Dit is een 2.8 3-klepper. Die motor doet alles op zijn gemak. Het is ook nog eens een automaat (4-traps), dus alles gaat op zijn dooie akkertje. Als je niet zelf schakelt komt de motor bijna nooit boven de 3000 toeren. Het koppel is geweldig voor zo'n licht autootje.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: lqpl's biturbo spyder 1993

Berichtdoor Vince » di 28 sep 2010, 09:27

De automaat heeft toch wel een kick-down neem ik aan? Tot hoever trekt ie dan door?
Want niet boven de 3000 toeren komen betekent feitelijk dat je nog twee ongebruikte turbo's in het vooronder hebt die zo terug in de doos kunnen.

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Avatar gebruiker
Vince
Donateur
 
Berichten: 9123
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:55

Re: lqpl's biturbo spyder 1993

Berichtdoor lqpl » di 28 sep 2010, 10:22

Tuurlijk heeft deze een kickdown. Maar bij bijna volgas gaat het al heel vlot zonder dat de bak terugschakelt. Bij kickdown en een beetje nat wegdek staat de boel zó dwars (tenzij Mr ASR achter het stuur zit natuurlijk)
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: lqpl's biturbo spyder 1993

Berichtdoor lqpl » zo 23 jan 2011, 10:51

Na een beroerde start vorige jaar (zie hier), de interventie van Franco en het succesvolle verloop van Raduno 2 heb ik goede hoop op een fijn cabrioseizoen met de spyder. Er zijn nog 3 verbeterpunten die binnenkort worden aangepakt.
1. Franco gaat nieuwe voorveren monteren en de stops op de schokdempers vernieuwen. Dit moet het doorslaan van de voortrein wegnemen.
2. Er komt een stuurnaafverlenger, waardoor de simian driving position verleden tijd is.
3. Er komt een motorkap met ducts. Standaard is de spyder geleverd zonder ducts en dat vind ik jammer want ze zijn voor mij een kenmerk dat de stoerigheid van het biturbo-ontwerp accentueert. Ik heb net een hele mooie - met ducts- gekocht van koen2224v, de held uit het noorden van NH.

Er is al eerder over gesproken maar het is toch wel interessant dat Maserati bij het ene model NACA ducts monteerde (224/424v, karif, sommige 222 - uitademend en aan de buitenkant van de klep), bij het andere deze ducts andersom monteerde (Biturbo S-range, sommige 222 - inademend en midden op de klep) maar soms ook de ducts wegliet (oer-Biturbo/II, sommige 222, spyder), terwijl het allemaal biturbo's met min of meer dezelfde specificaties en geometrie betreft. De uitdamende ducts lijken me overigens de meest adequate aanpak: voert warme lucht af in een logische luchtstroom.

Bitrubo S:
Afbeelding

2.24v
Afbeelding

Biturbo II
Afbeelding
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: lqpl's biturbo spyder 1993

Berichtdoor koen2224v » zo 23 jan 2011, 11:17

bij de biturbo s staan ze andersom,en in het midden vanwege de intercoolers boven op de motor.
koen2224v
 
Berichten: 909
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:09

Volgende

Keer terug naar My Maserati

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron