lqpl's biturbo spyder 1993

Post hier jouw trots

Re: lqpl's biturbo spyder 1993

Berichtdoor cassiopeia » di 28 jan 2014, 14:02

Wat hefbruggen betreft, ik heb een paar jaar geleden op de beurs in Essen een heel aangenaam gesprek over hef- en parkeerbruggen gehad met dit bedrijf:

http://www.internbv.eu/index.htm

Heel veel mogelijkheden, zeer goede kwaliteit en best wel scherp geprijsd.
Ik zou een 4-koloms verkiezen. Kunnen de deuren van de auto tenminste nog open.
Als optie is bij de vierkoloms parkeerbrug van dit bedrijf nog een wielenset leverbaar waarmee de hele brug verrijdbaar is.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: lqpl's biturbo spyder 1993

Berichtdoor lqpl » zo 11 mei 2014, 18:59

Dit weekend met La Moglie en de spyder op excursie naar Bourgogne geweest. Aldaar o.a. een stuk gefietst en de ontsnappingsdeur van Drouhin gezien (boek Wine&War) en in de kelders gedineerd en wijn geproefd. Het was een geweldig weekend met lekker weer. Het gezelschap was grotendeels ingevlogen maar er was een Brit met een 1990 911 Carrera 4S Targa - zou goed gezelschap zijn geweest voor het presidium van MChat.

On topic: Op de heenweg begaf de kachelventilator het, en wel met een luide hilarische gorgel. La Moglie moest er na het uiten van enige zorg over de voortgang van de reis (en wellicht in gedachte over het aanstaande bezit van een Maserati) wel om lachen. Voor mij betekent het 2 dagen klussen. cursing Er is al eerder over geschreven. Conrad, Jim en ik hebben het zelf al eens aangepakt. Kijk hier eens.

Verder deed de spyder het echt uitstekend. Rustige motor die 3500 tpm draait bij 150 km/u. Gemiddeld verbruik 1:7.1 kruisend tussen 120 en 150. Vrij weinig water binnen gekregen tijdens de buien op de terugweg. Blijvertje!
Laatst bijgewerkt door lqpl op zo 11 mei 2014, 19:02, in totaal 2 keer bewerkt.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: lqpl's biturbo spyder 1993

Berichtdoor Giulia » zo 11 mei 2014, 19:01

Ach....heb je zo weer gemaakt. Het is trouwens Bourgogne en Drouhin.
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: lqpl's biturbo spyder 1993

Berichtdoor lqpl » zo 11 mei 2014, 19:02

Fijne vent. Je zegt dat je komt helpen?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: lqpl's biturbo spyder 1993

Berichtdoor Giulia » zo 11 mei 2014, 21:12

Tijd, tijd, tijd....

Gebrek
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: lqpl's biturbo spyder 1993

Berichtdoor lqpl » di 23 sep 2014, 08:51

Als voorbereiding op de Ardennenrit van de MCH (a.s. weekend) heb ik 3 klusjes geklaard:

1.
lqpl schreef:Op de heenweg begaf de kachelventilator het, en wel met een luide hilarische gorgel.

Kachelmotor losgekoppeld, zodat we iig nog warmte kunnen binnenkrijgen als het koud of nat is. De stekker van de kachelmotor daar kun je gemakkelijk bij, aan de rechterkant van de tunnel. Koen bedankt voor de kachelunit die als voorbeeld diende.

Afbeelding

2. Subwoofer aangesloten op de JVC navi (eigenlijk een Becker traffic pro). Als aanvulling op de prachtige MB-Quarts die ik voor en achter heb zitten en de tweeters in de spiegelkapjes in de voordeuren. Het is een Pioneer TS-WX210A. Mooi geluid.

Afbeelding

3. Xenon. Twee jaar geleden reden we 's avonds tijdens de MM in matig weer achter de niet nader te noemen verdwaalde medereisgenoten (namelijk 4.24V (stuurman), Techno ("navigator") en PeterM (adviseur)) de negorij bij Brescia in. De gloeiende spijkers hadden nauwelijks lichtopbrengst. Dat is nu dus voorbij. Lichtkleur is 4300K, de geelste die je kunt krijgen. Hier even de bijhorende stereotype foto voor het verschil.

Afbeelding

Montage in ca. 3 uur. Gat boren van 22 mm in kap (net boven de ventilatieschacht). Rubber afdichting iets aanpassen. Bedrading en electronica netjes monteren - dat is wel even een klusje dat aandacht vraagt door de beperkte ruimte, maar het kan. Merk: Pilot.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: lqpl's biturbo spyder 1993

Berichtdoor cassiopeia » di 23 sep 2014, 10:04

Die xenon zit in de bestaande lampunits? Wordt dan de warmteontwikkeling daar niet kritisch?
Ik zal a.s. weekend maar een extra brandblusser meenemen unsure
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: lqpl's biturbo spyder 1993

Berichtdoor Boomerang » di 23 sep 2014, 10:49

Keurig gedaan, petje af.

Laat die brandblusser maar zitten Cass, Xenon is koeler dan standaard licht.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: lqpl's biturbo spyder 1993

Berichtdoor lqpl » wo 08 okt 2014, 22:11

Vorige week op Spa reden techno en ik een paar rustige rondjes om het circuit te verkennen toen de motor slecht begon te lopen. Direct op de paddock wat metingen gedaan (vonken en injectoren los) maar dat leek in orde. Dus toen maar op 4 of 5 pitten naar huis gereden. Thuis de bougies bekeken: nr 6 zwart, de rest netjes. Dus eerst bougie en daarna injector 6 vervangen - geen resultaat. Loshalen van stekkers van injectoren 2 en 6 liet geen verschil horen, dus ik had sterke verdenkingen mbt deze twee. Computers vervangen (zonder veel verwachtingen) - geen resultaat. Vandaag compressie gemeten (kg/m2):

1: 7,5
2: 6,0
3: 7,7
4: 7,5
5: 7,3
6: 0,0

Dus behalve voor 2 en 6 zijn de resultaten uitstekend (en overeenkomend met een compressieratio van 7,4:1 af-fabriek).
Deze motor heeft 15k km geleden bij de vorige eigenaar een koprevisie ondergaan nadat de distributieriem brak (als gevolg van het niet vervangen van een spanrol bij een grote beurt 500 km eerder). Je zou dus mogen verwachten dat alle cilinders nog uitstekend zijn, maar kennelijk is er in 2 en 6 iets fout gegaan, bijvoorbeeld het niet nauwkeurig genoeg afstellen van de klepspeling. Andere ideeën?

Vervolgens een lektest op 2 en 6, en ter controle op 1. Bij de laatste hoor je een zacht gesuis. Dit is lucht die via de zuigerveren ontsnapt. Bij 2 en 6 is het gesuis iets scherper en hoor je met een statoscoop op het uitlaatspruitstuk een sis en op het inlaatspruitstuk niets. Lekken via de uitlaatkleppen, lijkt me. En natuurlijk op twee verschillende banken. cursing

Als bij het meten van de klepspeling geen gekke dingen naar voren komen ga ik er vanuit dat de kleppen verbrand zijn en dan ga ik zelf (met techno stand by) de koppen lichten en kleppen vervangen en slijpen. Iemand met ervaring mag het kleppenstellen doen. Dat moet dit keer goed gebeuren.

De motor heeft sinds ik deze auto heb nooit echt helemaal lekker gelopen. Ik verwachte door kleine ingrepen daarin wel verbetering te kunnen brengen - en uiteindelijk heeft Forza er ook nog eens (zonder resultaat) grondig naar gekeken. De aap lijkt nu genadeloos uit de mouw te kruipen.

Enfin, het komt weer goed.
Laatst bijgewerkt door lqpl op wo 08 okt 2014, 22:24, in totaal 1 keer bewerkt.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: lqpl's biturbo spyder 1993

Berichtdoor Boomerang » wo 08 okt 2014, 22:23

Da's balen Igino.
Het komt er dus op neer dat die twee rondjes op het circuit de genadeklap hebben betekend voor een paar te strak afgestelde kleppen.

Overigens horen de compressiewaarden normaal gesproken hoger te zijn dan de theoretische compressieverhouding.
Laats nog een motor gemeten die 1:9.2, heeft maar waar alle cilinders tijdens de test een druk van meer dan 10 bar lieten zien.
Als alles in orde is meet je gemiddeld genomen altijd een wat hogere waarde.

Ik zou alle kleppen controleren en minimaal met pasta inslijpen.
Wellicht moet er hier en daar zelfs geslepen worden.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

VorigeVolgende

Keer terug naar My Maserati

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten