lqpl's biturbo spyder 1993

Post hier jouw trots

Re: lqpl's biturbo spyder 1993

Berichtdoor lqpl » wo 08 okt 2014, 22:30

Was dat koud gemeten? Een 2.0 of een 2.8?

Ik heb niet vergeleken met warm en ook niet met een beetje olie op de zuigers.

Op straat hebben we meer van de motor geëist dan op het circuit. lachebekkie
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: lqpl's biturbo spyder 1993

Berichtdoor lqpl » wo 08 okt 2014, 23:38

lqpl schreef:Dus behalve voor 2 en 6 zijn de resultaten uitstekend (en overeenkomend met een compressieratio van 7,4:1 af-fabriek).

Die overeenkomst tussen de gemeten waarden en de compressieratio is toeval, en inderdaad is de gemeten waarde in een gezonde biturbomotor hoger. De hoogste waarden die ik op internet tegenkom zijn rond de 8,5 kg/m2. Cilinders 1, 3, 4 en 5 zijn dus ook niet helemaal fris.

Het zou me niet verbazen als Hessing de kromme kleppen heeft vervangen en de rest helemaal niet heeft aangeraakt. Dus niks 'gereviseerde koppen'. hamersmiley
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: lqpl's biturbo spyder 1993

Berichtdoor Boomerang » do 09 okt 2014, 07:53

Orde van de dag.
Het begrip " reviseren" wordt te snel gehanteerd.
Vaak is het niet meer dan repareren.

Iig heb je nu de kans om het in orde te maken.
En ik zou eens kijken of ik niet zelf een gereedschapje kon maken/kopen om kleppen te kunnen stellen.
Tijdig stellen is van levensbelang bij dit type motor.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: lqpl's biturbo spyder 1993

Berichtdoor Wietze » do 09 okt 2014, 08:00

Pfoeeee, zo zie je maar weer hoe belangrijk preventief onderhoud lees klepstellen kan zijn.

De historie van de motor heeft zoals is aangegeven een randje. Hopen dat het meevalt en dat niet het hele spul slecht is aangepakt in het verleden.
Aan de andere kant, als het straks in orde is en de nokkenassen goed in fase staan weet je niet wat je meemaakt. Bij mij was het verschil nadat het spul echt goed was afgesteld duidelijk voerbaar vooral bovenin.

Ik had scheurtjes in de koppen en die zijn vervangen. De oude kleppen zijn daarna licht ingeslepen met pasta en verder een paar honderd kilometer niet boven de 4000 rpm voorzichtig aan, daarna het spul perfect laten afstellen.
It is mei sizzen net te dwaen
Avatar gebruiker
Wietze
Donateur
 
Berichten: 596
Geregistreerd: vr 18 maart 2011, 11:05
Woonplaats: Badhoevedorp

Re: lqpl's biturbo spyder 1993

Berichtdoor lqpl » do 09 okt 2014, 08:31

Zijn de kleppen dan eerst grofweg afgesteld en daarna pas echt goed? Of meteen goed en na inrijden weer een keer?

Koppen zullen grondig worden gecontroleerd. Ik heb een blok met koppen staan. Koen heeft koppen liggen. Dus samen met mijn puntkop, koppen genoeg....
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: lqpl's biturbo spyder 1993

Berichtdoor volantevantage » do 09 okt 2014, 09:40

Boomerang schreef:En ik zou eens kijken of ik niet zelf een gereedschapje kon maken/kopen om kleppen te kunnen stellen.

Dat is niet zò moeilijk natuurlijk, alleen moet je nog stelplaatjes zien te vinden ! ( Koen ??????? )
volantevantage
Donateur
 
Berichten: 1401
Geregistreerd: wo 22 sep 2010, 07:22

Re: lqpl's biturbo spyder 1993

Berichtdoor Techno » do 09 okt 2014, 09:43

Zijn gewoon te koop. Maar je moet gewoon een heel groot assortiment ter beschikking hebben en slim kunnen hergebruiken.
Techno
Donateur
 
Berichten: 927
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 19:07

Re: lqpl's biturbo spyder 1993

Berichtdoor Wietze » do 09 okt 2014, 10:35

Kleppen zijn na revisie geheel correct gesteld en na het inrijden nogmaals........... Arbeidsintensief maar ik heb nu alweer 8 probleemloze jaren achter de rug. Toen de distributie dit jaar werd vervangen is alles weer nagemeten. Dat gebeurt elke keer als de distributie eraf gaat.(elk 4e jaar)
Laatst bijgewerkt door Wietze op do 09 okt 2014, 14:25, in totaal 1 keer bewerkt.
It is mei sizzen net te dwaen
Avatar gebruiker
Wietze
Donateur
 
Berichten: 596
Geregistreerd: vr 18 maart 2011, 11:05
Woonplaats: Badhoevedorp

Re: lqpl's biturbo spyder 1993

Berichtdoor cassiopeia » do 09 okt 2014, 11:15

Jeez. Toen ik hoorde van dit onfortuin bij de pomp bij Meer in België, vreesde ik al meteen voor de klep(pen).
Is bekend wanneer de klepspeling van de Spyder het laatst is opgemeten c.q. de kleppen zijn gesteld?

Met mijn Alfetta's had ik in de jaren 80 overigens met regelmaat verbrande kleppen.
Ondanks opmeten om de 10.000 km.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: lqpl's biturbo spyder 1993

Berichtdoor Dennis » do 09 okt 2014, 11:43

De stelplaatjes welke in de 3200 worden gebruikt zaten vroeger ook in de fiat tipo, ik weet niet of de 6 cili blokken mbt dat onderdeel verschillen indien niet dan zijn de stelplaatjes overal verkrijgbaar
lancia ypsilon 2000
Lancia delta 1.4 oro 2012
Maserati quattroporte V 2005
Dennis
 
Berichten: 415
Geregistreerd: zo 17 okt 2010, 02:37
Woonplaats: stein

VorigeVolgende

Keer terug naar My Maserati

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron