Project 430

Post hier jouw trots

Project 430

Berichtdoor Stefan » wo 04 jul 2012, 22:12

Hierbij wil ik even een project topic aanmaken om zo nu en dan indien nodig wat technische vragen neer te zetten, ik hoop dat er de nodige knowhow aanwezig is om mij een beetje op weg te helpen.
Het betreft de volgende auto: http://www.maseratichat.nl/viewtopic.php?f=3&t=1496

De eerste vraag die ik heb is het volgende: Van de 2 bobines zit achter de achterste een bevestigingsmoer, dus de laatste van de 3. Bij mijn auto zit hier een oog onder waar een kabel aan hoort te zitten. Het oog is er nog maar de kabel is verdwenen. Welke draad hoort hier onder bevestigd te zitten, is dat een massa voor de bobines? Of krijgen de Bobines massa via de beugel? Of is het een massa aansluiting voor een ander component?

Alvast mijn dank
Stefan
 
Berichten: 24
Geregistreerd: ma 02 jul 2012, 23:17

Re: Project 430

Berichtdoor pb » vr 06 jul 2012, 13:36

hoort geen draad te zitten,
Mvg
pb
 
Berichten: 46
Geregistreerd: zo 03 jul 2011, 16:31
Woonplaats: amsterdam

Re: Project 430

Berichtdoor Stefan » vr 06 jul 2012, 17:01

Ok bedankt, dan maak ik me daar verder geen zorgen over.
Wie kan mij helpen aan een werkende brandstofpomp? De pomp zit vast. Ik had hem open gemaakt en weer aan de gang gekregen maar nu sluit hij jammer genoeg inwendig niet goed meer af, ik had gehoopt dat ik er een startpoging mee kon wagen maar ik denk dat ik nu toch een ander pompje nodig heb alvorens het te proberen. Jammer genoeg de afgelopen tijd een 2-tal 33's naar de sloop gebracht waar volgens mij exact dezelfde pomp opzat, maar die heb ik er natuurlijk nét niet afgehaald.
Er kwam nu in iedergeval brandstof in de rail, en op druk, dus dat is alvast een verbetering.
Stefan
 
Berichten: 24
Geregistreerd: ma 02 jul 2012, 23:17

Re: Project 430

Berichtdoor lqpl » vr 06 jul 2012, 17:26

Meer over benzinepomp kun je hier lezen. Denk ook aan het vervangen van de benzinefilters (de kleine koperen tussen tank en pop en de grote tussen pomp en motor).

Koen heeft wel een pomp voor je om even verder te komen met je project maar ik raad je aan uiteindelijk een nieuwe te kopen voor de bedrijfszekerheid van de auto.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Project 430

Berichtdoor Stefan » vr 06 jul 2012, 18:18

Ok ik zal Koen even PM'en
Het voorfilter heb ik al vervangen evenals alle slangen (minder leuk detail is dat de slang vanaf de tank gelijk scheurde toen ik de pomp loshaalde en dus de hele inhoud van de tank wegliep) Het andere filter is in iedergeval open. Ik zal op termijn wel een nieuwe pomp kopen maar zolang ik niks weet van de motor wil ik er nog niet te veel geld aan spenderen. Straks heb ik er honderden euro's in gestopt en blijkt de motor een olieboot of wat dan ook, dus vandaar.

Ik had het topic: Te weinig benzinedruk doorgelezen. Daarbij viel het me op dat deze auto ook bij Hessing in onderhoud is geweest en kwam hetzelfde gekitte stekkercontact op de mapsensor tegen. Wat is de reden dat dit ooit door hun gedaan is? Ik heb gelukkig van deze originele stekkers hier liggen dus ik ga dat ook maar weer origineel maken.

Afbeelding
Stefan
 
Berichten: 24
Geregistreerd: ma 02 jul 2012, 23:17

Re: Project 430

Berichtdoor lqpl » vr 06 jul 2012, 18:49

Misschien een voorkeur van de monteur die eerder als kitter in de bouw werkte. Of bij Citroen... tuinslangen over de bougiekabels. Wie weet. Franco heeft het bij mij gewoon weer origineel gemaakt...
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Project 430

Berichtdoor Stefan » zo 08 jul 2012, 14:39

Ik ben wat elektrische problemen aan het oplossen en gebruik daarvoor deze manual en bedradingsschema. Er zijn echter zo veel dingen en kleuren die niet corresponderen met wat ik in mijn auto heb dat ik er van uit ga dat ik een ander schema nodig heb. Zijn er verschillen tussen oude en nieuwere modellen? De auto is van 89, dus heeft iemand een correcte en uitgebreidere (digitale) bedradingsschema?
Alvast mijn dank.
Stefan
 
Berichten: 24
Geregistreerd: ma 02 jul 2012, 23:17

Re: Project 430

Berichtdoor cassiopeia » zo 08 jul 2012, 22:40

Stefan schreef: De auto is van 89,


B.C. of A.D. ? tongue

Opgegraven in Pompeii, wellicht? lachebekkie
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: Project 430

Berichtdoor Stefan » zo 08 jul 2012, 23:26

Ja vóór christus. Daarom zoek ik ook een bedradingsschema in hyrochliefen. Is alleen zo moeilijk opzoeken op google.
Stefan
 
Berichten: 24
Geregistreerd: ma 02 jul 2012, 23:17

Re: Project 430

Berichtdoor Stefan » di 10 jul 2012, 17:23

Ik heb de auto ondertussen lopend gekregen.
Het probleem bestond uiteindelijk uit een vast zittende brandstofpomp, een kabelbreuk in de originele bekabeling tussen de ECU en relais van de injectie/ontsteking, een half werkend ECU relais en een niet goed werkende startonderbreker. Al met al dus een heel werk om de combinatie van deze problemen uitgezocht te krijgen. De auto loopt nog niet helemaal goed, er wordt nu nog teveel brandstof ingespoten dus er is nog een probleem met MAP-senor / temperatuursensoren / gaskleppositiesensor of iets dergelijks. Dat zal ook nog wel een uitzoekwerkje worden.

Omdat ik nergens goede bedradingsschema's voor de Maserati kon vinden en niemand me er aan kon helpen ben ik maar opzoek gegaan naar een schema van een vergelijkbaar systeem. Een heel goed document was het Weber Marelli IAW schema voor een Moto Guzzi motorfiets. Dit injectiesysteem komt voor 95% overeen met die van de Maserati. Ook nog een heel goed trouble shoot document gevonden voor de Marelli IAW. Beide zeer interessant, inclusief alle ECU pinnen met bijbehorende functie en kleur etc. etc.
Als het lukt zal ik hem hier bijvoegen zodat in de toekomst meer mensen er wat aan hebben.
Weber Marelli IAW.pdf

Weber Marelli IAW.pdf
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Stefan
 
Berichten: 24
Geregistreerd: ma 02 jul 2012, 23:17

Volgende

Keer terug naar My Maserati

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron