Project 430

Post hier jouw trots

Re: Project 430

Berichtdoor Danny » di 10 jul 2012, 19:06

Lekker bezig zeg, duidelijk iemand met 2 rechterhanden!
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Project 430

Berichtdoor Stefan » wo 11 jul 2012, 15:04

Is hier iemand die mij kan helpen met het volgende....
Ik zou graag willen weten hoe de kleuren draden op de gasklep-positiesensor horen te zitten. Dit is het rode kastje aan de zijkant van de gasklep. Nu zijn bij mij de kleuren van boven naar beneden gezien respectivelijk geel, rood en dan wit, ik weet echter niet of dit correct is.
Ik ben er namelijk achter gekomen dat er ooit met deze stekker geklooit is (hier staat ook Ford op crybaby ), als daarbij de witte en de gele draad verkeerd om terug in de stekker zijn gezet werkt de sensor ook verkeerd om. In dat geval denkt de ECU dat in de stationair stand er volgas wordt gegeven en andersom. Hierdoor raakt de boel natuurlijk in de war.
Het mooist zou zijn als iemand me kan vertellen wat het voltage is met het contact aan tussen het rode draadje en de -pool van de accu bij stationairstand, maar zonder dat kom ik er ook wel uit en ben ik erg geholpen.
Thumbsup5
Afbeelding
Stefan
 
Berichten: 24
Geregistreerd: ma 02 jul 2012, 23:17

Re: Project 430

Berichtdoor Stefan » zo 15 jul 2012, 22:03

Ik weet niet of hier veel technisch geinteresseerde personen zitten maar voor de volledigheid zal ik het verhaal nog maar even vervolgen. Als is het maar om iemand in de toekomst er misschien mee te kunnen helpen.

Ben afgelopen week weer druk bezig geweest met de auto, en ik moet zeggen het gaat niet vanzelf.
Ik ben begonnen met het controleren van de brandstofdruk, deze hoort 2,5 bar te zijn wanneer de motor uit is en de brandstofpomp draait. Met lopende motor hoort deze 2,2 bar te zijn.
Na het aansluiten van de manometer bleek de druk iets te laag, met draaiende motor 1,8 bar ipv 2,2. Er was nergens informatie te vinden over de drukregelaar dus een nieuwe was eigenlijk nodig. Na een verdere studie kwam ik er achter dat de brandstofdrukregelaar wel af te stellen was, hiervoor moet aan de bovenkant een seal eruit gehaald worden en dan kan doormiddel van een inbussleutel de brandstofdruk perfect afgesteld/nagesteld worden. Prima voor elkaar dus.
Afbeelding

Hierna maar eens gemeten of de MAP sensor (manifold absolute pressure sensor) nog goed was. Hier was gelukkig wel wat informatie over te vinden omdat deze in meerdere auto's gebruikt is dus dat maakte het zoeken wat makkelijker. Ik heb alle waarden en voltages die deze MAP sensor naar de ECU stuurt gemeten bij bepaalde drukken en dit kwam redelijk overeen met wat het hoorde te zijn. Voor de waardes zie attchement.

Hierna de koelvloeistof en luchttemperatuursensoren gecontroleerd. Deze bleken aardig correct. Om toch zeker te weten dat deze goed waren heb ik in plaats van de sensoren een draaipotmeter van 0 tot 10.000 ohm geplaatst om temperaturen tussen de -40 en + 125 graden na te bootsen en te kijken wat de invloed daarvan op het gedrag van de motor was. Vastgesteld dat de temperatuursensoren niet het probleem waren.
Afbeelding

Hierna de potmeter voor de CO afstelling in de ECU afgesteld op de defaultwaarde, oftwel precies in het midden. Door de ECU open te maken kan je op de printplaat meten hoe deze afgesteld is, er was al eens aan gedraait en hij stond inderdaad compleet verkeerd afgesteld. Alles weer goed afgesteld en klaar.

Als laatste de gaskleppositiesensor eens bekeken. Er was niks over deze Weber PF10 Throttle position sensor te vinden, er zijn tonnen met informatie over de PF01 en PF09 maar juist deze was niks over te vinden. Uiteindelijk na heel lang zoeken en spitten ben ik er achter gekomen wat de waardes moeten zijn en hoe deze afgesteld dient te worden. Hierbij kwam ik er dus ook achter dat daadwerkelijk bij mij de gele en de witte draad eens omgewisseld zijn en dus compleet verkeerd stond. Ik heb de gaskleppositiesensor ook nog uit elkaar gehaald en vanbinnen helemaal schoon gemaakt, toen weer terug erop geschroeft en tot op de milivolt nauwkeurig afgesteld. Voor de waardes zie attachment.

Ook was er uiteraard aan elke afstelschroef gedraait die er maar te vinden was, het wordt dus nog een heel uitzoekwerk om alles exact goed afgesteld te krijgen maar tot dusver loopt de auto al 100 keer beter Thumbsup5
Het is nog steeds niet helemaal naar mijn zin maar ik begin er gematigd positief te worden. In iedergeval kan ik de auto en het injectiesysteem/ontstekingssysteem ondertussen dromen.

Search criteria:
Weber Marelli APS 02/03 Absolute air pressure sensor
Weber Marelli PF10 throttle position sensor
Weber Marelli RP11/2,5 fuel pressure regulator
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Stefan op zo 15 jul 2012, 22:41, in totaal 2 keer bewerkt.
Stefan
 
Berichten: 24
Geregistreerd: ma 02 jul 2012, 23:17

Re: Project 430

Berichtdoor lqpl » zo 15 jul 2012, 22:10

Nee, ga door. Heel leuk om dit te volgen. Ik vraag me af waarom al die afstelligen dan veranderd zijn. Dat doet een normale Maserati-specialist niet. Zijn er tjoeners mee aan de slag geweest?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Project 430

Berichtdoor Stefan » zo 15 jul 2012, 22:11

Voor de liefhebbers nog een paar goede links voor technische informatie:
Over TPS, MAP, ECT, ACT
http://www.bigturbo.co.uk/main4.htm

Over TPS en MAP adjustments
http://home.kpn.nl/duran103/pics/p7-p8.pdf

Uitgebreide informatie over het complete systeem in het Italiaans
http://home.kpn.nl/duran103/pics/centralina_weber_marelli.pdf

En als attachment een heel goed document van een motorfiets met nagenoeg hetzelfde injectiesysteem. In het kader daarvan is vooral hoofdstuk 7 interessant
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Stefan
 
Berichten: 24
Geregistreerd: ma 02 jul 2012, 23:17

Re: Project 430

Berichtdoor Stefan » zo 15 jul 2012, 22:34

Dat is altijd de vraag, ik weet ook weinig van de historie behalve dat de auto tot 30.000km geleden altijd bij 2 gerenomeerde dealers in onderhoud is geweest. Jammer genoeg weet ik uit eigen ervaring dat dat ook niet altijd zaligmakend is, maar even zo goed is hij later misschien in slechtere technische handen gevallen.
Er kunnen heel veel redenen zijn, maar ik denk dat het er op neer komt dat er met 1 van de componenten een probleem was, en dat er niet correct naar de oorzaak van het probleem gezocht is, maar getracht het probleem te verhelpen door andere dingen te verstellen. Als dit eenmaal gebeurd is loopt de auto uiteraard na het oplossen van het daadwerkelijke probleem nog steeds slecht.

Wat ik in de praktijk nogal eens tegen kom is zoiets als dit:
De brandstofdruk is te laag doordat de brandstofdrukregelaar kapot is. Meneer gaat naar de garage en de monteur denkt dat het aan de gaskleppositiesensor ligt, hij 'stelt deze opnieuw af' en hij loopt stationair weer beter. Dit kan kloppen omdat door het afstellen van de gaskleppositiesensor er meer brandstof in wordt gespoten wat het te weinig aan brandstofdruk compenseert.
Meneer komt 3 weken later weer terug want na het afstellen loopt hij stationair wel goed maar op vermogen niet meer. Monteur draait aan een paar schroeven en dit is ook verholpen, maar nu smoort de auto weer bij snelle gaswisselingen. Meneer gaat terug....
Nou ja je kan het verhaal wel afmaken, op een gegeven moment staat alles fout afgesteld en is het daadwerkelijke probleem niet opgelost. Dit gebeurd in de praktijk vaak en het zal zo ook ongeveer met mijn Maserati gegaan zijn.
Maargoed, hij loopt nog steeds niet helemaal 100% maar ik ben in iedergeval op de goede weg en met goede hoop.
Stefan
 
Berichten: 24
Geregistreerd: ma 02 jul 2012, 23:17

Re: Project 430

Berichtdoor Danny » ma 16 jul 2012, 09:01

Erg leuk om te lezen Stefan en m.i. zijn dit zeer waardevolle bijdragen voor forumleden met een soortgelijke auto die ook zelf graag wat meer zouden willen sleutelen.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Project 430

Berichtdoor Stefan » vr 17 aug 2012, 14:13

Een paar weken geleden nog tot de constatering gekomen dat ook de distributieriem een tand verkeerd stonden.
Er was in het werkplaatshandboek niks te vinden over merktekens op de krukas, maar alleen dat het bovenste dode punt doormiddel van een taster bepaald moet worden. Er waren wel handmatig merktekens in de getande poelie van de krukas gegraveerd. Leek me een goed idee van degene die dat gedaan had omdat dat het in het vervolg wat vereenvoudigd. Totdat ik er bij toeval achter kwam dat er wel degelijk merktekens op het vliegwiel staan die alleen van onder de auto te zien zijn. Toen ik dit nog een dubbel checkte met het merkteken op de poelie bleek deze er gewoon een tand naast gegraveerd te zijn huh??????? De riem eraf gehaald en een tand omgelegd en de auto liep weer een stukje netter tenopzichte van daarvoor Thumbsup5

Gisteren had ik een paar groene platen te leen dus dat was een mooie gelegenheid om ook eens een blokje om te gaan met de maserati. Ik had tot dusver alleen op eigen terrein gereden dus ik was erg benieuwd. Met niet al te hoge verwachting de openbare weg op gereden en tot mijn verbazing schakelde de automaat al redelijk zoals het hoorde. De auto reageerde goed op het gas en kwam ook weer tot stilstand zoals het hoorde. Turbodruk ook in orde, motorisch dus aardig voor elkaar. Alleen stationair loopt de auto nog niet naar mij zin, maar ik weet dat het in grote lijnen in iedergeval klopt nu.
Wel was het een beetje een hobbelpaard omdat de auto een aantal jaar op dezelfde positie had gestaan. Waarschijlijk dus hetzelfde fenomeen als waar de NS jaarlijks mee kampt, vierkante wielen. Ook hoorde ik nog geluiden bij het rechter achterwiel, waarschijnlijk een wiellager o.i.d.
Wordt vervolgt lachert
Stefan
 
Berichten: 24
Geregistreerd: ma 02 jul 2012, 23:17

Re: Project 430

Berichtdoor Stefan » di 21 aug 2012, 22:02

Onderdelen vinden voor een Maserati kan soms moeilijk zijn, daar zal iedereen wel wat vanaf weten. Desondanks vandaag de carterpan er maar eens afgehaald omdat ik olie en filter nog moest verwisselen. De auto had zo lang stil gestaan dat ik wel dacht dat er een laagje asfalt achtige drab onder in het carter zou zitten. Pannetje los geschroeft en deze was er zo onder vandaan.
Er lag inderdaad een vieze bruine drab onderin maar het viel me mee gezien het feit dat ik wel eens bij auto's de oude olie er met een plamuurmes uit moeten schraapen. Nadat alles netjes schoon was een nieuwe pakking gemaakt en alles weer dicht geschroeft. Hierna het oliefilter eraf gehaald want die moest natuurlijk ook vervangen worden. Ik verwachtte een zoektocht om het correcte filter te vinden maar tot mijn verbazing wordt het oliefilter van een Biturbo gebruikt voor zowel Cagiva en Laverda motorfietsen tot oude vooroorlogse duitse traktoren tot lastransformatoren en gammele renaultjes aan toe lolololol Gelijk mijn illusie van de prachtige delicate verfijnde italiaanse techniek aan diggelen....
Maar het voordeel is dat het filter op elke hoek van de straat voor een paar rooie rotcenten op de kop is te tikken Thumbsup5 onderdelen voor een auto zoeken is nog nooit zo eenvoudig geweest als bij deze Maserati.
Anyway, de motor is vanbinnen weer brandschoon en gevuld met verse olie dus dat kan er weer even tegenaan zonder dat het gelijk weer zwart wordt

Afbeelding

Afbeelding
Stefan
 
Berichten: 24
Geregistreerd: ma 02 jul 2012, 23:17

Re: Project 430

Berichtdoor stijn » wo 22 aug 2012, 13:08

Zoals ik al vaker geschreven heb snap ik hier niets van, maar ga vooral door met deze gedegen info. Draagt denk ik bij aan nog meer kennis op dit forum.
Stein Keuken
Avatar gebruiker
stijn
Donateur
 
Berichten: 2051
Geregistreerd: vr 12 nov 2010, 15:04
Woonplaats: Nuenen

VorigeVolgende

Keer terug naar My Maserati

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron