Nieuwe adoptie: QP IV 2.8 uit 1996

Post hier jouw trots

Nieuwe adoptie: QP IV 2.8 uit 1996

Berichtdoor Logout » do 16 aug 2012, 22:48

Ik heb vanochtend besloten weer een telg uit het Biturbogeslacht te adopteren: een zilvergrijze QP IV 2.8 automaat uit 1996. Het is de auto die al jaaaaaren in Nieuwegein te koop stond. Ergens komende week ga ik hem (per oprijauto) ophalen en aan het infuus leggen.

De Quattroporte's een beetje kennend hoop ik dat ik wegkom met het vervangen van alle vloeistoffen, de bougies en de distributie (dit laatste natuurlijk als eerste!).

Mocht het een miskoop zijn dan horen jullie daar natuurlijk niets over, maar indien alles loopt zoals gepland dan zal ik hier de 'wederopleving' in geuren en kleuren rapporteren.

Voor de verandering eens een handelaar getroffen die een auto op internet zet met een ten onrechte opgehoogde kilometerstand. De werkelijke (en aan de hand van de stapel factueren bewijsbare) kilometerstand was meer dan 16 dkm lager dan waarmee hij geadverteerd was! Nu maar hopen dat hij niet gelogen heeft dat de motor enkele maanden geleden nog gewoon goed liep... unsure
Laatst bijgewerkt door Logout op za 18 aug 2012, 09:01, in totaal 1 keer bewerkt.
Logout

Re: Nieuwe apoptie: QP IV 2.8 uit 1996

Berichtdoor Danny » do 16 aug 2012, 23:15

Gefeliciteerd, ik ben benieuwd of de QP je gaat geven wat je ervan verwacht.

Nu nog een Shamal + een Barchetta en je hebt de hele serie compleet...
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor dueporte » vr 17 aug 2012, 11:24

indrukwekkende (jaloersmakende..) garage heb je intussen! ik zou toch eerder voor de qpII of V gaan, maar dat is verschil van smaak.
dueporte

Berichtdoor PJ » vr 17 aug 2012, 14:30

Heeft die auto nog steeds een vissenkomkoplamp?
Toen ik ben gaan kijken, werd de auto dag en nacht buitengestald en stond één van de koplampen halfvol water.
Als ik het goed onthouden heb was de auto van een van de werknemers of de eigenaar van het bedrijf (vakgarage de Liesbosch)?
* 2.24v 1993
* Coupe CC 2003
PJ
Donateur

Re: Nieuwe adoptie: QP IV 2.8 uit 1996

Berichtdoor Logout » vr 17 aug 2012, 17:00

PJ schreef:Heeft die auto nog steeds een vissenkomkoplamp?
Toen ik ben gaan kijken, werd de auto dag en nacht buitengestald en stond één van de koplampen halfvol water.
Als ik het goed onthouden heb was de auto van een van de werknemers of de eigenaar van het bedrijf (vakgarage de Liesbosch)?

De auto stond inderdaad nog steeds buiten. Ondertussen zat overal groene aanslag op en tussen. Heel triest, want de basis is naar mijn oordeel toch redelijk goed. Na een wasbeurt en een halve pot cleaner zal het er al weer een stuk beter uitzien gok ik zo. Onder het rechterachterlicht in de hoek net boven de bumper zitten twee vieze roestplekken, dat hoekje zaag ik eruit en dan laat ik er een stukje gezond plaatwerk uit een donor QP inlassen. Verder moet het rechterachterportier gewisseld worden met een portier in dezelfde kleur uit een donorauto, het portier roest namelijk stevig aan de bovenzijde van de deurplaat net onder het raamrubber. In de rand van de grille zit ook wat roest, maar gelukkig niet in het zichtbare gedeelte. Of ik iets met de grillerand ga doen weet ik nog niet, ik denk dat ik begin met die helemaal vol te spuiten met tectyl. Veder heb ik nergens roest kunnen ontdekken aan de auto.

De koplampen zagen er netjes uit, maar de verstraler aan de bestuurderszijde is van binnen helemaal bruin. Daar heeft dus zeker water in gestaan. Zou dat het kunnen zijn geweest? Of was het toch echt de koplamp?

Van wie de auto precies geweest is heb ik niet kunnen ontfutselen aan de verkoper. Hij beweerde dat de eigenaar daar een andere auto heeft gekocht maar dat ze in de ogen van de eigenaar veel te weinig geld voor de QP terug gaven. In plaats van inruil zouden ze dan bemiddelen bij de verkoop. Gezien het gebrek aan interesse in de auto voor de gevraagde prijs is het nooit iets geworden met de verkoop en is hij uiteindelijk buiten beland waar hij inmiddels een jaar of twee heeft doorgebracht. Wel vertelde de verkoper mij dat hij ooit zelf een zilvergrijze 4.24v en een 3200GT gehad heeft. Dus misschien klopt jouw theorie op dit vlak wel (was ook mijn vermoeden trouwens...).
Laatst bijgewerkt door Logout op za 18 aug 2012, 09:01, in totaal 1 keer bewerkt.
Logout

Berichtdoor Logout » vr 17 aug 2012, 17:21

@Danny: Een Shamal staat nog steeds op mijn verlanglijstje. Het moet dan wel een rode zijn en geen zwarte. Verder ben ik al een jaar of 10 helemaal gek van de Ghibli Cup. Maar als die er ooit komt dan moet de 'gewone' Ghibli daar toch echt plaats voor maken. De Barchetta is niet te betalen en dat zal ook wel nooit anders worden helaas.

Qua rijbeleving is de QP IV natuurlijk een compleet andere auto dan een Racing of een Ghibli. Hij komt minder rap over als je op het gaspedaal trapt (natuurlijk, want hij is ook een stuk zwaarder). De zit is ook totaal anders en het stuur lijkt wel rechterop te staan. Maar het is wel een heel praktische auto en verder ben ik nog steeds verliefd op de schitterende koets met de zo typpische hoekige Marcello Gandini wielrand achter. Ach ja, zo heb ik straks voor elke 'mood' een andere auto...
Driving5

---

@dueporte: Ik vind alle QP's eigenlijk heel boeiend. De QP I, wat in de 60'er jaren echt een unieke auto was met zijn enorme 4 deurs koets, alle luxe aan boord en dan nog de bijna race-like 4.2 of 4.7 liter Maserati V8 onder de kap. Daarna de QP II, maar die vind ik een beetje een 'ugly duckling'. Ze zijn inmiddels onbetaalbaar geworden geworden omdat er slechts een klein dozijn van zijn gebouwd. De QP III is en blijft een zeer imponerende auto wat mij betreft. Die enorme voorstoelen en dat enorme dashboard. Ik vond het leuk om die auto bij |qp| uitgebreid te hebben kunnen bewonderen. Over de QP IV heb ik hierboven al het een en ander geschreven. En als laatste de QP V: ja dat is net als de QP III een enorm grote auto maar dit keer eentje met een en al rondingen en een bijna ongekende schoonheid. De QP V zal zeker het beste rijden, maar ik denk dat de QP IV een goede all-rounder is die veel waar voor zijn geld biedt. Of de QP IV ooit een echte klassieker gaat worden? Wie weet...vooralsnog zie ik het niet gebeuren, maar hij heeft er wel de potentie voor met zijn Gandini lijnen.
Laatst bijgewerkt door Logout op za 18 aug 2012, 09:12, in totaal 2 keer bewerkt.
Logout

Berichtdoor cassiopeia » vr 17 aug 2012, 17:44

Goede en treffende analyse, Biturbista Thumbsup5

Precies ook mijn motivatie voor de aanschaf van de Evo, drie jaar geleden.
Karakteristieke schoonheid in eenvoud, dat is de QP IV. Plus gebruiksgemak.
En ja, dat minder "vlotte". Een V6 automaat is natuurlijk de tamste uit het gezelschap. Scheelt zomaar vijftig cavalli met de ottocilindri.

Veel fijne kilometers toegewenst!
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor PJ » wo 22 aug 2012, 20:29

Biturbista schreef: Ondertussen zat overal groene aanslag op en tussen. Onder het rechterachterlicht in de hoek net boven de bumper zitten twee vieze roestplekken, dat hoekje zaag ik eruit en dan laat ik er een stukje gezond plaatwerk uit een donor QP inlassen. Verder moet het rechterachterportier gewisseld worden met een portier in dezelfde kleur uit een donorauto, het portier roest namelijk stevig aan de bovenzijde van de deurplaat net onder het raamrubber. In de rand van de grille zit ook wat roest, maar gelukkig niet in het zichtbare gedeelte.
De koplampen zagen er netjes uit, maar de verstraler aan de bestuurderszijde is van binnen helemaal bruin. Daar heeft dus zeker water in gestaan. Zou dat het kunnen zijn geweest? Of was het toch echt de koplamp?

De roestplekken, de groene aanslag etc. komen allemaal terug in mij herinnering.
Ik begin nu een beetje te twijfelen over de koplamp/verstraler met water, misschien heb je wel gelijk.
* 2.24v 1993
* Coupe CC 2003
PJ
Donateur

Berichtdoor Logout » do 23 aug 2012, 11:14

@PJ: Hopelijk was het de verstraler, dan hoef ik niet tevens een van de koplampen te vervangen. In ieder geval bedankt voor het graafwerk in jouw geheugen.
Logout

Berichtdoor Logout » za 08 sep 2012, 19:11

Hier even een update voor allen die willen weten of er al voortgang is m.b.t. dit project:

Ik heb de auto afgelopen week opgehaald met een oprijauto en meegenomen naar een bevriende monteur in de kop van Noord Holland. Oh ja en wat de verkoper vegeten was mee te delen was dat de auto al jaren niet meer gelopen had (volgens hem was de alleen de accu leeg), maar hierover later meer. In de afgelopen weken had ik de zaken die benodigd zijn voor het vervangen van de distributie, de olie, bougies, V-snaren en koelvloeistof al aangeschaft. Verder wou ik i.v.m. de lange stilstand de waterpomp even verwijderen om deze niet alleen op speling maar ook visueel te inspecteren. Helaas konden Maseratispares en Auto Forza de pakking voor de waterpomp die in de V6 Biturbo motoren zit niet meer leveren. De waterpomp blijft er dus in, en aangezien er geen noemenswaardige speling op het lager waarneembaar was en hij zonder weerstand en/of lawaai ronddraait gok ik dat hij op korte termijn geen problemen gaat opleveren.

Aangezien door de lange stilstand de koperen radiator half vergaan (en zo lek als een zeef) was hebben wij niet alleen de bak met de ventilators verwijderd maar de radiateur er ook maar gelijk uitgehaald. Hij moet er toch uit en zo zorgt het voor meer ruimte om de distributie te doen. Wereld's grootste Biturbo onderdelenleverancier uit het om de hoek gelegen Anna Paulowna had natuurlijk een in topconditie verkerende radiateur op de plank liggen dus die maar even opgehaald, tezamen met de verstraler aan de bestuurderskant (die zoals PJ al aangaf vol met roestkleurig water stond). Voor alle zekerheid had ik bij Koen ook maar gelijk een dynamo en startmotor aangeschaft, want ik wou op alles voorbereid zijn.

Het vervangen van de distributie viel wat ingewikkeldheid gezien wel mee. Helaas kwamen we een paar onverwachte zaken tegen: de auto (die uit 1996 is) had nog een hydraulische riemspanner en niet (zoals ik met 99% zekerheid verwacht had) een mechanische spanner met veer, en verder was het volledig ontspannen van de V-snaren van de stuurbekrachtigingspomp en aircopomp in onze optiek onmogelijk (de bouten zitten aan de achterzijde en daar kom je eigenlijk niet normaal bij). Om op safe te gaan wou ik na een zo lange periode van stilstand de hydraulische spanner uit voorzorg vervangen, maar helaas had de eerder genoemde onderdelenleverancier in Badhoevedorp geen exemplaar in voorraad. Uiteindelijk hebben wij besloten de oude spanner weer te monteren nadat wij hadden vastgesteld dat hij nog goed op spanning was. De V-snaren waren nog goed en op dat vlak hebben wij besloten ze gewoon te laten zitten (met uitzondering van de V-snaar van de dynamo die wel redelijk makkelijk te vervangen was).

De AM574 motor heeft merktekens op de voorzijde van de nokkenashuizen, de nokkenastandwielen en het vliegwiel. Verder waren er in het verleden bij het vervangen van de riem al eens merktekens met witte verf aangebracht. Alles bleek nog netjes op tijd te staan en dus hebben wij na het aanbrengen van een set merktekens op de krukasriem-poelie en het onderblok de nieuwe riem 1:1 aangebracht zoals de oude riem eraf kwam. Daarna de boel netjes op de correcte riemspanning gebracht en het blok met de hand twee slagen rondgedraaid om te checken of alles weer in de uitgangspositie uitkwam. Vervolgens alle beschermkappen, sensoren en dergelijke weer netjes gemonteerd. Nadat ook de radiator en ventilatorbak in de auto gezet waren en het koelsysteem gevuld was met koelvloeistof hebben wij een eerste poging gewaagd om de auto weer tot leven te wekken...

Na het plaatsen van een volle accu het contact aangezet. Al gauw hoorde ik een boel vertrouwde geluiden (het piepen van de zelftest, de vacuumpomp, etc.). Nu de sleutel maar eens doordraaien om de motor te starten...klik...nog een keertje...klik...en wederom niets. Twee verbaasd kijkende sleutelaars kijken elkaar aan: WTF! Wat is dit nu weer? Waarom moet ons dit gebeuren? Alarmsysteem overleden? Brandstofpomp kapot? Startmotor vast? Na even met Koen gebeld te hebben zijn wij allereerst maar eens gaan kijken of de startmotor in orde was. Van onder de auto was goed te zien dat de startmotor niets deed als het contact werd omgedraaid, het relais klikte wel maar de motor zelf deed niets. Na op de brug het vliegwiel tijdens het starten een zetje met een grote schroevendraaier gegeven te hebben kwam de boel wel tot leven, maar helaas sloeg hij na het gas losgelaten te hebben gelijk af. In ieder geval was de startmotor nu los. Na nog een paar startpogingen ondernomen te hebben kwamen wij erachter dat er nog iets mis moest zijn, de motor bleef na het starten maar een paar seconden lopen en dan moest het gaspedaal ook nog eens continue ingedrukt blijven. Wie het weet mag het zeggen!
huh???????

De dag werd afgesloten met het vullen van de benzinetank met 10 liter verse benzine. Vol goede moed werd de volgende ochtend opnieuw een poging ondernomen om de motor definitief tot leven te wekken. Contactsleutel omgedraaid...klik...niets! Zou de startmotor nou alweer vast zitten? Brug omhoog, weer een zetje met de schroevendraaier op het vliegwiel. Een keer, twee keer, drie keer. Nee, dit keer gaf de motor van de auto geen kik. De startmotor gaf wel een blijk van leven: daar kwam al gauw de rook uit dus die had definitief de geest gegeven. Daar kwam weer een leuk deelproject op ons af: het vervangen van de startmotor. Leuk is anders! Het hele inlaattraject (de rode 'dome' met het Maserati logo erop) afgekoppeld en verwijderd. Vreemd genoeg kwam er daarbij zo'n halve liter benzine uit een vacuumslang gelopen. WTF (oftewel hoe kan dat nou weer)!? Hoe was al die benzine in het inlaattraject terecht gekomen? Weer een verdachte erbij: de brandstofdrukregelaar. Een telefoontje met het orakel uit Noordwijkerhout leerde dat na een lange periode van stilstand het membraam in de brandstofdrukregelaar wel eens kon scheuren als er druk op gezet werd. Hup, in de auto gesprongen en weer naar Anna Paulowna gereden (op dit onverwachte probleem had ik immers niet gerekend). Koen had de boel al klaarliggen. Maandag of dinsdag maar eens kijken of dit nou ook het verzuipen en niet willen lopen van de motor verklaart.

---

Ik weet niet of er een mechanische variant is van 'rust roest', maar dat stilstand meer kapot maakt dan je lief is blijkt maar weer eens uit het bovenstaande verhaal. Wat ik nog vergeten was te vertellen is dat de QP wel comfortabel onderdak geboden heeft aan een muizenfamilie. Een van de luchtfilterhuizen zat vol met schillen van eikels en andere zaadjes / nootjes. En hierbij bleef het niet: na het verwijderen van het inlaattraject bleek dat het hele 'V' (bovenzijde van de motor) in een groot muizennest was omgetoverd. Laat er geen misverstand bestaan over de intelligentie van muizen, deze grijze vriendjes hadden een paar dozijn sigarettenpeuken naar binnen gesleept en deze op vakkundige wijze ontleed. Het nest bestond voor zeker de helft uit de vezels van de filters van sigaretten. Verder vonden wij daar allerlei papiersnippers en wederom bergen schillen van eikels en dergelijke. In totaal hebben wij er zo'n anderhalve liter troep uitgehaald voordat wij er met de stofzuiger nog een boel spul weggezogen hebben. Zie onderstaande foto's voor het bewijs:

IMG02196_small.jpg

IMG02195_small.jpg

IMG02193_small.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Logout op za 08 sep 2012, 19:35, in totaal 1 keer bewerkt.
Logout

Volgende

Keer terug naar My Maserati