Nieuwe adoptie: QP IV 2.8 uit 1996

Post hier jouw trots

Re: Nieuwe adoptie: QP IV 2.8 uit 1996

Berichtdoor cassiopeia » do 27 sep 2012, 20:59

Ja, te enen male ontgaat mij het nut van het creëren van een soort hybride Quattroporte.
Evo stoelen kan ik me nog voorstellen vanwege het betere zitcomfort, maar wat is de zin van veranderingen van zuiver cosmetische aard? En in een non-Evo zit toch ook een airbag-stuur? In mijn beleving gaat het ook wat naar wannabe en daar staat een Maserati toch echt ver boven verheven.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor koen2224v » do 27 sep 2012, 21:23

in een evo zit toch ook een asbak waarom dan nog 1 asbak erbij cassio
koen2224v

Berichtdoor Logout » do 27 sep 2012, 23:46

Voor allen die zich afvragen waarom ik een aantal aanpassingen aan de auto overweeg:

- Brembo klauwen en schijven --> remt beter en smoelt beter

- Evoluzione stuur --> ik heb de Lancia Thema airbag die in de non-Evo QP IV's zit altijd al spuuglelijk gevonden, het was ook nooit de bedoeling van Maserati dat dit onding in de QP kwam (de toenmalige CEO bevestigde dit al in interviews in 1994) maar helaas was het uiteindelijke model te laat gehomologeerd en productierijp (de dikke witte QP brochure uit 1996 waarin de Ottocilindri voor het eerst gepresenteerd wordt bevestigt dit ook want de daarin getoonde auto is al voorzien van de Evoluzione airbag!)

- Evoluzione zijspiegels --> idem, de Ghibli MY'94 / Quattroporte IV (1994-1996) zijspiegels zijn tevens van de Lancia Thema overgenomen en heb ik ook nooit mooi gevonden

Voor wat betreft de andere veranderingen die ik overweeg (Evoluzione drietand in de grille en op de kofferdeksel), die zijn ook in mijn ogen niet zo noodzakelijk.

In mijn optiek is de Quattroporte tijdens de productieperiode steeds beter gaan smoelen. De velgen zijn daarvan het belangrijkste voorbeeld, maar ook het weglaten van de zwarte hoekjes net achter de ruiten in de achterportieren was een optische verbetering. De zijspiegels zijn over de jaren steeds mooier geworden: het eerste type was echt lelijk, de spiegels van de Ottocilindri waren al mooier en die van de Evoluzione passen naar mijn idee nog beter bij het ontwerp van de auto.

Maar van 'wannabee Evo' is geen sprake. Ik ben namelijk afgezien van de mooiere airbag en de beter zittende stoelen absoluut geen fan van het interieur van de Evoluzione. Het leer vind ik zeer beroerd van kwaliteit omdat het gauw gaat lubberen en dan een soort van rubberen uitstraling krijgt, het gebruikte hout vind ik minder fraai om te zien en dan heb ik het nog niet eens over de goedkope lcd klokje dat een auto van tegen de 2 ton gulden gewoon onwaardig is. Bovendien heb ik nog een aantal Quattroporte IVs en die blijven gewoon origineel. Een Evoluzione staat niet op mijn verlanglijstje vanwege de hierboven genoemde argumenten.

Over het algemeen ben ik een purist op het gebied van auto's. Aftermarket velgen zul je mij niet gauw onder een auto zien monteren. Maar ik zie niet waarom een aantal modificaties die de fabriek zelf ook gedaan heeft ineens zouden lijden tot een Frankenstein.
huh???????
Laatst bijgewerkt door Logout op vr 28 sep 2012, 00:02, in totaal 1 keer bewerkt.
Logout

Berichtdoor Logout » vr 28 sep 2012, 00:00

@Cassiopeia: Hybride Quattroporte? Volgens mij heeft Maserati hier zelf aan bijgedragen. Het beste voorbeeld hiervan zijn de Ottocilindri en vanaf medio 1996 gebouwde Seicilindri. Die verschillen ook al op veel punten van de eerste serie. En om het nog erger te maken: er bestaan daadwerkelijk hybride exemplaren waarin Maserati al een aantal Evoluzione onderdelen gemonteerd heeft terwijl het GEEN Evo is! Waarschijnlijk om niet nog een bestelling van op korte termijn te vervangen onderdelen te hoeven plaatsen. Van dit soort half-half auto's zijn mij meerdere exemplaren bekend.

Ook de 'Cornes serie speciale' Evoluzione's waren op diverse punten opgeleukt. De emblemen op de achterportieren, het weer monteren van het ovale vergulde klokje en de Gandini logo's zijn hier slechts een paar voorbeelden van, ook in jouw ogen kennelijk onnodige en ongepaste, modificaties.

De mooiste Quattroporte IV bestaat voor mij uit een mengelmoes van onderdelen uit de eerste serie, onderdelen van de Sei/Otto en onderdelen van de Evoluzione. Ja, en jullie maar denken dat de wereld verdeeld is in een Evo kamp en een niet-Evo kamp!!! Hahahahahaaaa....
Logout

Berichtdoor Vince » vr 28 sep 2012, 08:07

koen2224v schreef:in een evo zit toch ook een asbak waarom dan nog 1 asbak erbij cassio

Proest! lolololol

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Vince
Donateur

Berichtdoor Giulia » vr 28 sep 2012, 09:18

Als je met een beetje kennis van zaken naar het ontwerp van de QP kijkt dan passen de wat hoekiger spiegels veel beter dan de latere dikke, vadsige achteruitkijkerts.
Giulia
Donateur

Berichtdoor koen2224v » vr 28 sep 2012, 12:29

niet mee eens,latere spiegels en de grotere velgen maken de qp4 wel erg mooi
koen2224v

Berichtdoor cassiopeia » vr 28 sep 2012, 15:17

Biturbista schreef:@Cassiopeia: Hybride Quattroporte? Ook de 'Cornes serie speciale' Evoluzione's waren op diverse punten opgeleukt. De emblemen op de achterportieren, het weer monteren van het ovale vergulde klokje en de Gandini logo's zijn hier slechts een paar voorbeelden van, ook in jouw ogen kennelijk onnodige en ongepaste, modificaties.

De mooiste Quattroporte IV bestaat voor mij uit een mengelmoes van onderdelen uit de eerste serie, onderdelen van de Sei/Otto en onderdelen van de Evoluzione. Ja, en jullie maar denken dat de wereld verdeeld is in een Evo kamp en een niet-Evo kamp!!! Hahahahahaaaa....

De "Cornes Serie speciale" vind ik toch een ander verhaal. Dat is nl. een gelimiteerde serie die gewoon in Modena is gebouwd bij Maserati op verzoek van de Japanse importeur Cornes, nadat de "normale" productie al was beëindigd. Bij de productie was rekening gehouden met specifieke wensen van Cornes voor wat betreft de uitvoering. Zo kwam o.m. het fraaie, ovale klokje weer terug. Dat vind ik anders dan door een eigenaar uitgevoerde modificaties, zelfs als het met originele onderdelen is gedaan. Onderdeel en versie/bouwjaar stemmen dan niet overeen en dat is bij mij de drempel. Maar iedere eigenaar moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor Giulia » vr 28 sep 2012, 15:26

Ik ben voor modificaties die de beleving en het rijgedrag ten goede komen. De Ghibli stabi is er daar zeker 1 van. Volgende stap zijn de verstelbare schokdempers vervangen voor niet verstelbare. Na de winterstop ga ik een sportcat eronder plakken en wellicht iets meer geluid uit de uitlaatpiepjes halen. Wellicht nog even met een paar medeforummers naar Digicar en hoppa...mijn ideale QPIV.

Hooguit ooit nog eens experimenteren met een motorkap met ingelaste ducts van de 224 of Ghibli. Benieuwd hoe dat er uit zou zien en de ietwat "softe" neus wat meer kracht zou geven.
Giulia
Donateur

Berichtdoor koen2224v » vr 28 sep 2012, 15:30

dit is de biturbista uitvoering,en ik ga er ook 1 bestellen

dus of zo aparaat nou cornes heet of biturbista,maak toch niks uit zolang je originele spullen gebruikt
koen2224v

VorigeVolgende

Keer terug naar My Maserati