Vermist : koelvloeistof

Post hier jouw trots

Re: Vermist : koelvloeistof

Berichtdoor Giulia » di 12 maart 2013, 12:20

Ik snap het prima hoor...

Boomerang schreef:Later draai je op hoop van zegen de slangklem zo strak mogelijk aan.

Dit zegt toch al genoeg? Pak dan een nieuwe slang (zijn de kosten niet) en de hele boel zit weer strak.
Giulia
Donateur

Berichtdoor Boomerang » di 12 maart 2013, 12:42

Je hebt gelijk.
De goedkoopste waterslangetjes van een 3200 kosten 50 euro, de duurdere 85,- dus dat is de moeite niet.
Mochten de alu spruiten te ver ingekankerd zijn; gewoon vervangen die handel.
Ja ja, het mag wat kosten. lachebekkie
Boomerang
Donateur

Berichtdoor Giulia » di 12 maart 2013, 12:50

Vinnik wel stevig ja...maar zoals mijn wijze vader altijd zegt: beter duur dan niet te koop 2thumbs
Giulia
Donateur

Berichtdoor Term54 » di 12 maart 2013, 12:56

Gelukkig de laatste keer bijna alle slangen laten vervangen dus dat zal het niet geweest zijn.
Porsche Boxster 2.5 tiptronic - 1999
Lancia Delta HF integrale evoluzione - 1992
Mazda Miata - 1989
Term54
Donateur

Berichtdoor ConraddeBruin » di 12 maart 2013, 20:16

gelukkig zijn alle slangen gewoon te bestellen en binnen 48 thuis bezorgd.....
Het probleem is dat je soms geen keus hebt uit nieuw of gebruikt!
En het nadraaien van (ik noem maar de slangen onder het inlaatspruitstuk) klemmen kan niet altijd achteraf.
ConraddeBruin

Berichtdoor Marten » di 12 maart 2013, 20:35

Boomerang schreef:Volgens mij snap je het niet helemaal.

Nog een keer en ik spreek uit ervaring:

Je haalt een slang los en constateerd dat er aan de tuit een enorme brok oxidatie te zien is,
Natuurlijk maak je alles keurig schoon (toch?) en je verwijderd alle oxidatie .
Je constateert dat die oxidatie afdrukken heeft gemaakt aan de binnenkant van de slang.
Later draai je op hoop van zegen de slangklem zo strak mogelijk aan.
Toch zie je na een paar honderd kilometer wat druppels hangen bij de aansluiting en dus draai je de klem nog eens na.

Ik zie niet hoe een monteur hier een fout heeft gemaakt, hooguit had hij kunnen melden dat de slangklemmen wellicht nog eens nagedraaid hadden moeten worden.

Een monteur of bedrijf afbranden omdat een klem moet worden nagetrokken vind ik absurd.
Als ze deze kritiek willen voorkomen, zullen ze in de toekomst gewoon alles maar moeten gaan vervangen; zowel dát wat geoxideerd is als de slang die er om heen zit.
Maar dan komt er waarschijnlijk weer kommentaar op de hoogte van de rekening. hamersmiley

Ik ben het met Boomie's verhaal helemaal eens en wil er aan toevoegen dat zoiets gewoon kan gebeuren. behalve het zetten en oxidatie moet je niet vergeten dat de boel ook uitzet en krimpt (continu) en dat het gewoon kan gebeuren dat slangenklemmen daardoor mettertijd wat losser komen te zitten.

Daarbij is koelvloeistof ook nog eens super glad en als het zich ergens tussen kan wurmen zal dat de zaak niet verbeteren.

En Juul, bij de oude Nordjes kwam het inderdaad eigenlijk niet voor, maar daar kon je de klemmen ook altijd kneiterhard aandraaien, dit in tegenstelling tot de meeste moderne auto's, waar de meeste waterpijpaansluitingen van kunststof zijn en je dus niet maar de boel aan kan blijven draaien.

De Busso 12 kleps V6-en (Alfa 75) echter hadden bij de ontluchtingsnippel een ovale waterpijp met af-fabriek een soort gietgalletje, waar die krengen op bleven lekken, hoe hard je de klem ook aandraaide.
Ik heb de slangen nog weleens met kit ingesmeerd en gemonteerd om de lekkage te verhelpen.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Marten
Donateur

Vorige

Keer terug naar My Maserati