quattroporte 5

Post hier jouw trots

quattroporte 5

Berichtdoor markvanh » wo 09 okt 2013, 15:02

Beste iedereen,

Nadat ik mijn vorige Maserati (quatroporte 4) heb weggedaan, heb ik vorige week de stap gezet om een quattroporte 5 aan te schaffen. Het is een Duo-select uit 2005, zilver en zwart leder. Km. stand rond de 80.000km.

Hoop via het forum meer te weten te komen over de auto en het lijkt mij erg leuk als er op korte termijn een bijeenkomst is:)

Mark
markvanh
 
Berichten: 19
Geregistreerd: ma 27 mei 2013, 21:01

Re: quattroporte 5

Berichtdoor Marten » wo 09 okt 2013, 15:23

Hallo Mark, men wil altijd graag foto's, als bewijs zeg maar.

Voor een meeting zie onderstaand draadje:

viewtopic.php?f=4&t=1982

of deze:

viewtopic.php?f=4&t=1968&start=30
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: quattroporte 5

Berichtdoor dueporte » wo 09 okt 2013, 20:03

Leuk! Grappig dat je de overstap in generatie hebt gemaakt. Oer het algemeen zie je dat puristen bij de IV zweren. Heb je veel in de IV gereden? Lang in bezit geweest?
Avatar gebruiker
dueporte
 
Berichten: 1663
Geregistreerd: wo 29 dec 2010, 16:00
Woonplaats: Goirle

Re: quattroporte 5

Berichtdoor markvanh » wo 09 okt 2013, 20:25

Hoi,

De qp4 heb ik ongeveer 2 jaar gehad. Uiteraard een waanzinnig verschil met deze auto! rijdt zoveel soepeler en de techniek is natuurlijk ook niet te vergelijken.
Hebben jullie tips qua schakelen om de koppeling altijd zo min mogelijk te belasten ivm slijtage?
markvanh
 
Berichten: 19
Geregistreerd: ma 27 mei 2013, 21:01

Re: quattroporte 5

Berichtdoor Andrea » wo 09 okt 2013, 21:34

dueporte schreef:Oer het algemeen zie je dat puristen bij de IV zweren.

De QP3 is toch veel meer Maserati puur, alleen al door de racehistorie van de motor. lachert
Maserati Quattromiladuecento Cambiocorsa grigio alfieri cuoio
Andrea
Donateur
 
Berichten: 424
Geregistreerd: vr 06 apr 2012, 21:12

Re: quattroporte 5

Berichtdoor dueporte » do 10 okt 2013, 07:31

Andrea schreef:
dueporte schreef:Oer het algemeen zie je dat puristen bij de IV zweren.

De QP3 is toch veel meer Maserati puur, alleen al door de racehistorie van de motor. lachert

Helemaal mee eens. Als ik de ruimte en het geld had..... blush1
Avatar gebruiker
dueporte
 
Berichten: 1663
Geregistreerd: wo 29 dec 2010, 16:00
Woonplaats: Goirle

Re: quattroporte 5

Berichtdoor lqpl » do 10 okt 2013, 10:10

Maserati heeft geprobeerd de mythe van de V8 altijd in stand te houden. Maar lees dit even:

lqpl schreef:Nu iets over de vermaarde V8’s van Maserati. Ik heb er even een artikel in de Auto Italia (nr. 152) op nageslagen. Dit artikel geeft een overzicht van de Maserati V8-motor van de 5000GT t/m de Quattroporte Royale. In verband met Amerikaanse emissie-eisen paste Alfieri een luchtpomp toe: gif verdunnen om aan de regels te voldoen? Nee, de luchtpomp voegt zuurstoof toe aan de uitlaatgassen voor naverbranding en een reductie van het CO-percentage. Dit werd als eerste toegepast in de Ghibli SS. Deze SS-motor had ook voor het eerst stalen klepzittingen in plaats van brons in verband met ongelode benzine. Vanwege dat laatste werd ook de compressie verlaagd en de timing vertraagd en was een toename van de tot dan toe gebruikte 4,7 l naar 4,9 l nodig om de motorprestaties in stand te houden.
Alfieri werd door De Tomaso aan de kant gezet maar De Tomaso ging wel door met de V8 - in de Kyalami en de Quattroporte III. De laatste ‘klassieke’ V8 werd in de Royale toegepast, met als kenmerk rode kleppendeksels in plaats van zwarte. De 5000GT-V8 had ook een afwijkende kleur deksels: groen. Smaken verschillen.

Maserati heeft waarschijnlijk met opzet weinig ruchtbaarheid gegeven aan de vele veranderingen in de V8 (in totaal 5 versies met een flink aantal variaties per versie) om de heritage-perceptie in stand te houden. Velen denken daardoor onterecht dat de latere V8’s de-tuned varianten van de beroemde motor van de 450S zijn. Er zijn, naar ik heb begrepen, twee 450S-Colombomotoren toegepast. De eerste 5000GT was voor de Sha van Perzië en dat was een 450S-Colombomotor, aangepast voor straatgebruik en vergroot om op 350 pk te komen. Alle latere 5000GT's hadden Alfierimotoren die geen onderdeel gemeen hadden met de 450S.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: quattroporte 5

Berichtdoor cassiopeia » do 10 okt 2013, 20:16

Zo zie je maar weer: list en bedrog alom.
Als je al niet wordt beduveld door politici, dan is het wel door een autofabrikant.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: quattroporte 5

Berichtdoor Andrea » do 10 okt 2013, 20:34

Later gingen ze dat "evoluzione" noemen en durfden ze het zelfs op de auto's te zetten. Met nog een fanatieke aanhang ook. hamersmiley
Maserati Quattromiladuecento Cambiocorsa grigio alfieri cuoio
Andrea
Donateur
 
Berichten: 424
Geregistreerd: vr 06 apr 2012, 21:12

Re: quattroporte 5

Berichtdoor lqpl » do 10 okt 2013, 23:00

Het wás evolutie. Wat is er mis met evolutie? Sla maar hard op je eigen knetter met dat hamertje... lachebekkie
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Volgende

Keer terug naar My Maserati

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten