3200GT van La Moglie

Post hier jouw trots

Re: 3200GT van La Moglie

Berichtdoor lqpl » di 12 apr 2016, 07:14

De klep is inderdaad verbonden met een luchtpomp. Lijkt er dus op dat ze het oude idee van de luchtpomp uit de jaren 70 en 80 weer van stal haalden (die van mijn qpIII heb ik doen komen te vervallen lachebekkie ). Het principe was om lucht (dus O2) toe te voegen aan de hete uitlaatgassen in het uitlaatspruitstuk waardoor bijv CO oxideerde tot CO2. Het spul op de latere 3200 zal wel iets geraffineerder werken, of niet?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: 3200GT van La Moglie

Berichtdoor Danny » di 12 apr 2016, 07:21

Ik ben matig thuis in de techniek op dit gebied maar ik meen dat het iets te maken heeft met het sneller op temperatuur brengen van de katalysator waardoor die zijn werk beter doet (en de uitlaatgassen dus per saldo sneller schoner worden).
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: 3200GT van La Moglie

Berichtdoor lqpl » di 12 apr 2016, 07:32

Ja! Dus idd geraffineerder. Ik heb bij mn qp de pomp weliswaar weggehaald maar er 2 ongeregelde kats voor in de plaats gezet. CO bijna nul.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: 3200GT van La Moglie

Berichtdoor PeterM » di 12 apr 2016, 11:43

Dus zo komt al die CO2 in de lucht woot
Al die CO die onschadelijk moet worden gemaakt.. Tssk5
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2402
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: 3200GT van La Moglie

Berichtdoor lqpl » di 26 apr 2016, 19:29

Vandaag is de 3200 bij Louwman geweest. Eerder was uitgelezen dat de ABS-sensor linksachter een storing gaf. Daardoor waren de lampjes ABS en No ASR aan.

Kunnen jullie je dit verhaal nog herinneren? Dit keer was het de sensor die fluffy was vastgezet: de bout was gebroken en daarvoor in de plaats kwam een párker. Louwman heeft de bout uitgeboord, nieuw draad getapt en de sensor juist gemonteerd. Storing verholpen. Nu ook niet meer - zoals voordat de storingslampjes gingen branden, en eigenlijk vanaf het begin - te snel ingrijpen van de ASR en de ABS.

Om files rond Amsterdam te vermijden heerlijk getoerd langs Durgerdam, Edam, Warder. Echt weer een prima auto!

Over Louwman zeer tevreden. Professionele service, aardige mensen, je mag de werkplaats in, problemen zonder zeuren oplossen, vervangend vervoer (ugh een Lexus hybride).
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: 3200GT van La Moglie

Berichtdoor duetto » di 26 apr 2016, 20:46

Met die Lexus kun je mooi je schuldgevoel over al die CO2 een dagje onderdrukken. De sport is om zo'n dag zo min mogelijk brandstof te verstoken, waarna je weer met een schoon geweten los kunt gaan in de Maserati.
Avatar gebruiker
duetto
Donateur
 
Berichten: 942
Geregistreerd: wo 02 feb 2011, 12:15

Re: 3200GT van La Moglie

Berichtdoor lqpl » di 26 apr 2016, 20:50

Heb ik niet, zo'n schuldgevoel. Ik rijd eigenlijk heel weinig, vergeleken met de gemiddelde autoforens of vertegenwoordiger.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: 3200GT van La Moglie

Berichtdoor lqpl » vr 17 jun 2016, 11:49

De 3200 heeft nieuwe draagarmen en rijdt nu weer helemaal strak!

Net gepost op sportsmaserati-forum. http://www.sportsmaserati.com/showthread.php/19431-3200GT-rear-lower-control-arms-issue/page9?highlight=4200+fork

I have been reading this forum for a while and enjoyed the high level of competence and numerous interesting threads. I have something to contribute to the pattern wishbone discussion. My wife has a 3200GT as a daily driver with almost 130k kms. For the MoT a rear tie rod and a front ball joint needed replacement. I thought that with the age of the car new ball joints, bushings and tie rods would benefit the road holding and give an as-new experience. The January discount on Eurospare pattern wishbones was therefore most welcome.

As we know, the pattern 4200 Coupé rear wishbones do no fit in the original 3200 forks.

Original
Afbeelding

4200 Coupé is meatier
Afbeelding

All 4 3200 forks are symmetrical. The 4200 Coupé has a symmetrical fork at the front and an asymmetrical one at the rear side of the wishbone. When I ordered the patter wishbones from Eurospares they confirmed that they would fit the 3200 without a problem. When this turned out not to be the case (no surprise to this forum I suppose) they said the 4200 forks should be used. So my mechanic ordered these. The asymmetrical rear ones (Part# 196522) do not fit because the mounting point on the subframe of the 4200 has shifted compared to the 3200. The solution was simple. We used 4 front forks (part# 196521).

Original setup with 3200 fork and wishbone
Afbeelding


New setup with 4200 Coupé fork and wishbone
Afbeelding


The only difference is that the wishbone is mounted some 0.5 cm higher compared to original. However, the factory-prescribed geometry can still be obtained and the car drives perfectly, at all speeds.

Best to buy parts from Eurospares when not needing any advice.

I hope this is helpful.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: 3200GT van La Moglie

Berichtdoor Boomerang » di 21 jun 2016, 09:19

Top!
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: 3200GT van La Moglie

Berichtdoor lqpl » di 04 okt 2016, 21:16

Vandaag bij Louwman een foutmelding van het gaspedaal laten verwijderen en het gaspedaal laten resetten. Ik had dat resetten eerder zelf geprobeerd maar nu blijkt dat dat alleen kan als er geen foutmelding is. Het resultaat is verbluffend. Stationair rustiger, maar vooral veel rustiger schakelend. Zijdezacht. Ik kan de bak nu van D naar 3 trekken zonder ja te knikken. Doorschakelen bij snelle acceleratie gaat nu heel smoess.

Wederom een prima service bij Louwman. Moderne manier van afspraak maken ook. Online kun je een tijdslot kiezen. Je kunt aangeven of je vervangend vervoel wilt, wilt wachten e.d. Ik ben bij de reset geweest, heb fijn gebabbeld met de monteur, en na afloop een bepaald meevallende rekening meegekregen. Daar kunnen sommige specialisten (zoniet alle) in NL een puntje aan zuigen.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

VorigeVolgende

Keer terug naar My Maserati

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron