3200GT van La Moglie

Post hier jouw trots

Re: 3200GT van La Moglie

Berichtdoor jwc » wo 28 mei 2014, 11:55

Heb je de plakkerige knopjes behandeld terwijl ze er nog inzaten , of heb je eerst alles moeten verwijderen ?
Moet die van mij ook nog eens doen.
jwc
Donateur

Berichtdoor lqpl » wo 28 mei 2014, 12:51

Console verwijderd. Dus eerst radio eruit, dan paneeltje losmaken (2 schroeven aan de binnenzijde plus 2 klikverbindingen links-en rechtsboven (even een rukje...) en dan de onderste console van het paneeltje schroeven.
De draaiknoppen kun je zo van de bovenste console trekken maar pas op, na 15 jaar is het plastic broos en trek je de haakjes zo aan gort. Het piefje dat het tikgeluidje bij het draaien maakt is geladen met een veertje, en dat veertje kan natuurlijk wegschieten. Dus niet in volle vaart wegtrekken maar eerst een cm.
Knoppen met aceton op een doekje bewerken en dan flink met je duimnagel of een zacht houtje aan de gang. Napoetsen met aceton op een doekje.
Raamschakelaars zijn eenvoudig los te wippen en ook met aceton te behandelen.
Misschien is het iets om de knopen met transparante plasti-dip te behandelen.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor jwc » wo 28 mei 2014, 18:45

Bedankt voor je duidelijke uitleg, ga het binnenkort aanpakken.
jwc
Donateur

Berichtdoor jwc » ma 02 jun 2014, 14:31

Gelukt, de plakkerige knopjes zijn allemaal weer netjes, net als de asbak en de draaiknoppen.
Altijd al een ergernis geweest. 2thumbs
jwc
Donateur

Berichtdoor lqpl » do 03 jul 2014, 23:13

De auto werd geleverd met een flinke dreun boven de 120 km/u. Vibrazione! Dus op aanraden van techno het artikel van Boomerang in de Tricolore erop nageslagen. De homokineet!

Hoe kom je aan een nieuwe. Ik heb het nummer van het ding afgelezen:

Afbeelding

en ik ben daarmee naar Autoparts gegaan. Daar hebben ze contact opgenomen met de serviceafdeling van GKN. Het onderdeel heeft een ander nummer gekregen. Het was:

GKN 52 GERMANY  7153130106275  302/99

Op de nieuwe staat:

GKN 15 GERMANY 317F13 LBO 0617413000000

Er is geen GKN-onderdeelnummer bekend maar het blijkt dus dat via deze weg het onderdeel besteld kan worden.

De nieuwe homokineet:
Afbeelding

Met stofkap:
Afbeelding

De oude homokineet heb ik gedemonteerd en schoongemaakt en dit is er te zien: slijtsporen. Dat had Boomerang ook gedaan en ik neem aan dat hij hetzelfde gezien heeft. Boomy?

Afbeelding

Autoservice Werkhoven heeft de homokineet vervangen. Dit bedrijf is gelieerd aan Sam van Dalen. Ik heb de homokineet geleverd en Werkhoven heeft als coulance het werk gedaan. Erg netjes van ze en Dick Werkhoven zelf is een zeer correcte en kundige vent. Een aanrader voor onderhoud aan Maserati en Alfa in Noord Holland.

Nu vraagt iemand zich wellicht af of het geholpen heeft. Ja en nee.
De dreun is vrijwel verdwenen bij 130-150 km/u. Maar daarboven is hij er nog steeds. Het is tot 180 km/u minder dan voorheen maar daarboven niet.

Dus wat kan er verder aan de hand zijn (meedenken graag!).

Werkhoven gaat binnenkort de olie van het diff vervangen met Castrol 75W-140, wederom op aanraden van Techno. Dit om te kijken of het diff een ander geluid gaat maken. Zo ja: probleem met diff, zo nee: mooie olie in dat diff.

Dan kan er iets zijn met de velgen. De banden zijn nieuw maar ik heb op de brug gezien dat er linksachter een deuk in de velg zit. Deze wordt er iig uitgehaald en alles wordt gericht.

Voorts kunnen we de cardanas laten balanceren (aan de auto) door Franco. Balanceren hebben we vooralsnog achterwegen gelaten omdat dit niet perse hoeft bij vervanging van een homokineet. Maar misschien is de boel uit balans.

Dit alles lijkt op de weg die ik met de qpIII heb bewandeld. Er was niet 1 oorzaak van het gedreun, maar uiteindelijk droegen de revisie van het diff, idem van de cardanas, vervangen van achterwiellagers, vervangen van banden en het richten van de uitlaat allemaal bij aan dreunreductie. Dat heb je met ouwe meuk. Wel leuk om de doen, met een flinke dosis geduld.

We gaan het allemaal wel zien met de 3200GT. Gelukkig rijdt La Moglie er fijn in en komt ze niet boven de 110 km/u in de spits op de drukke Nederlandse wegen. Het is op de dreun na een fantastische auto. Er komt binnenkort xenon op en ik zal nog verslag doen van de montage van de carkit.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor Boomerang » vr 04 jul 2014, 08:18

Mooi gedaan!
Die beschadigingen, putjes zijn het probleem idd.
Simpel te verklaren ook; zit de kogel eenmaal in zo'n deuk/kuiltje en er wordt met veel kracht op geduwd, wil hij er tijdens het draaien slechts met geweld uit. (móet er uit, want de homokineet maakt een hoek)
Dát veroorzaakt het dreunen.

Hebben jullie de positie van het voorste/achterste deel van de as t.o.v. elkaar gemerkt?
Sowieso; de homokineet is het zwaarste onderdeel in de as.
De kans dat dit onderdeel vervangen kan worden zonder opnieuw te moeten balanceren acht ik miniem.

Hoe zat het met de centreerbussen in de hardyschijven?
Zaten die nog mooi strak om de centreerstiften van bakflens en diff-flens?
Hoe zit het met de hoeken van de aandrijfas?
Een hardyschijf mag een hoek van max 0.5 graad maken.
Zo niet: corrigeren met hoogte tussenlager (vulringen) aan bodem en bij motor/bak-steunen.
De motorrubbers zakken ook graag door!
De motor zakt dan voorover, het staartstuk van de bak komt daarmee naar boven en dus begint de as te hoog en maakt de eerste hardyschijf direkt al een te grote hoek.
Gevolg; centreerbussen wringen op de centreerpen en lubberen uit.
"Gelukkig" zakt ook de baksteun wel wat door gedurende de jaren, dus valt het nog wel wat mee.
Met vulringen onder de motorsteun kan je veel bereiken.
Koop een digitale hoekmeter voor het controleren van de hoeken.
Zet de meter op NUL wanneer die tegen het vlak geslepen stuk onderaan het diff is gehouden (o graden t.o.v pignonas) en kijk welke hoek het 1e deel van de aandrijfas met het diff maakt.
Corrigeren met vulringen bij het tussenlager tot max 0.5 graden is bereikt.
Dan naar voren werken.
Hoek controleren tussen 2e deel en krukas.
Daartoe meter tegen randje pasvlak carter houden (= in lijn met krukas)
Vulringen plaatsen onder motor/baksteunen, tot ook hier max 0.5 graden bereikt is.

Dan testen.
Als de klachten er nog zijn, zal je moeten gaan balanceren.
Goed kans dat de as er al eens onder vandaan is geweest en men sowieso de vulplaatjes onder de bevestingingsmoeren van de flenzen niet correct heeft terug geplaatst.

Problemen met het diff mbt deze klachten acht ik miniem.
Bij de diva heb ik destijds het diff vervangen (om iets als oorzaak uit te kunnen sluiten) voor een exemplaar met heel weinig kms, maar dat bracht geen verbetering.
Omdat jouw klachten pas ontstaan bij echt hogere snelheden nu, denk ik toch aan hoekfouten en rest-onbalans.

succes!
Boomerang
Donateur

Berichtdoor lqpl » vr 04 jul 2014, 08:52

Nou had ik van jouw artikel begrepen dat dit in jouw geval allemaal niets uitmaakte en dat het vervangen van de homokineet het probleem oploste. Was dit iets teveel wishful thinking van mijn kant? Ik neem aan dat Werkhoven gecontroleerd heeft wat eraf is gekomen. Dit was niet de hele cardanas, alleen het achterstuk, omdat het alleen om de vervanging van de homokineet ging. Alles is gemerkt bij demontage, en ik neem aan dat alles ook weer zo is teruggezet...
Ik zal een en ander met Werkhoven bespreken.
lqpl
Donateur

Berichtdoor Boomerang » vr 04 jul 2014, 10:00

Even terug in de tijd;

Het herhaaldelijk BUITEN de auto los laten balanceren hielp idd niet.
Het optimaliseren van de hoeken óók niet, zolang de defecte homokineet er nog tussen zat.

Volgorde:
1)Homokineet vervangen en centreringspassing controleren/ev. bussen vervangen. (passen van div. typen Mercedes)
2)Hoeken optimaliseren
3)Indien nog niet goed, nabalanceren aan de auto. (Franco)

Dan móet er rust komen.
Boomerang
Donateur

Berichtdoor lqpl » vr 04 jul 2014, 13:41

Russsst.

Zag jij hetzelfde slijtpatroon in de homokineet?
lqpl
Donateur

Berichtdoor Brrt » vr 04 jul 2014, 17:38

Bij de mijne exact de zelfde slijtage. Na vervanging van homokineet en bronzen bus (Opel Calibra, staat GM nummer in) tussen de 80 en de 110 nog minimaal hoorbaar.
Niet na-gebalanceert onder de auto, wel alles goed gemerkt.
Tevens drie klauw (versnellingsbak) uit laten koteren en bussen in laten persen. Door verkeerde bouten uitgesleten.
Brrt

VorigeVolgende

Keer terug naar My Maserati