Tridente's Ghibli

Post hier jouw trots

Tridente's Ghibli

Berichtdoor Tridente » wo 06 okt 2010, 21:07

Mijn Ghibli 1993

Ik had me altijd al voorgenomen om ergens na mijn pensioen een Italiaanse auto erbij te nemen voor de sleutelpret. Dat moment is echter nog een eind weg. Toen 4 jaar geleden een vriend van mij ineens met een NSU RO80 kwam aanzetten had ik zoiets van: dat wil ik ook, en waarom wachten?
Ik legde het voor aan mijn echtgenote en tot mijn grote verbazing zei ze: ‘o.k.’, maar dan wil ik een hond!
Die deal was natuurlijk snel gemaakt, en een minuut later zat ik op Marktplaats te neuzen op zoek naar een leuke Italiaan, Alfa…. Nee te gewoon… Maserati, die biturbo’s had ik altijd fantastisch gevonden, vooral door die belachelijk snelle acceleratietijden. Ik had vroeger altijd verlekkerd naar de advertenties van Hessing zitten kijken en de Ghibli had duidelijk een grote indruk achtergelaten. Voorzichtig keek ik naar de eerste advertenties en… ja hoor, diverse in de aanbieding, en die bleken ook nog binnen het budget te passen (10k), nou ja eigenlijk niet helemaal , maar met een beetje fantasie kwam het in de buurt.
Als ex-bezitter van 2 Alfa’s wist ik al dat er nog wat extra gereserveerd diende te worden voor reparaties, een radio etcetera. Er werd op Marktplaats een Ghibli 1993 aangeboden door een occasionschuiver in Heerhugowaard; dat is dan wel 200 km van huis, maar ja een auto en zeker een Maserati koop je niet elke dag. De vraagprijs was 13.000 Euro; ik dacht ik bied 11.000, en ja hoor, nog dezelfde dag een E-mail terug: ‘Kom praten’.

Afbeelding
Mijn trotse bezit.

Dus ik naar Noord-Holland, en ik zag hem meteen bij binnenkomst al staan: een stuk lager dan al die andere grijze muizen die er stonden, en ik was eigenlijk al verkocht. Een proefrit was niet meer nodig. Als ik er 500 Euro bij deed mocht ik hem meenemen. Er zaten nieuwe dure Japanse banden op en er was een dikke stapel rekeningen bij van meneer K uit Hoorn, de vorige eigenaar, dat voelde goed.
‘Meneer K. is er altijd heel zuinig op geweest’, werd er nog bij gezegd. Een week later was het zover, geld overgemaakt en rijden met die handel.
‘Heb je weleens in een Maserati gereden, dat is wel even wennen hoor!’, werd ik nog medegedeeld. Toen kon het avontuur beginnen.
Alsof ik het aanvoelde, vroeg ik voor de zekerheid nog: ‘als ik zo meteen zonder benzine sta, hoe moet de tankdop dan open?’.
‘Nou meneer, er zit een knopje op het dashboard’…………………… Niks dus, zo dood als een pier.
‘Nou dan gaan we even bellen met meneer K’. Na 5 minuten kwam de stralende garagist weer naar buiten met een plastic roerstaafje: ‘Als je dit lepeltje een beetje links van de klep naar binnen duwt gaat ie open’, en ja hoor het werkte.
Gewapend met dit nieuw verworven stuk boordgereedschap toog ik richting Brabant.

Afbeelding
Boordgereedschap

Dat Maserati rijden was inderdaad apart, de koppeling had nul vrije slag en pakte meteen vol op als ik de pedaal ook maar iets van de vloer haalde. Dat was wel even wennen, maar ja dat hoorde natuurlijk bij het karakter van zo’n auto. Na enkele kilometers begon het wel wat warm te worden; driftig probeerde ik alle knoppen, maar kwam erachter dat er nog een 2e dooie pier was: de ventilatie/airco unit. Verder brandde er nog een lampje op het dashboard, wat bleek te komen door een achterlamp die los in de koffer bungelde; hèhè, alvast een storing onderweg opgelost!
Ik kreeg een ‘deja vu’; zo’n 20 jaar daarvoor had ik een GTV6 ‘in nieuwstaat’ uit de kop van Noord-Holland gehaald, waaraan achteraf ook niet veel bleek te deugen. Ach ja, dan had ik wat te sleutelen, daar ging het toch eigenlijk ook om?
De volgend e dag even bij Antonis langsgewipt, op loopafstand van mijn werk; die benzineklep dat was een kwestie van een zogenaamd deurpompje voor 23 Euro was ik het heertje, zelf er ingezet, maar die aircounit…………….
‘Awel meneer, de laatste hebbekik ooit voor 800 Euro verkocht, en d’r is nieuw nie meer aan te kome’.
Proost; ik besloot maar eens op het forum te gaan neuzen; dat bracht uitkomst: Barning scheen erg handig in die dingen te zijn. Ik waagde er een telefoontje aan en legde het probleem uit. ‘O, da’s niet zo spannend’, zei Ronald, ‘kom maar effe langs’. Die dingen moet je niet naar Italië sturen, de eerste keer konden ze het al niet, en repareren kunnen nu nog steeds niet’.
Op naar Boxtel dus; binnen 3 minuten lag de unit eruit, en een kwartier later zaten er 2 nieuwe diodes in, en werkte de boel weer. ‘Gaat nooit meer kapot’. Voor drie tientjes was ik klaar, kijk nu werd het leuk…

Later bleek er natuurlijk nog veel meer niet te deugen aan de auto: meneer K. had dan wel een stapel rekeningen van hier tot Tokyo verzameld, maar die correspondeerden met het minimum dat nodig was geweest om de auto lopende te houden. De wat meer luxe-features van de auto waren niet gerepareerd:
Zo volgden er nog een lekke koelvloeistoftank, lekke ruitensproeiertank, geen claxon, dansende toerenteller, een niet-werkende radiateurfan, haperende richtingaanwijzer, kromme velgen, rammelende kabelschoentjes aan de bobines en de benzinepomp die de auto regelmatig lamlegden enzovoort. Allemaal dingen van een paar tientjes, geen probleem totdat…………………na ongeveer een jaar de koppeling het niet meer deed. Alleen met stilstaande motor kon je de 1e versnelling inleggen, of de achteruit en dan al startend meteen wegrijden. Schakelen op het juiste moment zonder ontkoppelen.
Het bleek de gaffel te zijn die de koppelingsplaten bedient, deze was half afgebroken. Dit was al veel langer zo, en bleek achteraf de reden te zijn geweest voor dat typische Maserati-rijden zonder vrije slag.
Een nieuwe gaffel, daar was natuurlijk ook niet aan te komen. Via Antonis dan maar en 2e handsje gekocht.
Blij als een kind bracht ik het ding naar Ronald, die het goedkeurend bekeek en iets bromde van: ‘Deze is van een 222, maar dat geeft niet , die vijl ik wel wat bij’.
Nu de auto er toch stond leek het me ook wel wat om de klepdeksels nieuw te laten krimplakken en de distributie maar even te laten checken: Op de rekeningen van K. stonden dan wel de onderdelen voor het distributiegebeuren, maar dat was geen garantie dat ze ook werkelijk op deze auto waren beland. En ja hoor, de kettingen waren ontzettend slap, en dat na slechts 74000 km. Dat moest dus alsnog gebeuren. Een paar duizend Euro lichter haalde ik de auto weer op; ik kon er nu gitaar op spelen volgens Ronald, zo strak stonden ze.
De Ghibli was nu technisch nagenoeg perfect, met al die nieuwe onderdelen, behalve optisch dan. Ik had ontdekt dat ie toch minder strak was dan dat ik bij de occasionschuiver had kunnen zien: welgeteld 23 deukjes door te enthousiast opengegooide portieren van parkeerburen ontsierden de beide zijkanten. Op naar de beste schadehersteller van NL, dat verdient zo’n auto toch? Deukjes bij een Ghibli bleken er niet uit te lepelen, omdat er een binnenplaat in de portieren zit gelast. Dat werd dan toch wel plamuren en de hele zijkant overspuiten, kosten: 1960 Euro ex. BTW per kant. Proost…
Via via werd een Belgische schadehersteller gevonden die er wel eens wat zwart tussendoor deed: 950 Euro voor de hele auto, dat klonk beter!
Nu was de auto dan toch echt als nieuw, behalve de onderkant dan; die kats!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Een drama op zich met die bodemspeling van maar 9 cm, de aluminium wand scheurde op diverse plekken open en rolde als een sardinenblikje op.
Bij mij in de straat in Geldrop lagen 17 verkeersdrempels, waar ik er dan gelukkig maar twee van hoefde te nemen. Oorspronkelijk idioot hoog en vorig jaar allemaal aangepast, maar toen was het kwaad al geschied. Als ik medepassagiers had en de tank meer dan halfvol, kwam ik er niet over zonder geschuur. Ik heb mensen die wilden meerijden voor een proefrit diverse keren gevraagd om even die twee drempels voorbij te lopen en dan pas bij mij in te stappen.
Ook hiervoor bleek echter een oplossing: weg met die dingen!, en vervangen door twee dikke RVS pijpen. Behalve dat het geschuur daarmee werd opgelost had ik ook meer power, en was ik eindelijk verlost van dat ‘superstille uitlaatsysteem’ dat door de Maserati-fabriek indertijd als belangrijk feature in de folder werd aangehaald. De buren hoorden me nu tenminste de straat binnenkomen.

De auto is wat mij betreft nu helemaal af en de pruts-hobby beperkt zich nu behalve kleine beurten tot wat fijnslijperij: rechterbuitenspiegel die het elektrisch niet meer deed gerepareerd; hoesje om de versnellingspook vernieuwd, verschroomde drietandjes in de C-stijlen gezet…
Mijn echtgenote vind al dat ik aan een nieuw project toe ben…………. De nieuwe katten heeft ze al geregeld, nu mijn deel van de deal nog!
Ton 1993 Ghibli, Fast as the wind!!!
Tridente
Donateur

Re: Tridente's Ghibli

Berichtdoor Vince » wo 06 okt 2010, 21:29

Heerlijke post, Ton! Eén groot avontuur zo'n Ghibli...... adhd

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Vince
Donateur

Berichtdoor maseralfa » wo 06 okt 2010, 21:40

Erg leuk verhaal. respect06
QPV-SZ-147GT-90
maseralfa
Donateur

Berichtdoor Ghibli284 » wo 06 okt 2010, 22:09

Tridente schreef:Alleen met stilstaande motor kon je de 1e versnelling inleggen, of de achteruit en dan al startend meteen wegrijden.

Eerst nog even rondkijken of niemand het in de smiezen zal hebben %$#@

Heb genoten van deze post.
Ghibli 2.8 prod 1992 reg 1994
Ghibli 2.8 prod 1992 reg 1993 (restauratieproject)
Biturbo Spyder 2.0 1990
Ghibli284
Donateur

Berichtdoor Dutchy » wo 06 okt 2010, 22:15

Zeer vermakelijk om te lezen.... Top!
If you want to get INTO the dessert take a Landrover BUT if you want to get OUT of the dessert take a LANDCRUISER!
Dutchy

Berichtdoor Modena » wo 06 okt 2010, 22:22

Leuk om te lezen. Herkenbaar.
Modena

Berichtdoor Momus » do 07 okt 2010, 08:31

Mooi. !@#$%
Het eerste gedeelte doet me denken aan m'n eigen (beperkte) ervaring.
Benieuwd (en enigszins met een bang hartje afwachtend) of het tweede gedeelte ook opgaat. &&^^* ^(*&
Momus
Donateur

Berichtdoor Danny » do 07 okt 2010, 09:17

Er leuk relaas!
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor Giulia » do 07 okt 2010, 11:13

Ton...geweldig.

Mooi verhaal voor het clubblad......ooit!
Giulia
Donateur

Berichtdoor Tridente » do 07 okt 2010, 11:50

Giulia schreef:Ton...geweldig.

Mooi verhaal voor het clubblad......ooit!

Arjan, heb het ooit een keer in de vakantie bij elkaar geschreven en was eigenlijk bedoeld voor de Tricolore met nog wat meer foto's erbij, maar ja ik vond het leuker om hier te posten.
Ton 1993 Ghibli, Fast as the wind!!!
Tridente
Donateur

Volgende

Keer terug naar My Maserati