Quattroporte touch-up

Post hier jouw trots

Quattroporte touch-up

Berichtdoor RonaldM » di 10 feb 2015, 13:12

Hallo forumleden,

Onlangs heb ik mij voorgesteld als trotse bezitter van een QP IV. Daarop inhakend heb ik dit topic gestart.

Ik heb als doelstelling de auto puntgaaf te krijgen, en daar is niet heel veel meer voor nodig.
Om te beginnen ben ik begonnen met het poetsen van het chroomwerk van de neus (grille etc). Na het geheel gedemonteerd te hebben en met chroompoets te hebben aangevallenis het perfect glimmend terug gemonteerd Hierna ben ik uitgekomen bij de voorbumper.

Zaken die mij storen:
- kentekenplaat licht krom (wordt vervangen door een nieuw exemplaar met opgelegde letters)
- krasjes en steenslag in de voorbumper, met name t.p.v. de luchtinlaat;
- de louvres (zwarte lamellen) zijn licht beschadigd (scheurtje, valt te repareren).
- gescheurde beugel tbv de louvres repareren (naast mistlamp)

Afbeelding

Afbeelding

Het plan is om de bumper in zijn geheel te demonteren en te laten spuiten door een goede spuiter. Dit besteed ik liever uit aan de professional.

Omdat ik het leuk vind om te doen heb ik afgesproken met de spuiter om zelf het voorbereidende werk te doen bij de spuiter (schuren, primeren, repareren waar nodig).

Wat mij nog te doen staat is de voorbumper te demonteren. Heeft iemand een idee waar de bumper is vastgezet en eventueel een tekening hiervan?
Kan de sierlijst apart gedemonteerd worden (boven de mistlamp)?
Waar moet ik nog meer rekening mee houden?
Maserati Quattroporte IV 2.8 (1997)
Alfa Mito 1.4 (2009)
Skoda Octavia Laurin & Klement DSG (2015)
RonaldM
 
Berichten: 15
Geregistreerd: wo 28 jan 2015, 15:08
Woonplaats: Groningen

Re: Quattroporte touch-up

Berichtdoor PeterM » di 10 feb 2015, 13:27

Voor exploded views kun je hier kijken: Eurospares.
Bestellen kun je er ook, zou wel altijd eerst Koen even checken en voor een bestelling telefoneren over beschikbaarheid en verzendkosten.
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2401
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Quattroporte touch-up

Berichtdoor Giulia » di 10 feb 2015, 16:31

1 belangrijke tip. Je bumper niet laten spuiten aan de hand van het kleurnummer maar aan de hand van een kleursample van bijvoorbeeld je benzineklepje. Buiten het feit dat zilver al een killing kleur is om te matchen, wordt het met een kleurnummer een kleurverschil waar je je aan gaat ergeren...het zgn, Prius syndroom.
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: Quattroporte touch-up

Berichtdoor Maser73 » di 10 feb 2015, 17:31

+1

Veel spuiters hebben een scan apparaat die ze tegen een deel aanhouden nadat ze deze even poetsen. Computer bepaalt dan de mengcodes. Werkt echt perfect -zelfs met een ouwe biturbo- met geen verschil in kleur rest auto.
Maser73
Donateur
 
Berichten: 345
Geregistreerd: di 06 dec 2011, 21:49

Re: Quattroporte touch-up

Berichtdoor Otto C. » di 10 feb 2015, 17:38

Ga maar eens op een parkeerplaats staan en kijk om je heen. En je zal zien dat er niet een auto is waar de bumperkleur exact matcht met de rest van de auto.
Avatar gebruiker
Otto C.
Donateur
 
Berichten: 976
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:16

Re: Quattroporte touch-up

Berichtdoor Boomerang » di 10 feb 2015, 18:10

Klopt.
Alleen al omdat de metaaldeeltjes anders vallen op metaal dan op kunstof.
Reflectie is dan al anders en valt zeker bij lichte metallic kleuren op.

Ik heb zelf meerdere keren delen aan een auto gespoten met één en delzelfde bus basislak.
Toch was er verschil in tint vast te stellen tussen de metalen delen en de kunstof delen.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4897
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Quattroporte touch-up

Berichtdoor cassiopeia » di 10 feb 2015, 19:09

Chroom bumpers waren toch veel fraaier Love5
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4283
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: Quattroporte touch-up

Berichtdoor RonaldM » di 10 feb 2015, 19:32

Bedankt voor de reacties en tips! Dat is ook de reden dat ik het door een professional laat doen. De spuiter heeft een scanner en zal aan de hand daarvan de formule samenstellen.
Maserati Quattroporte IV 2.8 (1997)
Alfa Mito 1.4 (2009)
Skoda Octavia Laurin & Klement DSG (2015)
RonaldM
 
Berichten: 15
Geregistreerd: wo 28 jan 2015, 15:08
Woonplaats: Groningen

Re: Quattroporte touch-up

Berichtdoor Marten » di 10 feb 2015, 22:04

Sterkte ermee. Zelfs met de modernste apparatuur ontkom je er soms niet aan om andere delen "uit te spuiten", ofwel meewaaieren in de kleur en dan blanke lak erover om de hiervoor beschreven kleurverschillen te camoufleren.

Daar heeft degene die onlangs mijn 228 gedeeltelijk heeft gespoten zich nog lelijk op verkeken. Uiteindelijk is er zelfs een kleurspecialist van de lakleverancier ter plaatse gekomen (nadat eerst de lak al bij de leverancier op kleur was gemaakt, dus de hele auto erheen) om de lak nog verder aan te passen.
Toen is er nog gekeken naar de spuithoek, spuitafstand, welke hulpstukken etc. voor de lak eindelijk 100% was.
Daar zijn ze 2 weken mee aan het klooien geweest (ook omdat de manager van het schadebedrijf het perfect wilde hebben).

Toen gingen we ermee op vakantie en toen kwakte iemand er een deur hard tegen aan en toen...€ 1500.= schade en nu staat-ie dus weer bij de plaatwerker.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Quattroporte touch-up

Berichtdoor Giulia » wo 11 feb 2015, 11:06

Zilver en aanverwante tinten krijg je niet uitgespoten. Daar ben je als het bijvoorbeeld de flank betreft veroordeeld tot de hele zijkant. een bumper is niet zo erg omdat je daar meer "afleiding" hebt van kieren en frutsels.

Bovendien heeft het uitspuiten heel veel te maken met de hoeveelheid blanke lak, niet alleen de spuitrichting van de metallic lak. Hoe meer blanke lak, hoe groter het verschil en dieptewerking. Altijd een dilemma dus want eigenlijk wil je lekker royaal blanke lak over je spuitwerk.

Bij mijn 964 heb ik lichte "roest" onder het raamlijstje weg laten halen wat achteraf geen roest was maar een verpoederde zinklaag. Achterscherm, deur en voorscherm worden helemaal gedaan voor een uiterst goed prijs en zeer hoge kwaliteit. Prima want op de foto zie je aan de voorkant van de deur al een matig uitgespoten deel van een strook van 4-5 cm zitten. Die jongens vinden het echt leuk om aan een echte auto te werken i.p.v. de dagelijkse grijze massa.

Na de vakantie is ie klaar.

Afbeelding
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Volgende

Keer terug naar My Maserati

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten

cron