Mijn zwarte Otto

Post hier jouw trots

Re: Mijn zwarte Otto

Berichtdoor duetto » do 14 mei 2015, 22:36

PeterM schreef:Ondertussen eerst en vooral: blij dat ik (weer) rij Happy5

We gaan het zien met pinksteren, de Otto tegen de Ghibli, ik ben benieuwd.
duetto
Donateur

Berichtdoor PeterM » za 29 aug 2015, 20:41

Maar weer eens een update. De motor draait nog steeds als een lier en loopt mooi rond. En ook nu we richting 4000 km gaan, nog steeds heel weinig olieverbruik. Het peil is nu iets gezakt - zeg 0,8 peilstok.

Mocht je nu denken: het wordt een beetje saai, net een gewone auto: geen zorgen, hardnekkige problemen zat Happy5 .

(1) Het diff. is vervangen door het diff. van mijn oude auto (dank aan Koen voor zijn welwillende medewerking). Helaas: deze jankt ook. Iets minder hard en bij een iets ander snelheidsbereik - ik heb na jaren oefening met muziek een scherp gehoor ontwikkeld. Maar balen blijft het en onbegrijpelijk is het ook - in de grijze jankte hij niet. Zonde van al het werk ... Overweeg nu toch een diff. revisie - eerst maar eens uitzoeken wat dat moet kosten.
(2) Tweede probleem is er met de schokdempers. Bij nadere controle blijkt er van de vier maar één naar behoren te werken. Hèèl erg jammer. Hier moet ik nog een ei over leggen. Ben kostentechnisch even nog niet toe aan vier nieuwe dempers uit Oud Beijerland.
(3) Volgende hardnekkige probleem is een heftige trilling in het stuur bij 120 - 130. Ben inmiddels drie keer terug geweest bij M. , maar deze krijgen ze er niet uit. Velgen en banden zien er prima uit, geen rare bewegingen. Voorschijven gewisseld tussen links en rechts, wielnaven en aansluitvlakken goed schoongemaakt: helpt allemaal niets.
Heb samen met Techno proefgereden met twee verschillende voorbanden op twee kromme gare velgen en dat gaf een behoorlijke verbetering t.o.v. de uitgangssituatie huh??????? !!
Daarna nog één keer terug naar M. - en er zat opeens weer 30 gram onbalans in één van mijn originele wielen. Dat eruit halen gaf nog wat verbetering, maar het is nog steeds niet trillingsvrij. Het duurt en het duurt, het is gewoon voor niemand te doen, blijven terugkomen met zo'n klacht.
(4) Vervolgens heeft de airco het begeven. Zachtjes koude lucht blazen doet -ie soms nog, maar hard blazen doet-ie niet meer, dus hij krijgt het interieur niet meer op temperatuur. Diagnose is nog niet compleet, maar de fans slaan niet aan door waarschijnlijk een elektra probleem en er lijkt een vervuiling in het expansie ventiel te zitten.

Toch maar eindigen met een paar positieve noten c.q. nootjes: de trillingen in de aandrijflijn zijn verleden tijd - er zijn twee sets shims verwijderd die iemand om onduidelijke redenen in de bevestiging van de versnellingsbak en het tussen lager van het cardan had toegevoegd. Het rijdt erg lekker, zonder deze vribrazione...
De binnen verlichting doet het ook weer en Jorrit heeft iets gevonden op het moeizame tanken waar deze auto's bekend om staan - ik bedoel dat na 1 liter de benzine terugstroomt en het tankpistool dichtslaat. Jorrit heeft de aansluiting van vulopening, vulslang en tankopening "uitgelijnd" en de doorstroming is nu een heel stuk beter - je kunt normaal tanken met het ding, bovendien is de benzinestank in het interieur weg.

Drie stappen vooruit en dan weer twee achteruit: je moet er wat voor over hebben zo'n Italiaan crybaby Thumbsup5 .
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » za 29 aug 2015, 23:35

Bloed, zweet en Maserati. Het epos van de ware liefhebber Driving5
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor dueporte » zo 30 aug 2015, 09:29

Je wordt hardnekkig door het merk tegengewerkt lijkt het wel! Ik prijs je volharding.
dueporte

Berichtdoor Vince » zo 30 aug 2015, 19:09

Lees het nu pas. Gefeliciteerd! Mooie auto!

En zo te lezen gelukkig niet al te saai. Want stiekem denk ik dat je wel van een beetje besognes houdt met een auto.
Zo nee, dan Lexus kopen. hamersmiley

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Vince
Donateur

Berichtdoor duetto » zo 30 aug 2015, 19:52

De grap is dat je het er aan de buitenkant niet vanaf ziet. Omstanders zien gewoon een heel bijzondere en verbazingwekkend snellle Italiaanse limousine en horen een waanzinnig geluid, en kijken dus met een mengeling van bewondering en afgunst naar de bestuurder, zich niet bewust van de achterliggende problemen. Naast de auto zelf moet dat een bron van genot zijn.
duetto
Donateur

Berichtdoor Vince » ma 31 aug 2015, 08:13

Vond ik met de Ghibli ook altijd leuk!

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Vince
Donateur

Berichtdoor Michele » di 01 sep 2015, 12:37

PeterM schreef:(4) Vervolgens heeft de airco het begeven. Zachtjes koude lucht blazen doet -ie soms nog, maar hard blazen doet-ie niet meer, dus hij krijgt het interieur niet meer op temperatuur. Diagnose is nog niet compleet, maar de fans slaan niet aan door waarschijnlijk een elektra probleem en er lijkt een vervuiling in het expansie ventiel te zitten.

relais al gecheckt? klinkt namelijk identiek aan wat mijn 2.24v deed tot het relais gewisseld werd.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Michele
Donateur

Berichtdoor PeterM » di 01 sep 2015, 14:46

@ Michele: dank voor de tip, dit zou inderdaad de eenvoudige oorzaak kunnen zijn voor het niet aanslaan van de fans. Het gekke is dat de ventilatoren wel schakelen als er andere koelingsdiensten worden gevraagd, bijvoorbeeld vanuit de motor.

@ Vince, @ duetto: die mensen kom ik inderdaad ook tegen, wildvreemden die bij het benzine station op je af komen lopen omdat ze herkend hebben wat je rijdt. De waardering is leuk.
De Brink in Laren is natuurlijk een "hot spot" voor veel opvallende auto's - ga maar eens eten bij Mauve, daar hebben ze op het terras placemats met silhouetten van de meeste F's, Porsches, Lambo's etc. Met een vink-vakje ernaast zodat je tijdens de maaltijd kunt turven wat er voorbij komt. Daar staan dus ook de spotters met camera in de aanslag... ook het genoegen om daar gespot te worden heb ik al eens mogen smaken.
Zelf vind ik het rijden in het ding het allerleukste, leuker dan het "opvallen". Heb momenteel gewoon veel pret van die motor, die gaat echt lekker.

Toch is het een mixed bag. Dat oude auto's slijtage vertonen en onderhoud nodig hebben is tot daaraan toe, dat weet je. Leef ermee of doe er wat aan - ik kies voor het laatste, niet om perfectie te bereiken maar om de basis in orde te hebben. De basisfuncties moeten het gewoon doen - ik bedoel: het airbag lampje brandt ook al een hele tijd, maar daar leef ik mee Happy5 .
Wat ik nu meemaak is dat ik na veel wikken en wegen besluit er nog meer geld tegen aan te gooien om dingen aan te laten pakken om vervolgens mee te maken dat het niet lukt. Gewoon geen resultaat. Of dat er direct weer wat anders stuk is, zoals nu de airco.
Dat is erg taai, ook voor de garagist die zijn energie erin heeft gestoken om het in orde te maken. Wat moet-ie nu op de rekening zetten? Het is niet aan hem te wijten dat zo'n tweede hands diff. opeens ook blijkt te janken. Wat het nooit heeft gedaan, maar nu wel. Of de aangeleverde schokdemper niet deugt. Inderdaad, om te janken woot .
Het gedoe met de voorwielen is natuurlijk weer een ander verhaal, ook dat sleept en duurt. Je krijgt er echt genoeg van om steeds maar weer met een zeurverhaal in zo'n werkplaats te staan.
Als je besluit tot een ingreep wil je dat die succesvol is, en niet dat je vier keer terug moet en dat het dan nog niet goed is.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Boomerang » di 01 sep 2015, 17:25

Is bij het wisselen van het diff de olie wellicht meteen vervangen?
Ik heb meegemaakt dat na een oliewissel, plotseling een geluidje te horen was......
Probeer eens 75w140 volsynthetisch.
Een licht jankje zou er mee kunnen camoufleren, een heftige natuurlijk niet.
Was je oude auto rumoeriger wellicht, waardoor de geluiden minder opvielen?

Dat met die banden is feitelijk te gek voor woorden.
Heb met de 166 een en ander achter de rug.
Ook hier gold weer; meten is weten.

Met een loopvlak-rolkrachtmeter kan een wiel beoordeeld worden.
Waardes van pakweg 30 newton zijn ok, alles wat daar fors boven komt geeft problemen.
Hoge waardes ontstaan door afwijkingen in velg of band.
Maar is het ok, verdoe dan verder geen tijd met de wielen en zoek verder in/aan de auto.
Trouwens, iemand met een ouderwetse spinner/finish balancer moet de voorwielen aan de auto kunnen nabalanceren en kunnen vaststellen of er uberhaupt een balansprobleem is.

Voor het overige; je hoort al lang bij de top van de échte diehards. Giuliaa5
Boomerang
Donateur

VorigeVolgende

Keer terug naar My Maserati