door PeterM » di 01 sep 2015, 21:28
@ Giulia: wel gekeken naar schone contactvlakken, de schijven L/R gewisseld en bekeken op onbalans maar nog niet gekeken naar de rondheid van het naafgat - Daar zou iets kunnen zitten. Het effect verandert tijdens het rijden - zie hieronder
@ Danny, dank voor je aanbod, heel vriendelijk - we zouden sowieso nog keer tyre kicken!! Zie echter hieronder.
@ Ducrider: klopt, achterwielen zijn een stuk breder. Dus van achter naar voren wisselen ligt niet voor de hand
We hebben een paar weken terug een experiment gedaan met andere wielen en banden. Ik heb in mijn voorraad nog twee kromme voorvelgen met verschillende (en gare) banden. Die zijn eerst bij Matterhorn keurig op "nul" gebalanceerd en toen eronder gezet om te kijken of het verschil gaf. Het was een goede verbetering ten opzichte van mijn eigen wielen - de trilling was niet helemaal weg, maar wel een heel stuk minder.
Daarna zijn mijn eigen wielen opnieuw gemeten. Een van de twee had 0 gram onbalans (zoals verwacht na drie keer balanceren) de ander 30. Terwijl die ook drie keer gebalanceerd was. Die is toen ook weer op nul gezet, en daar rijdt ik nu mee. Het is beter, maar niet stil. En het malle is dat het tijdens het rijden varieert van bijna helemaal rustig tot een hoogfrekwente, "harde" trilling met kleine amplitude bij vrij hoge snelheid - 125 - 135 op de teller. Daaronder is alles rustig.
In lijn met wat Boomy zegt lijkt mij eerst opnieuw meten de beste manier. Als hetzelfde wiel opnieuw onbalans heeft weet ik in ieder geval dat ik daar verder moet zoeken. En de rondheid voor het naafgat checken.
... dò ist der Bahnhof!