Mijn zwarte Otto

Post hier jouw trots

Re: Mijn zwarte Otto

Berichtdoor lqpl » di 01 sep 2015, 17:39

Ik heb net de 19" velgen van de A6 van velgenexpert.nl terug. Heel mooi gepoedercoat. Maar 1 velg (achter) trilde enorm bij 130 km/u. Die hebben ze op de Hunter helemaal geanalyseerd. Velg en band waren volgens het apparaat goed. Maar de rolkracht was 130 Nm en na 2 keer force matchen (band draaien tov velg zoals de Hunter aangeeft) was de kracht rond 100 Nm... en naar later bleek de trilling weg. Matterhorn heeft ook wel eens een trilling van een band van de 968 weggekregen door gewoon een tijdje die rol er hard op te laten drukken. Mazzel waarschijnlijk.

Aanrader dit bedrijf (velgenexpert.nl) voor als je in omgeving Amsterdam zit.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Mijn zwarte Otto

Berichtdoor Boomerang » di 01 sep 2015, 18:00

Met 100N trillingvrij?
Volgens een Zwolse specialist ligt de pijngrens bij kritische auto's rond de 50.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Mijn zwarte Otto

Berichtdoor PeterM » di 01 sep 2015, 20:00

Thanx for the tips.
@ boomerang: de truc met de dikke olie hebben we al gedaan. 75 W140 inderdaad. Scheelt misschien iets, maar niet de wereld. het geluid begint bij 120, piekt bij 130 en verdwijnt daarna in de toenemende herrie (windgeruis etc.) van de rest van de auto. Bij het vorige diff. begon het eerder, het werd al hoorbaar rond de 100 en werd ook steeds luider bij tot dat het verdwijnt in rest van de herrie bij 140.

Die wielen moet ik mee verder, moet effe de tijd vinden om eerst nog een keer terug te gaan naar Matterhorn.
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2402
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Mijn zwarte Otto

Berichtdoor Giulia » di 01 sep 2015, 20:38

Buddy van de Wereld kan aan de auto balanceren. Hij komt er wel uit.

Al naar de rondheid van het naafgat gekeken?
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: Mijn zwarte Otto

Berichtdoor Danny » di 01 sep 2015, 20:40

Peter, als je voor en achter omwisselt, verandert de trilling dan van stuur naar zitvlak? Zo ja, dan zit het wel degelijk in de velgen of banden. Kun je makkelijk zelf testen. Indien je niet de juiste krik en/of momentsleutel voorhanden hebt dan ben je welkom in Laren, ook 's avonds. Is binnen 20 minuutjes gedaan.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Mijn zwarte Otto

Berichtdoor DucRider » di 01 sep 2015, 20:57

De velg en banden maten voor en achter zijn toch niet gelijk? Dan kun je ze toch niet zomaar even omwisselen?
Maserati QP IV EVO 3.2 - 2000; Jaguar X-type 2.2d - 2006
Ducati Multistrada 1100s - 2009; Ducati Supersport 900 Nuda - 1992
DucRider
Donateur
 
Berichten: 75
Geregistreerd: vr 12 jun 2015, 12:10

Re: Mijn zwarte Otto

Berichtdoor PeterM » di 01 sep 2015, 21:28

@ Giulia: wel gekeken naar schone contactvlakken, de schijven L/R gewisseld en bekeken op onbalans maar nog niet gekeken naar de rondheid van het naafgat - Daar zou iets kunnen zitten. Het effect verandert tijdens het rijden - zie hieronder
@ Danny, dank voor je aanbod, heel vriendelijk - we zouden sowieso nog keer tyre kicken!! Zie echter hieronder.
@ Ducrider: klopt, achterwielen zijn een stuk breder. Dus van achter naar voren wisselen ligt niet voor de hand

We hebben een paar weken terug een experiment gedaan met andere wielen en banden. Ik heb in mijn voorraad nog twee kromme voorvelgen met verschillende (en gare) banden. Die zijn eerst bij Matterhorn keurig op "nul" gebalanceerd en toen eronder gezet om te kijken of het verschil gaf. Het was een goede verbetering ten opzichte van mijn eigen wielen - de trilling was niet helemaal weg, maar wel een heel stuk minder.
Daarna zijn mijn eigen wielen opnieuw gemeten. Een van de twee had 0 gram onbalans (zoals verwacht na drie keer balanceren) de ander 30. Terwijl die ook drie keer gebalanceerd was. Die is toen ook weer op nul gezet, en daar rijdt ik nu mee. Het is beter, maar niet stil. En het malle is dat het tijdens het rijden varieert van bijna helemaal rustig tot een hoogfrekwente, "harde" trilling met kleine amplitude bij vrij hoge snelheid - 125 - 135 op de teller. Daaronder is alles rustig.

In lijn met wat Boomy zegt lijkt mij eerst opnieuw meten de beste manier. Als hetzelfde wiel opnieuw onbalans heeft weet ik in ieder geval dat ik daar verder moet zoeken. En de rondheid voor het naafgat checken.
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2402
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Mijn zwarte Otto

Berichtdoor lqpl » wo 02 sep 2015, 08:04

Trilling hoeft niet door onbalans te komen. Laat de rondheid van velg en band controleren en evt force matching doen.
Achtervelgen nooit naar voren. Dan kunnen je remleidingen eraan gaan.
Diff: normaal wordt de manier waarop alles vastzit gemerkt voordat het diff wordt gedemonteerd. Dat is om later trillingen te voorkomen. Dat is nu niet gebeurd. Wat zei J hierover?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Mijn zwarte Otto

Berichtdoor Vince » wo 02 sep 2015, 08:23

Moet het trouwens niet "Mijn zwarte Oto" zijn?

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Avatar gebruiker
Vince
Donateur
 
Berichten: 9123
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:55

Re: Mijn zwarte Otto

Berichtdoor lqpl » wo 02 sep 2015, 09:34

lolololol Simpelmans
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

VorigeVolgende

Keer terug naar My Maserati

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten