Mijn zwarte Otto

Post hier jouw trots

Re: Mijn zwarte Otto

Berichtdoor Vince » wo 02 sep 2015, 10:13

Happy5 Sad5

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Avatar gebruiker
Vince
Donateur
 
Berichten: 9123
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:55

Re: Mijn zwarte Otto

Berichtdoor Giulia » wo 02 sep 2015, 11:01

PeterM schreef: En de rondheid voor het naafgat checken.


Zet je wiel er los op druk hem tegen de naaf aan en tegelijkertijd wat op en neer en heen en weer proberen te bewegen in heel veel richtingen lachebekkie

In principe zou hij strak om de naaf moeten zitten. Ik heb het bij mijn QP ook gehad met een 16 inch velg.

Wat zelfklevend aluminium tape gehaald waarmee bijvoorbeeld afzuigkapbuizen aan elkaar geplat worden en een dun strookje om de naaf gedaan. Probleem over.
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: Mijn zwarte Otto

Berichtdoor Danny » wo 23 sep 2015, 08:02

PeterM schreef:Gaaf die techniek. Dit soort beauty vind je alleen bij verbrandingsmotoren.
Kan niet laten de plaatjes van mijn eigen avontuur er nog eens in te gooien - het is een Kever topic, maar ook een MaseratiChat Tssk5

Revisie 3.2 V8 - Deel 1 en Deel 2


Erg onder de indruk van de kwaliteit/manier van werken door Dijkhof. Ik hoorde dat de motor ook erg goed liep en dat hij helemaal geen olie meer verbruikt: grote klasse! Ik vraag me af hoe die "torque-plate" precies werkt. Is dat gewoon simpelweg een plaat die met bouten op het onderblok wordt geschroefd om te simuleren dat de cylinderkop erop vastgedraaid zit, dwz om rekening te houden met de spanning die door het aandraaien van de bouten wordt veroorzaakt?
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Mijn zwarte Otto

Berichtdoor Vince » wo 23 sep 2015, 09:02

Ziet er uit als een serieuze operatie daar! Mooi al die techniek he?

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Avatar gebruiker
Vince
Donateur
 
Berichten: 9123
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:55

Re: Mijn zwarte Otto

Berichtdoor Boomerang » wo 23 sep 2015, 09:18

Die manier van werken van Dijkhof is een serieuze verbetering tov het origineel denk ik.
Kan me tenminste niet voorstellen dat Maserati destijds eerst de bussen ging plaatsen onder voorspanning en daarna ging honen.
Veel te arbeidsintensief.
De bussen werden vast samen met de zuigers geboord en gehoond aangeleverd door de toeleverancier.

Waarom de 3200 zo veel minder last heeft van (extreem)olieverbruik?
Zou het kunnen zijn dat de 3200 bussen toch van een hardere staalsoort zijn gemaakt en deze bussen wellicht minder bol gaan staan na montage?
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Mijn zwarte Otto

Berichtdoor PeterM » wo 23 sep 2015, 15:29

@ Danny: met de torque plate - die ze speciaal op maat hebben gemaakt - simuleren ze de aanwezigheid van de cilinderkop en de spanning die de kop op het blok zet - en die spanning is van invloed op de rondheid van de bussen. Met de torqueplate stevig op z'n plaats geschroefd gaan ze de bussen opboren en honen. De bussen worden op maat gemaakt op de plek waar ze straks moeten functioneren met alle materiaalspanningen die daar bij horen.
Ik vermoed met Boomy dat de fabriek niet zo werkt - maar welke fabriek wel?
Deze actie - en de stevige zuigerveren (olieschrapers) die met de nieuwe zuigers werden meegeleverd hebben er m.i. voor gezorgd dat het olieverbruik sterk is gereduceerd.

@ Boomerang: zou zo maar kunnen, dat er ander materiaal voor de bussen is gebruikt, maar ik weet dat niet zeker. We hebben ooit ontdekt dat ze dat bij de kleppen wel hebben gedaan - de laatste generatie Maserati V8 motoren die vanaf midden 2001 zijn ingebouwd in de laatste 3200GT's heeft de beste en sterkste kleppen.

Heb ook wel eens gelezen dat ze in de 3200GT de warmteafvoer in de motor zodanig hebben verbeterd dat de temperaturen niet meer zo hoog oplopen. Dat zal zeker ook helpen bij het voorkomen van "tonvorming"

NB Dijkhof heeft die torqueplate nu liggen - dus de volgende hoeft die niet meer te laten maken... rolleyes
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2402
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Mijn zwarte Otto

Berichtdoor duetto » vr 25 sep 2015, 10:57

Ik zou 'm verhuren als ik jou was, want ik neem aan dat 'ie bij jou op de rekening stond.
Avatar gebruiker
duetto
Donateur
 
Berichten: 942
Geregistreerd: wo 02 feb 2011, 12:15

Re: Mijn zwarte Otto

Berichtdoor PeterM » vr 25 sep 2015, 17:33

rolleyes crybaby woot
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2402
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Mijn zwarte Otto

Berichtdoor Michele » vr 25 sep 2015, 23:28

Happy5
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Avatar gebruiker
Michele
Donateur
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:05
Woonplaats: Den Haag

Re: Mijn zwarte Otto

Berichtdoor Boomerang » za 26 sep 2015, 09:08

Die gaat binnenlopen. Tssk5
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

VorigeVolgende

Keer terug naar My Maserati

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten