424V's 3200 en hoe dat ging

Post hier jouw trots

Re: 424V's 3200 en hoe dat ging deel 2

Berichtdoor 4.24V » wo 18 mei 2016, 18:49

Deel 2: hoe krijg je het verrekte ding het land uit, verscheep je hem en kom je terecht in de molen van FC Nederland BV

Ok dan heb je een koop gedaan met een particulier..so what denkt de overheid aldaar..
Voor de verkoper een mooie factuur gemaakt met de hele santenkraam erop km stand, chassisnummer, mooie volzinnen erop zoals : sold as is where is to the above mentioned person..
Vinden ze daar mooi, én stempels…maakt niet wat je hebt liggen..gewoon stempelen..
Het komt er nu op aan dat de verkoper meewerkt, hij moet naar de zogenaamde RTA (Roads and Transport Authority om zijn voertuig te laten de-registreren, dan checken ze nog of er uitstaande boetes zijn of niet betaalde wegenbelasting en keuringen. En niet te vergeten je kentekenplaten inleveren.

Dat vergt een inspanning van je verkoper; veul wachten en loketjes af lopen en heb je een bepaalde stempel niet: kom morgen maar terug "als god het wil".
Het land is befaamd om het controleapparaat en zit je in een infinity loop dan kom je er domweg niet uit…zo ook deze Canadees..de auto stond namelijk ooit op naam van z'n ex vrouw..tadaa en die woont in …Canada. En raad wie hem kan de-registreren…mevrouw…infinty loop dus..
Je moet rekenen dat alles in dit land bestaat uit wachten, wachten en nog eens wachten. Het is ontstellend frustrerend als productieve Hollander zoveel te moeten wachten en in de rij staan. Gruwelijk, alles kost hier 3 x zo lang als elders.
Nu komt het erop aan dat je mensen kent en die wat kunnen ritselen, een groot stempelkussen hebben en de papieren toevallig afstempelen en oh hemeltje ; heb ik dat gedaan…nou ja laat maar zo..maar de volgende keer!!! En luid dank je en knikkende beweging met je hoofd maken naar deze Indiër en alles komt goed, he has the power and don’t you forget. (for the record steeds meer overheidsfuncties worden door expats gedaan voornamelijk Indiërs: goed opgeleid en gedwee.

Pew eerste obstakel, maar nu moet deze zelfde verkoper de auto op JOUW naam zetten; Jan den Hollander die niet eens aanwezig is. Geen punt ze hebben je paspoort toch, alles in die enorme database van ze, doen ze meteen: weg is weg let op de stempel met zwierige krul..Ik was stomweg verbaasd hoe makkelijk het op naam zetten was.

Afbeelding

En hij is echt de jouwe...nu komt deel 3 het verschepen, en eigenlijk hoe makkelijk dat ging,,
Laatst bijgewerkt door 4.24V op ma 27 jun 2016, 12:41, in totaal 1 keer bewerkt.
What I do requires a certain mindset
4.24V
Donateur

Re: 424V's 3200 en hoe dat ging deel 3

Berichtdoor 4.24V » do 09 jun 2016, 11:51

Transport en Inklaren,

Here we go:
Daar staat je bezit dan in een ver land, hoe nu verder. Twee opties zijn er: ofwel je laat een Nederlandse firma het doen, of je vraagt een lokale (internationale) partij om dit voor je te doen.
Enfin als je geen haast hebt kun je de kosten laag houden, bij mij werkte het andersom; ik wilde zien hoe goedkoop het kon en daarvoor mocht ik geen haast hebben…
Daartoe een aantal offertes opgevraagd bij de “usual suspects” , namen noem ik niet maar kan wel een aantal gevallen laten zien. Hierbij valt direct op dat sec de TRANSPORT kosten enorm zijn en nogal varieren
Ik noteer:
Afbeelding
Tja dat is slikken.

2)Afbeelding
Nou ook nog niet veel beter

3) dit is al beter:
Afbeelding

4)per mail kan ook:
Het een tarief is gebaseerd op een lege tank en afgesloten accu. Wij kunnen je het volgende tarief aanbieden voor verscheping per 20 container inclusief lossing in onze loods, lashing, € 2785,-
Het voertuig dient bij de boeking voor verschepen zelf door u aangeleverd te worden.Voor de Maserati komen wij uit op ongeveer een BPM bedrag van nog € 750,- euro aan de hand van de opgegeven specificaties.
Kosten BPM calculatie € 100,- EX
Kosten Inklaren Douane` € 125,- ex en EX 10 % invoerrechten 21 % BTW
Kosten RDW € 105,- echter weten wij het niet of dit voor deze auto geld, is waarschijnlijk buiten de EU geproduceerd. Dit moet blijken als het voertuig hier is
Transporten haven naar RDW € 96,- Ex BTW ( optioneel )
Transport RDW naar Cargo € 96,- Ex BTW
Met chassisnummer of kopie kenteken kunnen wij meer zeggen en de indicatie exacter opgeven. Anders moet hij naar Lelystad en zullen de kosten hoog oplopen.
Deze kosten zullen wij indien het van toepassing is aan u kenbaar maken.

Ik heb toen besloten in Dubai op zoek te gaan naar een partij en kwam toen uit via een zakenrelatie op het volgende:
Afbeelding
Now we're talking...

Nu werd ik wel weer wat enthousiaster, heel enthousiast zelfs…
Enfin alles overwegend: niet echt iets waar je vrolijk van wordt: Ik deel het op in secties:
Transport: High USD 3870
medium: USD 1970
LOW: USD 1235 (totaal USD 1597 maar de extra 362 die had ik waarschijnlijk ook bij bovenstaande Offertes moeten optellen aangezien dit locale kosten zijn

Tamelijk ontnuchterende ervaring, soms is het domweg niet duidelijk wat men offreert, en van die verwarring maakt men graag gebruik.
Daarnaast een hoop dom gelul over een CVO die de kosten zou drukken. (ik kom hier nog op terug)

Zonder verder veel omhaal voor de lokale club in Dubai gekozen; en man wat een service! Zij hebben werkelijk alles tot in de puntjes geregeld: van het ophalen op een flatbed van de auto bij de eigenaar, het leegmaken, de leges betalen voor export; alle papieren, gas free certificate en letter of indemniity. (vrijwaring van verhaling van schade, lekkages etc)
Een complete foto reportage van de plaatsing van de auto in de container en de manier waarop hij vastgezet was.
Tien tegen een dat was je in zee gegaan met een Nederlandse club deze uiteindelijk dezelfde transporteur inschakelen..
De prijs wordt voornamelijk bepaald door het schip en welke route men vaart. Mijn container werd opgeladen op een mega carrier die niet door het Suez kanaal past en in Jeddah overgeladen werd op een kleinere carrier.
Prima oplossing, duurt allemaal wat langer..
Enfin dat in werking gezet en zo ziet het shipping document eruit:

Afbeelding

Enfin here we go: wel even alles betalen anders krijg je het origineel nooit opgestuurd en kan je nooit je bezit claimen. Je dient in het bezit te zijn van ALLE originele documenten. ( BOL bestaat uit 3 sets originelen..)
Enfin ook de moderne techniek staat niet stil in de maritieme vaart zodat je redelijk exact kunt tracken waar het voertuig zich bevindt en of het al dan niet gezonken is.
Haven en Invoerkosten
Nu komt een wat lastiger deel (vond ik), het zelf inklaren van de goederen en vrijmaken..bad idea.
Waarom? De container wordt gelost op de kade en dan is hij voor jou..wel het inklaren zal nog wel gaan echter wat moet je met de 20 voets container aan je trekhaak. Je hent namelijk 2 a 3 dagen free of charges om de goederen eruit te halen EN de container weer op de verzamelplaats te krijgen. En dat in de haven van Rotterdam.. onbegonnen werk, zeker als je dit niet vaker gedaan hebt.
Daarnaast viel mijn container “in de scan” dwz de douane wil een kijkje nemen. Kosten € 195… en niet te weigeren…Om vervolgens 4 dagen later het bericht te krijgen dat hij “uit de scan”was verwijderd..dus toch geen kosten..
Hiervoor een aparte transporteur ingeschakeld, die wij zakelijk al veel gebruiken:

Afbeelding

Helaas kwam ik niet onder de invoerrechten uit..das 10% wah..(transportkosten + faktuurwaarde)
Let wel, voor de particulier komt er nog 21% BTW bij…hier wat mazzel aangezien zakelijk ingevoerd.
Word de auto als verhuisgoed meegenomen, dan vervallen kosten als invoer en rdw kosten
De auto staat op dit punt op de vrijplaats van de cargo terminal en nu kun je hem ophalen.(er zijn nog wat administratieve handelingen daarvoor waarmee ik jullie niet zal vermoeien)

En dan gaan we vol goed gemoed op naar het ER DEE WEE..!
Laatst bijgewerkt door 4.24V op ma 27 jun 2016, 12:48, in totaal 3 keer bewerkt.
4.24V
Donateur

Re: 424V's 3200 en hoe dat ging

Berichtdoor 4.24V » do 23 jun 2016, 12:50

maar eerst nog terugkomen op het Certificaat van Oorsprong of COO (Certificate of Origin)..

Afbeelding
Afbeelding

Ik meende deze nodig te hebben om:
1) de invoerrechten te kunnen omzeilen
2) de keuring te kunnen ontlopen

Beiden mis...

Ten eerste een CVO bij Maserati aanvragen is echt een lachertje als je ziet wat je krijgt...een kleurenscan met een stempel erop..de RDW moest hard lachen en liet mij enkele echte gewaarmerkte CVO's zien. Tja eerlijkheidshalve: ik kon ze wel begrijpen.
Tevens werd me duidelijk dat het CVO niet benodigd was om de typegoedkeuring te bewijzen., dat staat al op de typeplaat in de motorruimte! ( de laatste digits na de / waren voldoende om hem op te vragen)
Weggegooid geld dus.

Invoerrechten omzeilen lukte ook niet alhoewel ik kon bewijzen dat hij in Italie bij SA.Mo Cars verkocht is en de eerste 3 jaar in Italie verbleef.
Keuring ontlopen kon ook niet want ondanks dat het een Europese auto is, is het van belang welk land hij het laatst op kenteken stond.
Alleen als het verhuisgoed was, zou ik vrijgesteld worden van invoerrechten..
4.24V
Donateur

Berichtdoor Maser73 » do 23 jun 2016, 13:50

Herkenbaar wat je zoal beschrijft. Mijn eigen ervaring (haal zelf wel eens wat uit Japan of CH) is dat alles veel moeilijker gemaakt wordt dan werkelijk het geval. Vooral die zgn auto import bedrijven moet je links laten liggen qua services want deze zijn er bij gebaat om het zo moeilijk mogelijk te beschrijven anders hebben ze geen business-model. Alles valt of staat met een goeie logistieke provider land van herkomst en je huiswerk doen (m.n welke documenten je nodig hebt en welke stempels zoals je aangeeft). RDW is simpel en ook hier absoluut niet de moeite waard dit uit te besteden. De APK (wat verplicht is bij de kentekenregistratie van auto buiten de EU ingevoerd) is wellicht ietsjes 'strenger' dan de garage om de hoek maar hangt ook veel af vd keurmeester en je eigen voorkomen. Erg goeie ervaringen met RDW Arnhem overigens.

CVO heb je nooit nodig voor een auto die al een EU type goedkeuring heeft e/o die al eens in EU geregistreerd is geweest. Invoerrechten kom je alleen onderuit met een volledig EU gefabriceerde auto te samen met een EUR 1 document vanuit een EVA land (CH, IJsland, Noorwegen), elk ander land buiten EU is normaliter betalen.
Overigens geef je aan dat je auto zakelijk hebt ingevoerd (geen btw) dus invoerrechten kun je wel als kostenpost invoeren.

Onderaan de streep, is het wel interessant voor een 3200 tov EU aanbod of heeft deze een extreem lage km stand oid?
Maser73
Donateur

Berichtdoor 4.24V » do 23 jun 2016, 20:48

Hi Maser,

m'n eerste gang naar Arnhem was een deceptie, want zonder afspraak op een maandagmorgen tussen veel volk en dan je verhaal moeten doen. Van een afstand begon er al iemand te brullen dat ik weg moest en naar Lelystad moest...want een typegoedkeuring...wat een geklets. Nu is de eigen website van de RDW als niet te helder om een afspraak te maken en de baliemedewerker kwam er ook niet helemaal uit, in Arnhem zou ik zo lang moeten wachten dat we uitgeweken zijn naar Den Bosch, enige weken later.
Auto werd (terecht) afgekeurd; stofhoes gescheurd..eenmaal terug voor de herkeuring; wel weer in Arnhem om een middag tegen vieren, had men alle tijd en was het heel aangenaam.
BPM afdracht duurde weer eens lang en daarna pas kon het kenteken gemaakt worden.

Zoals ik het ook begrijp: als je de auto hebt meegenomen en weer terug dan geldt het als verhuisgoed = invoerrechten vrij. En als je in het buitenland een auto gekocht hebt en ik meen minstens 6 maanden in je bezit hebt, geldt dat ook.

Of het interessant is; nou ja lage km...96.000, prijs iets boven de 10.000 en dan 1500 USD transport en € 2000 inklaring, oh ja € 350 voor een CVO...
Vond het vooral leuk om te doen en tja een licht voordeel denk ik wel behaald te hebben. Historie is kompleet, geen roest, mooi onderstel en een bijzondere eigenaar...de huidige koning van Jordanie...daarover komt nog wat,,,
4.24V
Donateur

Berichtdoor Maser73 » do 23 jun 2016, 21:32

Klinkt toch als een goeie deal en niet geheel onbelangrijk een leuk avontuur. Tja, RDW moet je proberen te vermijden op maandag en dinsdagochtend. Komen veel handelaren met spul wat ze in weekend opgehaald hebben om te registreren. Je leert wel veel nieuwe talen met zo'n ochtendje rond hangen winks .

Voor buiten EU geïmporteerde autos moet je idd afspraak maken, is ook een stuk relaxter maar zo zie je niet elke ervaring is gelijk.

Auto pre-apk' voor rit RDW is ook raadzaam zodat je niet nog een keer terug hoeft. Toch altijd weer een hele onderneming.

Klopt bij verhuisgoed, is helemaal vrij van btw, bpm, invoer etc mits 6 maanden in bezit en geregistreerd.

Ps; weet niet of je bewust hebt gedaan maar in je documenten hierboven staan al je naw gegevens tot aan paspoortnummer aan toe open en bloot op web.
Maser73
Donateur

Berichtdoor lqpl » vr 24 jun 2016, 06:09

Maser73 schreef:Ps; weet niet of je bewust hebt gedaan maar in je documenten hierboven staan al je naw gegevens tot aan paspoortnummer aan toe open en bloot op web.

Heb ik al doorverkocht...

Moet bij de berekening van de totale kosten niet de bestede tijd worden opgeteld tegen een voor een industrieel als 424v geldend tarief van zeker 300 per uur? Plus de inmiddels evt gedane reparaties.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor Boomerang » vr 24 jun 2016, 11:25

Ach, soms is alleen het avontuur de moeite al waard.
En voor ons is het weer heel aardig leesvoer. Thumbsup5
Boomerang
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » vr 24 jun 2016, 19:40

Binnenkort dus invoerrecht + BTW betalen voor auto's en onderdelen (Eurospares!) die uit het UK komen.
Ook is de typegoedkeuring (certificate of conformity) niet meer geldig in de EU.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor lqpl » vr 24 jun 2016, 21:36

Eerst de komende onderhandelingen maar eens afwachten cass.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

VorigeVolgende

Keer terug naar My Maserati