Pagina 5 van 7

Re: lqpl's 424v

BerichtGeplaatst: di 06 dec 2016, 20:09
door lqpl
Ik heb er, omdat het weer zo meezit, al flink wat pekelwerk opzitten. Mooi gezicht zo'n pekelwitte 424v!

Vandaag het inhouden van de motor bij vollast aangepakt. Ik dacht aan een defecte selenoide klep of een vastzittende wastegate. Dus eerst maar eens de selenoide klep vervangen. Voordat ik daar aan toe kwam zag ik dat het vaccuumslangetje dat van de zijkant van het luchtfilterhuis naar de onderste aansluiting van de sel klep gaat los hing. Het slangetje was niet aangesloten op de het filterhuis want de nippel was afgebroken. Ik heb dat hersteld met een hard-plastic rietje. De test was duizelingwekkend. Wát een power zit er in die motor! Ik heb overigens geen idee wat dat slangetje precies doet...

Als je naar dit plaatje kijkt zie je vanaf de aansluiting op de sel klep met de restrictor nr 3 een slang naar de onderkant van het filterhuis lopen. Die slang loopt in mijn geval naar de zijkant van het filterhuis vlak naast de sel klep. Het nippeltje waar de slang naartoe loopt is afgebroken. http://www.eurospares.co.uk/parts/maserati/2-24v/engine/boost-control-system-26817

Enfin, probleem opgelost.

Re: lqpl's 424v

BerichtGeplaatst: di 06 dec 2016, 20:21
door lqpl
Om het condensprobleem in de kofferbak op te lossen (ik heb er al een met de magnetron te drogen vochtvreter in liggen) heb ik het rubber iets omhoog getrokken voor een betere afsluiting. Daardoor moest de klep met een flinke klap dichtgeslagen worden. Gevolg: slot zat stevig vast en het motortje was te zwak. Jullie weten de manier om dan toch in de kofferbak te komen? Precies, kentekenplaat verwijderen, dopje lospeuteren en door het gaatje de handle bedienen. Vanaf nu niets van waarde meer in je kofferbak achterlaten want zoals je weet lezen heel veel mensen mee. Verder ben ik met deze actie nog niets opgeschoten. Nieuw rubber?

En passant het motortje van de benzineklep vervangen. Die was een paar weken geleden bezweken. Na 25 jaar gaat er wel eens wat stuk... Tussenoplossing was een tierap aan de bedieningstang - voor het tanken dus de kofferbak even openen.

Re: lqpl's 424v

BerichtGeplaatst: di 06 dec 2016, 21:02
door lqpl
Er komt ook een nieuwe elektrische antenne in. Op het kapotte ding staat SAAB. Hoe zit dat? Maserati wezen shoppen en hebben alle biturbo's zo'n antenne, of is dit after market?

Re: lqpl's 424v

BerichtGeplaatst: di 06 dec 2016, 22:20
door lqpl
https://www.youtube.com/watch?v=q8E8oX19Dgc

Bij deze is de boost ook in orde.

Re: lqpl's 424v

BerichtGeplaatst: di 06 dec 2016, 22:24
door lqpl
https://www.youtube.com/watch?v=cmnyNztfSno

Dit is een video van mijn 424v!

Re: lqpl's 424v

BerichtGeplaatst: di 06 dec 2016, 22:25
door Boomerang
lqpl schreef:https://www.youtube.com/watch?v=q8E8oX19Dgc

Bij deze is de boost ook in orde.


Daar lijkt het op ja.
Het diffje is inmiddels wellicht wat minder op orde.

Re: lqpl's 424v

BerichtGeplaatst: di 06 dec 2016, 22:28
door Boomerang
lqpl schreef:https://www.youtube.com/watch?v=cmnyNztfSno

Dit is een video van mijn 424v!


Geinig!

Re: lqpl's 424v

BerichtGeplaatst: wo 07 dec 2016, 09:06
door lqpl
Hier zijn de bijgeluiden ook niet van de poes. Bekend filmpje.

https://www.youtube.com/watch?v=NFOxuA58AkM

Deze vanaf 2:45 even bekijken. Pendulum-effect.

https://www.youtube.com/watch?v=uuDPiSRMxG4

Re: lqpl's 424v

BerichtGeplaatst: wo 07 dec 2016, 12:33
door Term54
lekker bezig.

Re: lqpl's 424v

BerichtGeplaatst: wo 07 dec 2016, 19:02
door Otto C.
Die antennes zijn toch van Hirschmann?