Mijn Maserati's sinds 2002

Post hier jouw trots

Mijn Maserati's sinds 2002

Berichtdoor Danny » wo 20 okt 2010, 11:22

Deel 1 - Ghibli ABS

Na een aantal maanden op leenbasis in een 224, 222 en 424 te hebben gereden werd het tijd voor mijn eerste Maserati. De Ghibli was al een tijdje mijn droomauto en nadat ik alles over de Ghibli gelezen had wat er te lezen viel, kreeg ik een Ghibli in het vizier die werd aangeboden in Duitsland en die in het geheel voldeed aan mijn wensenlijstje (kleurstelling, conditie, onderhoudsboekjes en km-stand). Het was begin 2002, de auto was een 2.0 ABS met Italiaanse papieren en nadat ik de handelaar enkele malen telefonisch had gesproken, ben ik ernaar toe gereden samen met een vriendje in mijn lease-auto, gewapend met niet veel meer dan een pak geld, een wegenwacht abonnement en de factsheet/buying guide van de website van Enrico.

Nadat we de auto hadden bekeken en een proefrit hadden gemaakt werd al gauw een deal gesloten en konden we op tijdelijke Duitse platen weer terug naar huis. Ik in de Ghibli voorop, vriendje in mijn lease-auto erachteraan. Nu had ik gelezen dat de dynamo van de Ghibli een bekende zwakke plek was omdat hij zo laag in het motorcompartiment hing, daardoor veel viezigheid van de weg oppikte en om deze reden "vaak" de geest gaf en ik was dan ook niet verbaasd toen ik na een aantal uren rijden het lichtje van de accumeter aan zag springen. Het was laat op de avond en het regende en nadat ik mijn kameraad per mobiele telefoon op de hoogte had gesteld van de falende dynamo, werd besloten om gewoon door te rijden om zo (hopelijk) de Nederlandse grens te halen zodat we in ieder geval door de Wegenwacht geholpen zouden kunnen worden, indien dat nodig mocht zijn. Mijn gedachte was dat we wel zouden blijven rijden zolang er maar genoeg stroom was voor de benzinepomp en vonk van de bougies en derhalve heb ik de ruitenwissers uitgedaan, de airco uitgezet en het dimlicht omgeschakeld naar stadslicht en zo hebben we nog een heel stuk (60 a 70 km) doorgereden.

Totdat ik een verontrustend telefoontje kreeg van mijn kameraad dat hij nu toch wel écht moest stoppen om te tanken. Tanken….(?)….."verdomme!". Ik de interieurverlichting aangedaan en op het dashboard gekeken: bleek het lampje niet van de accumeter te zijn maar van de benzinemeter….. Reden we dus al tientallen kilometers op de reservetank… @#$% . We hebben meteen de eerstvolgende afslag genomen naar een dorpje en daar hebben we op de allerlaatste druppel benzine de pomp gehaald die gelukkig nog open was om 23.00u 's avonds. Vervolgens zijn we zonder verdere problemen verder gereden en kon ik natuurlijk gewoon weer de verwarming/airco inschakelen + dimlicht en ruitenwissers. Tot zover dus de ellende die je jezelf op de hals kunt halen door maar op voorhand uit te gaan van de slechte betrouwbaarheid van onze Masers… Ter verdediging: ik kon de meters niet goed zien omdat (naar ik dacht) de dashboardverlichting kapot was. Pas na thuiskomst (en na doorlezen van het boekje) bleek dat de sterkte van de dashboardverlichting van de Ghibli met een draaiknop kon worden ingesteld en deze werkte natuurlijk gewoon naar behoren.

Bijgaand wat fotootjes van mijn eerste Ghibli, kenteken 26-JF-TK. Fijne auto, nooit problemen mee gehad
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Danny op wo 20 okt 2010, 12:03, in totaal 2 keer bewerkt.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Re: Mijn Maserati's sinds 2002

Berichtdoor Jac » wo 20 okt 2010, 11:49

Danny, dat was echt een topper. Ik heb deze auto ongeveer 2 jr geleden gekocht van een jongen uit de buurt van amsterdam. Ook hij had goed op de auto gepast! Nadat ik de velgen nieuw had laten maken en het steenslag had verwijderd, heb ik de auto weer verkocht aan iemand die er nu ook super goed op past. Regelmatig mag ik de auto dan ook even aanschouwen. Deze auto was door jou zeer goed gedocumenteerd!
Jac
Donateur

Berichtdoor Vince » wo 20 okt 2010, 11:50

Mooi verhaal, Dan. Prachtige Ghibli ook. Toch zie je ze maar weinig met deze wielen. Doen me altijd wat denken aan Delta Integralevelgen. Mooi wel.

Geweldig dat zo'n wagen van liefhebber op liefhebber overgaat he? Ben ook blij dat mijn wagen goed terecht is gekomen.

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Vince
Donateur

Berichtdoor Jac » wo 20 okt 2010, 11:59

Na een zoektocht naar wederom een super mooie ghibli ben ik beland op een 3200. Werkelijk een topauto. Geluid, rijeigenschappen en vormgeving zijn weergaloos! Een echte "mannenauto" en met de hand 6-bak produceer je dan ook naar wens ultieme muziek uit dit blaasinstrument.

Graag zou ik er toch nog een Ghibli bij hebben. Deze Ghibli was echt mijn ultieme auto en heb best spijt dat deze auto niet bij mij is gebleven. De huidige eigenaar is ook een echte liefhebber en behandelt de Ghibli fantastisch! Wellicht komt de auto ooit weer bij mij terug. Tot zover geniet ik dan maar van de eerste biturbo (2.5) en de allerlaatste biturbo (3200).
Jac
Donateur

Berichtdoor Danny » vr 22 okt 2010, 12:47

Jac schreef:Danny, dat was echt een topper. Ik heb deze auto ongeveer 2 jr geleden gekocht van een jongen uit de buurt van amsterdam. Ook hij had goed op de auto gepast! Nadat ik de velgen nieuw had laten maken en het steenslag had verwijderd, heb ik de auto weer verkocht aan iemand die er nu ook super goed op past. Regelmatig mag ik de auto dan ook even aanschouwen. Deze auto was door jou zeer goed gedocumenteerd!

Hoi Jac, leuk om te horen dat ie na mij ook in goede handen is (geweest)! Die Ghibli's blijven gewoon mooie, stoere mannen-auto's en ik begrijp dan ook best dat je weer één terug wilt hebben.
Danny
Donateur

Berichtdoor Danny » vr 22 okt 2010, 12:52

Vince schreef:Mooi verhaal, Dan. Prachtige Ghibli ook. Toch zie je ze maar weinig met deze wielen.

Dank je Vince, de velgen zijn inderdaad apart en werden volgens mij de "Merak"-style velgen genoemd. Ze waren origineel voor de Ghibli ABS (MY 1995).
Danny
Donateur

Berichtdoor Danny » vr 22 okt 2010, 22:28

Deel 2 - 3500 GTI Sebring Serie 1

Terwijl ik in het bezit was van de Ghibli en ik vlakbij ons huis in Amsterdam een garagebox had weten te bemachtigen, raakte ik op de één of andere manier helemaal in de ban van de klassieke 911. Ik las er veel over en begon langzaam te sparen voor een 911S coupé, bij voorkeur één uit mijn geboortejaar (1970). Klassiekers hadden mij altijd al meer geboeid dan moderne auto’s en in mijn jeugdjaren heb ik menig exemplaar van de “Onschatbare Klassieker” van voor naar achteren en weer terug verslonden. In de Onschatbare Klassieker was er altijd 1 auto die eruit sprong, die ik min of meer beschouwde als de “ultieme” klassieker, en dat was de de Maserati Sebring. Realistisch als ik ben/was, stond deze auto echter niet op mijn lijstje omdat ie toch veel te duur zou zijn.

Tijdens één van mijn speurtochten naar een 911S zag ik op een zekere dag een Sebring aangeboden door een klassieker bedrijf in Hasselt, België. De prijs lag boven het budget dat ik bij elkaar had gespaard voor een 911, maar niet ver erboven. Dus reisde ik af naar Hasselt. Ik had eigenlijk nog nooit een Sebring in het echt, van dichtbij gezien dus je kunt het je misschien wel voorstellen dat ik in 1 keer verkocht was... ^@!@#$% Het betrof een gerestaureerde auto dus optisch was er weinig op aan te merken. De auto kwam prachtig glimmend onder een hoes vandaan en ook het interieur was erg mooi. Dus toen de Belgen hem uiteindelijk (na vele pogingen) ook nog aan de praat wisten te krijgen was mijn conclusie dat het een prima auto moest zijn !@# en dus werd al gauw een deal gesloten.

In die tijd had ik een zeer bescheiden website en in de archieven heb ik de onderstaande tekst opgeduikeld, die ik destijds online had gezet:
Op vrijdag 2 mei 2003 heb ik mijn Maserati 3500 GTI Sebring Serie 1 uit 1964 opgehaald uit België. Geheel zonder problemen is de auto van Hasselt, via Maastricht, over de A2 naar Amsterdam gereden. De auto heeft geen krimp gegeven, ook niet na in diverse files te zijn beland (wel zag ik met grote schrik de temperatuur van de koelvloeistof sterk oplopen bij het stilstaan in de file, maar gelukkig bleef dit zonder gevolgen).

Na enkele ritjes in de auto, heb ik inmiddels wat meer tijd gehad om me te concentreren op het rijden in de auto. Tijdens de eerste kilometers was ik nl. meer bezig met het kijken op de weg, afgewisseld met het bekijken van de verschillende meters op mijn dashboard, en dan met name de koelvloeistof-temperatuur en de oliedruk. Echter, nadat het vertrouwen in de kwaliteit/betrouwbaarheid van de auto beetje bij beetje toenam, kwam ik tot de ontdekking hoe mooi de motor eigenlijk wel niet liep en hoe heerlijk de auto wel niet reed. Werkelijk verbazingwekkend. De motor moet eerst een beetje warmdraaien, maar daarna trekt de auto zonder problemen, ook vanuit een "te hoge" versnelling (oftewel te weinig toeren), zonder problemen tot een maximaal aantal toeren van 5.000. Volgens de fabriek mogen dat er (tijdelijk, dus niet permanent met dit aantal toeren blijven doorrijden op de snelweg) ook 6.000 zijn, maar zover ben ik nog lang niet gekomen. Schakelen gebeurt bij mij nog bij maximaal 4.000 toeren (het blijft nl. een 40 jaar oude auto). Het rijden, optrekken, sturen en schakelen gaat prima. Het remmen gaat iets minder dan dat je met een moderne auto bent gewend, maar gaat relatief gezien ook best goed. Remmen bij nat weer is echter een drama. Ik heb het 1 keer (noodgedwongen) geprobeerd, en ik hoop het niet nog eens te hoeven doen. Gelukkig was de rijbaan naast me vrij voor een uitwijkmanoeuvre. Met regen blijft de Sebring dus binnen staan.

De ritjes tot nu toe tijdens de weekenden (mei 2003) waren fantastisch! Met het zonnetje aan de hemel is het besturen van een oldtimer/klassieker één van de leukste dingen die je kunt doen. Ook een hoop bekijks trouwens onderweg met de Sebring.

Volgens opgaaf van de Maserati fabriek is mijn Sebring met chassisnummer AM10101877 nieuw geleverd op 3 februari 1964 aan de heer Tullio Casale, destijds woonachtig op Via Tolmino 213 in Megnanego (Genova), compleet met 5 wielen (incl. banden) en een gereedschapsset. De kleur is Azzurro Pinin Farina Metallizzato (Azzurro 16.240).

Niet lang na de aanschaf van de Sebring werden de voorbereidingen getroffen om de Ghibli te verkopen (ik had nl. daarnaast nog een lease-auto) en al snel werd de Ghibli verkocht aan een andere liefhebber.

Zo achteraf bezien was de Sebring toch niet zo top als ik aanvankelijk dacht. Er is veel werk (en veel geld) besteed aan respectievelijk het gangbaar maken van de remmen rondom, het goed krijgen van de mechanische Lucas injectie en het elektrische systeem. Met name dat laatste was een echt probleem en blijkbaar had de restaurateur niet veel kaas gegeten van hoe een degelijk elektrisch circuit eruit dient te zien. Regelmatig brandden zekeringen door of weigerden bepaalde elektrische zaken dienst. Of misschien geldt in het algemeen dat een klassieker veel aandacht behoeft, zeker als hij, zoals mijn auto, langere tijd heeft stilgestaan en is dit niet iets specifieks voor een Maserati. Feit was echter dat ik er achter kwam dat de aanschaf van een redelijk exemplaar één ding was, maar dat het onderhoud van heel andere orde was. M.a.w.: deze auto was gewoon te hoog gegrepen voor mij. Bovendien kwam al snel ons eerste kindje en dat -gecombineerd met de aankoop van een huis- zorgde ervoor dat de lol van het hebben van een klassieker snel voorbij was.

De auto heeft altijd op z’n originele injectiesysteem gelopen en daar was ik eigenlijk best trots op. Ik dacht dat de motor mooi liep maar toen ik tijdens het Concours d’Elegance ’t Loo 2010 de Sebring van Rudy heb horen lopen (op carburateurs) besefte ik me dat mijn motor lang niet zo mooi liep als die van Rudy. Blijkbaar heeft het rijden met het injectiesysteem er voor gezorgd dat de motorolie besmet is geraakt met (behoorlijke hoeveelheden) benzine waardoor de smeringsfunctie van de olie aanzienlijk afnam. De latere eigenaar heeft me namelijk nog eens verteld dat hij een complete motorrevisie voor z’n kiezen had gekregen, terwijl de motor eind jaren 90 ook al eens gereviseerd was @#$% . Gedurende de tijd waarin ik de auto in bezit had leerde ik steeds meer over Sebrings. Zo bleken een aantal details van mijn auto niet helemaal te kloppen: zij-knipperlichten waren niet origineel maar van een Alfa 2600, het interieurklokje ontbrak, het stuurwiel en de pookknop waren niet origineel, en hier en daar nog wat dingen. Echter, aan deze zaken heb ik me nooit veel gestoord.

Hoewel de Sebring me (te) veel geld heeft gekost en hij me een aantal malen heeft laten staan, heb ik toch veel plezier beleefd aan de auto. Met name aan de ritjes in een straal rond Amsterdam op de zondagen, wanneer we aan het rondrijden waren op zoek naar een huis, heb ik goede herinneringen. Ook heb ik in die tijd kennis gemaakt met uiterst prettige en deskundige heren zoals Kees van Stokkum en Harm Klijn en dat waren niet alleen erg leerzame maar ook erg gezellige ontmoetingen!

Terugkijkend overheerst overwegend een positief gevoel over het eigendom van deze prachtige klassieke Maser, hoewel de auto me destijds behoorlijk wat (financiële) kopzorgen heeft bezorgd.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Danny
Donateur

Berichtdoor Vince » vr 22 okt 2010, 22:34

Wow.... Dit wist ik helemaal niet! Wat een collectie heb je zo onderhand gehad, Danny!
Schitterende wagen, deze kleur is subliem. Maar ik kan me voorstellen dat het je op een gegeven moment allemaal te veel wordt...

Porsche 911S Coupé 1976
BMW M5 E39 2001
Vince
Donateur

Berichtdoor volantevantage » za 23 okt 2010, 08:49

En mooi verhaal over een mooie auto Danny,en je hebt gelijk wat betreft die Lucas injectie het is een ramp.
Onlangs heb ik er weer een horen lopen en dat klinkt ongeveer als een VW Spijlbus of een slechte Mercedes 180 diesel.
Kortom een misser die het merk Maserati al in de 60 en 70 er jaren dat slechte imago heeft opgeleverd. (*
volantevantage
Donateur

Berichtdoor Vince » za 23 okt 2010, 10:23

Wat hadden ze ook al weer met meneer Lucas moeten doen destijds, Rudy?
Jij had een suggestie laatst maar ik ben vergeten wat het was... ^)(*&

Porsche 911S Coupé 1976
BMW M5 E39 2001
Vince
Donateur

Volgende

Keer terug naar My Maserati