Pagina 3 van 5

Re: QPVI S Q4 van La Moglie

BerichtGeplaatst: ma 14 mei 2018, 21:25
door PeterM
Tja... dat heb je met die tweede hands bi-turbo's Happy5

Re: QPVI S Q4 van La Moglie

BerichtGeplaatst: ma 14 mei 2018, 21:46
door Danny
Aircopaneel doorsolderen, CEL storing verhelpen, etc?

Re: QPVI S Q4 van La Moglie

BerichtGeplaatst: di 15 mei 2018, 10:01
door lqpl
Plakknoppen reviseren ...

Re: QPVI S Q4 van La Moglie

BerichtGeplaatst: do 17 mei 2018, 21:07
door SpyderGT
Het is wel echt een hele smaakvolle uitvoering. Heel gaaf!

Re: QPVI S Q4 van La Moglie

BerichtGeplaatst: vr 19 okt 2018, 21:01
door SpyderGT
Hoe bevalt de QP? Ik neem aan dat je hem inmiddels al even hebt?

Re: QPVI S Q4 van La Moglie

BerichtGeplaatst: ma 22 okt 2018, 09:24
door lqpl
Hij bevalt La Moglie prima. Vergeleken met deze vindt ze de S6 maar was sloompjes lachebekkie .

Wel weer typisch Maserati dat er soms een CEL is die op een vervuilde sensor duidt. Gewoon doorrijden volgens AS Motorsport.

Het is een Q4 met 3 diffs. De achterste is inmiddels vervangen want ondanks het voorschrift "no maintenance" waren de lagers gaar. Nu is het weer stil en we gaan gewoon elke 30k de diff-olie vervangen. Morgen wordt de olie van de andere twee diffs ook preventief vervangen. Dit is overigens niet een specifiek Maseratiprobleem. VAG heeft er ook mee van doen.

De wegligging is fenomenaal!

Woensdag ga ik met Peterm, Techno en 424v met deze auto naar de klassiekerbeurs in Padova. 2thumbs

Re: QPVI S Q4 van La Moglie

BerichtGeplaatst: di 23 okt 2018, 12:23
door Boomerang
Heeft zo'n diff ook een magnetische aftapplug?
Veel diffs NIET.
Stom.
Tijdens het inlopen ontstaat er toch altijd "abrieb", dat vervolgens de rollen en loopvlakken van de kegellagers beschadigd.
Die gaan vervolgens geluid maken.

Tip: indien niet aanwezig, plug verwijderen, aan de oliekant een gaatje in die plug boren met de juiste diameter en daarin zo'n staafvormig neodym magneetje plaatsen.

Re: QPVI S Q4 van La Moglie

BerichtGeplaatst: di 23 okt 2018, 20:13
door cassiopeia
lqpl schreef:Wel weer typisch Maserati dat er soms een CEL is die op een vervuilde sensor duidt. Gewoon doorrijden volgens AS Motorsport.


Dat zei ik jaren geleden al en dat heb ik altijd gedaan. Dat lampje is er bij mij uitgehaald. Nooit last gehad, al ruim negen jaar niet! Maar dat had hier weinig bijval rolleyes

lqpl schreef:Woensdag ga ik met Peterm, Techno en 424v met deze auto naar de klassiekerbeurs in Padova. 2thumbs


Leuk reisje! Geniet ervan. Ben best een beetje jaloers.. unsure

Re: QPVI S Q4 van La Moglie

BerichtGeplaatst: di 23 okt 2018, 22:12
door Boomerang
cassiopeia schreef:
lqpl schreef:Wel weer typisch Maserati dat er soms een CEL is die op een vervuilde sensor duidt. Gewoon doorrijden volgens AS Motorsport.


Dat zei ik jaren geleden al en dat heb ik altijd gedaan. Dat lampje is er bij mij uitgehaald. Nooit last gehad, al ruim negen jaar niet! Maar dat had hier weinig bijval rolleyes

lqpl schreef:


Bijval zal je van mij nog steeds niet krijgen.
Zeker bij de biturbo V8 in de QP IV, zou ik niet met CEL willen rondrijden.
Vaak zit je daarmee immers in een noodloop programma met als gevolg extra benzineverbruik/smeerolieverdunning en risico op inwendige vervuiling.
Dat lampje dan ook nog eens verwijderen, vind ik werkelijk absurd.
Zo weet je dus helemaal nooit meer, of er een pingelsensor (gaan vaak) of een mapsensor is gesneuveld en je motor ongemerkt in noodloop is gaan draaien.
Dit soort acties verwacht ik niet van een Maserati liefhebber Ruudsterrr5

Ik vind het ook een gek advies van AS.
"Vervuilde sensor"....
Schoonmaken of vervangen dan toch?
Vrijwel iedere sensor die een brandend lampje oplevert, veroorzaakt daarmee een vorm van noodloop.
Niet goed voor emissies, kats en prestaties, plus eerder genoemde risico's.
Ik zou iig willen weten wélke sensor dan "vervuild" is.

Re: QPVI S Q4 van La Moglie

BerichtGeplaatst: di 23 okt 2018, 22:15
door lqpl
Bedankt voor de tip boomy. Dit zijn zgn "no service" diffs. hamersmiley Dus magneetjes zouden niet consequent zijn. De olie gaat nu elke 30k kms worden vervangen. Van alle 3 de diffs. Bij de middelste moet nog worden uitgezocht hóe, want er is geen plug te bekennen. Bij controle bleek de olie van het voorste diff nog redelijk helder te zijn - die heeft veel minder te doen dan de achterste.