Mijn Maserati's. Of: hoe ik ooit geld had en nu niet meer

Post hier jouw trots

Re: Mijn Maserati's. Of: hoe ik ooit geld had en nu niet mee

Berichtdoor cassiopeia » vr 25 maart 2011, 01:14

Prachtig verhaal.
Het leert wel weer, dat het riskant is om een Maserati op de limiet te gaan rijden.
Frits H. zei altijd, dat je daar 20% onder moest blijven.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: Mijn Maserati's. Of: hoe ik ooit geld had en nu niet mee

Berichtdoor lqpl » vr 25 maart 2011, 08:36

Michele schreef:Maar ja.. zo’n 944 trok toch vooral verkeerd volk aan en een mooie kon ik toen niet rap vinden voor een normaal bedrag. Wel heel veel mensen met rare lettertekens in hun naam die er een aanboden op “ligtmetalun felge” en “Met turbo” of “as nieuw”, maar echt betrouwbaar oogde het allemaal niet in die prijsklasse. Toch op jacht naar een Maserati dus…

confused
Al prekend voor eigen parochie kom je hier misschien mee weg maar bij mij gaat het er niet in. Net als bij biturbo's geldt hier dat je niet zomaar op voor de hand liggende podia moet gaan zoeken maar je verdiepen, kennis maken met kenners en dan een mooie tegenkomen. Dat kan net zo goed bij 944's als bij biturbo's.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Mijn Maserati's. Of: hoe ik ooit geld had en nu niet mee

Berichtdoor cassiopeia » vr 25 maart 2011, 10:28

Zo is ‘t maar net.
Ik wist al van oudsher erg veel van een ander merk dat met M begint, maar relatief weinig van Maserati. Wel vanaf ongeveer 1970 –na het zien van La Piscine met Alain Delon en Romy Schneider in die rode Ghibli I- dat ik er ooit een wilde hebben. Vanaf 1995 wist ik zeker, dat het een QP IV zou moeten zijn. Toen volgden nog vele jaren van verdieping omtrent het keuzeobject en wachten op de substantiële waardedaling. De aanschaf van een in potentie risicovol object vraagt nu eenmaal een gedegen voorbereiding!
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: Mijn Maserati's. Of: hoe ik ooit geld had en nu niet mee

Berichtdoor Michele » vr 25 maart 2011, 14:12

lqpl schreef:
Michele schreef:Maar ja.. zo’n 944 trok toch vooral verkeerd volk aan en een mooie kon ik toen niet rap vinden voor een normaal bedrag. Wel heel veel mensen met rare lettertekens in hun naam die er een aanboden op “ligtmetalun felge” en “Met turbo” of “as nieuw”, maar echt betrouwbaar oogde het allemaal niet in die prijsklasse. Toch op jacht naar een Maserati dus…

confused
Al prekend voor eigen parochie kom je hier misschien mee weg maar bij mij gaat het er niet in. Net als bij biturbo's geldt hier dat je niet zomaar op voor de hand liggende podia moet gaan zoeken maar je verdiepen, kennis maken met kenners en dan een mooie tegenkomen. Dat kan net zo goed bij 944's als bij biturbo's.

%$#@
Ik zocht naar een goeie 944 uit een latere serie, dus niet de eerste serie. Het viel me toen op dat de echt goeie auto's boven budget gingen en de betaalbare toch wel erg vaak bij twijfelachtige aanbieders zaten. Vaak ook met zeer hoge kilometerstanden. Ik heb toen ook stevig rondgeneusd op het 944 forum etc, maar kon toen voor grofweg 6 mille geen echt fijne auto vinden. Dus eentje met alle boekjes correct, een stapel rekeningen, niet afgetrapt en niet met 2 ton + op de teller. En ik ben echt niet over 1 nacht ijs gegaan.

Ondertussen is de markt al weer veranderd en is het praktisch onmogelijk geworden om een nette 944 met een lage kilometerstand te vinden voor een redelijk bedrag, die auto's hebben razendsnel een semi-klassiekerstatus gekregen. Overigens zou ik nog steeds wel eentje willen hebben...
Laatst bijgewerkt door Michele op vr 25 maart 2011, 14:37, in totaal 1 keer bewerkt.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Avatar gebruiker
Michele
Donateur
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:05
Woonplaats: Den Haag

Re: Mijn Maserati's. Of: hoe ik ooit geld had en nu niet mee

Berichtdoor Michele » vr 25 maart 2011, 14:31

Joost schreef:Leest lekker weg! Alleen jammer dat het verhaal niet iets positiever is...

Wat is positief? Ik ben erg tevreden met mijn Masertje, maar wat ik beschrijf is gewoon de realiteit zoals ik die meegemaakt heb.
En let's face it: als iemand je auto aan gort rijdt of je moet weggesleept worden wegens een geplofte motor, dan is daar weinig leuks aan, toch?
Begrijp me goed, ik ben niet negatief over Maserati, absoluut niet, maar ik word wel eens moe van het feit dat je eigenlijk nooit een perfecte auto hebt. Altijd gaat er wel iets stuk of trilt er wat los enz. enz.

En mijn zoektocht naar een andere Biturbo was destijds best een lastige, want ik heb er echt veel gecheckt, en er was /is echt heel veel kaf onder het koren. Met name vanwege dat kaf heeft het merk een slechte naam. De elders op dit forum beschreven vicieuze cirkel van petje koopt Maserati, ontdekt dat het onderhoud duur is, doet wat straatraces en loost de auto voor de grote beurt. Vervolgens komt ie bij het volgende petje terecht...etc. Ik heb een tijdlang een paar auto's gevolgd die door Nederland schoven via marktplaats en autoscout. Je zag die auto's per advertentie slechter worden. De advertentieteksten werden echter steeds snorkender...
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Avatar gebruiker
Michele
Donateur
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:05
Woonplaats: Den Haag

Re: Mijn Maserati's. Of: hoe ik ooit geld had en nu niet mee

Berichtdoor Joost » vr 25 maart 2011, 19:10

Michele schreef:
Joost schreef:Leest lekker weg! Alleen jammer dat het verhaal niet iets positiever is...

Wat is positief? Ik ben erg tevreden met mijn Masertje, maar wat ik beschrijf is gewoon de realiteit zoals ik die meegemaakt heb.
En let's face it: als iemand je auto aan gort rijdt of je moet weggesleept worden wegens een geplofte motor, dan is daar weinig leuks aan, toch?
Begrijp me goed, ik ben niet negatief over Maserati, absoluut niet, maar ik word wel eens moe van het feit dat je eigenlijk nooit een perfecte auto hebt. Altijd gaat er wel iets stuk of trilt er wat los enz. enz.


Ik snap het, maar bedoelde met mijn opmerking dat het balen voor je is om die pech te hebben. We rijden nu eenmaal geen "degelijke" burgerbak, de keerzijde is dat we iets meer geluk moeten hebben....
Ghibli 2.0 non ABS '93

http://www.livenzo.com
Joost
 
Berichten: 20
Geregistreerd: za 19 feb 2011, 18:18

Re: Mijn Maserati's. Of: hoe ik ooit geld had en nu niet mee

Berichtdoor Michele » ma 12 sep 2011, 13:54

Mijn Maserati's, deel IV

Het wordt tijd om de draad weer eens op te pakken met betrekking tot mijn Masertje.

Ik verliet u allen met de mededeling dat bij Jorrit de motor open zou gaan nadat die in de soep was gelopen op weg naar Le Mans Classic 2006. We pakken nu de draad weer op in zijn garage aan de pletterij in Noorwijkerhout. De auto was daar keurig afgeleverd na ongeveer een week vervoers- en wachttijd, maar toen Jorrit belde "hij is er" kon ik ook direct langswaaien om de diagnose bij te wonen.
Allereerst ging de kap van de distributieriem er af en die riem bleek finaal aan flarden gescheurd te zijn. Niets breuk op las of versleten, maar gewoon volledig aan rafels terwijl de conditie van de riem goed was (hij zat er tenslotte ook nog niet zo lang op, ongeveer 20.000 km). Zie onderstaande plaatjes:
Afbeelding
Afbeelding
Conclusie 1: de riem is niet geknapt uit zichzelf waarna de motor in de soep is gelopen, maar kapot getrokken door de enorme kracht van de motor. Vervolgens was het de vraag waar dan die kracht vandaan was gekomen. Alle spanrollen liepen soepel, net als de waterpomp. Het nokkenaswiel op de cilinderbank aan de bestuurderskant draaide keurig soepel rond. Het wiel aan de andere kant echter niet!
Vervolgens dus het kleppendeksel aan die kant er af om te zien waarom die nokkenas niet lekker draaide:
Afbeelding
De bovenste nokkenas bleek stroef te gaan, en de oliefilm op de as was dunner dan op de onderste as. Dus verwijderden we één voor één de lagerschaaltjes. Bij de laatste twee in het rijtje ontdekten we dat de as hoogglans gepolijst was, terwijl de andere lagers keurig de juiste matte kleur vertoonden. Conclusie 2: vastgelopen nokkenas op de lagerschaaltjes wegens gebrek aan smering.
Afbeelding
Deze twee lagers zitten trouwens het verst af van de olieaanvoer en als er zwerfvuil in de olie heeft gezeten of een leidinkje wat verstopt heeft gezeten, dan is dat een plausibele verklaring. We hebben nog even getwijfeld of het probleem veroorzaakt zou kunnen zijn door een te strak aangedraaide lagerschaal, maar dan had de motor al eerder de geest moeten geven aangezien het kleppen stellen al door Franco gedaan was vóórdat ik de auto kocht en ik, zoals vermeld, in 2005 veel heb gereden met de Maser... We vermoeden daarom dat de eindconclusie luidt: de nokkenas heeft een moment vast gestaan ergens rond de genoemde 220 km/u (onder maximale belasting en prestatie dus) doordat er even geen olie aangevoerd werd, de temperatuur rap omhoog schoot en de boel dus stevig uitzette. Daardoor is de distributieriem aan flarden gescheurd met alle gevolgen van dien. Zekerheid zullen we nooit hebben, maar dit is het meest waarschijnlijke scenario.

Goede raad kost 3800 euro
Wat nu te doen? Ik had alle vertrouwen in deze motor verloren. Want: nieuwe nokkenas en lagerschalen, alle olieleidingen van het blok schoonblazen, nieuwe kleppen, koppen vlakken en een compleet nieuwe distributie was een klus die richting de 4 mille ging, maar gaf geen garantie dat het probleem dan definitief verholpen was. Bovendien: wat zou er nog meer beschadigd kunnen zijn door die ruk aan de distributieriem? Was me dat het geld waard? Ik ben direct gaan kijken wat er mogelijk zou zijn met ruilmotoren, want mijn Maserati is een loodvrije 2.24v uit de allerlaatste serie en die zijn zeldzaam. Motoren voor die auto's dus ook... Garage Helfferich had een gereviseerde 2.24v motor te koop, maar geen loodvrije dus dat schoot niet op. Ik liet Jorrit de auto een poosje apart zetten totdat ik een oplossing gevonden had.
Die oplossing deed zich voor in de vorm van een grijze 4.24v die via marktplaats te koop werd aangeboden. De auto had een katalysator en dus een loodvrije motor, en was in goede staat van technisch onderhoud, afgaande op de facturen die er bij zaten. 90.000 km gelopen en alles op tijd gebeurd. Reden van verkoop: wens tot cabrio o.i.d. Wel was de carrosserie tamelijk roestig omdat de auto zijn leven buiten had gesleten en ook het interieur was hier en daar wat bedompt. Niettemin een nette auto voor de vraagprijs van 4 mille. Een proefrit deed me definitief besluiten deze auto te kopen, de motor over te laten leggen en dan de 4.24v te slopen voor de overige onderdelen. We werden het eens over 3800 euro en ik reed de 4.24v rechtstreeks naar Jorrit, die vervolgens op zijn dooie akkertje de motor ombouwde en er een grote beurt op los liet.
Afbeelding
Afbeelding
Alles bij elkaar nog steeds een bedrag met drie nullen bovenop de prijs van de 4.24v, maar nadat ik de 2.24v weer in volledig werkende staat en met een verse APK opgehaald had in oktober, was het me dat wel waard. De 4.24v zonder motor pikte ik vervolgens op met een maat die een auto-ambulance kon regelen en vervolgens stripte ik die auto in een week tijd in mijn eigen garage. Het interieur was rap verkocht en ook het klokje en diverse ander nuttige onderdelen zoals airco-unit, bumpers, achterlichten en motorkap wisselden probleemloos van eigenaar, wat betekende dat ik de kosten van de grote beurt en het omzetten van de motor al weer snel terugverdiend had.
Ik hield verschillende nuttige en zeldzame onderdelen zelf en haalde nog een halve tank benzine uit de auto voordat het karkas dezelfde richting uit ging als dat van de 222.

Afbeelding
Weer op weg
Er stond nu weer een nette, bruikbare en relatief betrouwbare (het blijft een Maserati...) 2.24v in mijn garage en ik was weer klaar om mijn vertrouwen in mijn groene Masertje terug te winnen, wat ik vervolgens ook volop gedaan heb, inclusief een bezoek aan de Ferrari Days 2007 in Hockenheim, de eerste lange trip na de reparatie. Probleemloos gereden, op een vervelende Duitser na die vond dat ik niet boven de 130 mocht op de onbegrensde A5 richting Frankfurt. Tijdens die trip werd ik echter ook geconfronteerd met een nieuw fenomeen: ruitbreuk.
Ergens op de Duitse autobahn tussen Trier en Kaiserslautern vond een steentje het nodig om ter hoogte van de binnenspiegel de ruit te raken. We hoorden 'tak', zagen niets en ontdekten een uur of twee later dat er een gezellig barstje over de ruit begon te lopen onder invloed van de warme najaarszon. En snel ook! De barst maakte een bocht en besloot dat ie het naar zo wel naar zijn zin had, een winkelhaak van 15cm in de ruit. K*T!! Voor de APK was het geen probleem, maar mooi vond ik het niet. Een nieuwe zoektocht begon: wie verkocht nog ruiten voor deze auto's?? Niemand dus eigenlijk, zo bleek, sommige glasspecialisten bleken ruiten op voorraad te hebben tegen woekerprijzen, een andere tegen een strakke prijs, maar die wist niet of ze pasten. Nee dus, maar te uwer info: Carglass heeft ergens in NL nog een ruit voor een 4.24v / 420 / 425 / 430 op voorraad!
Bij Bij Auto Retro bleek een tweedehands ruit in het schap te staan. Zonder schade, maar officieel voor de Biturbo en niet de warmtewerende ruit van de 2.24v, maar de prijs was erg netjes. De sierlijsten rondom de ruit waren niet beschikbaar, maar werden overgezet van de 2.24v, zij het dat dat wel hier en daar zichtbaar is. Met een andere ruit kon ik dus ergens in november mijn weg weer vervolgen, wat inhield dat ik de auto naar mijn garage reed en stil zette totdat de pekel een beetje van de weg was. Ik heb overigens om reden van de kapotte ruit de auto in 2008 laten taxeren en all risk verzekerd. Geen zin in nog zo'n akkefietje voor eigen portemonnee...

Januari 2008 bracht nieuwe spanning, maar daarover in deel V.
Laatst bijgewerkt door Michele op di 18 okt 2011, 21:52, in totaal 3 keer bewerkt.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Avatar gebruiker
Michele
Donateur
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:05
Woonplaats: Den Haag

Re: Mijn Maserati's. Of: hoe ik ooit geld had en nu niet mee

Berichtdoor PJ » ma 12 sep 2011, 16:50

Leuke vervolgstory, Michiel.
Ik kijk uit naar de volgende aflevering.
* 2.24v 1993
* Coupe CC 2003
PJ
Donateur
 
Berichten: 472
Geregistreerd: do 23 sep 2010, 17:56
Woonplaats: Nes aan de Amstel

Re: Mijn Maserati's. Of: hoe ik ooit geld had en nu niet mee

Berichtdoor lqpl » ma 12 sep 2011, 18:47

Mooie 424 heb je daar gesloopt - hoewel de ellende op een foto natuurlijk nooit goed te zien is. Je hebt een verstandige swap gedaan die wellicht ook door PeterM overwogen had moeten worden. Enig idee ook van wat er met de oude motor is gebeurd?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Mijn Maserati's. Of: hoe ik ooit geld had en nu niet mee

Berichtdoor Michele » ma 12 sep 2011, 19:33

lqpl schreef:Mooie 424 heb je daar gesloopt - hoewel de ellende op een foto natuurlijk nooit goed te zien is. Je hebt een verstandige swap gedaan die wellicht ook door PeterM overwogen had moeten worden. Enig idee ook van wat er met de oude motor is gebeurd?

Die 4.24v oogde van een afstandje mooier dan van dichtbij. Zo zie je bijvoorbeeld niet dat de bumper met spanbanden op zijn plaats gehouden werd en al het houtwerk binnenin bladderde. Maar zoals gezegd: technisch was ie oké.
De oude motor is uit elkaar gehaald door Jorrit en in de bruikbare delen zijn in voorraad genomen. Ik had 'm ingeruild op de werkzaamheden. Laatst (vorig jaar) heb ik de koppen nog in handen gehad. Mooie AM 490 Cosworth kopjes !@#$% :-)
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Avatar gebruiker
Michele
Donateur
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:05
Woonplaats: Den Haag

VorigeVolgende

Keer terug naar My Maserati

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron