Mijn Maserati's. Of: hoe ik ooit geld had en nu niet meer

Post hier jouw trots

Re: Mijn Maserati's. Of: hoe ik ooit geld had en nu niet mee

Berichtdoor Michele » wo 21 sep 2011, 11:21

Mijn Maserati's, deel 5

Ik heb gepoogd wat beelden van de afgelopen drie jaar bij elkaar te sprokkelen, maar dat is niet echt gelukt. blijkbaar vergeet ik als fotograaf regelmatig mijn eigen auto te knippen tijdens evenementen, vandaar een wat tammer beelddraadje vanaf nu...

Met de nieuwe ruit in de auto was ik weer helemaal het mannetje en ik heb in 2008 vrij veel gebruik gemaakt van de 2.24v: clubtoertochten, weekendjes weg naar België, bezoekje aan Viva Italia en gewoon lekker gebruiken in het weekend als vrijetijdsauto. Zo besloot ik in januari 2008 dat ik wel naar Interclassics wilde met de 2.24v. Het weer was goed en de pekel een beetje van de weg, dus ik reed zaterdag met mijn autootje vlot richting Maastricht.

Koppelingspedaal
Verder dan Zevenbergschenhoek kwam ik echter niet, want ik merkte dat mijn koppelingspedaal rond de afslag naar de A59 niet echt meer helemaal meedeed. Indrukken had niet het gewenste effect van volledig ontkoppelen en ik besloot het terrein van de Texaco pomp op te rijden om te checken of er iets mis was met mijn koppelingscilinder. De vloeistoffen en de rem deden echter nog keurig wat er moest gebeuren dus ik besloot om te keren zodra het kon. Liever stranden zonder koppeling op de snelweg, dan in de parkeergarage van het MECC nietwaar?
Terug bij Rotterdam hield de koppeling er helemaal mee op en ik liet de auto uitrollen tot onder een viaduct en belde de ANWB, die verrassend snel ter plaatse was. Ik legde het probleem uit en de man gaf aan dat als de cilinder nog oké was, het probleem ergens anders gezocht moest worden, maar waar wist hij ook niet. Ik stelde voor dat we door zouden rijden (crashbakken met de versnellingen, lekker ouderwets, en bij stoplichten de motor uitschakelen, 1 inleggen en dan weer starten…) tot Kwintsheul en de auto bij Franco afleveren, dat waren de minste stoplichten en dus de minste potentiële probleemstops voor de bak en de startmotor. Mocht de boel er echt mee stoppen, dan kon de ANWB-man mij de laatste kilometers slepen. Zo gezegd zo gedaan en met in mijn kielzog een gele VW bus veroorzaakte ik wel wat ophef onderweg, maar we kwamen veilig bij Franco aan. Die besloot dat ik de auto kon laten staan en dat ie er maandag naar zou kijken. Maandagmiddag kreeg ik een belletje: de bout van de koppelingsvork is losgeschoten, morgen is ie klaar. Het blijkt dat tussen de koppelvork en de hulpcilinder een bout zit die los kan trillen na verloop van jaren. Maserati kwaaltje. De bout lag waarschijnlijk ergens bij Zevenbergschenhoek, maar de cilinder was onbeschadigd dus ik was met 2 uurtjes arbeidsloon en wat klein materiaal klaar. Poeh!! Dat is een stuk beter dan een complete koppeling aan gort of een verbogen koppelvork, wat ook nog wel eens voor komt. Auto opgehaald en de garage in gereden tot het echte voorjaar begon.

Afbeelding

Taxatie
Door de ruitbreuk van het jaar ervoor had ik besloten de auto all-risk te verzekeren, en daarvoor was een taxatie nodig. All-risk verzekeren is sowieso aan te bevelen voor een wat zeldzamere youngtimer, want dat geeft extra zelfvertrouwen: met een vastgelegde taxatiewaarde is de kans dat je total loss gereden wordt door een of andere idioot namelijk wat kleiner. Dat zit zo: als de verzekeraar een taxatiewaarde heeft, is dat het bedrag dat de auto volgens de verzekering waard is, en niet wat een of andere ingehuurde schade-expert op basis van ANWB-occasiontabellen en de prijzen op Marktplaats bij elkaar denkt te verzinnen.

Niet dat de taxatie van een leien dakje ging, want de afspraak met de taxateur stond op een dag waarvan later bleek dat ik absoluut niet zelf ter plekke kon zijn in verband met opgedoken zakelijke verplichtingen. Oftewel: ik moest hopen dat de man zag wat ik wilde dat hij zou zien. Niet dus…
De taxateur bleek de auto gezien te hebben in de garage, er omheen te hebben gelopen en er naar te hebben gekeken nadat ie ‘m de garage had uitgeduwd. Gestart had ie ‘m echter niet, ook al had Ella de sleutels. Ook de facturen bleek ie nauwelijks een blik waardig te hebben gegund, net als de berg reserve-onderdelen in de garage.
Ik kreeg na een paar weken radiostilte een belletje dat mijn auto helaas niet zoveel waard was, “Want de prijzen zijn momenteel erg laag meneer, op marktplaats pik je er al een op voor een paar mille”. Dat klopte, maar die auto’s waren niet in dezelfde staat van onderhoud als de mijne. Dit zijn de bekende zwervers, die minimaal groot onderhoud nodig hadden om te kunnen blijven rijden. Ik deelde meneer mijn zienswijze mede, maar volgens hem had ik ongelijk. Toen ik vervolgens wat vervelender werd en hem vroeg of hij eigenlijk wel de (dikke!) stapel facturen van erkende specialisten vanaf dag 1 dat deze auto in Nederland op de weg stond doorgenomen had, werd het aan de andere kant van de lijn wat stiller. “Er zaten wat rekeningen bij, ja”. Maar een sluitende onderhoudshistorie had hij niet als zodanig waargenomen, zo bleek. Lees: ik heb ze niet goed doorgenomen. Toen ik vervolgens meldde dat ik het beroep van taxateur dan wel erg gemakkelijk vond als het er slechts om bleek te gaan de prijzen van Marktplaats te plukken in plaats van expertise op merkgebied ten toon te spreiden werd de babbel eigenlijk best wel onaangenaam. Ik meldde dat ik daarvoor geen taxateur nodig had, dan kon ik de verzekering zelf ook wel een lijstje met prijzen en taxaties sturen, geplukt van de bekende occasionsites. Ik legde hem uit dat je een klassieker laat taxeren om de terugkoopwaarde te weten, niet de Marktplaatswaarde. Oftewel: als ie total loss gaat, wil ik een bedrag uitgekeerd krijgen waarvoor ik een in gelijkwaardige conditie verkerende auto kan terugkopen, niet een bedrag waar ik dan nog het dubbele moet bijleggen voor dringend onderhoud en restauratie. Meneer besloot dat hij nog eens ging nadenken en mij zou terugbellen. Met een “Dat lijkt me verstandig” heb ik de hoorn opgelegd.
Een paar dagen later bleek de taxatie stevig naar boven bijgesteld, wat ik accepteerde, maar niet van harte. Ik had het rapport nodig voor de verzekering, maar besloot direct nooit meer met dit bureau zaken te doen.

Afbeelding
In september namen we in Zuid-Limburg deel aan Cars for Kids met de Maserati (boven net nog te zien achter het zwarte gevaar uit Maranello) en in november van dat jaar kwam de 2.24v keurig door de APK, zij het dat de pitman-arm links even vervangen diende te worden omdat die speling vertoonde. Onderdeel van een tientje, maar drie uur werk om ‘m er in te zetten, onder andere vanwege de volstrekt onlogische manier waarop Maserati de geleidebussen heeft ingebouwd in het chassis, waardoor je er eigenlijk niet bij kunt zonder een stuk uit de wielkuip te snijden…

2009
In 2009 heb ik vrij probleemloos gereden, als je een lekkende remleiding op het achterwiel en een kapot startrelais (wisselen voor een voorraadexemplaar) even niet meetelt. Die remleiding was nog tricky, want die worden niet meer nieuw geleverd. Dat betekende een paar dagen zoeken naar de juiste leiding en vervolgens een exemplaar voor de andere kant van de auto bijbuigen en pas maken. In het proces van het wisselen bleek de bout van de leiding bovendien zo vastgerot te zitten (17 jaar oud!), dat ik een Leatherman tool brak bij het losdraaien. De firma Leatherman vond dit echter dusdanig beneden hun waardigheid dat ik keurig een nieuwe kreeg toen ik langs de winkel ging met het defecte exemplaar (“U heeft wát ermee uit elkaar geschroefd meneer?? Een auto? Ach, dat zou moeten kunnen…”). Een beetje kruipolie en wat warmte deden de bout echter inzien dat ie beter mee kon werken en daarna was ik met 20 minuten klaar en kon ik het systeem ontluchten, het achterwiel terugplaatsen en weer rijden. Op naar de volgende APK, waar de nieuwe remleiding direct opviel maar in orde werd bevonden, maar wel wat kritiek was op de staat van de achterbanden, die relatief ver versleten waren. Net boven de norm, maar liever niet te lang mee doorrijden. Ik heb dus vervolgens een setje extra achterwielen inclusief goede, maar 1 maat te kleine banden gekocht en die onder de auto gegooid. Daarmee kwam ik afgelopen jaar keurig door de APK, wat niet zo gek is, want in 2010 heb ik erg weinig gereden.

Afbeelding
We hebben het 25-jarig jubileum van de Maserati Club gevierd met de 2.24v, een toertochtje in Utrecht gereden en we zijn naar Italia a Zandvoort geweest, maar dat was het dan wel zo’n beetje. Angst voor grote reparaties wellicht, want het werd weer tijd voor de distributieriem, kleppen stellen en een grote beurt, zijnde alles bij elkaar een bedrag dat ik begin 2010 nodig had voor een ander project: Chicane Magazine, volbloed autoblad. Als je moet kiezen tussen zakelijk belang en hobbyauto komt het speeltje op de tweede plaats. De auto werd dus even stilgezet tot halverwege het jaar, waarna ik het specialistische onderhoud liet doen door Forza (ik kom zelf niet aan motor, koppeling of bak) en de rest zelf uitvoerde.

2011 was gelukkig weer een wat rooskleuriger Maserati jaar, daarover in deel 6
Laatst bijgewerkt door Michele op wo 21 sep 2011, 11:40, in totaal 1 keer bewerkt.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Avatar gebruiker
Michele
Donateur
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:05
Woonplaats: Den Haag

Re: Mijn Maserati's. Of: hoe ik ooit geld had en nu niet mee

Berichtdoor Vince » wo 21 sep 2011, 11:37

Michele schreef:ik als fotegraaf


Staat dat ook op je kaartje? @#$

Mooi verhaal weer, Chiel! %$#@

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Avatar gebruiker
Vince
Donateur
 
Berichten: 9123
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:55

Re: Mijn Maserati's. Of: hoe ik ooit geld had en nu niet mee

Berichtdoor Michele » wo 21 sep 2011, 11:39

Vince schreef:
Michele schreef:ik als fotegraaf


Staat dat ook op je kaartje? @#$

Mooi verhaal weer, Chiel! %$#@

Zie het net ook.... reeds gecorresjeerd
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Avatar gebruiker
Michele
Donateur
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:05
Woonplaats: Den Haag

Re: Mijn Maserati's. Of: hoe ik ooit geld had en nu niet mee

Berichtdoor V8 » zo 25 sep 2011, 21:37

Ook in Den Haag: 2.24
V8
 
Berichten: 423
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:54

Re: Mijn Maserati's. Of: hoe ik ooit geld had en nu niet mee

Berichtdoor lqpl » ma 26 sep 2011, 07:54

Leuk verhaal weer michele. Taxatis in dit prijssegment zijn bijna altijd natte vingerwerk ondanks het feit dat prijsverschillen 300% kunnen zijn. En je het helemaal gelijk als je zegt dat de kosten van terugkoop gedekt moeten zijn. Dus de staat van het exemplaar moet bekend zijn. En dan nog eens 30% bovenop de marktwaarde van een dergelijk auto.

Michele schreef:In het proces van het wisselen bleek de bout van de leiding bovendien zo vastgerot te zitten (17 jaar oud!), dat ik een Leatherman tool brak bij het losdraaien. De firma Leatherman vond dit echter dusdanig beneden hun waardigheid dat ik keurig een nieuwe kreeg toen ik langs de winkel ging met het defecte exemplaar

Hmm, geen reclame voor die tool. En dat op een remleiding! Ik neem aan dat je bij het losdraaien de leiding zelf aan gort hebt gedraad?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Mijn Maserati's. Of: hoe ik ooit geld had en nu niet mee

Berichtdoor Michele » ma 26 sep 2011, 09:28

Leiding was nog heel na het losdraaien. Bout bleek wel vastgeroest, maar alleen aan de kopse kant en niet op het draad.
Ik zal de laatste zijn om iets kwaads te zeggen over Leatherman. Zoals vermeld kreeg ik ook linea recta een nieuwe, ook al was de mijne meer dan 10 jaar oud. Ik beschouw een Leatherman tool als een cruciaal onderdeel voor iedereen die wel eens langs de weg stil kan komen te staan, of veel kampeert of veel fotografeert. Uiteraard moet je wel een echte kopen en geen kloon van een tientje bij de Kruidvat.
Ik heb van die oude tool zeer veel plezier gehad in de Alpen tijdens klimvakanties, maar ook wel eens langs het circuit mijn camera gerepareerd met dat ding. En zoals aangegeven dus gebruikt om auto's te repareren / uit elkaar te schroeven.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Michele op ma 26 sep 2011, 09:52, in totaal 1 keer bewerkt.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Avatar gebruiker
Michele
Donateur
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:05
Woonplaats: Den Haag

Re: Mijn Maserati's. Of: hoe ik ooit geld had en nu niet mee

Berichtdoor Michele » ma 26 sep 2011, 09:34

V8 schreef:Ook in Den Haag: 2.24

Die ken ik, maar daarbij vergeleken heb ik een hele erge nette auto! Getoonde auto heeft nogal wat roest die je op de foto niet ziet. Wél een fijne kilometerstand.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Avatar gebruiker
Michele
Donateur
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:05
Woonplaats: Den Haag

Re: Mijn Maserati's. Of: hoe ik ooit geld had en nu niet mee

Berichtdoor Michele » do 10 mei 2012, 12:38

Zo, daarnet is Peter Luxwolda langs geweest om mijn Masertje te taxeren. Hij vond 'm erg netjes, dus ik ben benieuwd naar het rapport.
Dit is ook een goed moment om nog een deel toe te voegen aan de neverending story. Ik heb dat al wel verteld in het MCH clubblad, maar nog niet online.

Lekker rijden
Zoals aangegeven een stukje naar boven: 2011 was een beter jaar. Met deelname aan de binnenlandse toertocht van de MCH in april, een succesvolle, maar erg drukke en warme Italia a Zandvoort en een mooie presence tijdens Wings & Wheels.
Afbeelding
Afbeelding

Gewoon rijden met lekker weer als we er zin in hadden. Zo moesten we de MCH buitenlandtoertocht in de Elzas voorbereiden en in mijn herwonnen blijheid met de 2.24v vond ik de Maserati heel geschikt om als vervoermiddel voor die gelegenheid te dienen. Probleemloos reden we een maand voor datum voor de laatste puntjes op de i naar Riquewihr en logeerden bij wijnboer Stoeffler in Beblenheim. De voorbereidingen voor de clubrit verliepen voorspoedig, maar op zaterdagavond net buiten het dorp kwam het koppelingspedaal niet meer omhoog nadat ik de auto parkeerde. Afgebroken. Het koppeloog van de cilinderstelschroef bleek domweg afgeknapt te zijn. Komt vaker voor, maar op zaterdagavond 8 uur vind je het minder leuk.
Wat te doen? Stoeffler gebeld! Tenslotte weet een agrariër vaak wel iemand die buiten de normale werktijden dingen kan repareren. Dat klopte! Een kennis bleek in deze periode 24 uur paraat te zijn om druivenoogstmachines te fixen. Die gaan blijkbaar ook wel eens stuk. Met de stelschroef en het afgebroken koppeloog een lift gekregen naar diens werkplaats waar de man vakkundig een nieuwe schroefdraad aan het oog tapte, een roestvrijstalen schroef van de juiste maat op lengte zaagde en zo een perfecte oplossing regelde voor ons probleem. Uiteindelijk konden we om tien uur alsnog aan tafel.
De volgende dag zijn we in één ruk naar huis gereden via Duitsland (als je strandt is de ADAC een stuk prettiger dan de Belgische wegenwacht...) en besloten dat we niet meer met de Maserati naar het buitenland te gaan. Om de een of andere reden gaat er altijd iets stuk als we over de grens gaan...

Niet naar het buitenland betekent niet dat we er niet mee hebben gereden. De APK werd in november keurig geregeld door de vaste APK-keurmeester en tot en met december heb ik de Maserati gebruikt op dagen dat het kon: familiebezoek, M-Chatmeeting bij Autoland en zelfs tegen kerst nog om in stijl op het kerstfeest van Ella d'r kantoor te verschijnen.
Vervolgens was het accu op de lader en lekker rustig aan wachten op het voorjaar, dat in 2012 inzette met redelijk weer en in maart zijn we met de Maserati lekker naar Zeeland getuft voor familiebezoek.
De volgende grote happening was afgelopen dinsdag: Louwman museum! Op zich niets bijzonders, maar in een garage die voornamelijk bevolkt werd door QP V en GranTurismo's viel de groene 2.24v wel op, net als dat ene witte slagschip van een QP III van een clublid en de prachtige donkerblauwe Mexico van een mij onbekende. Het is dan best leuk om bij vertrek aangesproken te worden door een 4200 eigenaar die enthousiast roept: "ik heb er ook zo een gehad! Mijn eerste Maserati die ik nieuw kocht. Ik vertelde dat het hier een import 2.24v betrof uit Italië en de man reageerde heel blij. "Geweldig!".

De zomer kan beginnen! Op naar Assen, Het Loo de MCH kinderrally en Cars for kids!
Laatst bijgewerkt door Michele op di 05 jun 2012, 15:38, in totaal 1 keer bewerkt.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Avatar gebruiker
Michele
Donateur
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:05
Woonplaats: Den Haag

Re: Mijn Maserati's. Of: hoe ik ooit geld had en nu niet mee

Berichtdoor maseralfa » do 10 mei 2012, 16:07

Leuk verhaal weer. Maserati's, koppelingen en de Elzas gaan blijkbaar niet samen...Een aantal jaren geleden met de 424 op vakantie naar Frankrijk geweest waarbij we via Riquewihr naar de Jura zouden rijden. Op dag 2, afdalend vanaf de col de la Schlucht opeens geen druk meer in het koppelingspedaal: de koppelingscilinder had het begeven. De rest van de vakantie hebben we vervolgens in Riquewihr doorgebracht, wachtend op onderdelen. Na 5 dagen wachten konden we de terugreis aanvaarden. In deze dagen de gastronomie ter plaatse uitgebreid kunnen uitproberen en dat was ook geen straf Thumbsup5 .
QPV-SZ-147GT-90
Avatar gebruiker
maseralfa
Donateur
 
Berichten: 573
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 22:23

Re: Mijn Maserati's. Of: hoe ik ooit geld had en nu niet mee

Berichtdoor Michele » do 10 mei 2012, 17:00

2thumbs
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Avatar gebruiker
Michele
Donateur
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:05
Woonplaats: Den Haag

VorigeVolgende

Keer terug naar My Maserati

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron