Twee maal vierdeurs

Post hier jouw trots

Twee maal vierdeurs

Berichtdoor PeterM » ma 13 jun 2011, 15:01

Mijn interesse voor Maserati is pas laat gekomen. Als kind in de jaren ’60 en ’70 met grote belangstelling voor auto’s had ik natuurlijk wel eens foto’s gezien. In Michel Vaillant kwam er zo nu en dan één voorbij (zoals de Birdcage in “De 13 aan de start”). Van de klassiekers herinner ik mij de 3500GT en de Sebring uit het KNAC Autojaarboek 1963 en de Bora van later datum -- gaaf om er dit jaar te kunnen meerijden in het exemplaar van Romeintje. Al die andere schoonheden (Ghibli, Khamsin) waren me nog niet echt opgevallen.

De echte trigger was een artikel in Autovisie in 1998: “De geneugten van een gebruikte Maserati”. Daarin schreef Thomas Bangma over een rode Mexico en een zwarte Racing – met de laatste reed hij ook. Over de acceleratie: “… Goede middag!! Of een slechte middag, voor een argeloze M3 piloot”.
Hm… interessant. In het artikel kwam Arthur Knibbeler aan het woord, een Hagenees die destijds – eind jaren ’90 - een mooie handel had in het naar Nederland halen van 2e hands Bi-turbo’s uit Italië. Hij verkocht veel “aan KLM piloten die na jaren met Alfa’s toe waren aan een volgende stap”. Ik was geen KLM piloot maar reed op dat moment wel 7 jaar Alfa 164 …

Dat artikel had dus indruk gemaakt. Leuk ook, zo’n hoekige auto, onopvallend maar toch puur Italiaans en met zoveel power. Enfin, toen niet meteen wat gedaan, eerst nog een nieuwe leaseauto uitgezocht. Dat werd – na proefritjes met een BMW 5 serie en een Peugeot 406 3.0 Coupé – toch weer een Alfa. Niets stuurde als de 166, die drie liter motor was fantastisch, alleen die kleine koplampjes .. maar het rijplezier won. Heerlijke auto, vind ik nog steeds.
Twee jaar later had ik een gevalletje “onenigheid over het te voeren beleid” bij de adviesorganisatie waar ik toen werkte. De Alfa bleef bij de zaak en ik moest wat anders, en bij voorkeur leuker dan wat ik had. Dat artikel .. hoe heette die man ook al weer?

Eerst maar eens rijden met zo’n ding. Ik weet niet hoe, maar ik ben terecht gekomen bij wijlen Arese Tuning in Hoofddorp. Daar zou ik proefrijden met een 2.24V. Die was steeds niet klaar / rijdbaar. Het nieuw geplaatste koppelingscilindertje moest nog ontluchten, dat soort dingen. Toen ik de derde (!!) keer voor niets dreigde te komen heeft Eric Violier een Ghibli klaar gezet. Wat een ding! Hij was lastig in z’n eerste versnelling te krijgen, maar daarna … oef! Na een drie kwartiertjes alleen maar accelereren, sturen en remmen (en proberen te vermijden dat ik terug moest naar z’n één) kwam ik met een rode kop en dampend van de adrenaline de auto uit.
Gaaf… maar misschien toch wat te nerveus en te hitsig als “daily driver” - want dat was de bedoeling. Ik zag mij niet ieder dag in de file staan zonder goed werkende eerste versnelling. Wat nu? Eric had niets anders, dus toen heb ik alsnog Arthur Knibbeler gebeld. Hij werkte vanuit een loods bij Oude Wetering in de Haarlemmermeer en hij had natuurlijk precies wat ik nodig had.

“Kijk eens meneertje, vers uit Italië, een beschaafde vierdeurs Maserati 4.24V, in de ideale, meest gewilde dus goed in te ruilen versie met kleine koplampen, en de meest gewilde dus goed in te ruilen kleuren combi zwart / zwart. Wolf in schaapskleren met 245 pk. Die twee liters lopen veel beter dan die gietijzeren 2.8 blokken. Kijk ook eens naar dat interieur en dat dashboard, alleen leer en hout, ik snap die mensen niet die een ton aan een auto uitgeven om dan tegen een anoniem stuk plastic aan te kijken”.
Een ton gelopen had-ie ook, verder twee eigenaren gehad, "de tweede had er nauwelijks in gereden alleen maar gepoetst". Onderhouden in Modena door meneer Candini zelf en slechts veertienduizend euri … we praten over 2001, maar toch, dat was toen al vrij veel geld … heb ik later geleerd ^%$

Je voelt hem al, de koop was (te) snel gesloten. Met deze zwarte 4.24V heb ik heel veel meegemaakt. Het eerste half jaar inderdaad als “daily driver”. Ging op zich best, maar dat onderhoud op moeilijk bereikbare plaatsen in het land waar ze niet van te voren kunnen zeggen wanneer de auto weer klaar is en bovendien geen vervangend vervoer kunnen leveren… dat werd wat onhandig in het zakelijk verkeer. Toch maar weer een lease-auto ernaast.
Met deze auto heel veel pret gehad, zo’n ding rijdt als een skelter. Heb de MCH in traag tempo leren kennen - ik was zoals zo velen vooral lid geworden voor de verzekering. Rijtrainingen gedaan, en heel voorzichtig de eerste stappen op het MCH forum gezet. Luuk leren kennen, |qp| leren kennen (in zijn hoedanigheid als 4.24 sloper en onderdelen handelaar ), aan een paar club-activiteiten meegedaan en ondertussen hèèl veel geld uitgegeven aan deze auto bij een garagist die verder ongenoemd zal blijven. Ik beschouw zo’n auto als een stukje erfgoed, dat je eigenlijk te leen hebt, en waar je dus goed op moet passen.

Aan deze auto is echt alles vervangen wat je maar kunt bedenken.” Dat kan gebeuren”, zei de garagist steeds “we hebben het hoofdstuk ontsteking en motormanagement, het hoofdstuk koelsysteem, het hoofdstuk uitlaat, het hoofdstuk aandrijving, het hoofdstuk distributie, kleppen en sensoren, enzovoort, enzovoort en dan hebben we het hoofdstuk wiellagers en remmen nog niet eens gehad….”

Ik zal jullie niet vervelen met die waslijst en niet nog eens het verhaal vertellen van de kapotte dynamo terwijl ik met mijn vrouw op weg was naar een restaurant om onze trouwdag te vieren. Dat is de enige keer geweest dat hij mij onderweg in de steek liet, trouwens. Gezellig een half uurtje gekletst met de wegenwachter tijdens het bijladen van de accu en toen weer terug naar huis. Kan ‘beur’n, inderdaad.

Het meest spectaculair was een moment op de A27 bij Utrecht. Op het vierbaansgedeelte bij Amelisweerd, zat ik opeens te stuiteren in mijn stoel terwijl de auto afschuwelijk ratelende geluiden maakte . Snel opzij naar de vluchtstrook… hm, bij het snelheid minderen werd de ratel minder en bij het uitrollen op de vluchtstrook was het weg .. wat ìs dit? Het leek in de aandrijving te zitten. Twee weken daarvoor was het diff vervangen… het zal toch niet? Dat was het ook niet, zij de garagist, dit was het tandwiel aan het eind van het cardan waar het cardan het diff in gaat… ja, ja. Als onderdeel van deze zoveelste viercijferige reparatie heeft hij toen ook het cardan gebalanceerd en het middelste lager vervangen (dat de neiging heeft ei-vormig uit te lubberen). Dit was een half jaar voordat ik de auto heb ingeruild. Het is nog een heel mooi trillingsvrij afscheidsjaar geworden. Had mij nooit gerealiseerd dat er aan al die “vibrazione” ook iets gedaan kon worden.

Het afscheid van de 4.24V is gevierd eind 2006 met een reis terug naar “huis”, de fabrieksreis met de MCH naar Modena. Een erg leuke reis, prima om een keer gedaan te hebben. Nog gezellig met |qp| op de “Tangenziale” om Modena gereden, bij veel te hoge snelheid van links naar echts slingerend om te testen of de dempers nog goed waren … en ondertussen een willekeurige Ferrari op de plaats gehouden waar hij hoort nl. àchter de achterbumper van een Maserati. Het verslag van alle avonturen staat in een Tricolore uit die tijd. Auto voor de deur gezet bij Candini, foto gemaakt, cirkel rond.
Inmiddels was het gaan kriebelen, er moest wat anders komen. Inderdaad Giulia, het komt ook bij mij voor … heel soms. Vier deuren was nog steeds handig voor de weekend-dienst maar dan wel met meer cilinders. Hierover meer in een volgende post.

Hoe het met mijn 4.24V is afgelopen hebben jullie onlangs kunnen zien. Hij is beland op het Maserati kerkhof bij Koen, na vijf jaar lang te zijn afgetrapt door een Griek te Eindhoven. Inmiddels half gedemonteerd en niet meer rijdbaar. Eigenlijk wil je dit soort dingen niet weten en niet zien, maar ik weet nu in ieder geval hoe hij aan z’n einde gekomen is

Een paar plaatjes uit betere tijden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Re: Twee maal vierdeurs

Berichtdoor lqpl » ma 13 jun 2011, 18:45

Mooi auto was dat en ik heb er met plezier een stuk tangenziale mee gereden. Die Grieken....
Ik ben nog steeds dol op dit model. Eigenlijk karaktervoller dan de qpIV. Valt er een V8 in te lepelen?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor PeterM » ma 13 jun 2011, 18:59

lqpl schreef:Mooie auto was dat en ik heb er met plezier een stuk tangenziale mee gereden. Die Grieken....
Ik ben nog steeds dol op dit model. Eigenlijk karaktervoller dan de qpIV. Valt er een V8 in te lepelen?

Eens, ik heb ook nog steeds een zwak voor dat type, het heeft heel veel charme en een mooi geproportioneerd ontwerp. En of die V8 erin kan? Gaaf experiment adhd

De hiervoor genoemde kriebel ging heel plat over meer cilinders en meer power. Goed, ook over iets meer beschaving / sophistication, de 4.24V is best lawaaiig op de lange afstand. Bij Maserati heb je dan weinig keus, als je ook nog eens vier deuren wilt. De auto is gewoon in gebruik als tweede auto, zodat de lease-auto uit de bijtelling kan blijven. Alleen als het sneeuwt blijft-ie thuis, Maser rijden in de sneeuw vind ik de goden verzoeken. De 4.24 had zo weinig tractie, bij een tipje gas ging je niet vooruit, maar zijwaarts tegen de stoeprand.

Ik heb dus gezocht naar een QPIV. Lange tijd vond ik de QPIV niet perfect, vanwege de Gandini knik in het achterspatbord. Een verstoring in een verder prachtig ontwerp, een “fout”, net als de kleine koplampjes van de Alfa 166. Na een poosje snap je dat het geen fout is maar juist de kracht van het ontwerp bepaalt. Anders wordt de auto saai. De oude 166 is toch spannender dan de facelift van 2004.

Het moest dus een QP IV worden met 8-cilinder motor en handbak. 8-cilinder vanwege de kick en het koppelverloop in verhouding tot het wagengewicht, handbak omdat ik controle wil over het motor-toerental. Voor mij geen automatisch terugschakelende bakken op een moment dat het jou niet uitkomt. QP IVs-met-handbak zijn in Nederland niet zo gemakkelijk te vinden, Hessing heeft er naar eigen zeggen vier geïmporteerd (alle anderen die je ziet zijn afkomstig uit parallel-import). Eind 2006 stond er maar één te koop, bij Automobili Superleggera, afgekort Lieuwe. Wisten jullie trouwens dat Lieuwe behalve voorkeur voor Italiaanse auto’s ook de grootste particuliere collectie Brood-kunst in Nederland heeft?

Origineel Nederlands geleverd, in 1997 op kenteken gezet, ik kon de derde eigenaar worden. De auto had een heel vreemde historie. 117.000 km in de eerste vier jaar en daarna nog 6000 in de volgende zes jaar ^%$ . Tja… maar ’t is wel de enige handbak en bovendien in een erg fraaie kleur grijs "(^&$@ . En er was een rekening van Hessing bij met daarop een grote motor-revisie ter waarde van … dat wil je niet weten (* . Ook wel fijn dat nog maar 9000 km geleden de motor geheel uit elkaar is geweest !@#$% … wat zeg je, dat het ook 6 jaar geleden is %^#@( ?? Het gaat toch om draaiende delen… ^)(*& .
Enfin, interesse laten blijken, onder voorwaarde van keuring. Dat kon, bij een vertrouwd adres in Noordwijkerhout. Eerste schrik: de auto was niet schade vrij, “maar heel goed gerepareerd”. Uit de keuring kwam verder een hele waslijst, tot en met ontbrekende onderdelen toe (airducts naar de intercoolers). Omdat dit op kosten van de verkoper kon worden gedaan en omdat Lieuwe een heel redelijke prijs bood voor de 4.24 V heb ik toch gehapt.

Ik moet zeggen: het is meegevallen. Jorrit heeft z’n best gedaan om er weer een complete auto van te maken. Hij heeft heel veel aan de auto gedaan tot aan details als de led-lichtjes acher de schakelaars in het dashboard (die allemaal ontbraken!!). De enige tegenvaller betrof de remschijven, die waren dermate aangetast door roest na 6 jaar rust, dat ze niet meer trillingsvrij te krijgen waren. Het eerste jaar verder alleen wat kinderziektes gehad, de meest hardnekkige was een slecht werkende airco, daar ben ik vier keer mee teruggeweest voordat de schuldige gevonden was in de persoon van een kapotte condensor. Inmiddels was ik bij Franco voor het jaarlijkse onderhoud, niet omdat Jorrit niet goed genoeg was maar omdat Franco apparatuur had om de CE van de 8 cilinder uit te lezen en Jorrit (destijds) niet. CE’s had ik in de eerste tijd regelmatig, achteraf allemaal terug te voeren op de lange periode van stilstand. Ook Gijs Heinicke te Wolvega werkt zo nu en dan aan de auto – vooral de niet-standaard zaken, zoals allerlei leuke verbeteringen of zware klussen als het vervangen van een verroest sub-chassis (* .

Naar aanleiding van een artikel in de Tricolore van hoofdredacteur en QPIV eigenaar Guido over verbrande kleppen in de 8 cilinder hebben we met een aantal mensen de speurtocht gestart naar de oorzaak van de structurele kwetsbaarheid van de 8 cilinder bi-turbo motor. Inmiddels zijn we daar redelijk “uit”. Het komt er kort gezegd op neer dat je om problemen te voorkomen in ieder geval het voorgeschreven onderhoud uit moet (laten) voeren en een keer vaker dan voorgeschreven olie laat verversen en de klepspeling laat controleren . Vervolgens is het enige waar je op moet letten dat je de motor niet te lang achtereen teveel toeren laat maken bij te hoge buitentemperaturen. De auto kan niet continu op topsnelheid (= boven de 250 ) worden gereden, dan loop je serieus risico. Bij normaal gebruik zul je niet sneller motorschade hebben dan bij een willekeurige andere auto. Zie verder het “Tanto calore” topic.

Inmiddels heb ik er ruim 50.000 km mee gereden en rijd ik eigenlijk (afkloppen) vrij storingsvrij van beurt naar beurt. De auto bevalt prima, ik ben er erg aan verknocht geraakt. Op de rollenbank deed-ie het niet slecht na dik 170.000 km en nog zonder de water methanol injectie: ca 360pk d.w.z. zo’n 10% meer vermogen dan in het boekje.
Onlangs is de auto getaxeerd en met complimenten overladen door de taxateur. Letterlijke texten op te vragen via PM }{}{| . En geen woord over het ontbreken van de 400 EVO verbeteringen, geen woord… adhd

Momenteel bereid ik mij voor op een lange periode van gebruik en ben ik bezig in ieder geval de zeldzaam wordende exterieur delen te verzamelen. Dit is een blijvertje!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door PeterM op ma 13 jun 2011, 20:07, in totaal 2 keer bewerkt.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor PeterM » ma 13 jun 2011, 19:15

Het onderstaande stukje heeft ook al eens op het oude forum gestaan, maar de tijd schrijdt voort. Dit is een bijgewerkte versie.
Ter lering, vermaak en misschien inspiratie een overzichtje van alles wat aan mijn QPIV “Ottoclindri” is gedaan om:
(1) de auto te beschermen tegen “tanto calore” en mogelijke gevolgen van dien (*
(2) de rij-eigenschappen beter te maken dan “af fabriek” ^)(*&
(3) hem “mooier” te maken hypocrite
NB1 met dank aan H. te W. en F. te K.
NB2 regulier onderhoud en reparaties zijn niet vermeld

Ad 1: het hoofdstuk “tanto calore” tot dusver:
- Carterpan eraf en schoongemaakt (was niet erg vies), oliekoeler losgehaald en schoongemaakt (was heel erg vies)
- Luchtfilter bestuurderszijde losgehaald en carterontluchting schoongemaakt – was vettig en vies, met sludge /olie-residu
- Olie tempmeter gemonteerd - dit is heel interessant, olietemp is 20 tot 40 graden hoger dan watertemp en zit onder de koele omstandigheden van dit jaargetijde tussen de 90 en de 110 graden
- Kunststof plaat onder de neus vervangen door model EVO met extra koel-opening en sleuven - dit was een tip van Otto C., ik had nog zo’n ding liggen; auto is nog gevoeliger voor drempels nu
- Compressie opgemeten – in orde (>> zucht van verlichting)
- Klepspeling opgemeten & spanning op de nokkenaskettingen gecheckt – niet perfect, maar goed binnen de marges (>> nog grotere zucht van verlichting)
- Aanslag op kleppen en zuigers bekeken – kleppen zien er goed uit, maar er zit koolaanslag op alle zuigers; hiervoor heb ik nog geen plan
Verder rijd ik de laatste tijd vrij consequent op 100 octaan brandstof - Gulf Challenger
Enige punt van zorg: het langzaam oplopende olieverbruik…

Ad 2: onder het motto: “wij weten het beter dan Maserati zelf”
- Tussenschijf in de stuurkolom voor een betere zit – die zit er al wat langer in
- Anti-roest behandeling
- Xenon dimlicht – veel betere lichtopbrengst voor relatief wènugh
- Dikke stabilisator stangen uit de Kit Sportivo van de Ghibli GT vòòr en achter – het bekende verhaal en een grote verbetering van het weggedrag – aanrader!
- Stuurhuis uit de Ghibli GT – is niet meer nieuw te koop, maar ik heb er één gevonden; geeft een meer directe besturing, de verbetering is minder spectaculair dan ik had gehoopt; de besturing wordt ook zwaarder;
- “Stahlflex bremsleitungen” naar de voorremmen – dit geeft een beter gevoel van controle met een snellere reactie op het rempedaal - aanrader!
- Tarox schijven en bijpassende blokken vòòr – te bestellen bij Gijs
- DOT 5 remvloeistof
- RVS einddempers voor een stijlvolle, diepe brom – aangeschaft bij Franco
- Experiment met water-methanol injectie om de temperatuur van de inlaatlucht omlaag te brengen; het levert ook wat vermogenswinst, maar daar ging het niet om hypocrite
- Binnenkort in dit theater: … nog een experiment, details volgen

Ad 3: voor het mooi
- Interieur opgepoetst met Connoly leervet van Conrad – moet je doen, het wordt als nieuw
- Afdekplaat dasboard vervangen door één met nieuwe bekleding – ook Conrad, de oude bekleding was terugtrekkende bewegingen aan het maken onder invloed van zonlicht en hitte
- Velgen laten poeder coaten (Wheeltrim – Nijkerk)
- Bovenkant voorruit afgeplakt met tape – eindelijk die fluittoon bij tegenwind kwijt
- Kofferbak bekleding die was losgerukt door onbenullige anti-roest “expert” weer keurig netjes vastgezet – o.l.v. |qp|
- Motorruimte opgeknapt en schoongemaakt - opnieuw met |qp|
- Twee ruil-klepdeksels – gave verse rode krimplak, echt te gek!
- Afdekkappen van de distributie aan de voorzijde – tip van Otto C., kosten heel weinig, wel een hoop werk
- Beginnende roest aangepakt (achterzijde en dak)
- Voorbumper vervangen, voor- en achterbumper opnieuw gespoten
- Nieuw leren hoes voor de bestuurdersstoel – opnieuw met Conrad
- Carosserie-rubbers rond te portieren vervangen en voorportier opnieuw afstellen - minder windgeruis
Laatst bijgewerkt door PeterM op wo 13 jul 2011, 20:30, in totaal 4 keer bewerkt.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Vince » ma 13 jun 2011, 19:41

Prachtig en aanstekelijk verhaal, Peter! Ik heb het in een adem uitgelezen!

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Vince
Donateur

Berichtdoor mecano » ma 13 jun 2011, 19:54

Gaaf verhaal Peter,leuk om te lezen. (mijn maserati verhaal is veeeel minder spannend)

groet jan
mecano

Berichtdoor Giulia » ma 13 jun 2011, 20:34

applaus06 respect06 Peter!

Echt top. Ik ben er weer heemaal klaar voor na jouw verhaal. Afspraak is gemaakt bij Franco (je weet wel waarvoor)!
Giulia
Donateur

Berichtdoor Boomerang » ma 13 jun 2011, 21:00

Top bijdrage Peter.
Je eerste Maser was heel aardig, maar wat mij betreft is de Qp toch veruit de lekkerste van de twee.
Een veel comfortabeler allrounder ook dunkt me.
En wellicht de mooiste van NL.
Wat denken de deskundigen over de oorzaak van het toenemende olieverbruik?
Zuigerveren, klepgeleiders, turbo's?
Hoe zien de aanzuigbuizen naar het spruitstuk er uit, droog of olieachtig?
Boomerang
Donateur

Berichtdoor PeterM » ma 13 jun 2011, 21:22

Boomerang schreef:Top bijdrage Peter.
(...) Wat denken de deskundigen over de oorzaak van het toenemende olieverbruik?
Zuigerveren, klepgeleiders, turbo's?
Hoe zien de aanzuigbuizen naar het spruitstuk er uit, droog of olieachtig?

Laat de deskundigen maar doorkomen, ik houd mij aanbevolen.
Turbo's zou kunnen, zuigerveren ook, en dan de vervorming van de cilinderbussen?
Ik heb in ieder geval enige "blow by". Zoals je weet komt de carterontluchting uit in het luchtfilterhuis aan de bestuurderszijde, en laat nu net de aanzuig-buis aan die kant vettig zijn....
Onze Duitse vrienden hebben zoals je weet veel ervaring met de V8 }{}{| Bijvoorbeeld deze link die jezelf nog eens hebt aangedragen: Spensman
Zij hebben het over "gluckern"(klotsen) van de olie in het luchtfilterhuis en monteren zelfs opvang tankjes ... zo erg is het bij mij nog niet ^)(*& .... (*
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Emilio » ma 13 jun 2011, 22:43

Prachtige verhalen Peter!
3200GT Automatica, Blu Nettuno

È pericoloso sporgersi
Emilio
Donateur

Volgende

Keer terug naar My Maserati