Twee maal vierdeurs

Post hier jouw trots

Re: Twee maal vierdeurs

Berichtdoor Giulia » vr 15 jul 2011, 12:09

Ik ben benieuwd of je er met Tarox schijven alleen bent...Uiteraard zal het probleem van kromtrekken verdwenen zijn maar je remkracht (vnl. verzorgd door de zuigers in je klauw) zal er niet met sprongen op voorruit gaan als deze standaard blijven. Verder ook goed kijken naar het soort remblokken. Ik had semi-race blokken onder mijn GTV6 en werd gek van het gepiep.

Dit wil je eronder hebben

Afbeelding

Deze conversie heeft jonnymaserati op zijn Ghibli gedaan. Bel Jorrit anders even over het resultaat. Hij weet er meer van.
Giulia
Donateur

Berichtdoor PeterM » vr 15 jul 2011, 14:11

Danny schreef:
PeterM schreef:
De tweede oplossing wordt het. Een nieuw experiment, dus... Levertijd van de schijven is twee weken, dus het gaat wel even duren voordat ik kan melden of het werkt.

Leuk, ben idd ook erg benieuwd wat het nu precies inhoudt? Is er een Tarox set die toevallig past, of hebben ze speciaal voor de QP IV een set ontwikkeld of wordt er op bestelling een set pasklaar gemaakt?

Uit je omschrijving maak ik verder op dat je gebruik blijft maken van je huidige remklauwen etc. en dat derhalve alleen de schijven + remblokken vervangen worden. Zou je ook niet gelijk even moeten kijken naar je remolie + remleidingen?

Ik heb begrepen dat het een Tarox set is die toevalllig past op mijn QPIV (één op één vervanging).
Alleen de schijven en de blokken worden vervangen. Remleidingen zijn al van het "Stahlflex"type (via Modena Performance, maar later heb ik gehoord dat het ook voor véél minder kan (* ) Remolie is al DOT 5 (normaal is dacht ik DOT 4).

cassiopeia schreef:
Hier staat de lijst:
http://www.tarox-remmen.nl/data/maserati_disc.pdf

Voor de QP wordt alleen de V6 aangegeven plus de Shamal V8.
Heeft de QP V8 dezelfde remmen als de V6?

Setje schijven is dus iets van 1100 en setje blokken 200 ex. Toch nog een dure grap of kosten de standaard schijven dat ook? Blijft dus de vraag of, als je ze voor monteert, je dat achter ook beter kunt doen.

Tja, ik kan alleen maar zeggen dat ze mij voor ca 30% minder zijn beloofd, inclusief montage. De nieuwe schijven komen alleen aan de voorzijde. Theoretisch kan ik inderdaad een probleem met de rembalans krijgen. Dat wil ik in de praktijk ervaren, als het om wat voor reden dan ook niet safe voelt dan zullen de achter schijven volgen.

Giulia schreef:Ik ben benieuwd of je er met Tarox schijven alleen bent...Uiteraard zal het probleem van kromtrekken verdwenen zijn maar je remkracht (vnl. verzorgd door de zuigers in je klauw) zal er niet met sprongen op voorruit gaan als deze standaard blijven. Verder ook goed kijken naar het soort remblokken. Ik had semi-race blokken onder mijn GTV6 en werd gek van het gepiep. (..)

Er komen geen semi-raceblokken op, om deze reden, en verder omdat je die echt op moet warmen voordat ze wat doen. Past bij circuitgebruik, maar niet bij dagelijks gebruik op de openbare weg.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Michele » vr 15 jul 2011, 18:20

cassiopeia schreef:Hier staat de lijst:

http://www.tarox-remmen.nl/data/maserati_disc.pdf

Voor de QP wordt alleen de V6 aangegeven plus de Shamal V8.
Heeft de QP V8 dezelfde remmen als de V6?

Hé, daar staat gewoon 2.0 Biturbo vanaf 1988.. en ze hebben schijven... da's interessant als je niets meer origineel kunt krijgen en noodgedwongen diep in de portemonnaie dient te tasten.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Michele
Donateur

Berichtdoor Vince » za 23 jul 2011, 18:35

Ik betwijfel het overigens of het monteren van betere achterremmen nodig is. Die zitten er eigenlijk alleen om de achterkant achter te houden terwijl de voorzijde het echte werk doet.

Mooi project, Peter! Ben erg benieuwd naar je bevindingen. Jammer dat Maserati de boel onderbemeten heeft afgeleverd he? Daar lijken ze een handje van te hebben. Hoe komt dat nou? Is dat een kostenkwestie, arrogantie of gewoon stupide?

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Vince
Donateur

Berichtdoor PeterM » ma 25 jul 2011, 12:45

Vince schreef: (...) Jammer dat Maserati de boel onderbemeten heeft afgeleverd he? Daar lijken ze een handje van te hebben. Hoe komt dat nou? Is dat een kostenkwestie, arrogantie of gewoon stupide?

Ik denk een kosten kwestie. Enerzijds inkoop-kosten van materialen, anderzijds kosten van engineering en tests. De grote merken voorkomen dit soort zeperds door prototypes intensief en onder veel verschillende omstandigheden te testen. Zwakke punten worden dan ontdekt en hopelijk opgelost.
D'r gaat nog steeds wel eens wat mis (zoals destijds de elektra bij de Merc E taxis), maar het is niet structureel zoals bij ons geliefde merk SM-aserati.

Voor mijnheer De Tomaso had kwaliteit geen prioriteit.

Fiat (verantwoordelijk voor de QPIV) heeft een aantal onderhuidse dingen bijgestuurd, maar blijkbaar niet alles. De QPIV (en op zeker moment ook de Ghibli) zijn bijvoorbeeld de eerste Masers met moderniteiten als ABS en Airbag. Er is nu wel degelijk zoiets als een kooiconstructie met kreukelzones. Ook de elektra (bijvoorbeeld de constructie van zekeringkast en kabelboom) is beter dan in de De Tomaso tijd. Daar zie je iets van de Fiat-invloed, het Stenen Tijdperk is nu voorbij. Maar daarmee ben je niet in één klap in de 20e eeuw helaas... (*
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor lqpl » ma 25 jul 2011, 14:55

In de biturboperiode heeft Maserati lang voortgebouwd op concepten uit het eerste uur terwijl de auto's steeds zwaarder werden. Dat merk je dan aan het wangedrag van de achterwielophanging, de stuurkogels en de remmen.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor PeterM » ma 25 jul 2011, 20:48

Feitelijk juist. Goed punt, |qp| "(^&$@
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor PeterM » di 23 aug 2011, 09:12

Auto staat momenteel bij Gijs voor montage van de nieuwe schijven. En voor het opheffen van een "klonk"geluid linksvoor bij elke kleine oneffenheid.

Dat laatste bleek een gebroken veer te zijn (* .
Nu had ik net bij Koen een setje dempers geregeld voor een QPIV die bij Gijs staat met defecte voordempers. Die dempers had Koen voor het gemak aangeleverd als complete veerpoot, met veer adhd . Dus: onderdeel ter plaatse beschikbaar, Gijs beschikbaar en handig genoeg, probleem opgelost "(^&$@ .

Verder waren er nog twee verrassingen.

Verrassing één: de bestelde QPIV blokken passen niet in de klauwen, want te klein. Blijk ik klauwen van een 3200 / 4200 op mijn auto te hebben! Het was Gijs de vorige keer ook al opgevalllen dat hij een andere maat moest hebben, maar hij was dat even vergeten &*%$#@ %$#@ .
Voor mij de vragen: hoe komen die 3200 remklauwen op mijn auto? En waarom ben ik (los van de trillingen) ONDANKS dat grotere rem-oppervlak al die tijd al ontevreden over het remvermogen van mijn auto confused .

Misschien heeft het iets met het volgende te maken....

Verrassing twee: het pedaal zakt weg direct na de start. Geen complete verrassing, ik had het de laatste tijd ook al gemerkt maar er niet te veel aandacht aan geschonken. Remmen deed-ie verder net zo goed (of slecht) als altijd. De rembekrachtiger / booster blijkt stuk te zijn. Dit is vervelend, want dit gebeurt bijna nooit dus die dingen zijn niet te vinden.

Gelukkig hebben wij Koen. Op het moment dat ik dit schrijf worstelt hij met de QPIV waarvan ik al zoveel onderdelen heb overgenomen om de booster er in éen stuk uit te krijgen. 't is een rot klus want je kunt er niet makkelijk bij. Het hele motorblok moet met subframe en al een stuk zakken om bij het ding te komen. Zelfde klus voor Gijs bij de montage, alleen heeft Gijs een brug en verder een compleet uitgeruste werkplaats tot zijn beschikking ....

Kortom: het gaat mog even duren voordat ik over de remmen kan vertellen.
Verder haal ik vanmiddag een nieuwe 25 liter tank water-methanol mix, zodat ook dat verhaal eens wat voortgang krijgt.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Giulia » di 23 aug 2011, 09:16

Zow Peter...dat zit dan effe niet mee. Hoe hebben ze in hemelsnaam die 3200GT schijven en klauwen erop gekregen? Dan moeten ze dus ook andere brackets hebben gemaakt (op maat). Zometeen met je nieuwe booster remt de QP natuurlijk als een dolle! Ben benieuwd....keep us posted.
Giulia
Donateur

Berichtdoor Vince » za 17 sep 2011, 17:18

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Vince
Donateur

Vorige

Keer terug naar My Maserati