Twee maal vierdeurs

Post hier jouw trots

Re: Twee maal vierdeurs

Berichtdoor cassiopeia » do 14 jul 2011, 08:40

Ik kan dat hier allemaal niet volgen. Zal wel aan mij liggen.
De afgelopen 20.000 km nooit iets aan de remmen van mijn QP hoeven gebeuren.
Aan de hele auto trouwens niet, behalve een defecte startmotor. Geen trillen, geen vibraties, foutmeldingen, olieverbruik, niets. Alleen vind ik dat het punt van aangrijpen wat ver ligt, maar dat is een andere discussie die te maken heeft met de niet optimale originele slangen, zo weet ik inmiddels.
Kwestie van wat méér uitgeven en een uitmuntende auto kopen, lekker in een verwarmde garage zetten en geen excessieve rijstijl? Overigens geregeld boven de 200, voor daar weer opmerkingen over komen…
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor PeterM » do 14 jul 2011, 11:02

Beste Cass, je reactie lijkt mij serieus bedoeld, dus ik ga er ook maar even serieus op in.
Ik vind je reactie irritant.
cassiopeia schreef:Ik kan dat hier allemaal niet volgen. Zal wel aan mij liggen.(...)

Inderdaad, ik heb namelijk vrij gedetailleerd en openhartig met enige zelfspot / zelfkritiek verteld wat er is voorgevallen, ook nog in de direct voorafgaande posts. Eén keer vijf rondjes Assen en één keer officiële MCH rijvaardigheidstraining en het boeltje is twee keer krom. Dat kan een mens overkomen ( maar jou natuurlijk niet, dat snappen wij). Voor mij wel een teken dat de remmerij (zoals zoveel aan een QP IV) niet tegen overbelasting kan en dat het de moeite waard is, en bovendien leuk, om te filosoferen en te discussiëren over mogelijke oplossingen. Daar is dit forum voor en ik ben erg blij met het meedenken van Danny en Giulia. Jouw waardeoordelen kunnen mij daarentegen gestolen worden.

Een dringend advies: als je geen zin hebt om te lezen en je te verdiepen in wat er aan de hand is en uitsluitend elke mogelijkheid aangrijpt het weer over jezelf te hebben en hoe goed je het allemaal voor elkaar hebt ... het is niet alleen irritant, het is gewoon niet ter zake.

cassiopeia schreef: (...)
(...) Kwestie van wat méér uitgeven en een uitmuntende auto kopen, lekker in een verwarmde garage zetten (...)

Dat bedoel ik, dit slaat in deze context echt nergens op.

cassiopeia schreef:(...) en geen excessieve rijstijl?

Als klap op de vuurpijl...do I need to say more?

Of was het allemaal niet serieus bedoeld en laat ik mij lekker op de kast jagen? Kan natuurlijk ook... kloink
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » do 14 jul 2011, 11:29

respect06 applaus06 smiley_driving kloink }{}{|
( al het voorgaande uitgebreid gelezen, hoor! )
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor Danny » do 14 jul 2011, 11:31

PeterM schreef:Een dringend advies: als je geen zin hebt om te lezen en je te verdiepen in wat er aan de hand is en uitsluitend elke mogelijkheid aangrijpt het weer over jezelf te hebben en hoe goed je het allemaal voor elkaar hebt ... het is niet alleen irritant, het is gewoon niet ter zake.

Je hakt er vrij hard in Peter, maar ik ben het wel eens met je conclusie
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor Otto C. » do 14 jul 2011, 22:06

Ik denk dat tot nu toe niemand naar een alternatief heeft gezocht omdat de remschijven zeer betaalbaar waren. Als je een goedkoop alternatief wil zou je eens moeten zoeken op diameter en dikte van de schijf. Een goed medium hiervoor is Ebay.de . Vervolgens is de hoogte ook belangrijk. Als de steek van de wielbouten niet klopt maakt niets uit ook het naafgat groter maken is makelijk zat.

Ook zijn er talloze bedrijven die twee-delige schijven maken en op deze manier bijna de hele markt kunnen bedienen. Wilwood, Movit, Hi-spec, Tar-ox, Alcon, enz.

Bij ultimot.de hebben ze me ook eens uit de brand geholpen door op maat te zoeken naar een alternatief

Misschien wil een bedrijf als Otto Zimmermann ook wel iets maken nu de prijzen van originele schijven omhoog gaan.
Otto C.
Donateur

Berichtdoor Boomerang » do 14 jul 2011, 23:07

cassiopeia schreef:respect06 applaus06 smiley_driving kloink }{}{|
( al het voorgaande uitgebreid gelezen, hoor! )

Aha, het was dus een grote grap? !@#
Dan had je mij ook op het verkeerde been. @#$
Boomerang
Donateur

Berichtdoor PeterM » vr 15 jul 2011, 09:28

Inmiddels heb ik wat mogelijkheden nagelopen en ook nog eens met Gijs overlegd. Belangrijkste wensen:
1. Meer remvermogen
2 Degelijk materiaal, dat niet kromtrekt, al rijd ik tien rondjes Assen (wat ik niet ga doen dus hypocrite )

Deze eisen sluiten het opnieuw monteren van de standaard Maserati QP schijven (of vergelijkbaar standaard aftermarket spul) uit. "t zou trouwens ook in de papieren lopen (> € 1000 bij aanschaf nieuw onderdelen). Voor dat geld zijn betere oplossingen mogelijk.
Ook de goedkope oplossing - vervangen van de kromme schijven door goede gebruikte QPIV schijven - valt helaas af.

Over blijven
- montage van de grotere 3200GT / 550 Maranello schijven. Dat becijfert Danny hierboven terecht op minimaal € 1000 excl de verbouwing aan de brackets die nodig is om één en ander passend te maken
- montage van speciale schijven (Tarox F2000) met passende blokken, geen verbouwing nodig. Deze Tarox schijven zijn ontwikkeld voor de racerij, zouden perfect moeten vertragen mits de juiste blokken worden toegepast en trekken niet / nooit krom )&%#@| .

De tweede oplossing wordt het. Een nieuw experiment, dus... Levertijd van de schijven is twee weken, dus het gaat wel even duren voordat ik kan melden of het werkt.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » vr 15 jul 2011, 11:37

Wat is het kostenplaatje van die Tarox schijven? Zelfde afmetingen maar ander staal? Die hoeven dan niet ook achter (als je een flink verschil in vertraging v/a krijgt, komt de achterkant om?) Met behoud van de bestaande remcylinders?
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor Danny » vr 15 jul 2011, 11:47

PeterM schreef:
De tweede oplossing wordt het. Een nieuw experiment, dus... Levertijd van de schijven is twee weken, dus het gaat wel even duren voordat ik kan melden of het werkt.

Leuk, ben idd ook erg benieuwd wat het nu precies inhoudt? Is er een Tarox set die toevallig past, of hebben ze speciaal voor de QP IV een set ontwikkeld of wordt er op bestelling een set pasklaar gemaakt?

Uit je omschrijving maak ik verder op dat je gebruik blijft maken van je huidige remklauwen etc. en dat derhalve alleen de schijven + remblokken vervangen worden. Zou je ook niet gelijk even moeten kijken naar je remolie + remleidingen?
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » vr 15 jul 2011, 11:59

Hier staat de lijst:

http://www.tarox-remmen.nl/data/maserati_disc.pdf

Voor de QP wordt alleen de V6 aangegeven plus de Shamal V8.
Heeft de QP V8 dezelfde remmen als de V6?

Setje schijven is dus iets van 1100 en setje blokken 200 ex. Toch nog een dure grap of kosten de standaard schijven dat ook? Blijft dus de vraag of, als je ze voor monteert, je dat achter ook beter kunt doen.
cassiopeia
Donateur

VorigeVolgende

Keer terug naar My Maserati