Mijn 3200

Post hier jouw trots

Re: Mijn 3200

Berichtdoor Danny » do 03 mei 2012, 10:24

Even een update:

Mijn aandrijfas is gereviseerd en gebalanceerd door GKN Service (http://www.gknservice.com/nl/personenwagens/express_repair.html) en is inmiddels ook weer onder de auto gemonteerd. Bij GKN is o.a. de homokineet en kruiskoppeling vervangen door nieuw, en daarna is de as gebalanceerd. Het heeft wel ongelofelijk lang geduurd mede ook omdat het echt een exotische as blijkt te zijn, nl. gemaakt van aluminium. In 1e instantie hebben ze het ook niet goed gedaan, hetgeen veel tijd, werk en ergernis heeft veroorzaakt, maar in de herkansing hebben ze het uiteindelijk wel goed gedaan. Het enige dat nu nog gedaan moet worden is het na-balanceren van de as onder de auto. Dit zal ik laten doen bij Franco, die dat met de SD3 tester in een paar uurtjes tijd kan doen.

Verder heeft mijn auto een contactloze gaspedaalpot gekregen. Eerst een klein stukje geschiedenis over de 3200 in het algemeen: Zoals jullie weten is de 3200 de 1e produktie auto ter wereld die drive by wire is uitgevoerd (bediening van de gasklep zonder fysieke kabel), en die opstelling veroorzaakt bij het ouder worden van onze auto's voor steeds meer problemen, resulterend in "check engine (CEL)" en "limp mode" storingen. Deze storingen zijn met name terug te voeren op slijtage van de sleepcontacten in zowel het gasklephuis (ETB of Electronic Throttle Body) als in de gaspedaalpotmeter. Door ons zeer gewaardeerde forumlid Boomy is er fantastisch werk verricht in de ontwikkeling van het contactloos maken van beide onderdelen, waardoor Boomerang overigens niet alleen binnen Nederlandse Maserati kringen, maar ook in vele andere landen binnen en buiten Europa, zelfs tot in Azië(!) inmiddels een bekende naam is geworden. Mijn auto had al een contactloze ETB maar heeft nu dus ook een contactloze gaspedaalpot waardoor mijn auto nu de 2e 3200 ter wereld is die geheel contactloos drive by wire is! De 1e ervaringen met de contactloze opstelling zijn meer dan goed te noemen: gas pakt goed op, geen CEL en smooth as butter...
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Mijn 3200

Berichtdoor lqpl » do 03 mei 2012, 10:32

Ook hier niet in 1 keer goed maar uiteindelijk alles in orde. Dat is vast extra genieten. Ga je de mods ook op de assetto doen?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Mijn 3200

Berichtdoor Boomerang » do 03 mei 2012, 17:01

Danny is volledig contactloos......hoe gaat je vrouw daar mee om?

Merk je qua lineariteit verschil met de analoge potmeter?
Daar waren we met een handbakversie immers wat beducht voor.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Mijn 3200

Berichtdoor Danny » do 03 mei 2012, 19:10

Neen, geen klachten of aanmerkingen whatsoever. Gewoon goed.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Mijn 3200

Berichtdoor Vince » do 03 mei 2012, 19:55

Dat zijn jouw woorden.

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Avatar gebruiker
Vince
Donateur
 
Berichten: 9123
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:55

Re: Mijn 3200

Berichtdoor V8 » do 03 mei 2012, 20:52

Danny schreef:Verder heeft mijn auto een contactloze gaspedaalpot gekregen. Eerst een klein stukje geschiedenis over de 3200 in het algemeen: Zoals jullie weten is de 3200 de 1e produktie auto ter wereld die drive by wire is uitgevoerd (bediening van de gasklep zonder fysieke kabel), en ...


Duidelijk verhaal, gaspedaalpot is de vakterm volgens mij maar kan misschien wat vreemd in de oren klinken, zo'n ding heet voluit gaspedaalpotentiometer, zeg ik dat goed?

Daarnaast: de 156 V6 had bij de introductie in 97 volgens mij ook drive by wire, was die de 3200 nog voor?
V8
 
Berichten: 423
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:54

Re: Mijn 3200

Berichtdoor Danny » vr 04 mei 2012, 14:28

De volledige benaming is inderdaad gaspedaalpotentiometer

Bijgaand even een plaatje van het ding, dan gaat het wat meer leven:

Afbeelding
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Mijn 3200

Berichtdoor treets » vr 04 mei 2012, 15:12

Van het merk zie ik alleen 'BO', ik neem aan dat het een BOOMY is ;-)
Is dit een andere versie dan het allereerste proefmodel dat boven de 5,0V kwam en dan toch een engine check genereerde?
treets
Donateur
 
Berichten: 219
Geregistreerd: zo 11 dec 2011, 22:02

Re: Mijn 3200

Berichtdoor Danny » vr 04 mei 2012, 15:36

Ja, dit is de EVO1
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Mijn 3200

Berichtdoor Boomerang » vr 04 mei 2012, 15:41

Precies!
In de basis is dit dezelfde, maar dus niet het exemplaar van Danny.
Bij de actuele versie gaat het kabelboompje van het ding op dezelfde plaats naar binnen als bij de fabrieksversie.
Treets heeft goed opgelet, want idd liep het eerste prototype over de max waarde heen.
Door de sensor nog nauwkeuriger af te stellen en tegen de minimum waarde bij "geen gas" te gaan zitten, is er meer dan voldoende ruimte ontstaan om niet boven die max throttle waarde uit te komen.
Probleem is dat de 1e versie op een perfect gecalibreerde laboratoriumvoeding was afgesteld ( 5.0 volt) terwijl de zgn gestabiliseerde voedingsspanning uit de ecu van de auto, naar de 5.2 volt loopt bij draaiende motor. ( de italianen nemen het ook hier dus niet zo nauw lachert )
Daarmee liep de eerder afgesteld max waarde dus net over de limiet.
Eerder heb ik overwogen mbv een zenerdiode op exact 5.0 volt te begrenzen, maar het wordt er weer complexer van, terwijl met een andere afstelling de zaak ook te regelen bleek.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

VorigeVolgende

Keer terug naar My Maserati

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast