Mijn 3200

Post hier jouw trots

Re: Mijn 3200

Berichtdoor 3200_QPV » vr 04 mei 2012, 19:39

Boomerang schreef:Eerder heb ik overwogen mbv een zenerdiode op exact 5.0 volt te begrenzen, maar het wordt er weer complexer van, terwijl met een andere afstelling de zaak ook te regelen bleek.

En nog steeds uitstekend en foutloos functioneert!
3200_QPV
Donateur

Berichtdoor Boomerang » za 05 mei 2012, 12:31

Mooi, ben ik blij mee.
Boomerang
Donateur

Berichtdoor Danny » do 21 jun 2012, 12:19

Een kleine update van mijn auto:

Franco heeft inmiddels naar alle tevredenheid mijn aandrijfas gebalanceerd mbv de SD3 tester. Met als gevolg dat de trilling in de aandrijflijn volledig verdwenen is. Ik had in eerste instantie nog een kleine trilling, wat ik gek vond omdat mijn velgen waren gericht + gespoten, mijn vrijwel nieuwe zomerbanden waren gemonteerd en mijn velgen waren gebalanceerd door een -dacht ik- professionele bandenfitter (in pand naast de velgenboer) dmv een splinternieuwe Huntermachine. Maar nadat Jorrit mijn velgen opnieuw had uitgebalanceerd bleek de trilling wel degelijk te wijten aan aanvankelijk slecht gebalanceerde velgen. Fijn hoor, als je alles 2x moet laten doen om het goed te krijgen...

Verder bleek ik al heel lang met een defecte pop-off valve rond te rijden (membraan gescheurd). Ik denk misschien al wel langer dan een jaar. Dit zorgde niet alleen voor minder turbodruk en dus minder power maar ook voor het meteen wegvallen van de turbodruk bij loslaten van het gaspedaal, bijvoorbeeld bij het opschakelen, waardoor je een harkerig weggedrag krijgt. Het gaat nu allemaal veel geleidelijker.

Als laatste ben ik bij Matterhorn geweest voor het laten uitlijnen van de auto en dat bleek ook wel nodig. En wat een verschil maakt het als je auto lekker trillingsvrij, kaarsrecht als een blok op de weg ligt zeg. Echt genieten! Love5 De bovenstaande acties hebben ervoor gezorgd dat mijn 3200 nu significant beter rijdt dan bijv. tijdens de Cars & Coffee bijeenkomst want toen was ik nog steeds niet tevreden.

Nu kan ik me weer lekker op de details storten zoals een klein kraakje in m'n raamrubber. Ook zullen m'n velgen terug moeten naar de velgenboer omdat de lak op bepaalde plaatsen begint los te laten (zucht). Gelukkig hebben ze dat wel meteen toegegeven en zullen ze het -uiteraard kosteloos- herstellen.
Laatst bijgewerkt door Danny op do 21 jun 2012, 14:23, in totaal 1 keer bewerkt.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor lqpl » do 21 jun 2012, 14:23

Zucht inderdaad dat alles twee keer moet... sady
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor blackb » do 21 jun 2012, 20:19

@Danny
Het gevoel dat trilling weer weg is herken ik direct,erg prettig inderdaad. lachert
Weet je hoe kun je kunt controleren of pop-off valve defect is.
Was het aan de linker of rechter kant.
Ik ben ook een keer bij en Hunter machine geweest waar ze helaas niet wisten hoe ze er mee om moesten gaan.
Later wel bij de juiste terecht gekomen gelukkig.
Een van de voordelen van de Hunter 9700,is allernieuwste geloof ik,is dat deze de velg hoogte en breedte slag meet van de velg,met een kogel die in de plek waar de band komt,ze meten deze op 0.1 mm nauwkeurig.Als je de slag te veel vind kun je hem bij een velgenrichter laten richten.Verder word de band zo gedraaid,zo dat deze op de beste plek van de velg zit,en zo het minste lood/ zink nodig is.
Je kunt zelfs een rapport laten uitprinten van elke velg met alle waardes,en zo kun je deze later weer vergelijken om uit te sluiten dat een nieuwe trilling niet door de velg komt.
blackb

Berichtdoor lqpl » do 21 jun 2012, 20:30

blackb schreef:Weet je hoe kun je kunt controleren of pop-off valve defect is.

Ik weet dat niet maar wat ik wel weet dat is dat je het vaak kunt horen. De klep begint bij hogere turbodruk te blazen of te fluiten. Dat heb ik gehad met mijn evo. De goedkope standaard Bosch-exemplaren heb ik daarna laten vervangen door iets beters.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor blackb » do 21 jun 2012, 20:59

@lqpl,Ik hoor alleen een hele korte sis bij opschakelen,bij sport stand,deze lijkt mij normaal,er moet toch een eenvoudige manier zijn om 100% na te gaan of er een scheur in membraan zit.
Wat is de verbeterde versie van pop off,welk merk ?
Danny schreef: Fijn hoor, als je alles 2x moet laten doen om het goed te krijgen...

Ik weet nu hoe ik klein stukje citeer,dat werkt beter.

Het word vooral lastig als je er van uitgaat dat het niet meer aan de velg licht,omdat je er van uitgaat dat het werk goed gedaan is en het daardoor in andere dingen gaat zoeken,goed dat je er uiteindelijk toch achter kwam.
blackb

Berichtdoor Danny » do 21 jun 2012, 21:36

blackb schreef:Het word vooral lastig als je er van uitgaat dat het niet meer aan de velg licht,omdat je er van uitgaat dat het werk goed gedaan is en het daardoor in andere dingen gaat zoeken,goed dat je er uiteindelijk toch achter kwam.

Je slaat de spijker op z'n kop, dat is precies wat het zo lastig maakt.

Lekke pop off klonk bij mij als 'oehoe' bij een constant aantal toeren (ca 3.000) en dan licht het gaspedaal aanraken. Dan ontsnapt er dus meteen al turbodruk terwijl hij bij dat aantal toeren juist probeert druk op te bouwen. Ik werd op het idee gebracht door een bijdrage van iemand op het Engelse forum, die had het ook over het 'oehoe' geluid.
Danny
Donateur

Berichtdoor volantevantage » do 21 jun 2012, 21:54

Danny schreef:
klonk bij mij als 'oehoe'

Weet je ècht zeker dat het "oehoe" is en geen Afbeelding
volantevantage
Donateur

Berichtdoor Danny » vr 31 aug 2012, 12:02

Gisteren was Maserati-dag. Eerst 's ochtends vroeg richting Noordwijkerhout voor het monteren van een nieuwe draagarm, rechtsonder. De oude zat behoorlijk vast maar dankzij de spierbundels van Jorrit kwam het ding uiteindelijk toch los.

Afbeelding

Deze jongen is terug geplaatst:

Afbeelding

Vervolgens met gezwinde spoed terug naar huis, daar de Assetto Corsa gepakt en door naar de RDW in Zwolle. De keuring + bezoekje aan de douane ging dermate vlot (mede dankij de tip van Biturbista om Auto Telex te gebruiken voor de aangifte BPM, waarvoor dank) dat ik nog tijd over had voor een bezoekje aan 1 van de mooiste Expert filialen van Nederland, nl die in Meppel. Luuk, nog bedankt voor de koffie!

Afbeelding
Danny
Donateur

VorigeVolgende

Keer terug naar My Maserati