Pagina 1 van 9

Tesla testrit

BerichtGeplaatst: za 01 okt 2011, 22:23
door schip
Vandaag een testrit gemaakt in een Tesla roadster. Ik was vrij sceptisch maar moet zeggen dat het echt wel een aparte beleving is. Het is uiteraard niet te vergelijken met het rijden in een van onze Maserati's, maar apart is het wel. Je hebt continu maximaal koppel en je remt al behoorlijk door je voet van het gas af te halen (overigens wel iets om op te letten als er iemand dicht achter je zit, want je remlichten gaan dan niet aan).

Als je normaal rijdt kom je best een end (kleine 400 km). Het is allemaal wel wat krap, zeker als je langer bent dan 185 dan is het met dakkie erop wel beetje proppen. Maar het gaat als de brandweer en dan zonder geluid. Ik vind het toch wel heel bijzonder. Ben wel benieuwd wat hier de meningen zijn over electrisch rijden (los van het feit dat we petrolheads zijn en zeker niet massaal onze Maserai's zullen inruilen uiteraard).

Re: Tesla testrit

BerichtGeplaatst: zo 02 okt 2011, 06:43
door lqpl
Nog geen testrit gedaan in een el. auto maar dat gaat zeker komen. Het lijkt me wel wat als sportieve daily. Die 400 km vind ik nog wel wat weinig.

Re: Tesla testrit

BerichtGeplaatst: zo 02 okt 2011, 09:01
door Vince
Ik heb zelf nog geen ervaringen met het rijden in een elektrische sportwagen. Het lineaire koppel en vermogen zijn leuk, maar lijken me ziel te missen. Wat ik leuk vind aan autorijden in een ├ęchte sportwagen is dat je met een machine bezig bent, spelen met schakelmomenten en vermogen onder het genot van geluid en geur.

Ik geloof dan ook niet in het volledig elektrisch rijden voor sportwagens. Wat naar mijn idee de toekomst is is een sportwagen met hybride-techniek. Een rochelende brandstofmotor ondersteund door elektromotoren.

Zie Porsche Spyder 918. Duurt niet lang meer voordat de 911 hybride leverbaar wordt. Ik denk max een jaar.

Re: Tesla testrit

BerichtGeplaatst: zo 02 okt 2011, 09:11
door dueporte
mijn ervaring met de tesla was inderdaad ook die van verwondering. Raar moment is dat van wegrijden. geen geluid van een startende motor. "staat ie al aan?" Maar eerlijk is eerlijk, het gevoel van rijden is wel lekker. Het gas loslaten is inderdaad apart. Je voelt dan het gewicht van de auto. snel is hij zeker, maar het ultieme auto rijders gevoel is er niet. Meer een opgevoerd golfkarretje.

Re: Tesla testrit

BerichtGeplaatst: zo 02 okt 2011, 09:11
door Vince
Ik ga liever wat minder hard met wat meer herrie.

Re: Tesla testrit

BerichtGeplaatst: zo 02 okt 2011, 09:28
door schip
Haha, wel grappig om de eerste reacties te lezen en dat we er eigenlijk wel hetzelfde over denken. Het is ook voor mij niet echt een vergelijking. Het is totaal iets anders. Het "zelf" vermogen opbouwen in een brandstof auto gecombineerd met het geluid geeft een gevoel dat je echt aan het rijden bent: mens en machine. In de Tesla had ik meer het gevoel dat ik een machine aan zette en dan wat aan de volumeregelaar mag rommelen zonder dat het geluid harder wordt :) Maar het rommelen is wel leuk!

Re: Tesla testrit

BerichtGeplaatst: zo 02 okt 2011, 15:27
door Michele
Vorig jaar heb ik een rondje Zandvoort gedaan met Jan Lammers in een Tesla Roadster. Wat me het meest bijgebleven is, is niet de acceleratie (wauw) of de snelheid op het rechte stuk, maar vooral het feit dat ik een gesprek met Jan kon voeren aan boord tijdens de rit! Zit je allebei met je helm op bij 150km/u te babbelen over elektrisch racen en hoor je alleen een zacht whieeieieieie achter je van de electromoteren. Heel aparte gewaarwording.
Afbeelding

Re: Tesla testrit

BerichtGeplaatst: ma 03 okt 2011, 08:51
door Vince
Gebrek aan beleving dus.

Re: Tesla testrit

BerichtGeplaatst: wo 05 okt 2011, 13:36
door Emilio
hey da's wel handig, navigatie op het circuit! @#$%

Re: Tesla testrit

BerichtGeplaatst: wo 05 okt 2011, 13:53
door Emilio
enne tsja die beleving...

Zou dan de eerste ├ęcht succesvolle elektrische sportwagen er eentje zijn die andere, echte sportwagens kan emuleren? Waarbij je via de boordcomputer kan selecteren welke sportwagen je nu weer wil rijden?

En dat dan het gesamplede motorgeluid van de gekozen kar uit een enorme speaker onder de motorkap klinkt, en dat de versnellingskarakteristiek daarop aangepast is, dus met hier en daar op de juiste plekjes wat koppel-dipjes of pieks, schakelmoment-simulaties etc.
Voorts nog wat strategisch geplaatste actuatoren erbij om de karakteristieke hoeveelheid trillingen en vibratione te genereren.
Natuurlijk ook met weergave van het bijbehorende dashboard op je.. ehm dashboard.

En natuurlijk niet te vergeten een check-engine generator


Overigens zojuist octrooi aangevraagd op bovenstaande concept