Met de Lancia op reis

Even tot rust komen, iets leuks meegemaakt of gezien of gewoon even lekker ouwenelen
Kom binnen..... er is altijd een plekje vrij

Met de Lancia op reis

Berichtdoor Marten » za 01 aug 2015, 18:17

Zoals ik al had beloofd, voor degenen die geinteresseerd zijn, een verslagje van onze reis naar de Franse Alpen dit jaar.
Ditmaal niet met de 228, omdat mijn echtgenote vorig jaar na de vakantie aangaf dit toch een beetje een enge auto te vinden om mee te rijden (want geen ABS, airbags etc.) en ze toch eigenlijk ook wat meer comfort wilde.

Prima, maar de vervangende reisauto moest dan wel én Italiaans én snel zijn en dus startte de zoektocht naar een vervanger die eindigde in de aanschaf van een bijna klokgave Lancia Kappa SW met 2 liter 5-cilinder turbo. Hiervoor hebben we een tijd een Kappa Coupe V6 gehad en daarvoor een Kappa sedan met dezelfde 5-cilinder turbo, de V6 (van Alfa geleend) heeft een mooier geluid, maar de 5 pitter roffelt ook lekker en is ook nog eens veel krachtiger.

De SW die ik uiteindelijk vond is voorzien van alle destijds te verkrijgen opties, zoals lederen bekleding, schuifdak, 17" Speedlines (16" was standaard te verkrijgen), standaard Brembo's, Nivomat en van de laatst gebouwde serie. Van de SW met deze motorisering zijn slechts ongeveer 300 exemplaren gebouwd, redelijk exclusief dus.

Maar goed, 3 weken geleden de auto volgeladen waarbij de wielkuipen achter vol op de banden lagen. Blij dat de vorige eigenaar nog nieuwe Nivomats heeft laten plaatsen, deze zijn haast niet meer te krijgen en flink aan de prijs. Na een kleine 100 meter rijden kon er weer een ruime hand tussen band en wielkuip - perfect Happy5 . (De Kappa SW's hebben vanwege de Nivomat ook geen koplamp hoogteregeling).

Qua rijden natuurlijk totaal anders dan de 228, maar ik kan niet anders zeggen dan dat de Kappa echt een fantastische reisauto is. De bouwkwaliteit is echt uitzonderlijk, als je een goed exemplaar dat niet stuk gesleuteld is op de kop kunt tikken heb je een auto waarvan je zou denken dat hij zo uit de showroom komt, maar die echt in 2000 op de weg is gezet. Geen kraakje, piepje, helemaal niets en gedurende de hele reis, heen, terug en tijdens het verblijf geen "klap verkeerd".
Enige puntje was dat tijdens een bezoek aan de collega's in Aix-en-Provence we tijdens de reis (met een buitentemperatuur van >>40 °C) in druk verkeer ineens achter een oud campertje een steile helling op moesten en door gebrek aan rijwind koeling het temp. max. lampje even aanfloepte, daarna niet meer. Volgend jaar maar preventief de radiateur vervangen, die is er zo te zien nog nooit uit geweest en zal best aan capaciteit hebben ingeleverd.

Natuurlijk werd de 228 best gemist, de ingang van "ons" parkje zit pal aan de N85 - Gap uit, dus elke avond gingen er motorfietsen, een Alfa 4C, Porsches, een enkele Maserati en Ferrari etc. vol omhoog/omlaag. Nu gaat deze Kappa ook hard, maar het geluid hè, dat is toch anders.
Grappig is wel dat, omdat het een (zeker voor jongeren) onbekende auto is, er allerlei figuren tijdens tripjes in de omgeving pal op onze bumper gingen zitten, om vervolgens ogen als schoteltjes op te zetten omdat ze met geen mogelijkheid die log aandoende stationwagen bij konden houden, om die vervolgens ook nog eens snel in de verte te zien verdwijnen. Daar ga je dan met je gepimpte GTI'tje Driving5

Verder: de eerste 2 weken weinig uitgevoerd, daar is vakantie voor, maar het was ook overwegend dik boven de 40 °C en dan is een zwembad wel errug aantrekkelijk, de 3e week een paar mooie ritten gemaakt.

Hieronder wat plaatjes:

IMG_3278.JPG
058.JPG
019.JPG
010.JPG
002.JPG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Marten op za 01 aug 2015, 19:33, in totaal 1 keer bewerkt.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Marten
Donateur

Re: Met de Lancia op reis

Berichtdoor cassiopeia » za 01 aug 2015, 19:17

Erg leuk en lezenswaardig verhaal met een schitterende Kappa als "rode draad"! Ik blijf deze auto volgen!
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor lqpl » za 01 aug 2015, 20:33

Leuk verhaal Marten.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor DucRider » za 01 aug 2015, 21:05

Mooie verhaal en erg mooie wagen. Die 5 cilinder turbo is DE motor voor de Kappa. Heb ik vroeger ook zeer begeerd maar geen budget voor gehad toen. Vriend van mij had toen een K sedan met diesel motor, een 2.5 als ik het mij goed herinner. De JTD kwam dacht ik pas later in de Kappa terecht.

Graag een vervolg op het verhaal, en MEER Kappa foto's svp. Thumbsup5
Maserati QP IV EVO 3.2 - 2000; Jaguar X-type 2.2d - 2006
Ducati Multistrada 1100s - 2009; Ducati Supersport 900 Nuda - 1992
DucRider
Donateur

Berichtdoor Andrea » za 01 aug 2015, 22:27

Leuk verhaal weer.
Maserati Quattromiladuecento Cambiocorsa grigio alfieri cuoio
Andrea
Donateur

Berichtdoor Marten » zo 02 aug 2015, 10:00

Een vervolg op dit verhaal zal er nog even niet komen, volgend jaar zullen we zoals het er nu naar uitziet weer dezelfde trip met de dezelfde auto maken, hopelijk met iets normalere temperaturen.
We hebben nog lang niet alles gezien en zijn dankzij Franse vrienden nu weer in een stuk van het Parc D'Ecrins geweest waar we nog niet geweest waren. De bedoeling is om oa dit stuk volgend jaar verder te gaan verkennen.
Dit natuurreservaat is het oudste van Frankrijk en er mag niets bijgebouwd worden, dus geen toeristische toestanden, grote vakantie parken etc., maar gewoon alles zoals het was, met als gevolg dat hier allerlei wild, inclusief wolven roedels rondzwerven.

Voor de komende tijd ligt de focus even op de 228, die ik vlak voordat we op vakantie gingen terug kreeg van de spuiter, voorzijde, flanken en dak beet gepakt - naast wat ellende als vogelpoepschade op het dak (zat er al, maar ging me steeds meer irriteren) ook hier en daar laswerk verricht.
Nu de auto gereed maken voor de APK, hopelijk blijft het bij 2 voorbanden, airco vullen, onderhoud en wat ander klein friemelwerk.
IMG_3926.JPG
IMG_3733.JPG
DSCN3322.JPG
1.JPG
IMG_0691.JPG

Dan is er ook nog de Seicento Abarth van mijn vrouw die wat aandacht nodig heeft, oa schokdemper rechtsvoor lek.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Marten
Donateur

Berichtdoor Marten » ma 03 aug 2015, 14:18

Voor de cijferliefhebbers:

- brandstofverbruik gemiddeld 1:10 (Péage - N wegen - stad)
- olieverbruik 0

Valt niet tegen voor een auto met "slechts" een 2 liter blok en een rijklaar gewicht van 1635 kg.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Marten
Donateur

Berichtdoor Jimkempe » ma 10 aug 2015, 10:27

Wij zijn net terug van De Cannonball Run en hebben rond de 4000 km gereden met de 4.24V.

Problemen 0!
Olieverbruik 0!
Verbruik gemiddeld 1:8,5/1:9

Alleen de krukassensor kapot maar dat kon de auto niets aan doen..
Maserati 4.24
Maserati 222SE
Maserati Ghibli 2.8
Alfa Spider 2.0 TS
Mercedes E420 combi
Jimkempe
Moderator

Berichtdoor Marten » ma 10 aug 2015, 17:21

Ergens overheen gekard?
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Marten
Donateur

Berichtdoor Jimkempe » di 11 aug 2015, 04:57

Jep... Een onaangekondigde verkeersdrempel zonder markering of iets dergelijks. Waren er meer die er te hard overheen gingen alleen wij hadden pech Sad5.. Gelukkig had onze grote vriend Wietze een reserve bij Thumbsup5 Happy5
Maserati 4.24
Maserati 222SE
Maserati Ghibli 2.8
Alfa Spider 2.0 TS
Mercedes E420 combi
Jimkempe
Moderator

Volgende

Keer terug naar MC Café