Filosofische vraag, vragen.

Even tot rust komen, iets leuks meegemaakt of gezien of gewoon even lekker ouwenelen
Kom binnen..... er is altijd een plekje vrij

Filosofische vraag, vragen.

Berichtdoor Boomerang » di 31 mei 2016, 09:44

Wanneer we destijds op het MCH forum niet waren geconfronteerd met slecht "moderatorschap", zou dat forum dan nog steeds zo goed en actief zijn geweest als voordien?
Of hebben fora inmiddels sowieso hun beste tijd achter de rug?

Maar waarom is er op het Sportsmaserati Forum (UK) dan wél zoveel inbreng, OOK TECHNISCH, terwijl er hier nauwelijks iets gebeurt, het ook niet de moeite loont iets op dit vlak te posten?
Wordt het grote bereik op de UK fora echt alleen maar verkregen door die engelse taal?

Waarom voelen technisch actieve NL Maserati rijders, kennelijk geen behoefte (meer) om via fora kennis uit te wisselen?

Moeten liefhebbers en techneuten de deur maar achter zich dicht trekken en noodgedwongen verder gaan op het UK forum?

Is er bij de MCH ooit weer enige ambitie getoond, om een aan de club gelieerd forum op te zetten of na te denken over een vorm van fuseren met dit forum?
Ik kan me voorstellen dat nieuwe jongere clubleden, wél een aan de club verbonden forum zouden bezoeken, waarmee je dan meteen weer vers bloed zou kunnen binnenhalen.
Of is dat wishfull thinking?
Boomerang
Donateur

Re: Filosofische vraag, vragen.

Berichtdoor Danny » di 31 mei 2016, 10:03

Boom, dat het Engelse forum veel actiever is heeft m.i. 3 oorzaken:

1. UK heeft 65 miljoen inwoners, dat is 4x zoveel dan NL
2. het percentage autoliefhebbers in de UK is (veel) groter
3. omdat Engels de voertaal is zitten er ook Duitsers, Fransen, Zweden, Aussies, etc etc op het forum waardoor het bereik van het forum vele malen groter is.

Om deze redenen is de kans dat je iemand treft die precies hetzelfde euvel heeft gehad met zijn auto vele malen groter.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor Boomerang » di 31 mei 2016, 10:40

Duidelijk.
Maar er wordt ook veel meer techniek gedeeld.
Als je alleen al ziet wat er op het gebied van uitlaatmods voorbijkomt...

Maar waar zijn al die mensen gebleven die destijds wél op het MCH forum in behoorlijk grote getale aanwezig waren?
Boomerang
Donateur

Berichtdoor Andrea » di 31 mei 2016, 16:49

Meerdere posters daar hebben een (Maserati)-onderhoudsbedrijf(je) heb ik het idee.

Maar ook daar zijn een paar frequent-posters verdwenen en had ik juist het gevoel dat het sm forum ook ten minste gehalveerd is.
Maserati Quattromiladuecento Cambiocorsa grigio alfieri cuoio
Andrea
Donateur

Berichtdoor Otto C. » di 31 mei 2016, 18:30

Ik denk dat Engelsen ook veel meer sleutelaars zijn, dat leeft daar meer. En hier meer vinexwijken met 1,4 parkeerplaats per huishouden en studiosport.
Otto C.
Donateur

Berichtdoor Jac » wo 01 jun 2016, 10:44

Dus de M-Chat in engels voortzetten, dan hebben we een beter bereik en meer posts. Dusss

Een groot gedeelte zit inderdaad in de opzet van woonwijken zoals Otto C. al beschrijft. Gaat men een hobby-auto kopen, is er goedkeuring van het thuisfront, zijn de centen geteld, dan is vaak de ruimte die het boek dicht doet. Daar waar de kinderen al niet meer dan 1 fiets kunnen hebben anders past het niet in de schuur, daar is al helemaal geen ruimte voor een extra auto.
Jac
Donateur

Berichtdoor Michele » wo 01 jun 2016, 11:19

Een Engels forum is wereldwijd, een NL forum alleen voor NL en Vlaanderen.
Je ziet het ook op fotoforums: een engelstalig forum blijft actief, terwijl op een NL-talig forum na een jaar of zo alle gestelde vragen weer opnieuw voorbij komen. De hoeveelheid reacties op het gebied van how to is daar doorgaans samen te vatten met verwijzingen naar eerdere posts.

Kortom: op een gegeven moment is alles wel besproken.

Maserati bouwt nu nieuwe machientjes, maar de mensen die dat kopen zijn geen Maseratisti maar kopen een Ghibli diesel als alternatief voor de lease-Audi of BMW en zijn niet geïnteresseerd in forums . Je merkt het ook aan de aanwas bij de MCH: vooral liefhebbers die een oudere auto in bezit krijgen, vrijwel geen nieuwe auto's.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Michele
Donateur

Berichtdoor PeterM » wo 01 jun 2016, 12:50

Ik hou best van filosoferen ... maar haak een beetje laat aan, zie ik. De belangrijkste, terechte argumenten zijn al voorbij gekomen.

Een forum in de Engelse taal heeft een breder (wereldwijd?) bereik. Dat in combinatie met de relatieve zeldzaamheid van onze auto's èn het kleine percentage dat actief met techniek bezig is en zelf sleutelt .. dan moet je wereldwijd kijken om een "community" van voldoende omvang bij elkaar te krijgen.

Vergelijk het met bijzondere producten met een kleine gebruikersgroep - dan is alleen de wereldmarkt interessant - en het internet het perfecte sales kanaal. De kleine boekhandel om de hoek kan een boek na de eerste verkooppiek op een gegeven moment niet meer economisch verantwoord op voorraad houden - daarvoor is de lokale markt te klein. Landelijk of wereldwijd is de vraag nog wel groot genoeg - de "long tail" noemen ze dat, de langzaam uit dempende staart van de verkoopstatistiek.

Zelf ben ik geïnteresseerd in techniek maar sleutel niet. Ik ben gebruiker c.q. slachtoffer winks . Een Maser is nooit saai, je maakt iedere keer wat anders mee. Laatst nog, auto totaal dood na een mislukte startpoging. Bleek er geen spanning meer op het contactslot te staan. Dat had de wegenwacht in 35 jaar nog nooit meegemaakt. Uiteindelijk bleek "gewoon" de zekering van het stuurslot stuk zijn gaan . "Bloccasterzo", onthoud dat woord.
Kijk met interesse, bewondering en respect naar iedereen die wel sleutelt en lees er graag over - wil gewoon zoveel mogelijk weten en snappen, maar heb zelf niet veel meer in te brengen dan mijn ervaringen met het werk van een ander.

Kortom, we moeten het hebben van de nieuwkomers die enthousiast aan hun Maserati leven beginnen, er graag over willen praten en misschien nog vragen hebben. Dan is het aan ons: reageren wij blasé en verveeld : "gebruik de zoekfunctie en zoek het uit" of zetten we even goed aan en gaan we iemand actief helpen en zijn enthousiasme versterken? Dan zou de "community" kunnen groeien.
Ben het met Michiel eens: van de Ghibli III en de QPVI eigenaren moeten we het niet hebben.
De groep die uit liefhebberij een vaak wat oudere auto koopt is klein en groeit i.i.g. niet - de meeste bi-turbo's liggen inmiddels bij Koen.

Kortom: we zijn een kleine groep liefhebbers, waarvan een nog kleiner deel posts plaatst. Het forum moet vanuit dat vertrekpunt worden bekeken en worden vormgegeven.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Boomerang » wo 01 jun 2016, 17:39

PeterM schreef:1)Kortom, we moeten het hebben van de nieuwkomers die enthousiast aan hun Maserati leven beginnen, er graag over willen praten en misschien nog vragen hebben. Dan is het aan ons: reageren wij blasé en verveeld : "gebruik de zoekfunctie en zoek het uit" of zetten we even goed aan en gaan we iemand actief helpen en zijn enthousiasme versterken?

2)De groep die uit liefhebberij een vaak wat oudere auto koopt is klein en groeit i.i.g. niet - de meeste bi-turbo's liggen inmiddels bij Koen.

1) Da's een goeie, met zo'n houding ben ik ook vast wel eens de mist in gegaan.

2) Wat bedoel je met "oudere auto's?
Voor mij is dat iig alles vóór de actuele Ghibli en QPVI.
En dan vind ik het dus raar; Waarom zien we op het SM forum wél allerlei berichten van nieuwkomers met 3200, 4200, GS, QP V, Granturismo's die zichzelf komen voorstellen?
Ook wordt er regelmatig melding gemaakt van upgrade's; auto's schuiven door van liefhebbers naar liefhebbers, meestal gaat men richting de nieuwere modellen.
Kortom, daar gebeurt wél van alles.
Voor de oer biturbo's heb je gelijk, maar dat is op het UK forum niet veel beter.
Boomerang
Donateur

Berichtdoor Maser73 » wo 01 jun 2016, 19:20

Spreekt voor zich dat aantallen en reikwijdte met Engelstalige forums groter is, aan de andere kant als je puur de ratio's pakt van 'posten vs gelezen' op UK forum is de % ook niet bijster hoog (lees: lager dan hier) voor de meeste topics.
Maser73
Donateur

Volgende

Keer terug naar MC Café