Filosofische vraag, vragen.

Even tot rust komen, iets leuks meegemaakt of gezien of gewoon even lekker ouwenelen
Kom binnen..... er is altijd een plekje vrij

Re: Filosofische vraag, vragen.

Berichtdoor DucRider » wo 01 jun 2016, 20:25

Met een Engelstalig forum heb je gewoon veel meer bereik dan een Nederlandstalig forum. Als je als potentieel nieuw forum lid gaat zoeken naar een forum, en je ziet een actief Engelstalig forum en een erg rustig Nederlands forum (waar sommige dagen niets wordt gepost) dan kan ik me voorstellen dat je je maar op het EN forum aanmeld.
Daarnaast ( Ruudsterrr5 ja da ga ik weer) is een forum niet echt meer hedendaags. Voor uitgebreide verslagen over restauraties en complexe technische vragen is het handig, maar voor een snelle update of vraag niet.
Met Fb (ik wou er niet weer over beginnen, maar die het nu toch) is het gewoon veel makkelijker om een bericht te plaatsen met een vraag, of een korte update over een evenement. Voorbeeld: Ik ben de afgelopen 2 weken met de QP naar Italië geweest en heb op mijn Fb wel een aantal posts geplaatst, sommige met de QP, andere post gingen dan weer over het eten of Giuliaa5 . Maar wat ik wil zeggen is dat het met fb gewoon veel makkelijker is dan met een Forum. Als er een Nederlandstalig Maserati groep was geweest, dan had ik zeker een aantal posts geplaatst. Maar nu ik weer thuis ben, heb ik eerlijk gezegd minder zin om een reisverslag met foto's en ervaringen te posten op het forum omdat dat veel meer werk is (ja ik heb een luie inslag blush1 ). En ook is het het veel leuker als je op het moment dat je iets meemaakt iets kunt posten, en niet een week later.
Ik denk niet dat social media als Fb de taak vaneen forum helemaal zullen overnemen, misschien helpt het zelfs om meer mensen naar het forum te trekken om dat je zo meer mensen kunt bereiken. En Ik ben echt geen fanatieke Fb'er, integendeel. Maar als ik zie wat voor respons er op sommige Fb groepen is (bv Dutch Ducati Multistrada group (en er zijn zelfs 2 verschillende Nl groepen)), dan denk ik dat een Maserati groep ook zeker wel een redelijke groep volgers kan krijgen. Waarschijnlijk ook juist uit de nieuwere rijders die een Ghibli III of QPIV hebben aangeschaft.
Maserati QP IV EVO 3.2 - 2000; Jaguar X-type 2.2d - 2006
Ducati Multistrada 1100s - 2009; Ducati Supersport 900 Nuda - 1992
DucRider
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » wo 01 jun 2016, 20:31

PeterM schreef:Kortom: we zijn een kleine groep liefhebbers, waarvan een nog kleiner deel posts plaatst. Het forum moet vanuit dat vertrekpunt worden bekeken en worden vormgegeven.

Op een gegeven moment is alles al gezegd. In 2009 ben ik begonnen op het oude forum, kort nadat ik bij Franco mijn Evo had gekocht. Dan vertel je het een en ander over jezelf en over die auto. Dat heb ik nog tamelijk uitgebreid gedaan, met een hele coverstory in de Tricolore van de MCH en een uitgebreide review op de website van AutoWeek. Plus ruim vierduizend posts hier. Die Evo heb ik nu zes en een half jaar, en er 36,000 kilometer mee gereden. De startmotor, een bobine , een kachelkraan en een raammechanisme zijn een keer defect geraakt, de peperdure vooruit gebarsten en er zijn al jaren wat controlelampjes met een eigenzinnig gedrag. Maar verder is er niets te melden over de auto. Dus ja, dan raak je toch wat uitgepraat op een gegeven moment. Die circa 10 tot 15 anderen die ik nog ontmoet op dat forum, kennen die verhalen inmiddels ook allang.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor PeterM » vr 03 jun 2016, 10:39

Boomerang schreef:
PeterM schreef:1)Kortom, we moeten het hebben van de nieuwkomers die enthousiast aan hun Maserati leven beginnen, er graag over willen praten en misschien nog vragen hebben. Dan is het aan ons: reageren wij blasé en verveeld : "gebruik de zoekfunctie en zoek het uit" of zetten we even goed aan en gaan we iemand actief helpen en zijn enthousiasme versterken?

2)De groep die uit liefhebberij een vaak wat oudere auto koopt is klein en groeit i.i.g. niet - de meeste bi-turbo's liggen inmiddels bij Koen.

1) Da's een goeie, met zo'n houding ben ik ook vast wel eens de mist in gegaan.

2) Wat bedoel je met "oudere auto's?
Voor mij is dat iig alles vóór de actuele Ghibli en QPVI.
En dan vind ik het dus raar; Waarom zien we op het SM forum wél allerlei berichten van nieuwkomers met 3200, 4200, GS, QP V, Granturismo's die zichzelf komen voorstellen?
Ook wordt er regelmatig melding gemaakt van upgrade's; auto's schuiven door van liefhebbers naar liefhebbers, meestal gaat men richting de nieuwere modellen.
Kortom, daar gebeurt wél van alles.
Voor de oer biturbo's heb je gelijk, maar dat is op het UK forum niet veel beter.

Waar het mij vooral om gaat is dat mensen passie en betrokkenheid voelen bij hun auto-keuze - dan is de kans groot dat ze ook geïnteresseerd zijn in de techniek. Op de één of andere manier zie je dat meer bij mensen die een gebruikte auto kopen van ons merk - en daar vallen de QPV - 4200 - Gransport zeker ook onder. Dat zijn mensen die dromen van zo'n auto maar een nieuwe niet kunnen (of willen Tssk5 - winks ) betalen. Dat zie je ook bij veel recente binnenkomers hier, die kiezen voor zo'n auto en voelen daar hetzelfde voor als ik voor mijn QPIV (haat en liefde rolleyes ).

NB De 3200 GT(A) noem ik niet in dit rijtje, het is al lang duidelijk dat je daar net zo'n liefhebber voor moet zijn als voor een bi-turbo, anders verdraag je de kuren niet lachert .

Wat ik zelf interessant vind is waar jij - Boomie - ook heel actief mee bezig bent: goeie technische oplossingen en structurele verbeteringen van de techniek, zodat de auto sterker en beter wordt dan hij origineel is bedacht.

Persoonlijk zou ik de QPIV het liefst op al die zwakke punten onder handen nemen, met behoud van karakter en uiterlijk, maar originaliteit is voor mij niet belangrijk - ik heb het ding niet als belegging. Heb natuurlijk ook wal wat gedaan (laten doen Hypocriet5 ): motor (m.n betere zuigers en zuigerveren) stabi's, stuurhuis, remschijven, uitlaat, xenon-licht, details als de stuurnaafverlenger, olie-temp meter, de vulopening van de brandstoftank, de deursloten (vanwege de lousy microswitches) en de vulling van de bestuurdersstoel. Een belangrijk project "to do" zijn nog de schokdempers. Dit soort dingen boeit mij, en ik sta open voor suggesties en andermans verhalen.

Nog één laatste opmerking: in de eerste post noem je het contact met de MCH en de mogelijkheid voor samenwerking. Ik weet dat het daar onderwerp van gesprek is, maar zit te wachten op de reactie van |qp| - die weet daar meer van.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Vorige

Keer terug naar MC Café