RDW Open Data

Even tot rust komen, iets leuks meegemaakt of gezien of gewoon even lekker ouwenelen
Kom binnen..... er is altijd een plekje vrij

RDW Open Data

Berichtdoor cassiopeia » di 13 dec 2016, 19:38

Vandaag kwam mij ter ore dat het RDW sinds enige tijd een website heeft "Open Data". Hierin zouden zijn opgenomen alle bestanden waarover het RDW beschikt die niet privacy gevoelig zijn.
Er zouden zo ook allerlei statistische gegevens oproepbaar zijn over o.m. de samenstelling van het Nederlandse wagenpark. Dat zou inhouden, dat we moeten kunnen vinden hoeveel modellen van een bepaald type er nog zijn in Nederland. Lijkt erg interessant!
Ik heb er even rondgekeken, maar het is me nog niet helemaal duidelijk geworden hoe het allemaal werkt. Je zou iets van een "dataset" moeten aanmaken. Het ziet er vrij ingewikkeld uit.
Heest iemand er wellicht al ervaring mee? Dan hoor ik graag hoe het precies werkt.

https://opendata.rdw.nl/
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: RDW Open Data

Berichtdoor Andrea » wo 14 dec 2016, 18:40

Je kunt de kentekengegevens van alle voertuigen downloaden. Kan in meerdere formaten. In csv, wat je in Excel kan laden, is het ruim 6Gb met meer dan 10 miljoen rijen.

Benieuwd naar de mate van exclusiviteit van de Coupé:
Wat je daar uithaalt dan is:
Coupe 86
Gransport 44
Spyder 90
Spyder GS 6
Totaal 226

Voor alle generaties QP de volgende gegevens: Evo: 10 stuks

Totalen 642
QUATTROPORTE S 45
QUATTROPORTE DIESEL 28
QUATTROPORTE; QUATTROPORTE 69
QUATTROPORTE 347
QUATTROPORTE 4900 32
QUATTROPORTE SPORT GT S 38
QUATTROPORTE EVOLUZIONE 10
QUATTROPORTE S Q4 28
QUATTRO PORTE 3
4000 GT QUATTROPORTE 2
QUATTROPORTE III 1
MASERATI QUATTROPORTE 8
QUATTROPORTER 1
MASERATI QUATTROPORT 1
QUATTROPORT 2
QUA TROPORTE 1
QUATTROPORTE SPORT GT 2
QUATTROPORTE GTS 11
MASERATI QUATTRO PORTO 1
QUATTROPORTE S 1
QUATTROPORTE EXECUT.GT 1
4200 GT QUATTROPORTE 1
4000 QUATTROPORTE 1
AM107 QUATTROPORTE 1
4000 QUATTREPORTE 1
QUATTRO PORTE V6 1
QUATTRO-PORTE 1
MASERATI QUATTROPORTE SPORT GT S 1
QUATTROPORTE 4000 1
QUATTROPORTE S Q 4 1
QUATEROPORTE 4 PORTE AUTOMAAT 1
Maserati Quattromiladuecento Cambiocorsa grigio alfieri cuoio
Andrea
Donateur
 
Berichten: 424
Geregistreerd: vr 06 apr 2012, 21:12

Re: RDW Open Data

Berichtdoor Andrea » wo 14 dec 2016, 18:50

Handelsbenaming Count(Kenteken)
Totalen 2432
222 6
224 4
228 3
331 1
422 6
424 5
425 1
430 10
3500 1
3700 1
4200 1
430 E2 3
1
-; BITURBO 1
2.24 1
2.24 V 10
2.24V 4
4-24 V 1
4-24V 1
4 PORTE 4900 1
4.24 1
4.24 V 4
4.24V 5
33 BOSI2 CABRIOLET 1
222 4 V 1
222 4V U9 4
222 E 4
222 E U9 3
222 SE U9 11
222 SI 1
222 SPIDER 1
222 SR AUT. E2 3
222 SR U9 6
222E 1
222E U9 2
224 BITURBO 1
224 K 1
224 R 1
224 RACING 2
224 V 1
224V 1
228 U9 4
300 S 1
331 B 204 3
331 B 204K 2
331 B0 SI 1
331 B0L 1
331 B0S 1
331 B204 2
331 B204R; - 1
331 BO SI 1
331 BOSI 3
331B 204 3
331B0 1
331B00 4
331B0L 2
331B0SI 1
331B01 1
331B28R 1
331B204 5
331b204 1
331B204K 2
331B204R 3
331b204R 1
331BOSUI 1
332 B 20 SI 1
332 B 204 2
332 B 204 B 2
332 B20 1
332 B20 SI 2
332 B20S SI 1
332 B20T 1
332 B204 1
332B 204 B 1
332B 204B 1
332B20S 1
332B20SI 3
332B20SI; - 1
332B201; - 1
332B204B 2
332B204K 1
332B205I 1
333 B OOI 1
333 B00I 1
333 B0S 12 CABRIOLET 1
333 B0512 1
333 BOS 12 1
333 BOS12 1
333B00 1
333B0SI2 2
333B001 1
333B204K 2
333B0512 1
333S204K 1
334B00 1
336 B 204 P 3
336 B 204P 1
336B 204P 1
336B2 1
336B28A 1
336B204P 8
336B204P; - 1
336B204S 1
337 B 32 1
337 B00 1
337B00 5
337B32 1
338B32 1
338B32 3200 GT 1
339 B 28 1
339 B 32 1
339B32 1
418 V 1
420 SI 1
424 V 2
430 4V 1
430 4V E2 3
430 4V U9 2
430 U9 22
450 S 2
2000 RACING 1
2000 S 24 V 1
3200 GT 197
3200GT 3
3310BO SI 1
3500 G T 1
3500 G.T.I. S 1
3500 G.T.I.SEBRING 1
3500 GT 22
3500 GT COUPE 1
3500 GT IS 1
3500 GT SPIDER 2
3500 GT SUPER LEGGERA 1
3500 GT TOURING 1
3500 GT.I SEBRING 1
3500 GTI 9
3500 GTI SEBRING 1
3500 GTI S 1
3500 GTI SEBRING 1
3500 GTI SERING SERIE I 1
3500 GTI SUPERLEGGERA COUPE 1
3500 GTI3 1
3500 SEBRING 1
3500 ST 1
3500GT 1
3700 GTI SEBRING 1
3700GTIMISTRAL 1
4000 GT 1
4000 GT QUATTROPORTE 2
4000 QUATTREPORTE 1
4000 QUATTROPORTE 1
4200 COUPE 1
4200 GT CAMBIOCORSA 1
4200 GT INDY 3
4200 GT QUATTROPORTE 1
5000 GT ALLEMANO COUPE 1
5000 GT BERTONE 1
33180 S 1
3318204R 1
A6G 2000 1
A60GCS KOSTER MASERATI 1
AM 107 1
AM 112 MEXICO 4200 1
AM 112 MEXIKO 1
AM 116 INDY 1
AM 120 1
AM 122 D MERAK 2000 1
AM 330 1
AM 452/11 1
AM 470 1
AM 475 1
AM 496 1
AM107 QUATTROPORTE 1
AM122A MERAK SS 1
AM490 1
AM573 1
AM585 1
B1 TURBO 4
BI-TURBO CABRIOLET 1
BI TURBO 5
BIT4RB0 2000 1
BITRUBO 1
BITURBA S I 1
BITURBO 101
BITURBO 2.0 I 1
BITURBO 2.24 V 1
BITURBO 2.O 1
BITURBO 222 1
BITURBO 224 V 1
BITURBO 420 6
BITURBO 420 I 1
BITURBO 420I 1
BITURBO 425 10
BITURBO 2000 332B201 1
BITURBO AM 475 1
BITURBO CABRIOLET 3
BITURBO I 1
BITURBO RACING 1
BITURBO S1 1
BITURBO SI 2
BITURBO SPIDER 1
BITURBO SPIDER AUT. 1
BITURBO SPIDER B.O 1
BITURBO SPYDER 1
BORA 8
BORA 4700 8
CAMBIO CORSA 1
CAMBIOCORSA 1
CHIBLI 3
CHIUSA 4 PORTE 1
CHRYSLER MASERATI TC 1
CHRYSLER STC TURBO 1
COUPE 1
COUPE 4200 1
COUPE CAMBIOCORSA 30
COUPE CAMBIOCORSA; COUPE CAMBIOCORSA 34
COUPE CAMBIOCORSA; MASERATI 16
COUPE GRANSPORT 1
COUPE GT 10
COUPE GT, -CAMBIOCORSA 1
COUPE GT; COUPE GT 15
GH1BL1 2
GHI BL1 1
GHIBLI 102
GHIBLI SS 1
GHIBLI 2.0/ 336 B204S 1
GHIBLI 336B204P 1
GHIBLI COUPE SS 1
GHIBLI DIESEL 141
GHIBLI E2 7
GHIBLI S 3
GHIBLI S Q4 48
GHIBLI SS 5
GHIBLIS.S. 1
GHIBLL 1
GHILBI 1
GRAN TURISMO 3500 GT CONVERTIBLE 1
GRAN TURISMO 3500GT CONVERIBLE 1
GRANCABRIO 47
GRANCABRIO MC 4
GRANCABRIO SPORT 12
GRANSPORT 16
GRANSPORT SPYDER 3
GRANSPORT V8 S-A 1
GRANSPORT; MASERATI 23
GRANTOURISMO 1
GRANTURISMO 94
GRANTURISMO MC STRADALE 5
GRANTURISMO S 57
GRANTURISMO S AUTOMATIC 17
GRANTURISMO SPORT 8
GT 2
GT 3500 1
GT 3500 CABRIOLET 1
GT 4200 COUPE 1
INDIJ 1
INDY 18
INDY 4.7 1
INDY 4.9 1
INDY 4700 1
INDY 4700 GT 1
INDY 4900 1
INDY COUPE 1
JNDY 4700 AMERICA 1
KARIF 1
KHAMSIN 14
KHAMSIN SPORTS 1
KYALAMI 14
LEVANTE DIESEL 9
LEVANTE S 4
M 138 AB 2
maserati 1
MASERATI (I) 1
MASERATI 336 B 204 P 1
MASERATI AM 112/1 MEXICO 4700 1
MASERATI BI TURBO 1
MASERATI BITURBO 1
MASERATI COUPE 1
MASERATI COUPE CAMBIOCORSA 1
MASERATI COUPE GT 1
MASERATI GRANDTURISMO 1
MASERATI GRANSPORT 2
MASERATI GRANTURISMO 1
MASERATI GRANTURISMO S 3
MASERATI INDY 1
MASERATI MERAK 1
MASERATI QUATTRO PORTO 1
MASERATI QUATTROPORT 1
MASERATI QUATTROPORTE 8
MASERATI QUATTROPORTE SPORT GT S 1
MASERATI SPA 337B00 1
MASERATI SPYDER 1
MC VICTORY 1
MERAK 11
MERAK AM 122 1
MERAK SS 18
MEXICO 10
MEXICO 42 1
MEXICO 4200 GT 2+2 1
MISTRAL 7
MISTRAL 4000 3
MISTRAL COUPE 1
MISTRAL COUPE 4000 1
MISTRAL SPIDER 1
O 24V 1
QUA TROPORTE 1
QUATEROPORTE 4 PORTE AUTOMAAT 1
QUATTRO-PORTE 1
QUATTRO PORTE 3
QUATTRO PORTE V6 1
QUATTROPORT 2
QUATTROPORTE 347
QUATTROPORTE S 1
QUATTROPORTE 4000 1
QUATTROPORTE 4900 32
QUATTROPORTE DIESEL 28
QUATTROPORTE EVOLUZIONE 10
QUATTROPORTE EXECUT.GT 1
QUATTROPORTE GTS 11
QUATTROPORTE III 1
QUATTROPORTE S 45
QUATTROPORTE S Q 4 1
QUATTROPORTE S Q4 28
QUATTROPORTE SPORT GT 2
QUATTROPORTE SPORT GT S 38
QUATTROPORTE; QUATTROPORTE 69
QUATTROPORTER 1
RACING 2
S.P.A. 336B 204P 1
SEBRING 4
SEBRING 3.7 GTS 1
SEBRING 4.0 1
SEBRING 3700 1
SEBRING AM 3500 1
SEEBRINY 1
SHAMAL 3
SHAMAL U9 8
SHAMAT 1
SPA 1
SPA 331B204 R 1
SPA 331B204R 1
SPIDER 32
SPIDER AM 471 CABRIOLET 1
SPIDER AUT 2
SPIDER AUT. E2 2
SPIDER AUT. K6 8
SPIDER AUTOMATIC 3
SPIDER BI TURBO 2
SPIDER BITURBO 1
SPIDER CABRIOLET 3
SPIDER CAMBIOCORSA 1
SPIDER I 1
SPIDER U9 17
SPIDER; CABRIOLET 1
SPIJDER GT 1
SPYDER 4
SPYDER 90TH ANNIVERSARY 1
SPYDER CAMBIOCORSA 58
SPYDER CAMBIOCORSA / 90 TH ANNIVERSARY 3
SPYDER GT 22
SPYDER GT CAMBIOCORSA 2
SPYDER GT, 1
SPYDER GT,-CAMBIOCORSA 2
SRL 332B204 2
SRL 332B204B 1
ZAGATO SPIDER 1
ZAM331B00 1
Maserati Quattromiladuecento Cambiocorsa grigio alfieri cuoio
Andrea
Donateur
 
Berichten: 424
Geregistreerd: vr 06 apr 2012, 21:12

Re: RDW Open Data

Berichtdoor cassiopeia » do 15 dec 2016, 00:15

Dank voor je ongetwijfeld vele werk!
Er rijzen bij mij wel vragen omtrent de zorgvuldigheid waarmee het RDW registreert. Er staan diverse Quattroportes zonder nadere beschrijving. Ook met verschillende spelfouten. En nog maar tien evo's in Nederland? Dat lijkt mij wel extreem weinig. Ik heb zelf een origineel Nederlandse evo. Maar op mijn kentekenbewijs staat nergens evo of evoluzione Dat wekt het vermoeden dat origineel Nederlandse evo's staan geregistreerd onder de verzamelnaam Quattroporte en dat de vermelde tien evo's allemaal gebruikte import zijn waarbij evo is overgenomen uit een buitenlandse registratie. Je kan dus binnen de RDW registratie ook de V6 en V8 niet onderscheiden. Er zitten waarschijnlijk eveneens nog Quattroportes IV "verborgen" onder de code B33700, een deel van het chassisnummer van alle Quattroportes,
Desalniettemin: zeer interessant!
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: RDW Open Data

Berichtdoor lqpl » do 15 dec 2016, 07:25

We hebben het er al eerder over gehad. Door al die verschillende benamingen van hetzelfde type is de database moeilijk te gebruiken voor goede statistieken.

De post van Andrea met die lange lijst is op zich nogal komisch en een goed begin van de dag.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: RDW Open Data

Berichtdoor PeterM » do 15 dec 2016, 10:17

Respect , Andrea, maar wat een puinbak, die RDW administratie. Wat zou er nu op al die kenteken bewijzen staan?
Denk hier maar aan als je nog eens wat getallen leest die van overheidswege zijn verstrekt: inderdaad, je hebt leugens, verd..mde leugens en statistieken.

Denk dat als je de moeite en de tijd zou nemen en de betekenis van al dat koeterwaals met verstand van Maserati-zaken gaat interpreteren dat je nog wel wat "educated guesses" kan doen en een aantal dingen kunt groeperen onder één "label" zoals "2.24V".
Moet je wel alle motornummers kennen hamersmiley - en de weg weten in het doolhof van type-benamingen van Maserati zelf woot - zeker in de bi-turbo tijd. Leuke puzzel als je niets te doen hebt met de Kerst!
Iets voor Jac misschien of de andere echte kenner-die-niet-meer- op-onze-chat -zit? Zij zouden samen een heel eind moeten komen!

Toch .. als je hier over na gaat denken slaat de schrik je om het hart. We leven in een wereld die draait om (veredelde) data c.q. informatie. Het is al langer bekend dat de bruikbaarheid van data begint bij correcte en betrouwbare registratie - garbage in, garbage out.
Helaas wat je hier ziet bij de RDW komt overal voor, heb in vele bedrijven en instellingen gezien hoe managers eerst zelf verzuimen de mensen gedisciplineerd te laten registreren en vervolgens lopen te schelden dat de systemen zo onbetrouwbaar zijn - om daarna alle vertrouwen inde ICT verliezen en doormodderen zonder acht te slaan op wat er uit al die dure systemen komt.
Soms krijgt iemand de ondankbare taak om de zaken te gaan "opschonen", zoals dat heet. Dat zijn heel impopulaire projecten, die iedereen als stomvervelend ervaart - het is zeker niet de manier om carrière te maken in een willekeurige organisatie. Ze komen dus weinig voor, met als gevolg dat de waarde van al die met veel geld ingevoerde systemen sterk achterblijft bij de verwachtingen - en managers en bestuurders ondanks alle investeringen in ICT hun besluiten nog steeds op gut feeling nemen in plaats van met feiten onderbouwd.

Sorry, ik laat mij even gaan... t zal de tijd van het jaar wel zijn. crybaby
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2401
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: RDW Open Data

Berichtdoor cassiopeia » do 15 dec 2016, 17:12

In Duitsland is (ook) dit beter geregeld. Daar kan zo'n puinhoop niet voorkomen.
Voor elke auto bestaat daar een zgn. "Typeschlüssel". Dat is een alfanumerieke codering die is gekoppeld aan de typegoedkeuring.
Als er een Duits kentekenbewijs (Fahrzeugbrief) wordt uitgegeven, dan staat er verplicht die Typeschlüssel in. Zomaar wat invoeren dat leidt tot een officiële registratie is daar fysiek onmogelijk. Aan die Typeschlüssel "hangt"verder alles. Zelfs zaken als het formaat velgen dat is toegestaan bij een bepaald model.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: RDW Open Data

Berichtdoor Michele » do 15 dec 2016, 20:44

op mijn kentekenbewijs staat dat ik een AM475 heb, dus die ene AM475 in het rijtje hierbovenis mijn 2.24v. Mijn vorige 222 was een 222BOSI. RDW doet maar wat als de betreffende auto niet in het systeem voorkomt en omdat alle stations wat anders doen komt er dus ook nooit een eensluidende naam het systeem in. Chassisnummerplaatje is leidend, heb ik ondertussen wel gemerkt. Want waarom zou je kijken wat er op de auto zelf staat? Dus de volgende keurmeester die een auto moet invoeren kijkt naar het chassisnummer, roept 333BOO en je rijdt in een 333BOO...

Leuk weetje:

<<<"Dé Koster-Maserati natuurlijk”
(...) Door de deelname aan races in heel Europa, belandt Jos Koster op enig moment op een circuit bij Dijon in Frankrijk. Hij raakt daar aan de praat met een man die hem naar zijn achternaam vraagt, vanwege die schitterende “Koster-Maserati” van weleer. Wat blijkt; de A6GCS waarvan Jos' oom ooit de eerste eigenaar was, bevindt zich in volledig originele staat in een privé-collectie in de Verenigde Staten. De man brengt hem met die verzamelaar in contact, waarna het een jaar onderhandelen kost om de auto uiteindelijk in 2002 naar Nederland te kunnen halen. En ja, ook met deze auto moet worden geracet. Van Goodwood tot Monaco, de oude Maserati neemt overal deel aan de meest prestigieuze races. Voor de Mille Miglia wordt de auto van een kenteken voorzien. Vraagt de RDW-er: “Wat is het type van deze auto? “. Het antwoord luidt dat dit dé “Koster-Maserati” is. En tot op de dag van vandaag staat de auto dus geregistreerd onder die typenaam! >>>
Tekst: Peter Dielissen, foto’s: Jos Koster & Michiel Mulder

Waarvan akte want je vindt 'm terug in het bovenstaande lijstje.
Laatst bijgewerkt door Michele op vr 16 dec 2016, 01:53, in totaal 3 keer bewerkt.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Avatar gebruiker
Michele
Donateur
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:05
Woonplaats: Den Haag

Re: RDW Open Data

Berichtdoor Marten » do 15 dec 2016, 20:50

Bij elke auto fabrikant staat in het VIN elke letter, cijfer en op welke positie die letter/dat cijfer staat voor een specificatie van dat voertuig.
Maw uit elk VIN kan je exact het type, motorisering, bekledingskleur etc. halen.

Het is maar net hoe secuur instanties daarmee om gaan, en dat is in NL niet zo best, hier mag gewoon iedere Happy5 er maar een naampje aan geven.
Wij lopen daarmee idd flink achter, net als met tellerstanden terugdraaien, schadeverleden vastleggen etc.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: RDW Open Data

Berichtdoor Otto C. » do 15 dec 2016, 22:30

Ik kijk ook wel eens op nrplaat.nl . Als je dan bijvoorbeeld " koster " intoetst, dan komt de bovengenoemde auto er met kentekennummer uit te voorschijn. Vervolgens kan je met het kentekennummer op rdw.nl weer meer gegevens opzoeken.
Avatar gebruiker
Otto C.
Donateur
 
Berichten: 976
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:16

Volgende

Keer terug naar MC Café

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten