En als de aanschafwaarde door byzondere omstandigheden veel gunstiger is dan de waarde in het economisch verkeer?
Gewoon aankoopfactuur hanteren neem ik aan?
En wat voor afschrijving mag je hanteren op deze factuurwaarde in de jaren daarna?
Ik vraag dat hierom:
Mijn boekhouder heeft de boekwaarde van de Senator de laatste jaren niet meer verlaagd.
Volgens hem is het nl niet aannemelijk te maken dat de waarde van deze auto op den duur nihil zou worden.
Bij een controle zou de BD ook gaan stijgeren volgens hem, gezien de staat van die auto.
Er is kennelijk een ondergrens en wellicht gaat de BD zelfs wel eisen dat er op den duur getaxeerd moet worden, omdat de waarde in het economisch verkeer wsch gaat toenemen. (hij staat al een paar jaar gestald trouwens, dus geen bijtelling

)
Vanwege de btw correctie voor prive gereden kilometers, is het trouwens nog maar de vraag of zakelijk rijden met een youngtimer die ooit een flink hoge nieuwwaarde had, wel zo interessant is.
Je moet immers 2.7% van die NIEUWWAARDE aan btw betalen, als je geen km registratie bijhoudt. (bij een btw auto)
Dit terwijl je ook al 35% bijtelling betaald over de dagwaarde.
Pikant: Voor de bijtelling gelden woon-werk kilometers wél als zakelijk, voor de BTW afdracht NIET!
Kortom, al rij je elke dag naar de zaak op en neer, en vervolgens bv 4000kms tijdens je vakantie; Voor de BTW zijn het allemaal prive kilometers.
Dus zullen er in mijn geval nauwelijks zakelijke kilometers op te voeren zijn.
Ik moet er nog maar eens even voor gaan zitten denk ik.
Maserati Gransport, Alfa Giulia Turbo, Mercedes R107 420SL, Mercedes R230 500SL, Commodore GSE Cp.