Café In den Ouden Biturbo

Even tot rust komen, iets leuks meegemaakt of gezien of gewoon even lekker ouwenelen
Kom binnen..... er is altijd een plekje vrij

Re: Café In den Ouden Biturbo

Berichtdoor Danny » ma 11 dec 2017, 21:38

Ik haalde vanavond op de A12 een QPV in. Hij moet wel winterbanden hebben gehad want er lag ongelofelijk veel sneeuw en prut op de weg. Had ik in de XC90 (AWD + winterbanden) iets minder last van dan hij, maar toch had hij er nog behoorlijk de gang in.

Ik zou het zelf overigens nooit doen: de gedachte aan zout op de onderkant van mijn Maser (die niet ontworpen is om pekel te kunnen weerstaan) doet mij gruwelen.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor Michele » di 12 dec 2017, 10:15

Mensen met exclusieve auto's die bij gladheid de weg op gaan hebben een groot hart. De andere idioten op de weg zeg maar... Zolang er Audi / Kadjar / Benz / Skoda leaserijders zijn die denken dat je gewoon 130 kunt op de volledig verijsde linkerbaan zou ik echt peentjes zweten. Zondag bij Dordrecht een Aston Martin DB11 op winterbanden tegengekomen, later haalde hij me weer in bij Rotterdam. Was een Duitser met AW kenteken dus vermoedelijk afkomstig van het testcentrum bij de Nurburgring, maar toch... Een kwartier eerder een near miss gezien van iemand die dacht dat je gewoon even volgas kon invoegen in een gaatje dat er eigenlijk niet was bij galder terwijl het daar echt spekglad was. Je zal maar het slachtoffer zijn van zo'n imbeciel
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Michele
Donateur

Berichtdoor PeterM » di 12 dec 2017, 12:01

Het was niet de vraag, maar de QP IV rijdt niet, bij deze omstandigheden. Geen winterbanden, nauwelijks grip en dan die pekel. Slechte match met een oude Italiaan.
De (iets jongere) Alfa heeft wel winterbanden - daarmee ging het vrij soepel gisteren. Veel sneeuw op de weg, vooral op de A27. A1 en A9 waren schoner. Avondspits soepel doorgekomen, t was erg rustig. Geen file, wel snelheidsbeperkingen. Ook geen egoïstische idioten gezien, met lak aan de veiligheid van hun medeweggebruikers. Zelfs niet op de A1 naar Het Gooi. Daar is de kans om ze tegen te komen toch vrij groot hamersmiley .

Geen misverstanden: dit is geen steek in jouw richting Danny, dit gaat over andere mensen Hypocriet5
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » di 12 dec 2017, 21:23

Het merendeel van de luyden heeft alleen maar een basis-rijopleiding genoten en dat is eigenlijk volstrekt onvoldoende. Maar de hedendaagse auto's dragen ook in steeds mindere mate bij tot een verdieping omdat de elektronica steeds meer elementaire taken van de bestuurder overneemt. Ik moet er nog erg aan wennen als ik dezer dagen lees in tips bij gladheid van de ANWB om een vertraging op gladde ondergrond te bewerkstelligen door zo hard mogelijk op het rempedaal te trappen en vooral niet pompend te remmen. Tja, mijn dagelijkse Lancia heeft nog helemaal geen ABS...

Mijn QP IV is geschorst tot het voorjaar. Geen denken aan dat die met het huidige weer buiten mag komen. Maar ik heb wel een extra set originele velgen voorzien van Michelin Alpine winterbanden. Erbij gekocht vanwege die wielen...

Teun is dus in Sittard naar het MCH verjaarsdiner geweest. Ik heb me dit weekend afgevraagd of er veel leden hun Maserati aan die pekel-gruwel hebben blootgesteld..
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » di 12 dec 2017, 21:32

PeterM schreef: Mooi groen is niet lelijk
Tel hierbij op de beide auto's bij Prins

Bernhard zaliger had altijd groene Ferrari's. Je bent in goed gezelschap!
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor Marten » di 12 dec 2017, 21:45

Even los van de Maserati in de pekel, wat dus bij mij ook niet gebeurt omdat dat tegen mijn principes is vind ik je opmerking over die elektronica wel treffend.
Afgelopen zondag met onze zoon op pad midden in de sneeuwval, op de A12 ook die idioten voorbij zien razen, geen near misses maar wel een paar flinke blikschades gezien.

Eenmaal in Zoetermeer aangekomen waren er gasten bij het Silverdome (grote P-plaats) lekker in hun (lease) auto's aan het glijden en driften, zeg maar wat ik vroeger ook deed toen ik net mijn rijbewijs had, gewoon voor de fun en gelijk leren slippen.

Onze zoon, die binnenkort moet afrijden, zei vol ontzag dat die gasten echt konden rijden Driving5
Even een leeg stuk industrieterrein opgezocht met de 159 (V6, Q4 en winterbanden) en even een demo gegeven met alle elektronica "uit" op een bol wegdek vol sneeuw. Nu kan ik echt wel een beetje sturen, maar het ging wel even alle kanten op en er moest flink gecorrigeerd worden.
Daarna alle electronica "aan" en hetzelfde gedaan, je hoorde en voelde duidelijk dat er aan alle kanten werd ingegrepen en de auto bleef behoorlijk recht.

Zoonlief is er nu van overtuigd dat de electronica veel idioten behoedt voor ernstige ongevallen....en dat je bij deze weersomstandigheden vooral toch je verstand moet gebruiken Thumbsup5
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Marten
Donateur

Berichtdoor Boomerang » wo 13 dec 2017, 00:32

Bij Alfa moeten ze hebben geweten hoe onbekwaam ik ben; niets van die veiligheidssystemen kan worden uitgeschakeld. Sad5
En die rommel werkt ook nog, onlangs heb ik het er gewoon op aan laten komen; auto remt als een gek en maakt heibel als een viswijf, als je vergeet snelheid te minderen bij het naderen van een stilstaand object.
Ook als er een boom zou oversteken, grijpt het in en schrik je wakker van het lawaai.
Maar dan toch hè, gisteren, toen het best wel eens van pas zou kunnen komen, kreeg ik een paniekerige melding in de display, dat het "systeem" me geen assistentie kon verlenen, doordat de sensor "vuil" was.
Juist ja, daar zat sneeuw op. hamersmiley
Boomerang
Donateur

Berichtdoor lqpl » wo 13 dec 2017, 09:36

Haha. Dat wordt nog wat als ze allemaal zijn overgestapt op zelfsturende auto's.

De 3200 heeft een waarschijnlijk ouderwetse ASR en die maakt overuren op glad wegdek. Hij gaat zó tekeer dat van verplaatsing op bepaald moment geen sprake meer is. Met ASR uit is het weer als vanouds (ik kan me de QPIV evo nog herinnering op wintersport): all over the pace maar wel goed te doen met enig gevoel voor drama. Heerlijk.

ABS en ASR werken goed samen (ze hebben een gezamenlijke control unit). Het lijkt er ook op dat als de voorwielen slippen de ABS in werking gaat en via de CAN een signaal naar de ASR stuurt dat er minder vermogen naar de achterwielen moet. Dus: als je met de achterwielen op droog wegdek staat en met de voorwielen in de sneeuw (bijvoorbeeld als je een zijweg wilt inslaan en even moet wachten op een fietser) dan grijpt de ASR ook in. Resultaat: geen vermogen, geklapper van de ABS, gedoe, stilstand.... Althans dat meen ik opgemerkt te hebben. Misschien werkt de ASR helemaal niet op een signaal van de ABS-sensoren aan de voorkant en had ik de illusie dat het wegdek onder de achterwielen droog was. Enfin, wel lachen met die 3200.

@Maser73: de 424v staat nog op stal want teveel werk om hem weer op de weg te krijgen maar dat is echt een leuke pekelauto. Het dilemma is dat je graag een oude/slechte zou nemen om geen schuldgevoel over de pekelaanslag te hebben maar dan zit je met al dat (achterstallige) onderhoud. Dan is de 968 een betere keus. Die wordt toch niet veel waard als het geen CS is.
Quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; Biturbo spyder 1993; Ghibli Open Cup 1995; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor PeterM » ma 25 dec 2017, 14:24

Het is een stille kerst in dit café .... de auto's staan op stal, naast de os en de ezel.
ik wens jullie fijne kerstdagen en veel gezonde kilometers in 2018. Thumbsup5
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Boomerang » vr 29 dec 2017, 12:42

Aan jou en alle andere cafebezoekers hetzelfde gewenst en laat ik eens gek doen, ik wens jullie er ook nog een prettige stoelgang bij voor 2018.
Sad5
Boomerang
Donateur

VorigeVolgende

Keer terug naar MC Café