Ruitenwissers

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Ruitenwissers

Berichtdoor jgkort » di 11 okt 2011, 22:12

Beste Allemaal,

Twee weken geleden heb ik het dahboard van m'n BiTurbo 420i vervangen, Daarvoor is ook de ruitenwissermotor verwijderd en weer terug gezet. Echter: sindsdien doen de ruitenwissers het niet meer. Best lastig nu het opeens echt herfst geworden is. Toen het dash er net in zat zijn de wissers teruggezet, en stonden ze goed op de ruit. Echter: bij aanzetten van het contact gingen ze een eindje naar beneden, tot onder de onderste rand van de ruit. Ik heb ze toen, onder wat protesterende geluiden van het motortje bij het eerste beste tankstation omhoog geschoven, maar ze zakten weer terug. Eenmaal thuis heb ik de wissers losgehaald en in, wat leek, de goede stand terug gezet. Sindsdien: niets meer. Bij het bewegen van de hendel aan de stuurkolom met contact aan komt er wel een tikje vanonder het dashboard. Ook als ik de wisser, ditmaal met contact uit, voorzichtig wat verder omhoog schuif, gaan ze bij het aanzetten van het contact, wat omlaag, maar er is geen reactie op het verzetten van de hendel aan de stuurkolom, behalve dat tikje dan.

Wie weet hier raad mee? Ik ben benieuwd!

Gijs
420 (S)i nov. '86
Busabonnement
jgkort

Re: Ruitenwissers

Berichtdoor Maarten Zwart » wo 12 okt 2011, 08:51

dat tikje is vermoedelijk het relais voor de aansturing van de ruitenwissermotor. Je zou de ruitenwissermotor kunnen nameten als je de ruitenwissers aanzet, dan dient er 12V op de stuurdraad van de motor te komen. Of direct 12V op de ruitenwissermotor zetten door even 2 losse draden vanaf de accu te pakken...
Maarten Zwart

Berichtdoor am330rvg » wo 12 okt 2011, 10:32

ik zou de ruitenwissers geheel los halen (van hun draaipunt) en dan kijken of er zonder wissers wel beweging in het draaipunt zit. misschien is de motor verkeerd gemonteerd of kwam de rust stand van de ruitenwissers niet overeen met de ruststand van de motor, bij montage. de motor zal dan bij inschakelen eerst naar de ruststand terugkeren (de eerste beweging die jij beschrijft) nu het @#$ gedeelte: wanneer dit niet gaat zal er iets verbuigen of breken? of de motor verbrand?
joie de vivre
am330rvg

Berichtdoor Wietze » wo 12 okt 2011, 15:20

De motor verkeerd monteren kan volgens mij niet.

Het handigste is het geheel te demonteren. Dus eerst de ruitenwissers eraf halen. Dan het mechanisme eruit halen dat gaat al ik het me goed herinner met 3 of 4 moeren. Het stekkerwek is 1 geintegreerde stekker.
Dan heb je ruimte genoeg om het apparaat buiten de auto te proberen. Wat regelmatig gebeurt is dat de asjes waarop de ruitenwisserarm wordt gemonteerd corroderen. De machinerie gaat dan erg zwaar draaien. Draait het in het geheel niet dan is de motor overleden en is een gang naar Koen de beste.....
It is mei sizzen net te dwaen
Wietze
Donateur

Berichtdoor jgkort » wo 12 okt 2011, 20:24

Heren,

Dank voor jullie reacties en tips!

Voor het vervangen van het dashboard werkten de wissers nog prima, dus ik denk zelf niet dat het in corrosie op het mechaniek zit. Twee losse draden vanaf de accu op de stekker vanaf het motortje, op het rode en groene contact leverde vooral wat vonkjes opop de stekker. Daar ben ik maar heel gauw mee opgehouden! Op dezelfde contacten een 9V batterij gehouden, en het motortje leek een teken(tje) van leven te geven, wat zacht gezoem. De stekker naar het motortje toe heb ik nagemeten met contact aan en wisserhendel meerdere standen nagemeten: nauwelijk meetbare spanning, Ik denk dat het euvel meer in de electrische hoek zit. Ik heb overigens een blik in de zekeringenkast geworpen, zekering 12 ziet er OK uit. Zit er elders het systeem van de ruitenwissers nog een zekering die ik over het hoofd heb gezien? Qua stekkers: de stekker vanaf de hendel aan de stuurkolom zit goed op z'n plek, net als de stekker onder de motorkap vlakbij het motortje (van de ruitenwisser :) ). Als iemand nog verder ideeen heeft: ben benieuwd!

Overigens zit er in mijn auto geen radio, de plaats waar deze zou moeten zitten, ligt vol met bedrading. Sinds ik daar wat mee gerommeld heb gaat er af en toe een zoemertje af. Nog nooit eerder gehoord! Eerst werkte het bij het dichttrekken van het portier, nu bij het van het slot doen van het portier met de centrale deurvergrendeling. Niet storend, wel wonderlijk!

Gijs
420 (S)i nov. '86
Busabonnement
jgkort

Berichtdoor jgkort » wo 02 nov 2011, 22:05

Hoi allemaal,

Zoals al vermeld in de thread over de herfstrit: de wissertjes doen het weer! Bleek toch om een kapot motortje te gaan. Ik had nog een compleet mechaniek liggen. Uit elkaar gehaald, draaipunten ingevet, contactjes in de stekker opgeschuurd en even de boel opgepoetst, en alles doet het weer! Dank voor jullie feedback!

Gijs
420 (S)i nov. '86
Busabonnement
jgkort

Keer terug naar Bi Turbo