remmen modificatie 222 SR 2.8 24V

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

remmen modificatie 222 SR 2.8 24V

Berichtdoor Wietze » do 13 okt 2011, 17:29

confused Zoals een aantal van ons weten heeft Conrad onder de 224 een set Shamal voorremmen gemonteerd.
ik ben benieuwd of dat spul zonder al te veel problemen kan worden gemonteerd. Ik heb momenteel zicht op een setje schijven en remklauwen en wil graag ook die modificatie uitvoeren. Wie kan helpen?? Conrad of iemand anders??
De auto is al van15 op16 inch velgen gezet.
It is mei sizzen net te dwaen
Avatar gebruiker
Wietze
Donateur
 
Berichten: 596
Geregistreerd: vr 18 maart 2011, 11:05
Woonplaats: Badhoevedorp

Re: remmen modificatie 222 SR 2.8 24V

Berichtdoor koen2224v » do 13 okt 2011, 18:58

Volgens mij is shamal en ghibli remmery hetzelfde

dus als je ghibli schijven monteer met de bijbehorende hubs en remklauwen ben je klaar

je raad nooit wie die heeft leggen
koen2224v
 
Berichten: 909
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:09

Re: remmen modificatie 222 SR 2.8 24V

Berichtdoor Giulia » do 13 okt 2011, 19:39

koen2224v schreef:Volgens mij is shamal en ghibli remmery hetzelfde

dus als je ghibli schijven monteer met de bijbehorende hubs en remklauwen ben je klaar

je raad nooit wie die heeft leggen




Ik weet het...ik weet het adhd

Koen 224242vv24224422vvvvv22242424
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: remmen modificatie 222 SR 2.8 24V

Berichtdoor Tridente » do 13 okt 2011, 20:28

Gaat niet zomaar allemaal passen:
Shamal is 5x108 steek, net als de latere Ghibli's (vanaf ABS) volgens mij. Wietze heeft nu Ghibli series 1 velgen erop liggen (5x106); die remschijven van de Shamal daar heb je dus niks aan. Mogelijk passen de remklauwen wel.

Absoluut even bij Conrad informeren. Kan zijn dat die ook Shamal velgen (5x108) en naven heeft gemonteerd; in zo'n geval kun je natuurlijk ook de schijven gebruiken.
Ton 1993 Ghibli, Fast as the wind!!!
Avatar gebruiker
Tridente
Donateur
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:18
Woonplaats: Geldrop

Re: remmen modificatie 222 SR 2.8 24V

Berichtdoor Logout » do 13 okt 2011, 20:56

Tridente schreef:Shamal is 5x108 steek, net als de latere Ghibli's (vanaf ABS) volgens mij. Wietze heeft nu Ghibli series 1 velgen erop liggen (5x106); die remschijven van de Shamal daar heb je dus niks aan.


Een kleine correctie van mijn zijde: De Shamal heeft 5x106 velgen net als alle andere Biturbo modellen met 5 bouts onderstel (de eerste exemplaren van de 222 met 2 liter motor hadden nog een 4 bouts onderstel net als de Biturbo, 420 en 425). Aangezien ik een aantal Shamal velgen heb liggen heb ik dit ooit gecontroleerd. Ook de Ghibli 1 (met de zevenspaaks OZ velgen zoals onder jouw auto Ton) heeft nog 5x106, pas met de introductie van de Ghibli MY'94 (met de Merak-stijl velgen) ergens in 1994 is men overgegaan op 5x108.

De modellen die gebruik maken van 5x108 zijn de Ghibli MY'94, Ghibli GT, Quattroporte IV, 3200GT en de 4200 coupé & spyder. Ook bijv. de Lancia Kappa, Lancia Thesis en de Alfa 166 hebben trouwens 5x108. Heb vanmiddag nog een setje Alfa 166 'telefoonschijfvelgen' onder mijn sloop Ghibli gezet om de GT velgen netjes binnen weg te kunnen leggen. Het oogt niet, maar het past zonder enig probleem. Zelfs de diameter van het naafgat klopt!
Logout
 

Re: remmen modificatie 222 SR 2.8 24V

Berichtdoor Tridente » do 13 okt 2011, 21:18

Ja je hebt gelijk;remschijven van Shamal en Ghibli non ABS zijn ook gelijk (ref Eurospares). Ik heb bij een firma die spoorverbreders levert de foute Shamal maat opgedaan.
Blijft vreemd dat die 8 inch brede Shamal velgen voor niet identiek zijn aan de 8 inch Ghibli velgen achter.
Ton 1993 Ghibli, Fast as the wind!!!
Avatar gebruiker
Tridente
Donateur
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:18
Woonplaats: Geldrop

Re: remmen modificatie 222 SR 2.8 24V

Berichtdoor koen2224v » do 13 okt 2011, 21:21

Ghibli heeft mille miglia 8j en shamal oz
koen2224v
 
Berichten: 909
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:09

Re: remmen modificatie 222 SR 2.8 24V

Berichtdoor Logout » do 13 okt 2011, 21:30

Ton, ja zeker vreemd dat de Shamal voorvelgen (8jx16) en de Ghibli 1e serie achtervelgen (ook 8jx16) niet hetzelfde zijn. De ET waarde is wel hetzelfde. Mijn gok is (kan het wel eens nakijken) dat het met de andere naafkappen van de Shamal te maken heeft. De buitenrand van die naafkappen is namelijk niet vlak zoals bij de 4.24v, Racing en Ghibli, maar is verdiept.

Trouwens ook de laatste exemplaren van de Spyder (MY'92 versie) hadden 8jx16 velgen achter. Waarschijnlijk was dit bedoeld om de kans te verkleinen dat hij uitbreekt in bochten. Vanwege de korte wielbasis kunnen de Spyder (met name met de 2.0 24v motor) en ook de Karif enorm tailhappy zijn...
Logout
 

Re: remmen modificatie 222 SR 2.8 24V

Berichtdoor Giulia » vr 14 okt 2011, 09:04

Biturbista schreef:
Tridente schreef:Shamal is 5x108 steek, net als de latere Ghibli's (vanaf ABS) volgens mij. Wietze heeft nu Ghibli series 1 velgen erop liggen (5x106); die remschijven van de Shamal daar heb je dus niks aan.


maar het past zonder enig probleem. Zelfs de diameter van het naafgat klopt!



Dan heb je als het goed is toch nog een halve mm speling en dat kan je behoorlijk merken onder het rijden.

Alfa is nl 58,1 en Ghibli/QPIV is 58,6. Ben hier onlangs nog uitgebreid mee aan het freubelen geweest om de trilling uit de ATS velgen te krijgen. Scheelde 0,5 mm! maar wel onbalans dus. Even goed opvullen...
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: remmen modificatie 222 SR 2.8 24V

Berichtdoor Wietze » vr 14 okt 2011, 16:18

Het velgenverhaal is me duidelijk. Ik had eerst van die paddestoelvelgen in 15 uitvoering. Daarna de 16 wielen eronder. voor is dat 7j en achter 8j
De auto heeft dus altijd al 5 gaats velgen gehad. De steek past tot zover duidelijk. Waar ik benieuwd naar ben of de fussee's ed kunnen blijven zittten. Ik zal Conrad wel gaan benaderen.

Het subframe is in mijn periode net als de motorrubbers voor een hoogte aanpassing ook al eens vervangen. Immers de 18V is door een 24V vervangen en de automaat door een 5 gang getrag.

Ik denk dat het apparaat van Conrad maar eens op de brug moet om te kijken wat er is gedaan. Houd jullie op de hoogte
It is mei sizzen net te dwaen
Avatar gebruiker
Wietze
Donateur
 
Berichten: 596
Geregistreerd: vr 18 maart 2011, 11:05
Woonplaats: Badhoevedorp

Volgende

Keer terug naar Bi Turbo

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron