Ger's 4.24

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Re: Ger's 4.24

Berichtdoor cassiopeia » di 14 mei 2013, 22:29

Heeft dit model ook een bobine voor elke cilinder? Bekend euvel zijn nl. defecte bobine's. Staat absoluut vast dat het geen bobine is? Is er vermogensverlies, stationair toerental niet stabiel? Benzinepomp/filter, inspuitdruk?
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: Ger's 4.24

Berichtdoor Ger » di 14 mei 2013, 22:53

Het lijkt alsof ie op 5 cilinders loopt. Het merkbare verschil was niet abrupt aanwezig. Het was in de buurt van Frankfurt am Main. Ik heb het hele eind doorgereden want ik moest toch echt naar huis. Zal ik eerst compressie meten? Hij heeft 2 bobines. Toerental is wel stabiel.
GTV6 2.5i
Alfa 33 1.5ie
Maserati 4.24
Avatar gebruiker
Ger
Donateur
 
Berichten: 137
Geregistreerd: za 27 aug 2011, 14:55
Woonplaats: Beverwijk

Re: Ger's 4.24

Berichtdoor Techno » wo 15 mei 2013, 06:54

Controleer eerst je bougies maar. Daaraan kun je vaak al iets zien. Zien ze er qua kleur identiek uit, ga dan maar compressie meten. Dan zal er een uitlaatklep verbrand zijn.
Techno
Donateur
 
Berichten: 927
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 19:07

Re: Ger's 4.24

Berichtdoor Giulia » wo 15 mei 2013, 09:16

Zelfde euvel gehad..is verbrande klep. Langdurig hard rijden vinden deze modellen niet fijn. Het mengsel schijnt dan ook niet goed te staan bij deze langdurige prestaties heb ik wel eens vernomen. Wel oppassen met monteren van verse kleppen want ik dacht dat daar verschil in zat afhankelijk van het jaartal (introductie facelift 1990?)
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: Ger's 4.24

Berichtdoor Techno » wo 15 mei 2013, 09:30

Klopt, nieuwe model klep heeft 3 groeven voor de klepspietjes ipv 2. Bestel ook meteen nieuwe klepseals, die zijn meestal ook wel versleten.(liggen dan overal rode stukjes in het gebied rondom de nokkenassen)
Koppakkingen zijn gelukkig niet heel duur. Wel -voordat je begint- eerst alle klepspelingen goed meten en noteren,
het zijn er "maar" 24..... woot En daarna alle stelplaatjes zorgvuldig meten, merken en opbergen.
Techno
Donateur
 
Berichten: 927
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 19:07

Re: Ger's 4.24

Berichtdoor cassiopeia » wo 15 mei 2013, 11:49

Uitlaatklep, waarschijnlijk?
Moet je dan niet een koprevisie overwegen?
Kop zal ook gevlakt moeten worden, denk ik?
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: Ger's 4.24

Berichtdoor Techno » wo 15 mei 2013, 12:18

Tja, ik ken Ger's budget natuurlijk niet. Koppen in elk geval zo min mogelijk vlakken!! De timing verandert namelijk en de verbrandings-ruimte in de kop moet een bepaald volume houden. Controleer de klepgeleiderspeling ook goed, bij teveel speling moeten de geleiders ook worden vervangen.
Techno
Donateur
 
Berichten: 927
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 19:07

Re: Ger's 4.24

Berichtdoor lqpl » wo 15 mei 2013, 12:51

Hoho. De Ghibli van 424v liep ook rauw en dat was een kapotte bougie. Eerst dat maar even bekijken Ger!
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Ger's 4.24

Berichtdoor Techno » wo 15 mei 2013, 13:08

Da's ook waar, maar dat is wel een recenter type motor met veel minder kans op verbrande kleppen.
Ger, als je nog van die bougiekabels met een losse weerstand bovenop de bougie hebt, (oude versie bougiekabel) wissel dan even die weerstanden om en kijk of het probleem "meeverhuist".
Techno
Donateur
 
Berichten: 927
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 19:07

Re: Ger's 4.24

Berichtdoor Ger » wo 15 mei 2013, 17:59

Bedankt voor de reacties lachert ik heb zeker niet de hele weg hard kunnen rijden want er was veel file regen en werk aan de weg op de terugweg. Ik heb 2x keer 220 gehaald en vaker was het stapvoets, 100 of 160km/h. Op de bougiekabels zitten denk ik niet de losse weerstanden maar dat ga ik bekijken. Natuurlijk begin ik bij de makkelijke dingen zoals de bougies.
Bij mijn gtv6 heb ik nog nooit de koppen hoeven vlakken. Ik heb ze altijd bekeken met een rei op vlakheid.
Een compressie-meter heb ik ook. Bij de gtv6 heb ik een soortgelijke klus zelf gedaan maar volgens mij is de maserati motor wat delicater of lijkt dat zo?
GTV6 2.5i
Alfa 33 1.5ie
Maserati 4.24
Avatar gebruiker
Ger
Donateur
 
Berichten: 137
Geregistreerd: za 27 aug 2011, 14:55
Woonplaats: Beverwijk

VorigeVolgende

Keer terug naar Bi Turbo

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron