welke motor in mijn V8 EVO ?

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

welke motor in mijn V8 EVO ?

Berichtdoor Andrew » ma 12 dec 2011, 15:04

De voor-vorige eigenaar van mijn Quattroporte V8 heeft in 2008 ernstige motorschade opgelopen waardoor er een andere motor is geplaatst. Op het forum van MCH is hierover nog wel het een en ander terug te vinden (3.2 motor gezocht), maar de informatie is niet zo precies dat duidelijk wordt welk type motor nu daadwerkelijk geplaatst is. Ik heb ook zelf (nog) geen motortypeplaatje kunnen ontdekken.
Daarnaast zijn de twee bedrijven die ooit aan deze wagen gewerkt hebben, R.B. te B. en BSG te S., inmiddels niet meer in de running zodat navraag lastig is. Wellicht dat een van jullie nog weet wat er nu geplaatst is ?

Andre w
Andrew
 
Berichten: 60
Geregistreerd: vr 30 sep 2011, 18:56
Woonplaats: Rhenen

Re: welke motor in mijn V8 EVO ?

Berichtdoor Giulia » ma 12 dec 2011, 15:11

Als het om de zilverenQP uit Houten gaat dan zit er een 3200 blok in. Heb ruim een jaar geleden een proefrit in deze QP gemaakt maar had niet het idee dat er een blok met 370 PK in lag....
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: welke motor in mijn V8 EVO ?

Berichtdoor Boomerang » ma 12 dec 2011, 15:21

Er is bij Barning ooit een 3200 blok ingezet.
Probleem is, dat dat blok meer afwijkt van de originele motor dan in eerste instantie het geval lijkt.
De basiscompressie is hoger en de nokkenastiming is anders.
Of dat ooit fijn gaat lopen met de nogal gedateerde motorsturing van de QP vraag ik me af.
Wellicht dat op 98 benzine het terugregelen van de ontsteking kan worden voorkomen, maar of daarmee alles is opgelost....
Idiale kandidaat voor een nieuw type vrij programeerbare digitale motorsturing!
Iemand met kennis van zaken zal daarmee vast in staat zijn een beter resultaat te behalen dan met het achterhaalde originele spul.

De Ghibli V8 binnen onze gelederen had toch zo'n systeem, hoe heet die eigenaar ook al weer, was ook in de automotive werkzaam toch?
Die zou ik eens bellen.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: welke motor in mijn V8 EVO ?

Berichtdoor Andrew » ma 12 dec 2011, 15:37

Jawel Giulia en Boomerang, het gaat om de zilvergrijze QP die van midden 2008 tot midden 2010 in Houten woonde. Ik had bij het voorstelrondje ook twee foto's ervan gepost op de site, dan kun je 'm zien.
De motor draait prima, maar voelt inderdaad niet aan als een 370 pk machine.
Het inlaatspruitstuk hoort bij een QP, maar verder heb ik te weinig kennis om te zien of het blok een 3200GT blok is.
Met "3200" bedoel je " 3200 GT" , en dan zou dit de motor van David Askew moeten zijn ?
Ik begrijp uit het geschrevene op het MCH-forum dat er teveel verschillen tussen de twee motortypen zijn om zo'n ruil te doen slagen, maar anderzijds lees ik ook dat zoiets al wel eerder gedaan is. Een typeplaatje zou ook hier wel makkelijk wezen.
Vanwege de hybride opbouw kan het nog interessant worden voor de monteur als er afstellingen gepleegd moeten worden....
Wat kan je nog meer herinneren aan historie ?
Andrew
 
Berichten: 60
Geregistreerd: vr 30 sep 2011, 18:56
Woonplaats: Rhenen

Re: welke motor in mijn V8 EVO ?

Berichtdoor Danny » ma 12 dec 2011, 15:54

Ik weet niet hoe handig je zelf bent maar een goede tip is wellicht om met de auto naar een technisch kundige maar ook pragmatische Maserati specialist te gaan en met hem door te spreken wat de mogelijkheden zijn en welke stappen ondernomen zouden moeten worden om een goede diagnose te kunnen stellen waarom de motor niet loopt zoals ie zou moeten lopen. Ik kan je Jorrit van Auto Forza van harte aanbevelen.

Van één van de 2 "specialisten" die aan jouw auto hebben gesleuteld kan ik met zekerheid zeggen dat hij te weinig kennis van zaken had om een dergelijke (complexe) motor conversie uit te voeren, dus als hij één of meerdere steken heeft laten vallen tijdens de ombouw, dan kun je zoeken tot je een ons weegt. Ask me how I know.... Navraag bij degene die de ombouw heeft gedaan levert je misschien iets op maar aan de andere kant kan het je ook op de verkeerde been zetten. Hij heeft de motor immers niet voor niets niet goed lopend gekregen.

M.i. ontkom je er niet aan om alle stappen van het ombouw-proces nog eens te doorlopen met een specialist die wel weet wat hij doet. Maar daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: welke motor in mijn V8 EVO ?

Berichtdoor Andrew » ma 12 dec 2011, 22:19

Danny, gelukkig draait de motor prima. Inmiddels een paar ritten en een paar honderd kilometer gereden en scherp opgelet, en dat bevestigde de berichten van de vorige twee eigenaren dat de motorconversie geslaagd is. Het enige wat ontbreekt is gebruikservaring boven de 200 km/u, en de enige klacht is zoals Esdero ook al meldde een langzame warme start en kortdurende loop op 4? cilinders (met CE indicatie). Dat laatste hoop ik met een recent aangeschafte OBD II lezer nog eens te bestuderen.
Je advies om de wagen eens door een specialist te laten nazien is ook mijn idee. Ik woon in de buurt van E.H. te H. en werk in de buurt van F.P. te K. dus dat is heel praktisch te plannen.

Mijn grootste zorg is dat ik gewoon te weinig weet van de exacte historie van deze wagen. Die zorg is overigens wel dragelijk, want de QP is onze derde auto en hoeft dus niet altijd inzetgereed te zijn. Eventuele storingen worden met de mantel der liefde bedekt, en verdiepen de band. Enfin, ik ben dus op zoek naar de vroegere belevenissen van mijn QP.

Andre w
Andrew
 
Berichten: 60
Geregistreerd: vr 30 sep 2011, 18:56
Woonplaats: Rhenen

Re: welke motor in mijn V8 EVO ?

Berichtdoor PeterM » di 13 dec 2011, 00:21

Beste Andrew,

Het is van oorsprong een Zwiterse QPIV, door Esdero naar Nederland gehaald en toen overleden aan de bekende V8 problemen. Ook ik kan bevestigen dat er een 3200GT blok in zit met een OPIV inlaatspruitstuk omdat het 3200GT spruitstuk niet onder de motorkap van een QP past. Heb Esdero op zijn verzoek een keer bezocht in Houten en met de auto gereden. Inderdaad, hij komt niet aan z'n vermogen. Mijn inschatting is dat hij nog niet eens de helft levert.

Esdero heeft veel problemen met de auto gehad, waarschijnlijk in de sfeer van de motorelektronica - die anders is in de 3200GT tov de QP - het is mij nooit helder geworden hoe B. te B. dat heeft opgelost - ook 3200GT computers inbouwen? - wat met de sensoren? etc.

Ik dacht echter dat die problemen waren opgelost voor de verkoop. Niet dus.

Op het oude (MCH) forum kun je veel lezen, inclusief onze reacties uit die tijd. Zoek met de "search" functie de posts en de topics van Esdero en je vindt de historie die je zoekt. Je kunt ook zoeken op "3200GT blok" ook dan zit je al snel in de juiste draadjes.

Ik zou met deze auto naar Noordwijkerhout gaan, zoals Danny ook adviseert. Je kunt F. te K. vragen maar mijn ervaring is dat hij er niet van houdt om de "zooi van anderen" op te ruimen. Mijn idee, maar aarzel niet om het hem te vragen als je toch vlak in de buurt zit.
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2402
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: welke motor in mijn V8 EVO ?

Berichtdoor Giulia » di 13 dec 2011, 09:52

Zullen we de specialisten gewoon bij naam gaan noemen? Nu wordt het juist zo'n Peter R. de Vries terminologie
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: welke motor in mijn V8 EVO ?

Berichtdoor Andrew » di 13 dec 2011, 12:46

In ons technisch forum zijn we uiteraard gericht op datgene wat niet lekker loopt. Daarom wil ik nogmaals hier vermelden dat de hybride motor van mijn QP zich prima gedraagt en onder alle omstandigheden goed loopt ! Machtig wat een soepele loop van stationair tot bovenin.
Uitgangspunt is dus dat er geen probleem is; ik ben alleen de historie aan het bijeenvegen.

Esdero had indertijd elektrische klachten met de wagen waarvan er door de vorige eigenaar een aantal zijn opgelost door de massaverbinding van accu naar chassis eens goed te schonen. Het enige resterende manco is de langzamere start bij warme motor waarbij de eerste seconden slechts 4 cilinders meedoen. Na die paar seconden draaien ineens alle cilinders mee en is er niets bijzonders meer te merken. Dat zou te maken kunnen hebben met een te grote luchtspleet bij een van de vier timingsensors, en dat wil ik checken met de OBD II uitlezer nadat ik die aan de praat heb gekregen. Mocht ik dit niet kunnen constateren omdat die informatie niet elektronisch beschikbaar is, dan gaan we de spleet meten.

Daarnaast was het langzame starten deels ook te wijten aan de conditie van de startmotor. Die is inmiddels weer gereviseerd, en nu goed. Het euvel was dat de statormagneten waren losgekomen van de behuizing door een slechte lijmverbinding. Zeker gezien het warme plekje in de V van de motor is dit een aandachtspunt.

En tenslotte had ik een paar weken geleden een ernstig en acuut koelvloeistofverlies wat veroorzaakt bleek te worden door een scheurtje in een slang van motorblok naar kachel. Bij Helfferich is van een donorblok een andere slang gehaald. En die paste dus mooi niet; andere bochten en te kort. Dat was ook weer terug te voeren op het iets andere blok wat in deze QP zit.
In tegenstelling tot de echte monteurs die dit volgens zeggen in 2 uurtjes klaren, hebben mijn zoon en ik er circa 8 werkuren in gestoken. Indien interessant voor anderen wil ik deze ingreep wel fotografisch verantwoorden op de site.

Maar terug naar het motoronderwerp,
dank zij jullie hulp denk ik tot zo ver het volgende te weten ;
* het basismotorblok komt van Askew en hoorde bij een 3200GT,
* de cilinderkoppen zijn ook van de 3200GT. De " extra" (t.o.v. 3200GT) gemonteerde temperatuursensoren zijn standaard aanwezig bij de QP en konden daarom ook direct worden aangesloten op de QP motorcomputers,
* de motorcomputers zijn origineel QP,
* door Barning is dit blok ingebouwd en verder opgebouwd met de originele appendages.


Nog open ;
* in het MCH-draadje over de motorschade is er sprake van gloeiend materiaal in de cilinder dat mogelijk is uitgestoten. Als dit zo is dan heeft de turbo dit geconsumeerd en overleefd ?
* is de besturingssoftware origineel QP of toch aangepast ?
* het maximum vermogen zal wel een open vraag blijven, maar gevoel zegt me dat dit op standaard QP niveau zit.

Andre w
Andrew
 
Berichten: 60
Geregistreerd: vr 30 sep 2011, 18:56
Woonplaats: Rhenen

Re: welke motor in mijn V8 EVO ?

Berichtdoor Techno » di 13 dec 2011, 13:31

Klinkt een stuk positiever dan ik had verwacht! En gelukkig maar. Je bent ook handig volgens mij, en da's best prettig bij een Maserati.
Ik hoop de auto tzt eens in volle glorie te kunnen bekijken.
Gr.
W
Techno
Donateur
 
Berichten: 927
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 19:07

Volgende

Keer terug naar Bi Turbo

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron