turbospecs

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

turbospecs

Berichtdoor jasper » di 24 jan 2012, 13:01

ik heb al gezocht,maar kon niks vinden of misschien kijk ik er over heen.

is er een lijst met onderdeel nummers en of de specs van de turbo's die op de maserati's worden gemonteerd?

ik heb er hier 1 liggen met:

turbospec.VMZ1L9207
serie nr. 17236A
part nr. 477360100

het is een IHI turbo

kan er niet zo gek veel over vinden zelf,misschien dat iemand iets weet,


groeten jasper
jasper
 
Berichten: 276
Geregistreerd: za 14 jan 2012, 12:05

Re: turbospecs

Berichtdoor Wietze » di 24 jan 2012, 13:38

In geval je op zoek bent naar de spec's voor de opencup kan je tegen een probleem aanlopen. Die dingen hadden speciale turbo's die op kogellagers lopen ipv op glijlagers. Destijds kosten ze een slordige 15K in guldens per stuk. Wellicht dat de heren bij H&M te Amersfoort uitsluitsel kunnen geven??
It is mei sizzen net te dwaen
Avatar gebruiker
Wietze
Donateur
 
Berichten: 596
Geregistreerd: vr 18 maart 2011, 11:05
Woonplaats: Badhoevedorp

Re: turbospecs

Berichtdoor jasper » di 24 jan 2012, 18:17

oke,er bestaat dus geen lijst met gegevens,welke turbo waar ophoort met nummer?
misschien wel interesant
jasper
 
Berichten: 276
Geregistreerd: za 14 jan 2012, 12:05

Re: turbospecs

Berichtdoor jasper » di 24 jan 2012, 23:43

okee,ze heten zoiezo dus allemaal RHB5,ook de zg ''roller'' bearing turbo's,dus de inlaat schoep zou ik van een non roller over kunnen laten zetten,de specs lijken hetzelfde,nu heb ik er een motor bij waar ze nieuw opzitten(hele blok lijkt wel een spare engine) maar ik wil deze tubbie gewoon weer in orde krijgen uiteraard.

ik ga eens kijken welk bedrijf mij daarmee kan en wil helpen,ik hou jullie wel even op de hoogte,misschien wel interesant,ik zie trouwens dat meestal de centercore het begeeft,en niet de turbine wielen?
jasper
 
Berichten: 276
Geregistreerd: za 14 jan 2012, 12:05

Re: turbospecs

Berichtdoor PeterM » wo 25 jan 2012, 09:30

In mijn zoektocht naar turbo's voor de 8 cilinder heb ik geleerd dat behalve de grote schades ook speling op de lagers ontstaat. Radiaal is erg, axiaal is wat minder erg maar toch liever niet. Als je het kunt voelen is het mis. Overigens ben ik ook specialisten tegengekomen die turbo's met een beetje axiaal speling fluitend }{}{| weer monteren. Niks aan de hand meneertje, prima turbo "(^&$@ .

Het bedrijf C&E turbochargers heb ik contact mee gehad voor een mogelijke revisie. Is niet doorgegaan vanwege de levertijd (minimaal 3 maanden) en de kosten. In mijn geval wilden ze het hele binnenwerk vervangen en dat kostte 75% van de nieuwprijs. Het leken mij goeie kerels, ter zake kundig, ze hebben i.i.g hun best gedaan om dingen uit te zoeken.

Meer achtergrond in het topic "Motorbesognes QPIV".
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2401
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: turbospecs

Berichtdoor jasper » do 26 jan 2012, 00:20

hmm,ik heb gezien dat het grootste verschil zit in het ball bearing deel,ik kan dus gewoon een turbine van de inlaat kant over laten zetten van een ''normale'' rhb5 turbo,en laten ballanceren,heeft iemand nog wat liggen met speling zodat ik een leuk experiment kan uitvoeren?
jasper
 
Berichten: 276
Geregistreerd: za 14 jan 2012, 12:05

Re: turbospecs

Berichtdoor Danny » do 26 jan 2012, 08:51

Voorzover ik weet worden turbo's meestal pas vervangen nadat ze zijn overleden. Of er is zoveel speling in de as dat de blades van de turbine aanlopen tegen de binnenkant van de behuizing waardoor de blades geheel of gedeeltelijk zijn weggeslepen. Ik denk daarom dat je weinig kans maakt met een gebruikt exemplaar waarvan de turbine nog onbeschadigd is
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: turbospecs

Berichtdoor PeterM » do 26 jan 2012, 09:50

Wil me nergens mee bemoeien maar .... ik zag laatst een foto van Wietse met een hele bak vol turbo's!
Die waren lang niet allemaal geëxplodeerd. Ik denk dat een rondvraag wat op gaat leveren. Heb zelf alleen wat spul voor de 8 cilinder, maar vermoed dat bijvorbeedld Koen nog wel wat heeft liggen confused
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2401
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: turbospecs

Berichtdoor Techno » do 26 jan 2012, 13:23

PeterM schreef:Wil me nergens mee bemoeien maar .... ik zag laatst een foto van Wietse met een hele bak vol turbo's!
Die waren lang niet allemaal geëxplodeerd. Ik denk dat een rondvraag wat op gaat leveren. Heb zelf alleen wat spul voor de 8 cilinder, maar vermoed dat bijvorbeedld Koen nog wel wat heeft liggen confused


Helaas jasper:

"Dat wat overbleef hebben ze gehouden. Scheelde weer in de rekening. Alleen een nieuw binnenwerk voor de turbos vinden duurde al bijna 2 maanden. Dit spul ligt niet meer op voorraad"(zie topic "opknappen 222SR" van Wietze)
Techno
Donateur
 
Berichten: 927
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 19:07

Re: turbospecs

Berichtdoor ConraddeBruin » do 26 jan 2012, 22:44

IK heb nog een paar turbotjes op de plank liggen....
ConraddeBruin
 
Berichten: 181
Geregistreerd: zo 11 sep 2011, 16:06


Keer terug naar Bi Turbo

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron