Aankoop 224, 222

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Re: Aankoop 224, 222

Berichtdoor lqpl » wo 08 feb 2012, 11:44

Nou, het onderblok van de 2l-V6 is bullet proof. Als de krukaslagers in orde zijn (veroorzaken op termijn vaak een nare dreun bij 4000 tpm) kun je er tonnen mee toe. Koppen zijn vaak binnen 1 ton aan de beurt.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor OpenCup » wo 08 feb 2012, 12:50

Even voor de duidelijkheid.....aangezien er niet zoveel opgeleukte 222's met Franse koplampen zijn, kan het niet anders dan dat ik deze auto ongeveer 2 jaar geleden al eens heb bekeken bij een bedrijf aan de Roosenveltstraat in Leiden. Er werd mij toen gevraagd of ik interesse had de auto of te kopen of te repareren.

Auto stond daar met een inderdaad met een gebroken distributieriem....destijds dacht de eigenaar van de auto dat hij wel rond de 10k zou krijgen voor de auto wanneer deze weer in goede staat zou zijn.....maar zoals jullie waarschijnlijk al kunnen raden mocht de reparatie niets kosten.

Het is een gewone 222 SE, een 2,8L met 18 kleppen. De koplampen zijn later gemonteerd en kloppen als zodanig dan ook niet met de rest van de uitvoering van de auto. Sideskirts en wielen etc. horen bij de huidige lampen in dan ook van het type Racing te zijn.

Theorieen over koprevisies die nodig zijn na 100.000km is is niet juist. Het hangt helemaal af van hoe er met de auto gereden is of hoe hij behandeld is. De zwakke plek van een 2,8L zit hem in de cilinderbussen.....deze zijn vaak ovaal en hebben in combinatie dan ook vaak kantelende zuigers. Dit komt door te snel de motor te belasten wanneer hij nog niet op temperatuur is. Vooral de automaten zijn er berucht om (kick down).

Het 2e is dat de 18-kleppers stalen uitlaatklepgeleiders hebben.....bij langdurig stilstaan krijg je roestvorming tussen klep en klepsteel. Omdat de klepveerspanning van dit type motor erg laag is krijg je snel last van "hangende" kleppen. M.a.w.....ze sluiten niet goed meer. Dit wordt vaak verward met het nodig zijn van een koprevisie. Juist omdat de klepveerspanning laag is.....is dit type motor begrenst op ca. 6000 toeren om zwevende kleppen te voorkomen. Boven de 7000 gaan ze echt zweven en kunnen de klephoedjes tussen de klepsteel en beker uitvliegen met alle gevolgen van dien. Daarom niet mensen in je Biturbo laten rijden die zich nog wel eens verschakelen.

Dan het 3e tricky point van deze motor is het olievulkanaal in de cilinderkop naar het nokkenashuis toe.....daar zit een doseurtje in die vaak verstop raakt door blacksludge in de motorolie. Wanneer dit doseurtje verstopt dan loopt als eerste het nokkenaslager bij de poelie aan snot..en vervolgens de rest van het huis. Dit is te voorkomen door uitsluitend topkwaliteit motorolie te gebruiken die niet verbrand in de turbo's. Echter wanneer je een auto treft die van binnen reeds ernstig vervuild is en je gaat verse olie met sterkreinigende dope's gebruiken dan loop je de kan dan er deeltjes los gaan zitten die deze doseurtjes blokkeren. (overigens ook proppen veroorzaken in de krukas) Daarom beter om na aankoop eerst tijdje op oude olie rijden en daarna carter te inspecteren en dan eventueel zoveel mogelijk reinigen etc.

Verder is het kinderlijk eenvoudig een teller van een Biturbo/Ghibli/Shamal terug te zetten......daarom goed kijken of je op de 2 schroefjes op de tellerplaat sporen kan zien of daar ooit een schroevendraaier in gezeten heeft.....zo ja, dan zal je toch af moeten gaan op de over-all indruk van de auto.
OpenCup

Berichtdoor Michele » wo 08 feb 2012, 13:16

OpenCup schreef:Dan het 3e tricky point van deze motor is het olievulkanaal in de cilinderkop naar het nokkenashuis toe.....daar zit een doseurtje in die vaak verstop raakt door blacksludge in de motorolie. Wanneer dit doseurtje verstopt dan loopt als eerste het nokkenaslager bij de poelie aan snot..en vervolgens de rest van het huis.

Dit heb ik dus meegemaakt een paar jaar geleden....
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Michele
Donateur

Berichtdoor Marten » wo 08 feb 2012, 19:40

Michele schreef:
OpenCup schreef:Dan het 3e tricky point van deze motor is het olievulkanaal in de cilinderkop naar het nokkenashuis toe.....daar zit een doseurtje in die vaak verstop raakt door blacksludge in de motorolie. Wanneer dit doseurtje verstopt dan loopt als eerste het nokkenaslager bij de poelie aan snot..en vervolgens de rest van het huis.

En er is al veel over geschreven:

viewtopic.php?f=27&t=634
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Marten
Donateur

Berichtdoor lqpl » wo 08 feb 2012, 20:24

Dank voor de bijdrage OpenCup! Daar hebben we wat aan.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor Techno » do 09 feb 2012, 10:41

Michele schreef:

Michele: dit geldt alleen voor de 18V. Volgens mij is er later een modificatie gekomen.(zeefje weggelaten dacht ik)
Open Cup weet dat vast wel......
Techno
Donateur

Berichtdoor PeterM » do 09 feb 2012, 11:36

De post die ik destijds van het Duitse forum heb gekopieerd (en waar Marten naar verwijst) betreft de 18V variant.
Als je dat draadje nog eens volgt zie je dezelfde discussie ontstaan, Techno suggereert zelfs dat het alleen om vroege 18V's zou gaan.
Open Cup heeft het ook over de 18V en heeft HEEL veel ervaring. Dus het lijkt mij duidelijk, dit gaat over 18V motoren.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor OpenCup » do 09 feb 2012, 12:20

Techno schreef:
Michele schreef:

Michele: dit geldt alleen voor de 18V. Volgens mij is er later een modificatie gekomen.(zeefje weggelaten dacht ik)
Open Cup weet dat vast wel......

Dat klopt...er was inderdaad een modificatie. Het zeefje diende weggenomen te worden en een doseurtje aan te brengen met een grotere doorlaat.

Zelf had ik altijd mijn twijfels om het zeefje te verwijderen omdat de ervaring leerde dat uitgeharde stukjes blacksludge nogal eens precies in het grotere gaatje gingen zitten en daarmee de doorgang volledig werd geblokkeerd. Wanneer het zeefje het stukje tegenhoudt dan blijft er doorgaans genoeg doorstroming over om te voorkomen dat de boel echt vastloopt.
OpenCup

Berichtdoor Michele » do 09 feb 2012, 13:14

Toch komt het verhaal heeeel bekend voor, inclusief de genoemde nokkenaszetel.
Afbeelding
Afbeelding
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Michele
Donateur

Berichtdoor OpenCup » do 09 feb 2012, 15:17

Michele schreef:Toch komt het verhaal heeeel bekend voor, inclusief de genoemde nokkenaszetel.
Afbeelding
Afbeelding

Dit is een 24V cilinderkop en als zodanig niet te vergelijken met die van een 18V

Ik heb bij deze cilinderkoppen nog nooit lagerschade gezien door gebrekkige smering. Wanneer de lagerkappen/lagers van deze koppen sporen laten zien van lagerschade is dat meestal veroorzaakt door het te hard aandraaien van de bouten van de lagerkappen. Het materiaal van de lagerkap is vrij zacht en vervormt dan waardoor het lager gaat knellen. En vraag me niet hoe sommigen het voor elkaar hebben gekregen maar ik heb ook wel eens gezien dat de lagerkappen er verkeerd om (met het cijfertje naar binnen toe) in gemonteerd zijn.
OpenCup

VorigeVolgende

Keer terug naar Bi Turbo