Pagina 1 van 7

Fact Sheet Maserati Ghibli II

BerichtGeplaatst: zo 26 sep 2010, 19:41
door Tridente
Maserati Ghibli II

Afbeelding
Ghibli Primatist met Ghibli GT 17" velgen

1. Uitvoeringen en aantallen

Maserati Ghibli non ABS (1992-1994) 2.0 en 2.8
Maserati Ghibli ABS (1994-1996) 2.0 en 2.8
Maserati Ghibli GT (1995-1998) 2.0 en 2.8

In totaal 1097 stuks 2.0 en 1063 stuks 2.8 voor bovengenoemde types.

Daarnaast is een beperkt aantal speciale uitvoeringen geproduceerd:
Maserati Ghibli Cup (1995-1997) 2.0 en 2.8 60 stuks
Maserati Ghibli Open Cup (1995) 2.0 23 stuks
Maserati Ghibli Primatist (1997) 2.0 ca. 60 stuks
De Ghibli Primatist is een speciale blauwe uitvoering genoemd naar een Zwitserse werf van speedboten; Bruno Abbate heeft met een door een Maserati Ghibli Cup motor aangedreven boot het wereldsnelheidsrecord op de kilometer verbeterd (216,703 km/h).

In Nederland bevinden zich meer dan 50 Ghibli's II, gebaseerd op een lijst die ik al 4 jaar bijhoud. Exacte aantal wisselt natuurlijk voortdurend

2. Specificaties

2.0 Motor V6, 1996 cc, met twee turbo’s (6 versnellingen)
306 pk bij 6250 rpm, 373 Nm bij 4250 rpm
330 pk bij 6750 rpm, 376 Nm bij 4000 rpm (Cup en Open Cup)
Geluid: http://kiwi6.com/file?id=a9m5s4dn6t

2.8 Motor V6, 2790 cc, met twee turbo’s (5 versnellingen of automaat, vanaf GT met 6 versnellingen)
280pk bij 5500 rpm, 430 Nm bij 3750 rpm (2.8 non-ABS)
284pk bij 6000 rpm. 413 Nm bij 3500 rpm (2.8 ABS en later)

Achterwielaandrijving
Sperdifferentieel

Topsnelheid 2.0/2.8/2.0CUP: 265/260/270 km/u
Acceleratie 0-100 km/u 2.0/2.8ABS+GT/2.0CUP: 5,7/5,7/5,6s Automaat 6.0s ; handbak 2.8 non-ABS 6.0s
Afmetingen (l*b*h): 422*177.5*130 cm
Gewicht (RDW): 1340-1365 kg

3. Prijzen

Occasionprijzen 2010: 8.000 – 18.000 EURO; CUP: 20.000-30.000 Euro.
Nieuwprijs NL 1994: 1e Ghibli 72.000 EURO/f156.240 (2.8, oorspronkelijk alleen als automaat leverbaar)

4. Onderhoudskosten

Het onderhoudsinterval is 10.000 km.
Distributieriem vervangen om de 40.000 km of drie jaar
Distributiekettingen (bij 100.000km) vervangen is in feite een ‘Engine out’ operatie; 1000-2000 Euro afhankelijk van het bedrijf dat dit doet.

5. Aandachtspunten algemeen

Laat een keuring uitvoeren door een specialist.
Let op (slecht) herstelde ongevalschade.
Check op de aanwezigheid van een sluitende en controleerbare historie.
Check de kilometerstand bij de Nationale Autopas.

6. Aandachtspunten Ghibli II

2.8 Motoren kunnen wat minder goed tegen langdurig hard rijden; door de grote cilinderbussen is de koeling op de punten die tegen de motorwand zitten niet echt goed (te weinig ruimte); hierdoor kan de smering lokaal onvoldoende worden waardoor de motor kan vastlopen.

Ghibli’s van voor de GT hebben een erg zware koppeling; dit is later gewijzigd. De GT en latere modellen hebben een sterker differentieel, afkomstig uit de Ferrari 456.

De motor en katalysator hangen erg laag; bij de non-ABS is de bodemspeling maar 9 cm, stoepranden en verkeersdrempels zijn daarom voorzichtig te nemen. Katalysator is daardoor vaak beschadigd, wat voor de APK overigens geen probleem hoeft op te leveren.

Bekende roestplekken bij de Ghibli zijn:
- de rand rond de grille (water loopt via de koelgaten in de motorkap door de kap en de genoemde rand, waar het weer de motorkap zou moeten verlaten).
- Bovenranden van de portieren, onder het rubber.
- Randen van spatborden achter.
- Randen en naden van de dakconstructie; de strip (daklijst) die van voor naar achter loopt aan beide kanten of bij de randen daarvan.
- Daklijsten kunnen ook middenop wel eens roesten, doordat er veelvuldig regenwater achterlangs loopt. Dat wordt veroorzaakt wordt door de slechte constructie en de klungelige afwerking. Bovenrand dichtkitten met b.v siliconenkit helpt. De typische 'Ghibli-deuken' in de daklijsten zijn normaal.
- Hoeken van voorspatborden onder bij de portierrand.
- Geen roest, maar misschien leuk om te weten: alle Ghibli kofferdeksels zijn af fabriek al geplamuurd bij de hoek linksonder, met magneet te controleren; handgebouwd heet dat......

Elektronicastoringen, een brandend Check Engine lampje (CEL) kan op verschillende onregelmatigheden duiden; het af en toe branden van de lamp is normaal, vooral bij lage toerentallen en gas loslaten; tijdens normaal rijden en accelereren moet de lamp uitblijven.

Diverse elektrische componenten zijn van een twijfelachtige constructie; relais het best preventief te vervangen door een ander merk b.v. Bosch; aluminium kabelschoentjes idem dito, vervangen door koperen.

7. Onderdelen en accessoires

Vanaf de ABS versie (1994) is statische ontsteking gemonteerd; de non-ABS heeft nog bobines, verdelerkap en rotor welke onderdelen niet meer nieuw te krijgen zijn. (Prijzen lopen op: originele verdelerkap nu ca. 280 Euro, Rotor 140 Euro, Bougiekabelset 400 Euro).

Achterremschijven van de non-ABS zijn niet meer nieuw verkrijgbaar.

Koplampen zowel de zilveren als de zwarte zijn ook niet meer nieuw verkrijgbaar, en kosten gebruikt ook al minimaal 300 Euro per stuk. Er is sprake van een nieuwe serie zilveren koplampen die wordt bijgemaakt door de fabriek: prijs ca. 2000 Euro per stuk......

Velgen zijn niet zonder meer uitwisselbaar tussen de modellen: De non-ABS wielen hebben een steek van 106/5 evenals aan aantal van de ABS uitvoeringen, alle met 16"wielen. Latere modellen ABS vanaf MY'94 hebben net als de GT en de Shamal 108/5 steek, en ook 17" wielen. Naaf is wel voor allen hetzelfde: diameter 58,6 mm.

Turbo's voor 2.0 vrijwel niet meer te vinden; Hessing monteert de 2.8 Turbo's op zowel 2.8 als 2.0; alleen op de allereerste Ghibli's met een 2.24V achtige motor (luchtfilters tegen schutbord) passen die niet. Prijzen ca. 500 Euro per stuk.

Tankje voor koelwater verweert onder invloed van UV (zonlicht) bij de eerste types binnen 3 jaar en begint dan wat te lekken; vanaf de ABS versie zijn andere vertilatieroosters gemonteerd in de motorkap die dit probleem oplossen (tankje kost ca. 30 Euro en is volop vertkrijgbaar). Afplakken met een stripje tape tegen het licht werkt ook bij de eerste types Ghibli.

Lambda-sensoren (ca. 300 Euro indertijd) zijn niet meer nieuw te krijgen.

Bronnen:
AutoVisie 28 mei 1994
Maserati Ghibli – Roberto Piatti 1992
Maserati alle Grand Prix-, Sport und GT Fahrzeuge – Maurizio Tabucchi 2004
Brochure Maserati Ghibli non-ABS
Brochure Maserati Ghibli ABS
Brochure Maserati Primatist
Persbericht Hessing de Bilt 1993
Maserati, the road cars 1981-1997, John Price Williams, 2007

Re: Fact Sheet Maserati Ghibli II

BerichtGeplaatst: zo 26 sep 2010, 19:50
door PeterM
Mooi, dit is nuttige info.

Nit picking: in mijn schermpresentatie breken sommige regels vreemd af.

Re: Fact Sheet Maserati Ghibli II

BerichtGeplaatst: zo 26 sep 2010, 20:14
door Tridente
Ja,

ik zal nog wat aan de lay-out werken. !@#$%

Re: Fact Sheet Maserati Ghibli II

BerichtGeplaatst: zo 26 sep 2010, 20:27
door lqpl
Kun je er ook wat tests/rijimpressies bij vinden?

Re: Fact Sheet Maserati Ghibli II

BerichtGeplaatst: zo 26 sep 2010, 20:35
door Tridente
lqpl schreef:Kun je er ook wat tests/rijimpressies bij vinden?

Ik heb er legio; maar dan wordt het een heel verhaal; dat wordt vanavond niks meer; maar ik zal er binnenkort een paar toevoegen.

De meest leuke vind ik die uit een vergelijking tussen de Ghibli Cup en een BMW M3 uit Autocar 1997 over een stukje slalom:

Going into the chosen corner, a deceptively swift third-gear right-left kink, the M3 was nestled in close behind the maserati, just where the photographer wanted it. But as the Ghibli accelerated through the bend it left the M3 for dead momentarily, its combination of hyperspace third-gear acceleration and fabulous traction proving too much for the BMW to contain.

Als voorproefje. !@#$%

Re: Fact Sheet Maserati Ghibli II

BerichtGeplaatst: ma 27 sep 2010, 09:31
door romeintje
Dit is wel een hele nuttige bijdrage zeg!! Dit wist ik allemaal niet. dat er maar zo weinig van die auto's gemaakt zijn. Net 2x meer dan bijvoorbeeld de Bora en volgens mij zijn er dus meer Meraks gemaakt

Re: Fact Sheet Maserati Ghibli II

BerichtGeplaatst: ma 27 sep 2010, 09:32
door romeintje
heb het dan over 2x meer van de 2.0 versie

Re: Fact Sheet Maserati Ghibli II

BerichtGeplaatst: ma 27 sep 2010, 13:39
door Tridente
romeintje schreef:Dit is wel een hele nuttige bijdrage zeg!! Dit wist ik allemaal niet. dat er maar zo weinig van die auto's gemaakt zijn. Net 2x meer dan bijvoorbeeld de Bora en volgens mij zijn er dus meer Meraks gemaakt

Zal de exacte nummers vanavond even opzoeken, inmiddels gebeurd: 1820 Meraks en 530 Bora's; alhoewel dat laatste getal waarschijnlijk met ca. 50 moet worden verhoogd: ergens in de jaren '80-'90 zijn ooit een 50-tal extra Bora's gebouwd uit de onderdelen die er nog lagen; details hierover zoek ik nog.

Soms zie je ook 571 Bora's, het verschil met die 530 zouden de later gebouwde exemplaren kunnen zijn.

Re: Fact Sheet Maserati Ghibli II

BerichtGeplaatst: ma 27 sep 2010, 18:32
door Ghibli284
lqpl schreef:Kun je er ook wat tests/rijimpressies bij vinden?


Dit vind ik een mooie (non ABS)

http://www.autoweek.nl/autoreview/13214/Maserati-Ghibli

Re: Fact Sheet Maserati Ghibli II

BerichtGeplaatst: ma 27 sep 2010, 18:39
door Vince
Geweldig topic, Tridente! applaus06