Fact Sheet Maserati QP IV

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Fact Sheet Maserati QP IV

Berichtdoor lqpl » ma 27 sep 2010, 12:56

In de hoop dat er ook voor de QPIV een fact sheet komt ( (&%# ) post ik hier alvast de mogelijke modificaties om van deze auto de auto te maken zoals ze door de fabriek afgeleverd hadden moeten worden. Voor een individu kan het in de papieren lopen, maar voor de fabriek was het waarschijnlijk niet zo heel veel duurder geweest om het meteen goed te doen.

Het verschil tussen de otto en de evo is een running gag geworden en dat moeten we ook zo houden. Deze post gaat over mogelijkheden om beide modellen te verbeteren, met nadruk op de rijeigenschappen.

De QPIV heeft een onderstel dat in grote lijnen overeenkomt met de Ghibli II en daarmee aanzienlijk is verbeterd tov de eerdere 4-deur bi-turbo's, zoals de 4.24v. Van deze laatste heb ik er twee gehad en ik vind de auto iets te zwaar voor de bushings in het cassis, waardoor de auto in bochten een nogal onvoorspelbaar (maar naar mate de rijervaring vordert steeds voorspelbaarder ":{& ) karakter heeft. Ook lange snelle bochten kunnen niet helemaal strak worden gereden, zelfs met de schokdempers op standje 4. De QPIV is dus een stuk beter maar er blijven twijfels over het onderstel. Er is echter een oplossing waardoor de auto aanzienlijk beter wordt. Deze oplossing is een reeks van modificaties aan het onderstel, die al geheel of gedeeltelijk door een paar forumleden zijn toegepast.

1. De dikkere stabilisatorstangen van de 'Kit Sportivo' (zie voor specificaties verderop). Deze werden geleverd op de speciale versie van de Ghibli II. Ze passen zonder problemen (kleine aanpassing van ca 200 euro aan laswerk aan de achterzijde) ook op de QP. Franco zet ze er voor 450 all in onder (als hij ze nog heeft…). Dit geeft al een behoorlijk verschil met 'standaard', maar nog beter wordt het met...

2. De grote rubber bushings van de achtertrein (onderdeel 342700122) vervangen door een hardere compound. Plus 'ruimte' tussen bushings en reactiestangen wegnemen door er ringen tussen te plaatsen. Dit is tezamen echt een gigantische verbetering. Laterale bewegingen van de achterkant bij remmen en bij sturen bij hoge snelheden zijn weg. Met name deze verbetering geeft een stuk meer vertrouwen in de wegligging en het stuurgedrag van de QPIV boven de 200 km/u. Puntjes op de i vervolgens met:

3. Stuurhuis vervangen door die van de Ghibli GT met iets grotere ratio. Dit geeft een merkbaar directer stuurgedrag, ook rondom de middenpositie. Het dode gevoel in de middenpositie kan niet helemaal worden weggenomen door die gekken gewrichtjes die tussen het stuurhuis en de stuurkogelstangen zijn gemonteerd (onderdeel 376690147).

Verder te controleren en evt te vervangen:
Voor:
- kruiskoppelingen stuurkolom
- stuurkogels aan stuurhuisarmen (377801133)
- stuurkogels bij wielen (366602134)
- fusees (316620103)
- bushings van stuurgewrichtjes (376690348)
- bushings van remstruts (376600374)
Achter:
- bushing subframe (396250101)

Standaard dempers en veren zijn goed genoeg voor sportief straatgebruik.

Ook stahlflex remleidingen aan de voorkant is overigens een aanrader.
En camber eccentrics aan de voorkant (zie ander topic; ik moet nog nagaan of die ook op de QP te montren zijn). Als ik nog en QP had dan zou ik deze laten monteren om te weten of het veel uitmaakt in het bochtenwerk. Vanwege de zware voorkant en onderstuur worden de buitenkanten van de voorbanden behoorlijk snel opgevreten.

Kosten voor vervanging van de bushings van het subframe, het stuurhuis en het arbeidsloon zijn ca 2000. Het vinden van een GT-stuurhuis is en ware bottle nek. Als je alle kogels en fusees ook nog laat vervangen (8 in totaal)  - zeer noodzakelijk als er twijfel is over de staat van deze dingen - dan komt er denk ik wel een dikke 1000 bij.

Een prof in NL kan elke bushing vervangen. De grote bushing van het achter-subframe is de belangrijkste om te vervangen. Ik heb de oude meegenomen. Helemaal van nogal zacht rubber. Ik heb die van mijn gesloopte 424 ook liggen. Bestaat uit 2 delen, met rubber een een harde teflon ring. Lijkt me al beter dan die van de QPIV.

The Ghibli Kit Sportivo (van Enrico's site)

The Ghibli KS with its 2.0-litre 306 bhp engine, differed from the standard Ghibli by its three-piece alloy OZ Racing, 'Futura III' wheels (8x17" front and 9x17" rear), by its race-type suspension lowering the ride height by some 20 mm, new springs and sports shock-absorbers (also adjustable to four settings), heavier front anti-roll bar (20mm in diameter in place of the standard 14mm), heavier rear anti-roll bar (17mm in diameter in place of the standard 13mm) and finally its tyres (215/45 ZRI7 on the front wheels and 245/40 ZRI7 on the rear wheels).
This sports preparation could be ordered at the time of purchase of a new car, in which case it was fitted at the factory, or could be purchased later and fitted on a car by a Maserati dealer, provided it was a Ghibli MY 94.

366603357  Front anti-roll bar (20mm dia.) 1 243.485 243.485
367002387  Rear anti-roll bar (17mm dia.) 1 263.758 263.758

Als je wil weten wat er dan aan de 424 gedaan kan worden om er iets van te maken:
- Stabi achter monteren
- Bushings achter vervangen (overal minder speling)
- Camber eccentrics laten monteren
- Schokdempers vervangen voor beter spul
- Stuurhuis Ghibli GT monteren (past dat???)
- Altijd fusees en stuurkogels in perfecte staat
- Accu naar achteren
- Remmerij van de Shamal
- ...
my 2 cents...
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Fact Sheet Maserati QP IV

Berichtdoor PeterM » ma 27 sep 2010, 20:30

Dit was een productief dagje, qp! Stel alleen voor om de suggesties die je op het eind doet voor de 4.24V in een aparte post te publiceren, zodat die nuttige tips beter opvallen.

Een aantal van deze suggesties zijn in praktijk gebracht op mijn Otto. Maak binnenkort een complete lijst. ik kan het nuttig effect getuigen van:

- Ghibli stuurhuis; met moeite een tweede hands exemplaar gevonden. Deze schaarste Is ook de reden dat Modena Performance z'n onderstel modificatie niet meer (compleet) kan leveren. Ik wil het oude qp stuurhuis nog eens laten reviseren en dan zien of de ratio directer kan worden gemaakt.

- Stahlflex remleidingen vòòr; schijnt nog een stuk goedkoper te kunnen dan de Modena exemplaren die ik heb

- Stabilisator stangen uit de Kit Sportivo; dit geeft veruit de meeste "bang for the buck". Was een tip van G.H. te W. om dat eens te proberen. Wist toen niet dat het gewoon paste, vanweg de overeenkomsten in het onderstel tussen Ghibli II en QP. Perfect!! De auto rijdt zoveel stabieler (verrassend adhd) / rustiger daardoor

Uiteraard is de auto gecontroleerd op speling in de stuurkogels e.d. en zijn er een aantal vervangen. De bushings staan nog op de lijst. Heb de kans gehad toen het subframe vervangen moest worden (was verrot), maar toen had ik ze niet beschikbaar.
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2402
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Fact Sheet Maserati QP IV

Berichtdoor PeterM » do 07 okt 2010, 16:09

Een fraaie, understated 4 deurs sedan, strak en elegant, subtiel en indrukwekkend getekend door Marcello Gandini - in de vorm van de achterste wielkuipen herken je zijn handtekening. De opvolger van de QPIII is in april 1994 geïntroduceerd op de motorshow in Turijn, een maand na de Ghibli II. Zoals alle Maserati’s uit die tijd is de QPIV uitgevoerd met een luxueus interieur met leer, alcantara en hout. Het is in tegenstelling tot zijn voorganger, een compacte auto (4,55m). Er is keuze uit twee 6 cilinder (Seicilindri) bi-turbo motoren: de 2.0 24 klepper met 287pk/214kW en de 2.8 24 klepper met 284pk / 211kW. In 1996 komt daar de gemodificeerde 8 cilinder bi-turbo (Ottocilindri) uit de Shamal bij (32 kleppen, 335pk/249kW).
Het onderstel is een doorontwikkeling van de 430 en heeft veel overeenkomsten met de Ghibli II. Voor- en achterwielophanging van beide auto’s lijken erg op elkaar, vandaar dat de dikkere stabilisatorstangen uit de Kit Sportivo van de Ghibli ook goed op de QP passen.
In juli 1997 neemt Ferrari het management van Maserati over van Fiat. Eind van het jaar gaat de fabriek dicht voor een herinrichting en opfrisbeurt. De productie van de Ghibli wordt gestaakt, de QPIV komt terug als Evoluzione uitsluitend met de 2.8 V6 en 3.2 V8 motoren. Volgens de fabriek zijn 800 onderdelen verbeterd en zijn er meer dan 400 wijzigingen doorgevoerd. Volgens een zeer betrouwbare Italiaanse bron komt een getal van 200 wijzigingen dichter bij de waarheid. Na 14 jaar hebben we ze nog niet allemaal ontdekt, maar het begin is er }{}{| . Om er een paar te noemen: één multi-riem i.p.v drie losse snaren voor airco, dynamo, etc, nieuwe voorstoelen, ander stuur, tweede airbag, digitaal klokje (vervangt het traditionele analoge LaSalle klokje), 3 standen elektronische schokdempers i.p.v. 4, Evoluzione badges, minder/donkerder/matter hout in het interieur, etc
De productie is officieel gestopt op 27 maart 2001. Later dat jaar is de lijn op verzoek va de Japanse importeur nog eenmaal opgestart en is een laatste genummerde serie van 50 auto's gebouwd voor de Japanse markt - de Cornes Serie Speciale - meestal V6 EVO's en een enkele 8 cilinder.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


1. Uitvoeringen
De QPIV is geleverd met 3 verschillende motoren in twee generaties:
2.0 V6 Seicilindri (1994 -1997) – handbak en automaat - voor de Italiaanse thuismarkt - # = 587 (QPIV online)
2.8 V6 Seicilindri (1994 -1997) – handbak en automaat – export versie # = 668 (QPIV online)
Rond 1996 zijn deze modellen op een aantal punten gewijzigd, bijvoorbeeld standaard uitgerust met de 16” “Millemiglia” velgen die in 17” standaard op de Ottoclindri en later op de EVO versies te vinden zijn. Ook het interieur is op punten aangepast
3.2 V8 Ottocilindri (1996-1997) – handbak en automaat - # = 415 (QPIV online)
2.8 V6 Evoluzione (1998-2001) – handbak + automaat - # = 241+148 (QPIV online)
3.2 V8 Evoluzione (1998-2001) – handbak + automaat - # = 258+524 (OPIV online)
Zoals gebruikelijk verschillen de meningen over de geproduceerde aantallen. QPIV online komt op een totaal van 2841 geproduceerd waarvan 1171 EVO’s,
John Price Williams heeft het over 2375 geproduceerde QP IV’s waarvan 782 EVO’s.

2. Specificaties

Motor Bi turbo AM 573 (V6, 1996 cc) of AM 574 (V6, 2790cc) of AM 578 (V8, 3217cc)
Max. vermogen 287 pk (214 kW) 6500 t/m, 284 pk (211kW) 6000 t/m, 335pk (249 kW) 6400 t/m
Max. koppel 350 Nm bij 3000 t/m, 430Nm bij 3000 t/m, 458 Nm bij 3000 t/m
Achterwielaandrijving
Versnellingsbak: Getrag 6 –bak (handgeschakeld), ZF 4-traps automaat (V6 Seicilindri), BTR 4-traps automaat (V6 Evoluzione, V8)
Sperdifferentieel
Topsnelheid 260 km/u (V6) 270km/u (V8)
Acceleratie 0-100 km/u: 5,9 sec (V6), 5.8 sec (V8)
Afmetingen (l*b*h): 455*181*138 cm
Gewicht (RDW): 1547 kg (V8 - handbak) 1575 kg (V8- automaat)

3. Prijzen

Occasionprijzen 2010: € 10.000 - € 20.000
Occasionprijzen 2015: € 6.500 - € 14.000
(één uitzondering is een QPIV met vrijwel nieuwe motor die te koop staat voor €27.500)
Nieuwprijs NL 2001: ca € 80.000 - € 91.000

4. Aantallen

Totaal gebouwd: 2375 <> 2841 < > 2883.
Bronnen: Price Williams <> site "http://quattroporte.online.fr/qp4.htm" <> Wikipedia (NL text).
Wie het weet mag het zeggen......
Daarnaast is er verschil van mening of er een 2.0 Evoluzione heeft bestaan - zelf ben ik overtuigd van niet, omdat ik er nog nooit één aangeboden heb gezien en de "2.0 EVO" niet voorkomt in de tellingen van Price Williams en de Franse QP site. Verder valt op dat de optelling van 200 2.0 EVO's (???) en 190 2.8 EVO's (= 390) van Wiki vrijwel overenkomt met de telling van het aantal zescilinder EVO"s op de Franse site (389), alleen tellen die 241 handbakken en 148 automaten (!!). Het verschil tussen Wiki en de Franse site zit 'em verder uitsluitend in het aantal geproduceerde 8-cilinder EVO's: 823 vs 782. Als iemand weet hoeveel van de 50 Cornes-versies voor de Japanse markt 8 cilinders waren hebben we daar misschien een verklaring voor dit verschil.
Zouden het er precies 41 geweest zijn?

Totaal in NL: ?

5. Onderhoudskosten

Grote beurt: vanaf € 1000
Kleine beurt: vanaf € 600
Het onderhoudsinterval is 10.000 km.
Distributieriem vervangen om de 40.000 km of drie jaar
Voor het uitlezen van de motor is apparatuur nodig die alleen enkele gespecialiseerde garagebedrijven bezitten. Voor beide motoren - V6 en V8- kun je terecht bij Hessing, Franco en Helfferich, voor de V6 ook bij AutoForza.

6. Aandachtspunten bij aankoop

- Laat een keuring uitvoeren door een Maserati-specialist - ANWB en anderen weten niet waarop de moeten letten ze zien te weinig van deze auto's.
- Let op (slecht) herstelde ongevalschade.
- Check op de aanwezigheid van een sluitende en controleerbare historie - in ieder geval onderhoud (rekeningen met omschrijving van het uitgevoerde werk), zo mogelijk ook gebruik
- Check de kilometerstand bij de Nationale Autopas.

7. Verschillen tussen Sei-/Ottocilndri en EVO modellen (op naar de 400 }{}{| )
- één multi-riem i.p.v drie losse snaren
- mapping motormanagement (claim: vloeiender vermogensopbouw)
- wijzigingen aan de cilinderkop (claim: betere koeling)
- dynamo (Denso)
- airco pomp
- waterpomp
- wijzigingen aan het onderblok om die apparaten te bevestigen
- stuurbekrachtigingspomp
- expansievat koelvloeistof
- andere voorstoelen - lijken veel op de Alfa 166 maar niet identiek / één knopsbediening stoelverstelling
- ander stuurwiel
- tweede airbag
- digitaal klokje (vervangt het traditionele analoge LaSalle klokje)
- 3 standen elektronische schokdempers( i.p.v. 4)
- Evoluzione badges (let op de roestvorming eronder)
- minder/donkerder/matter hout in het interieur
- passing panelen (claim: smallere naden en kieren)
- deurrubbers (claim: minder windgeruis)
- diverse extra kleurstellingen , beter spuitprocedé

8. Aandachtspunten

- - 8 cilinder motoren hebben een stevig olieverbruik, tot 1 liter per 1000 km is “normaal”. De oorzaak is een combinatie van factoren: zwakke, flimsy zuigerveren, structurele ovaliteit van de cilinderbussen in combinatie met "tonvorming" bij oplopende belasting leidt tot "blow by": gasdruk in de verbrandingsruimte ontsnapt ook langs de cilinders richting carter. Via het gesloten recirculatiesysteem (de carterontluchting) wordt de olie richting luchtfilter en gasklep huis geduwd - kijk maar in het luchtfilterhuis aan de bestuurderszijde, dat is vetter dan het huis aan de bijrijders kant. Sommige leden van het Duitse forum hebben daarom een opvang tankje gemonteerd. Het aanzuigen van (vervuilde) olie in de verbrandingsruimtes leidt tot koolaanslag op kleppen en zuigers. Wat op termijn - ook weer bij zware belasting - Duitse Autobahn- kan leiden tot verbrande kleppen of detonatie.
-- De koeling van de V8 is onder bemeten. Bij "normaal " gebruik is er geen probleem, ook niet in de file o.i.d., maar als de motor zwaar wordt belast (hoge toerentallen / hoge snelheid in combinatie met hoge buitentemperaturen) kan motorschade ontstaan (detonatie – verbrande zuigers of kleppen). De ervaring van een aantal gevallen leert dat vooral de achterste twee cilinders die dicht op het schutbord zitten kwetsbaar zijn. Vervuiling van kleppen of zuigers vergroot het risico – zie verder het topic: Tanto calore…
In de 3200GT is dit verbeterd onder meer door herontwerp van de cilinderkop.
-- Tips: zorgen voor heldere schone olie (desnoods vaker wisselen), regelmatig (eens in de 40.000km) klepspeling controleren, auto netjes warm rijden (duurt ca 12 minuten), motor temperatuur extra bewaken via montage olietempmeter, uitlaatspruitstukken isoleren met warmte werende folie, en vooral geen lang aaneengesloten “vollgasfahrt”
-- Motoren met handbak van de 8 cilinder hebben incidenteel last van slijtage aan de axiaallagers van de krukas. In extreme gevallen kan een onderblokrevisie nodig zijn. Tips om de slijtage te beperken: koppeling pas bedienen wanneer de motor al even draait, nooit starten met ingetrapte koppeling, in de file de auto zoveel mogelijk laten rollen, zoveel mogelijk de koppeling met rust laten door de juiste versnelling te kiezen, goede volsynthetische 10-W60 motorolie kiezen.
-- Bij de modellen uit 1994-95: excessieve roest in A-stijl en daklijst. De A-stijl is volgespoten met schuim en daar hoopt zich vuil en vocht op. Het deel vlak voor het krikpunt kan helemaal wegrotten. Ook een inspectie onder de deurrubbers boven de voordeuren en tegen de A-stijl is aan te raden. Rand van wielkast achterwielen (daar komen twee platen tezamen) kan roesten, en dan is het mooiste van de auto wel weg... Ook hier zit schuim. Dat is bij de evo's weggelaten, misschien ook al bij de 1996-97 modellen. Verder nog het sub-chassis achter. Ook dit zit vol met schuim en het mist afwateringspijpjes, dus het water dat er van boven in komt kan niet weg. Dit hebben ze allemaal, ook de EVO's.
-- Als je niet lekker in de auto zit (als een Italian monkey) laat dan een stuurnaafverlenger (alu-schijf) onder het stuur monteren, zodat je het stuur dichter bij kunt halen – te koop bij David Askew of zelf maken
-- De schakelaars voor de binnenverlichting die in de deursloten zijn ingebouwd zijn slecht. Fiat meuk. Alleen op de lossen door het deurslot open te maken en de schakelaar te vervangen door iets beters - bijv. Maplin N 96 AQ.
-- Elektronicastoringen, een brandend Check Engine lampje (CEL) kan op verschillende onregelmatigheden duiden, van slechte massacontacten tot defecte motorsensoren; het beste kun je een specialist opzoeken met de juiste apparatuur om de zaak uit te lezen, meestal is er een sensor stuk (knock sensor, nokkenas, krukas, lambda, etc)
-- De airco is zwak. Doe je verder weinig aan. Volgens Top gear had dit modificatie 401 moeten zijn.
-- De besturing is indirect en vrij gevoelloos rond de middenstand (niet uitgevoerde verbetering nr 402 volgens Top Gear). Komt door de constructie van de voorwielophanging die is overgenomen van de 430 en nog ouder - met name de Pitmanarmen (waarvan de lagers ook nog wel eens vast willen rotten). Modena Performance leverde een modificatie, die desgevraagd bleek te bestaan uit de montage van het stuurhuis van de Ghibli II. Het stuurhuis is van TRW, aan de buitenkant identiek en past precies. Ook geen toonbeeld van scherpte, het wordt geen Alfa, maar het werkt wel beter (zie ook het topic van qp voor meer info over onderstel verbeteringen). Helaas is dit stuurhuis niet meer te koop, ook Ghibli eigenaren die het stuurhuis vervangen worden verblijd met een QP stuurhuis.

9. Onderdelen en accessoires
Onderdelen voorziening wordt steeds problematischer. Zie bijvoorbeeld de discussie over voorruiten en enige tijd geleden, koplampen. Louwman (het voormalige Hessing) heeft een deskundige onderdelen man voor Maserati en een directe lijn met de fabriek. Bedrijven als Franco en Helfferich hebben goede, vaak eigen verbindingen met Italië en leveren service aan vaste klanten. Een nieuwe ster aan het firmament is Bagnole in Echt - Limburg. Voor gebruikte delen natuurlijk KJB Parts in Anna Paulowna - ofwel Koen!


10. Documentatie
- Manual 2.0 en 2.8 te downloaden van http://quattroporte.online.fr/qp4.htm
- Uitgebreide documentatie (met dank aan Zoran!) : http://cid-40609d69ef86f9a1.skydrive.li ... 86F9A1!355

Bronnen:
http://www.maseratichat.nl
Maserati The Road Cars 1981-1997 – John Price Williams
http://quattroporte.online.fr/qp4.htm
Auto Motor und Sport - 9 August 1996 – Maserati Quattroporte V8
Auto Motor und Sport - 30 Mai 1997 – Maserati Quattroporte V8
Autovisie 25-1996 - Interview met Marcello Gandini
Car October 1997 – Maserati Quattroporte V8
Car July 1998 – The Rebuilding of Maserati – Maserati Quattroporte Evoluzione

... met dank aan V8 voor het formaat en de overgenomen waarheden. Graag jullie commentaar en aanvullingen.
Laatst bijgewerkt door PeterM op di 02 jun 2015, 15:42, in totaal 14 keer bewerkt.
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2402
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Fact Sheet Maserati QP IV

Berichtdoor V8 » do 07 okt 2010, 18:21

Alweer een factsheet applaus06

Vind wel dat de factsheet zelf bovenin het topic moet staan, dus misschien een nieuw topic aanmaken?

En een foto erbij natuurlijk, zeker van zo'n zeldzaam model.

(code: [img]--http://naamfoto.jpg--[/img] zonder die streepjes)

Afbeelding
V8
 
Berichten: 423
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:54

Re: Fact Sheet Maserati QP IV

Berichtdoor PeterM » do 07 okt 2010, 19:29

Had al aan Dutchy gevraagd of hij iets aan volgorde kan doen. De titel klopt al, gewoon deze post bovenaan zetten lijkt mij voldoende. Weet niet of dat kan, of dat alles gekopieerd moet worden naar een nieuw topic en dan in de goede volgorde. We gaan het meemaken, hoop ik confused
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2402
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Fact Sheet Maserati QP IV

Berichtdoor Tridente » do 07 okt 2010, 19:57

Max. koppel 250 Nm bij 3000 t/m, 430Nm bij 3000 t/m, 458 Nm bij 3000 t/m


Dat tweelitertje heeft toch meer koppel dan 250 Nm?
Ton 1993 Ghibli, Fast as the wind!!!
Avatar gebruiker
Tridente
Donateur
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:18
Woonplaats: Geldrop

Re: Fact Sheet Maserati QP IV

Berichtdoor lqpl » do 07 okt 2010, 20:29

Vince of Admin kunnen PeterM's fact sheet wel bovenaan plaatsen.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Fact Sheet Maserati QP IV

Berichtdoor lqpl » do 07 okt 2010, 20:36

Aandachtspunt bij de modellen uit 1994-95: excessieve roest in A-pillar en daklijst. De A-pillar is volgespoten met schuim en daar hoopt zich vuil en vocht op. Het deel vlak voor het krikpunt kan helemaal wegrotten. Ook een inspectie onder de deurrubbers boven de voordeuren en tegen de A-pillar is aan te raden. Rand van wielkast achterwielen (daar komen twee platen tezamen) kan roesten, en dan is het mooiste van de auto wel weg... Ook hier zit schuim. Dat is bij de evo's weggelaten, misschien ook al bij de 1996-97 modellen.
Verder hebben de deurschakelaars van de modellen uit 1994-95, die in het deursloten geïntegreerd zijn, vaak last van kuren. Interieurverlichting blijft aan of gaat niet aan of... enfin.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Fact Sheet Maserati QP IV

Berichtdoor Boomerang » do 07 okt 2010, 20:41

Superrrrrrrgaaf topic weer.
Ook die roestgerelateerde info van qp is niet bij iedereen bekend verwacht ik.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Fact Sheet Maserati QP IV

Berichtdoor Vince » do 07 okt 2010, 21:05

Helemaal super dit. Over het verplaatsen van de post; qp's bijdrage is ook de moeite van het lezen waard en ook de post die daarop volgt. De derde post is Peters bijdrage. Allemaal op de eerste pagina. Lijkt me prima toch? Via mijn moddereter-paneel kan ik geen berichten verplaatsen. Wel verwijderen etc. Ergo; ik blijf er van af.

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Avatar gebruiker
Vince
Donateur
 
Berichten: 9123
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:55

Volgende

Keer terug naar Bi Turbo

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten